خلاقیت در نوآوری است
قربانعلی تنگ شیر - مدرس دانشگاه
روابط عمومی (Public Relations یا PR) به مدیریت گردش اطلاعات بین یک سازمان و جامعه گفته میشود. برای تعریف روابط عمومی میتوان از استعاره «پُل» استفاده کرد، پلی بین سازمان و مردم. هم مردمی که در سازمان کار میکنند و هم آنهایی که بیرون از آن سازمان و مخاطبان آن هستند. موفقیت روابط عمومی نیازمند داشتن شاخصی به نام «تفکر روابط عمومی» است. در حقیقت داشتن تفکر روابط عمومی در دنیای کسب و کار امروز که رقابت روزافزون و تغییرات سریع ویژگیهای بارز آن هستند یک رشد رو به جلو است.
روابط عمومی نقش اساسی در برقراری ارتباطات موثر و ایجاد تعاملات پایدار با ذینفعان ایفا میکند و دارای وظایف و نقشهای کاربردی زیر است:
برندسازی و افزایش اعتبار: مردم جامعه به اشتراکگذاشتن محتوای برندینگ کسبوکارها در رسانهها بیشتر از محتواهای تبلیغاتی اعتماد دارند.
کاهش هزینه عملیاتی: استراتژی روابط عمومی موفق میتواند هزینههای تبلیغاتی سازمان را کاهش دهد و روی جذب مشتری و وفادارسازی مخاطب اثر بیشتری داشته باشد.
تعامل دوطرفه برند با مخاطب: باتوجه به گستردگی رسانهها و ابزارهای مختلف، امکان انتقال سریع و مقرونبهصرفه انواع فرمتهای پیام و ارتباط دوسویه با مخاطبان و مشتریان، یکی از مزایای روابط عمومی دیجیتال و ایجاد تعامل بهتر و موثرتر با مخاطبان است.
مدیریت بحرانها: با استفاده از تکنیکها و روشهای روابط عمومی میتوانید مسائل پیرامون برند خود را رصد کنید و قبل از به وجود آمدن بحران، از آن باخبر شوید. مدیریت نارضایتیها و رسیدگی به شکایات در زمان درست و بهموقع از از خدشهدارشدن وجهه برند شما جلوگیری میکند.
گفتیم تفکر روابط عمومی در دنیای کسب و کار امروز که با رقابت روزافزون و تغییرات سریع مشخص میشود، به عنوان یک روند رو به جلو و نوآورانه در این حوزه شناخته میشود. روابط عمومی نقش اساسی در برقراری ارتباطات موثر و ایجاد تعاملات پایدار با ذینفعان ایفا میکند.
تفکر روابط عمومی به معنای اتخاذ یک رویکرد استراتژیک، هوشمندانه و سیستماتیک در حوزه ارتباطات سازمانی است که با تحلیل دقیق دادهها و استفاده از تکنولوژیهای نوین، به سازمانها کمک میکند تا در مواجهه با چالشهای پیچیده ارتباطی، موفق باشند.
تفکر روابط عمومی یعنی طراحی برنامههای ارتباطی مبتنی بر تحلیلهای دقیق، برای شناسایی گروههای هدف و بهینهسازی محتوا با استفاده از دادههای کلیدی. این رویکرد شامل موارد زیر میشود:
پیشبینی و مدیریت بحران: یکی از مهمترین جنبههای تفکر روابط عمومی توانایی پیشبینی بحرانها و مدیریت آنهاست. با استفاده از این تفکر، سازمانها میتوانند ریسکهای ارتباطی را بهطور پیوسته ارزیابی کنند و برای جلوگیری از آسیبهای احتمالی آماده شوند. این شامل آمادهسازی پیامهای بحران، آموزش کارکنان و ایجاد کانالهای ارتباطی سریع و شفاف است.
مدیریت افکار عمومی: این رویکرد به شکلدهی مثبت به افکار عمومی جامعه از طریق کانالهای ارتباطی مفید کمک میکند تا تاثیر مطلوبی بر مخاطبان بگذارد.
برندسازی هوشمندانه: سازمانها میتوانند با استفاده از تفکر روابط عمومی، تصویر برند خود را با شیوههای مناسب مدیریت کنند و با ارتباطات شفاف و موثر، ارتباطات درون سازمانی را تقویت کنند. این امر به تقویت انگیزه و تعهد کارکنان و استفاده از تکنیکهای نظرسنجی داخلی، جلسات تیمی منظم و ایجاد کانالهای ارتباطی باز برای کارکنان کمک میکند.
با وجود مزایای زیاد، اجرای این تفکر با چالشهایی نیز همراه است. از جمله نیاز به تغییر فرهنگ سازمانی، آموزش نیروی کار، ایجاد هماهنگی میان بخشهای مختلف سازمان و نیاز به تخصصهای جدید در حوزه تحلیل دادهها برای بهرهبرداری از مزایای بلندمدت این رویکرد.
راهبردهای نوین در روابط عمومی نیاز به مدیران خلاق و هوشمند دارند که بتوانند هم خود را بهروز نگه دارند و هم سازمان خود را برای ارتباطات نوین و موفق آماده کنند، زیرا خلاقیت در نوآوری است.