پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 14725
تاریخ انتشار: 1401/01/29 11:00

آمار عجیب از مصرف شبامه برق کشور

آمار تازه شرکت مدیریت شبکه برق ایران بیانگر آن است که با گذشت ۲۹ روز از سال ۱۴۰۱، بخش صنعت شب گذشته و در ساعت ۲۱ و چهار دقیقه به مصرف برق پنج‌هزار و ۶۹۲ مگاواتی رسید.

نگاهی به آمار مصرف برق بخش صنعت از ابتدای امسال و با وجود تعطیلات نوروزی نشان می‌دهد که این بخش از همان روزها روند رو به رشد خود را آغاز کرده و مصرف برقی بین پنج تا ۶ هزار مگاوات را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

در همین زمینه، پیشتر «مصطفی رجبی مشهدی» مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفته بود: در کشور با رشد مصرف ۵.۵ درصدی مواجه هستیم که عدد بزرگی است، در حالی که متوسط ۱۰ ساله رشد مصرف پنج درصد بوده و در بخش صنعت این عدد حدود ۱۱.۵ درصد است؛ یعنی از ابتدای سال جاری در صنایع بزرگ مانند فولاد، آلومینیوم و غیره بیش از ۲ برابر رشد متوسط برق داشته‌ایم و بیانگر اختصاص سهم بیشتری از برق به بخش تولید است که امیدواریم این رقم تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد.

اکنون و با گذشت ۲۹ روز از سال ۱۴۰۱، آمار تازه شرکت مدیریت شبکه برق ایران بیانگر آن است که بخش صنعت شب گذشته و در ساعت ۲۱ و چهار دقیقه مصرف برق خود را به عدد پنج‌هزار و ۶۹۲ مگاوات رسانده است.

این در حالی است که در همین ساعت میزان مصرف کل کشور نیز به عدد ۴۳ هزار و ۹۱۳ مگاوات رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال که ۴۲ هزار و ۳۵۰ مگاوات برق مصرف شده بود رشد بیش از یک‌هزار مگاوات را نشان می‌دهد.

روز گذشته در ساعت ۱۲ و ۵۳ دقیقه نیز بخش صنعت پنج‌هزار و ۶۵۱ م گاوات برق مصرف کرده که در ساعات عصرگاهی با رشد همراه شده است.

مصرف برق کل کشور هم در ساعت ۱۲ و ۵۳ دقیقه به رقم ۴۳ هزار و ۱۱۲ مگاوات رسید، این در حالی است که هنوز هوا از شدت گرمای زیاد برخودار نشده و شاهد هوای به نسبت مطلوبی هستیم.

مصرف برق روز گذشته کل کشور در مقایسه با روز مشابه پارسال که ۴۰ هزار و ۵۹۰ مگاوات بود از رشد بیش از ۲ هزار مگاوات برخوردار شده، این درحالی است که ذخیره نیروگاه‌ها شب گذشته یک‌هزار و ۸۱۲ مگاوات بوده است.

همچنین نیروگاه‌های تجدیدپذیر پنج‌هزار و ۸۹۶ مگاوات از نیاز برق کشور را تامین کرده اند.

نکته مهم دیگر آنکه پیک شبانه و روزانه مصرف برق با یکدیگر به برابری رسیده است که نشان از همزمانی مصرف بی رویه در اوج روز و شب دارد.

پیشتر سخنگوی صنعت برق درباره امکان استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای اصلاح مصرف برق گفته بود: موضوعی که امسال به طور خاص و گسترده وزارت نیرو روی آن متمرکز شده، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای کاهش مصرف و تقاضاست. امکان استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها در توسعه نیروگاه‌های داخلی و شبکه‌های انتقال پتانسیل بسیار مناسبی است.

وی بیان‌داشت: در بودجه امسال در مقایسه با سال گذشته تسهیلات ۲ برابری ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده تا بتوانند در زمینه‌های مختلف صنعت برق کمک کنند و برنامه‌ریزی شده تا در سمت مصرف کننده و تقاضا در راستای بهبود بازدهی تجهیزات اقدامات مناسبی انجام شود.

رجبی مشهدی ادامه‌داد: در تابستان سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف یا کسری برق داشتیم که با برنامه‌ریزی‌های جدی در زمینه افزایش تولید از نیروگاه‌های موجود و همچنین ساخت نیروگاه‌های جدید اقدام شده است.

وی گفت: حدود ۶ هزار مگاوات مجموع نیروگاه‌های جدید یا ارتقای ظرفیت تولید نیروگاه‌های قدیمی است که می‌توانند با به‌روز شدن و نصب تجهیزات، تولید بیشتری داشته باشند؛ اما همچنان ناترازی برق وجود دارد.

 

منبع: ایرنا

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/36eezz