-

تکنیک تخفیف و تخلف فرق دارد

این روزها موضوع تخلف و تقلب در نحوه فروش و تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوژه خبرها است. اما در کنار موضوع تخفیف‌های کاذب، مواردی نیز درباره اجاره خطوط تولید توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای مطرح می‌شود.

گروهی در این زمینه معتقدند چنین رویکردی توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند منجر به کم‌فروشی یا کاهش کیفیت این محصولات شود؛ اما آیا چنین فرضیه‌ای صحت دارد؟‌

درباره موضوع اجاره خط تولید کارخانه‌ها توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید گفت اجاره خط تولید یکی از روش‌های مرسوم تامین کالا و فعالیت فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای است که تنها به کشور ما نیز محدود نمی‌شود و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته از آن استفاده می‌شود. در این روش هم فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هم شرکت‌های تولیدکننده و هم مصرف‌کنندگان سود می‌برند و به نوعی هر ۳ ضلع تولید، فروش و مصرف می‌تواند از مزایای آن استفاده کند.

البته این روش محدود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نمی‌شود و بسیاری از صاحبان برندهای معتبر موجود در بازار که فاقد کارخانه و خط تولید هستند نیز از همین روش برای تامین کالاهای خود استفاده می‌کنند و نمی‌‌توان آن را یک بدعت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به شمار آورد.

درباره مزایای اجاره خط تولید برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌عنوان پل ارتباطی تولیدکننده و مصرف‌کننده موارد مشهودی وجود دارد.

مزیت این شیوه برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای این است که با توجه به درج نام فروشگاه یا برند در اختیار فروشگاه روی کالا و حذف نام شرکت تولیدکننده، کالای تولیدشده مشمول هزینه‌های مربوط به برندینگ، بازاریابی و تبلیغات نمی‌شود و به این ترتیب محصول مورد نظر خود را با نرخ پایین‌تری خریداری می‌کنند. این قابلیت سبب می‌شود قدرت مانور این فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ارائه تخفیف‌ها بیشتر شود و بتوانند این کالاها را با نرخ کمتری به مصرف‌کننده عرضه کنند.

سود این شیوه برای کارخانه‌ها نیز کم نیست و اجاره خط تولید به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، برای شرکت تولیدکننده نیز سودمند است؛ بنابراین پیشنهاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای اجاره خط تولید توسط این شرکت‌ها با استقبال آنها مواجه می‌شود. این شرکت‌ها با این نوع قراردادها، حجم تولید و درآمد خود را افزایش می‌دهند و از سوی دیگر از ظرفیت خالی خط تولید خود استفاده می‌کنند؛ ‌این کار با توجه به اینکه بسیاری از کارخانه‌های کشور با توانی کمتر از ظرفیت خود در حال فعالیت هستند، تصمیم معقولی به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان را نیز از خطر تعطیلی خط تولید دور می‌کند.

در‌واقع فروشگاه‌های زنجیره‌ای با استفاده از امکان اجاره خط تولید، خود را در رقابت بازار فروش حفظ می‌کنند و مشکل قانونی در این باره وجود ندارد اما اگر اجاره خط تولید همراه با کاهش کیفیت یا کمیت کالای تولید‌شده باشد دیگر نمی‌توان آن را رقابت یا ایجاد قابلیت فروش نامید بلکه یک خطا و تقلب است که از نظر قانونی نیز قابل پیگیری و رسیدگی است.

به نظر نمی‌رسد شرکت‌های تولیدکننده معتبر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به اعتبار، نظارت‌ها و ساز کار‌های موجود، چنین ریسکی را بپذیرند و مرتکب چنین خطایی شوند؛ شاید این نوع رفتار بسیار به‌ندرت آن هم توسط برخی افراد واسط و در کارخانه‌های کوچک رخ دهد اما نمی‌توان آن را به همه فعالان این حوزه تعمیم داد. طبیعی است در موارد تخلف در اجاره خط تولید کارخانه‌ها توسط فروشگاه‌های بزرگ، نهادهای نظارتی باید به شکل جدی ورود کنند تا ضمن اینکه حقی از مصرف‌کنندگان ضایع نشود، اعتبار دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز زیر سوال نرود‌ زیرا اعتبار و جلب اعتماد مصرف‌کننده، بزرگ‌ترین سرمایه تجارت امروز برای فروشگاه‌های بزرگ است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*