قوانین متناقض و متعارض در ساخت‌وساز

مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن

مهدی روانشاد نیا

به‌طورقطع مصالح ساختمانی به‌عنوان یکی از بخش‌های ابتدایی فرآیند ساخت ساختمان اهمیت زیادی دارند. ساختمان بر سازه استوار است و از بین مصالح ساختمانی مورد استفاده، مصالح سازه‌ای نقش ویژه‌ای در عمر مفید ساختمان دارند، از این‌رو ما باید تمام فرآیند ساخت را با مدیریت یکپارچه پروژه به‌سرانجام برسانیم و در این راستا از زمان تولید مصالح، تا حمل آن به کارگاه و در نهایت اجرا و تکمیل یک ساختمان باید فرآیندی یکپارچه و استاندارد داشته باشد.

متاسفانه در مواردی مشاهده شده، در ساختمانی که نرخ فروش آن بسیار زیاد است، مشکلاتی مثل کنترل کیفیت نامناسب اجزای بتنی، استفاده از بتن کارگاهی در ستون‌ها، دستکاری وزن تراک میکسرها، کم بودن عیار سیمان وجود دارد. علاوه بر این، دانش فنی پایین عوامل تولید و اجرای بتن، تجهیزات قدیمی مثل بچینگ‌های مستعمل و پمپ‌های نامناسب کیفیت سازه‌های ساختمانی را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند.

نرم‌افزاری مثل صدور شناسنامه فنی الکترونیک و بیمه تضمین کیفیت می‌تواند باعث رضایت بهره‌برداران و افزایش کیفیت زندگی شود، شناسنامه فنی ملکی سندی قانونی است که اطلاعات دقیقی از نقشه‌هایی چون ساخت، گزارش‌های مرحله‌ای مهندس‌ناظر، شرایط صدور پایان‌کار و دستورالعمل بهره‌برداری از ساختمان را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. اگرچه در آینده باید بیش از گذشته، متوجه بحث‌های محیط‌زیستی و استفاده از مصالح بازیافتی و کاهش مصرف مواد و مصالح نیز باشیم.

باید رسانه‌ها و همه فعالان صنعت ساختمان کمک کنند تا مردمی که گاهی کل دسترنج چندین ساله خود را برای تهیه یک واحد ساختمانی هزینه می‌کنند، قبل از هر معامله‌ای شناسنامه فنی ملکی ساختمان را مطالبه کنند تا خانه‌ای استاندارد خریداری کنند.

همچنین شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان موظف هستند با اعلام کتبی وزارت مسکن و شهرسازی یا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یا ناظران، درباره وقوع تخلف ساختمانی، در اسرع‌وقت با اطلاع ناظر، دستور اصلاح را صادر و تا زمان رفع تخلف از ادامه کار جلوگیری کنند.

به‌طورقطع وقتی مسیر صدور پروانه ساختمان طولانی می‌شود، شک نکنید که برخی از این اقدام سود می‌برند، پس اگر به ۳۰ سال گذشته نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که طولانی شدن فرآیند صدور پروانه ساختمانی به‌نفع عده‌ای تمام می‌شود.

قوانین متناقض و متعارض در ساخت‌وساز، مشکلات را افزایش داده، بنابراین می‌توان سامانه‌ها را به‌موازات یکدیگر تعریف کرد؛ همانند قراردادی که سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با فناوری اطلاعات شهرداری تهران دارد و سامانه‌های این ۲ دستگاه را مشترک کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین