-

بینایی تجاری به کمک هوش مصنوعی

پریسا حاجی محمدی- دکتری کسب و کار حرفه‌ای DBA

پریسا-حاجی-محمدی

 نیاز به چشم‌انداز فن آوری در عملیات تجاری حیاتی است و نخستین گام برای هر کسب و کاری در عصر حاضر این است که نقش فن آوری را در نظر بگیرد. سفر به سمت موفقیت به کمک هوش مصنوعی با چالش‌ها، عدم‌قطعیت‌ها و ریسک استراتژیک همراه است. اینجاست که یک چارچوب سیستماتیک برای توسعه چشم‌انداز هوش مصنوعی نقشی اساسی ایفا می‌کند.

استقبال از هوش مصنوعی بدون چارچوب اغلب منجر به تلاش‌های ناهماهنگی می‌شود که فاقد جهت‌گیری استراتژیک هستند و بیشتر شبیه شروع یک سفر بدون نقشه است که ممکن است به اتلاف منابع و عدم نطبیق با اهداف تجاری منجر شود.

اما یک چارچوب ساختاریافته به عنوان یک چراغ راهنما در سازمان عمل می‌کند. برای کسب و کارهایی که به دنبال حفظ جایگاه در عصر دیجیتال هستند، سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی تنها یک گزینه نیست بلکه یک گام حیاتی به سوی پیشبرد اهداف آنها در آینده است.

چشم‌انداز هوش مصنوعی قطب نمایی است که سفر یک سازمان را به حوزه هوش مصنوعی هدایت می‌کند. نه تنها به مقصد اشاره می‌کند، بلکه مسیر رسیدن به آن را نیز ترسیم می‌کند. چشم‌انداز هوش مصنوعی آینده نگر است و نشان می‌دهد چگونه یک سازمان قصد دارد از هوش مصنوعی برای دستیابی به اهداف کلی خود استفاده کند.

توسعه چشم‌انداز هوش مصنوعی یک فرآیند پویا است که مستلزم بررسی دقیق، همسویی استراتژیک و درک عمیق هم از قابلیت‌های سازمان و هم تاثیر بالقوه هوش مصنوعی دارد. اول، سازمان‌ها باید درک خوبی از چشم‌انداز کسب و کار فعلی داشته باشند و سپس بتوانند صراحتا به انجام تجزیه و تحلیل SWOT بپردازند که یک روش توصیه شده برای تجزیه و تحلیل کسب و کار است. در قدم بعدی سازمان‌های باید میزان کیفیت و در دسترس بودن دارایی‌های داده خود را ارزیابی کنند. همچنین فرآیندهای کسب‌وکار فعلی خود را ارزیابی کنند، نقاط ناکارآمد و زمینه‌هایی را که می‌توان از طریق هوش مصنوعی افزایش داد، شناسایی کنند و در نهایت آنها باید تحلیل بازار و صنعت را انجام دهند. سازمان‌ها باید درباره نحوه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خود تحقیق کنند و سعی کنند رقبای بالقوه را شناسایی کنند.

شاخه‌ای از هوش مصنوعی به رایانه‌ها و سیستم‌ها قدرت می‌دهد تا بینش‌های ارزشمندی را از تصاویر دیجیتال، ویدئوها و سایر منابع بصری استخراج کنند و آنها را قادر می‌سازد بر اساس این داده‌ها پاسخ یا پیشنهاد دهند. چشم‌انداز هوش مصنوعی مفهومی است که کل استراتژی استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کار و صنعت بر اساس آن ساخته شده است. این به عنوان چراغ راهنما عمل می‌کند که جهت، محدوده و اولویت‌های استراتژی را شکل می‌دهد. استراتژی هوش مصنوعی گام‌ها، برنامه‌ها و ابتکارات عملی مورد نیاز برای تحقق چشم‌انداز هوش مصنوعی را شرح می‌دهد. هوش مصنوعی چشم‌انداز سازمان را به اهداف عملی، جدول زمانی، تخصیص منابع و نقاط عطف تقسیم می‌کند.

پس از به‌دست آوردن بینش از ارزیابی، سازمان‌ها می‌توانند به سمت تعیین اهداف استراتژیک حرکت کنند که تلاش‌های هوش مصنوعی را با اهداف تجاری گسترده‌تر هماهنگ می‌کند. نکات زیر در این مرحله مفید است:

* شناسایی اهداف کلیدی کسب و کار با استفاده از هوش مصنوعی

* اولویت‌بندی اهداف کسب و کار

* حصول اطمینان از هماهنگی اهداف تعیین‌شده با اهداف سازمانی

سازمان‌ها می‌توانند با شناسایی ترکیبی از عواملی که انطباق موفقیت‌آمیز هوش مصنوعی را امکان‌پذیر می‌کنند، ظرفیت تحول‌آفرین هوش مصنوعی را بکار گیرند، زیرساخت‌های فناوری، استعدادها و مهارت ها، فرهنگ سارمانی و آمادگی سازمانی از این جمله هستند.

با داشتن درک کامل از وضعیت فعلی سازمان، اهداف استراتژیک و عوامل توانمند، زمان آن رسیده است که یک بیانیه چشم‌انداز جامع هوش مصنوعی ایجاد کنیم. این بیانیه به عنوان قطب نما عمل می‌کند که تمام فعالیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی را در سازمان هدایت می‌کند. در این مرحله بهتر است عوامل زیر را در نظر بگیرید: بیان دیدگاه روشن، مختصر و الهام بخش، همسویی تیم‌های رهبری و کارکنان سازمان، ارتباط موثر با همه ذی‌نفعان سازمان، انعطاف‌پذیری و سازگاری با تغییرات و اختلالات احتمالی، بروزرسانی مداوم چشم‌انداز، درگیر کردن تیم‌های اجرایی در سازمان، متعادل کردن آرمان‌ها در مقابل امکان‌سنجی‌های

انجام شده، پالایش مداوم، از مدل‌های مختلف هوش مصنوعی استفاده کنید و بوسیله آن ارزیابی هوش مصنوعی را انجام دهید.

یک مورد از چشم‌انداز هوش مصنوعی، شناسایی مناطقی است که این فناوری می‌تواند ارزش‌افزوده داشته باشد. این می‌تواند از افزایش کیفیت محصول در تولید تا بهبود خدمات مشتری متغیر باشد. شرکت‌ها باید عملیات خود را تجزیه و تحلیل کنند، ناکارآمدی‌ها یا حوزه‌هایی را که می‌توانند از اتوماسیون سود ببرند مشخص و تعیین کنند که چگونه بینایی تجاری به‌وسیله هوش مصنوعی می‌تواند این چالش‌ها را برطرف کند.

همچنین داده‌هایی استفاده می‌شوند که از طریق تحلیل آنها بتوان فهمید چگونه این بینایی می‌تواند به استخراج بینش‌های عملی کمک کند، که این امر برای سازمان حیاتی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین