هوش مصنوعی در کسب و کار
سینا تفنگچی-کارشناس فضای مجازی
هنگام تصور هوش مصنوعی ممکن است به یک آگاهی مصنوعی که توسط انسانها در فیلمهای علمی تخیلی نشان داده شده است، فکر کنید.به غیر از این قلمرو فانتزی، هوش مصنوعی نرم افزار سیستم کامپیوتری است که وظایف پیچیدهای را انجام داده و به هوش انسانی در ابعادی نظیر شناخت احساسات، حل مسئله، پیشبینی و بسیاری موارد دیگر نیازمند است.شکی نیست که هوش مصنوعی دارای طیف گستردهای از قابلیتها است که به همین دلیل تقریباً در تمام جنبههای زندگی بشر مدرن نفوذ کرده است. امروز به نقطهای رسیدهایم که هوش مصنوعی بر بسیاری از زمینهها مانند خرید، سرگرمی، آموزش و یا مواردی چون رانندگی از طریق اتومبیلهای خودران، اتوماسیون خانگی از طریق اینترنت اشیا و غیره تأثیر میگذارد؛ همگام با این موارد، هوش مصنوعی در عالم تجارت نیز تأثیرگذار بوده و به عنوان بخشی از فرآیند تولید یا فروش نیز ورود داشته است که در این مطلب بناست به آن پرداخت شود.
هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال
هوش مصنوعی شامل جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل و سپس استفاده از تکنیکهای یادگیری ماشینی برای استخراج اطلاعات مفید از دادهها است که منجر به یافته هایی کاربردی در خصوص اطلاعات شخصیسازی و همچنین واکنشها و احساسات مشتریان میشود.در چند سال اخیر، بازاریابان در استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مردد بودهاند. اما امروزه، تقریباً هر کسبوکاری، چه یک فروشگاه کوچک یا یک شرکت بزرگ، به استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند بازاریابی خود فکر کرده و هم اکنون شاهد این استفاده در شرکت هایی نظیر آمازون هستیم که در زمینه نمایش اقلام مرتبط به خریداران بر اساس خدمات، بازدیدها و خریدهای قبلی و تکرار پذیرتر شدن خدمات دهی به مشتریان از این فناوری استفاده میکند. بازاریابی دیجیتال با شناسایی مشتریان بالقوه از طریق مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) شروع شده و به یک استراتژی تجاری اشاره دارد که رویکرد مشتری محوری را تشکیل داده و شامل جمع آوری حداکثری دادههای مشتری و فیلتر کردن اطلاعات مهم او میشود. با استفاده از هوش مصنوعی ترکیب یافته با CRM ، مجموعه اطلاعات کاربر از منابع مختلف ورودی همچون وب سایت، تبلیغات و رسانههای اجتماعی و غیره افزایش یافته و کسب و کارها با استفاده از این اطلاعات میتوانند در زمان مناسب، مخاطب مناسب را برای ارائه محصولات خود داشته باشند. همچنین با دادههای جمع آوری شده، بازاریابان میتوانند به راحتی نیازهای مشتریان بالقوه را تجزیه و تحلیل کرده، راهحل مناسب برای آنها ارائه داده و تجربه خرید را بهبود بخشند.در کنار این موارد، وقتی فناوری هوش مصنوعی با فناوریهای دیگر مانند VR و AR ترکیب میشود، تجربه ارزشمندتری نیز خلق خواهد شد؛ به طور مثال واقعیت مجازی و هوش مصنوعی به راحتی میتوانند در صنعت املاک و مستغلات یاریگر مناسبی برای نمایندگان فروش باشند و این مهم را به ویژه در زمان پاندمی کرونا به خوبی توانستیم لمس کنیم.
استفاده از رباتهای چت هوش مصنوعی
با پیشرفت در پردازش زبان طبیعی و تجزیه و تحلیل معنایی، فناوری تبدیل صدا بهبود چشمگیری را در خدمات مشتری نشان داده است؛ چت رباتهای هوش مصنوعی به کسبوکارها این امکان را میدهند که پشتیبانی از چندین مشتری در یک زمان و به صورت ۲۴ ساعته صورت پذیرد. علاوه بر این، مشتریان میتوانند به زبانهای دلخواه خود تعامل داشته باشند و این گام بزرگی برای سادهسازی فرآیندها و افزایش دامنه کاربران است.
بازاریابی ایمیلی
هوش مصنوعی برندها را قادر میسازد تا کمپینهای بازاریابی ایمیلی شخصیسازی شده را بر اساس تعاملات کاربر خود داشته باشند. همانطور که قبلاً گفته شد، با استفاده از هوش مصنوعی، تیم بازاریابی شما میتواند رفتار مشتریان شما را درک کرده و ایمیل هایی را ارسال کند که توجه آنها را جلب کند. بنابراین، مشتریان شما میتوانند ایمیلهای مرتبط موضوعاتی که به آن علاقه مند هستند را دریافت کرده و به صورت هدفمند به آن هدایت و جذب شوند و نتیجه کمپین نیز بهینه و مطلوب خواهد شد.
تبلیغات دیجیتال
در تبلیغات دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی میتوان از داده هایی نظیر مشخصات جمعیتی (سن، جنسیت و...) و علایق شخصی برای نمایش تبلیغات مرتبط بهره گرفت؛ بر این اساس، عملکرد کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال بهبود بخشیده شده و بازاریابان قدرت تشخیص روندها و پیشبینی را پیدا خواهند کرد که این مهم به تصمیم گیری استراتژیک در مورد مخاطبان هدف و بهینهسازی بودجه اختصاص داده شده به کمپینهای تبلیغاتی پولی نیز کمک میکند.
محتوای بازاریابی
امروزه بازاریابی محتوا در حوزه دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارد. به لطف هوش مصنوعی، اکنون میتوانید دریابید که کدام محتوا برای مخاطبان شما مؤثرتر و مرتبطتر است و بر اساس رفتار مخاطبان هدف شما است. بنابراین، میتوانید از بازاریابی محتوایی برای ایجاد و اشتراکگذاری محتوای مناسب استفاده کنید.