اهمیت ایمنی در حملونقل جادهای
شهرام شیرکوند پژوهشگر صنعت
رعایت اصول ایمنی در نقل و انتقال مسافر یا کالا یکی از ارکان مهم در صنعت حملونقل است و بـا توسعه فنـاوری، دو مقوله ایمنی در جادهها و امداد رسانی به مسافران و خودروها نیـاز بـه توجه بیشتری دارند تا تصـادفات و پیامـدهای ناگوار ناشـی از آن کاهش یابد.
امروزه علاوه بر اهمیت حضور خودروهای راهداری، بالگردهای امدادی، آمبولانس ها، آتش نشانها و سایر خودروهای امدادی در جادههای شهری و برونشهری برای نجات بیماران و اسیبدیدگان تصادفات، به منظور امدادرسانی به خودروهای معیوب و در راه مانده نیز از خودروهای امدادی استفاده میشود.
فعالیت اصلی و مشترک امداد خودرو ها، ارائه خدمات عمومی به در راه ماندگان و در صورت امکان رفع ایراد و راهاندازی خودرو در محل است. ترویج و گسترش استفاده از خودروهای شخصی سبب شده تا در جوامع صنعتی
« امداد خودرو » به عنوان یک نیاز اجتماعی مطرح شود تا پاسخگوی درخواستهای امدادی و خدمات خودرویی به شهروندان باشد و خودروهای امدادی در راستای افزایش اطمینان، اعتماد و آسودگی خاطر مسافران اقدام به ارائه خدمات میکنند.
با این تفاسیر یکی از موضوعاتی که در فرهنگسازی برای استفاده از خودرو و رانندگی، آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته، استفاده از خدمات امداد خودرو است. امدادخودروها شرکتهای خدماتی هستند و همانطور که از نامشان پیداست، ارائهدهنده خدمات امدادی به خودروها و سایر وسایل نقلیه سواری و تجاری هستند. ارائه خدمات خودرویی و امدادی در جوامع صنعتی که در صنعت خودرو پیشگام هستند، سالها پیش مرتفع شده و آنها از مبتکران سیستمهای نوین امدادرسانی در جهان به شمار میروند.در حالحاضر امداد خودرو یکی از نیازهای جوامع صنعتی و پیشرفته است.خوشبختانه خودرو سازان داخلی و برخی واردکنندگان خودرو در حالحاضر این نوع خدمات را در شهرها و جادههای برون شهری توسط شرکتهای امدادیشان به مردم ارائه میکنند.
از جمله شاخصها برای سازمانها و شرکت هایی با ماهیت و فعالیت امدادی ( راهداری، اورژانس، آتش نشانی، پلیس و امداد خودرو ها) که از اهمیت ویژهای بر خوردار هستند، کاهش زمان انتظار امدادخواه برای بهرهمندی از خدمات است اما در برخی مواقع عواملی مانند ترافیک شهری و وضعیت جوی از جمله مشکلاتی است که موجب تاخیر در خدمترسانی خواهد شد. همانطور که از مفهوم واژه امداد برمی آید، تحمل گذشت زمان برای امدادخواه به نسبت وخامت شرایط، دشوار خواهد شد.
مهمترین خدمت شرکتهای امدادخودرو ارائه بسیاری از خدمات امدادی شامل رفع ایراد خودرو در محل، اعزام یا حمل به تعمیرگاه در صورت نیاز، انتقال سرنشینان خودروهای حادثهدیده به محل مناسب و پیشگیری از بروز آسیب به در راه ماندگان است.
بنابراین یکی از خدماتی که در کشور ما بنا به دلایل متعددی نیاز به توسعه دارد، خدمات و امدادرسانی به خودروهای معیوب در راه مانده درون و برونشهری است. به هر حال در هنگام مسافرت احتمال بروز اشکال در خودرو وجود دارد ؛ همچنین درصدی از رانندگان کشور را زنان جامعه تشکیل میدهند که نسبت به امور فنی یا تشخیص ایرادهای جزئی خودرو هیچگونه آشنایی نداشته و رفع ایراد خارج از توانایی آنها است. لذا ارائه خدمات امدادی به خودروها و ترغیب مردم به فرهنگ استفاده از این نوع خدمات در کشور یک نیاز مبرم و اساسی محسوب میگردد. البته پاسخگویی به موقع و مناسب امداد خودروها به متقاضیان امداد در سفرهای برونشهری نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. امداد خودروها به همین منظور و برای تسریع در ارائه خدمات، اقدام به توسعه و تجهیز امدادگران و ناوگانهای امدادی (خودرو، موتورسیکلت، جرثقیل و حتی هلیکوپتر) کردهاند که هر یک کارآیی خاصی دارند.
در کسب و کار امروزی، تکنولوژی و نوآوری به کاهش هزینه و افزایش ارائه خدمات کمک شایانی کرده است. اگر به سالهای گذشته رجوع کرده و به زمان عدم دسترسی به تلفن همراه بازگردید به راحتی به عمق فاجعه پی میبرید. در آن زمان پس از بروز اشکال در خودرو مسافران باید ساعتها منتظر امداد متفرقه مانده و با روشهای مبتکرانه از قبیل استفاده از طناب، کابل و … به یک تعمیرگاه مجاز میرسیدند، اما اکنون میتوانند در دورافتادهترین نقاط کشور تنها با یک تماس، مراکز راهداریها و مرکز تماس امداد خودروها را از حادثه و وضعیت خودروی خود مطلع کنید. با توجه به افزایش انتظارات شهروندان جامعه، توسعه انواع خدمات امدادی، به ویژه آمبولانسها و خدمات امداد سیار خودروها ضرورت دارد. البته سرویسدهی براساس روشهای سنتی دیگر پاسخ گوی نیاز شهروندان نیست.
تلاش در جهت ارائه خدمات نوین، کسب رضایت شهروندان و افزایش رفاه آنها باید رویکرد اساسی خدمترسانان کشور در بخشهای امدادی در دوره جدید باشد. بنابراین انگیزه امدادگران به عنوان سرمایههای سازمانهای امدادرسان و بازوهای اجرایی این سازمانها باید افزایش یابد، زیرا امدادگر بیانگیزه نمیتواند خدمات مناسبی به شهروندان ارائه دهد.
در واقع در حوزه منابع انسانی، احترام و توجه همگانی باید مورد توجه باشد. این روند سرآغاز یک تحول و حرکت عظیم در خدمترسانی به شهروندان است و در واقع افق روشنی را پیش روی همه افراد جامعه و امدادخواهان سراسر کشور خواهد گشود.