پیشنهاد تعطیلی ۳ماهه معادن پرخطر
درحالی وزیر کار پیشنهاد تعطیلی ۳ماهه معادن پرخطر با پرداخت حقوق از سمت تامین اجتماعی را مطرح کرده که برخی فعالان معدنی معتقدند، امکان تعطیلی معادن زغال سنگ به مدت 3ماه وجود ندارد و میشود اقدامات ایمنی را همزمان با فعالیت معدن انجام داد.
سید ابوالفضل اشرف منصوری، عضو شورای عالی حفاظت ایمنی وزارت کار و رئیس انجمن صنفی مسئولان ایمنی کشور درباره جلسه اخیری که برای موضوعات ایمنی معدن با وزیر کار برگزار شد، بیان کرد: در این جلسه وزیر کار پیشنهاد داد که معادن پرخطری که در کشور وجود دارد همه اینها بهتر است به مدت ۳ ماه تعطیل شوند و در این مدت حقوق کارگران را تامین اجتماعی پرداخت کند که کارگران بیحقوق نمانند.
ضرر تعطیلی معادن زغال سنگ زیاد است
وی افزود: البته این تصمیم در ابتدای امر برای ایمنسازی معادن و کار ساختاری روی آنها اقدام خوبی است، اما معادنی مثل زغال سنگ اگر توقف کار داشته باشد ضرر قابلتوجهی را برای مجموعه معدنی کشور به همراه میآورند؛ لذا برای موضوعاتی مثل گاز یا نشست زمین مرسوم نیست تعطیل شوند و معمولا اقدامات تامینی و بهسازی همزمان با ادامه بخشی از کار ادامه مییابد.
اشرف منصوری اضافه کرد: در بحث بازرسیها و حکمرانی ایمنی کشور هم در جلسه طرح موضوع شد که آقای وزیر در این بحث خواستار ارائه طرح و برنامه در تمامی حوزههای ایمنی شدند. در ادامه نمایندگان کارفرمایی مطالبی را در حوزه ایمنی و ارتقای امنیت کار پیشنهاد دادند. سازمان تامین اجتماعی و تشکلات کارگری نیز بهطور تکمیلی مباحثی را مطرح کردند.
براساس آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، در کنار جانباختگان ناشی از حوادث معدنی، از انواع آسیبهای واردشده به شاغلان میتوان به «آسیبهای درونی و ضربه مغزی»، «قطع عضو»، «شکستگی»، «سوختگی، تاولخوردگی و...»، «مسمومیت و عفونت شدید»، «رگ به رگ شدن و دررفتگی»، «آسیبدیدگی سطحی و زخم باز»، «خفگی»، «تاثیرات ناشی از صدا، ارتعاش و فشار»، «تاثیرات ناشی از دمای کم و زیاد و نور» «شوک» و «سایر آسیبها» اشاره کرد.
بعضی فوتیهای معدن در اولین روز کاریشان بودهاند
منصوری تاکید کرد: در بررسیهای به عمل آمده در جلسه و گزارشی که بهطورفشرده از حادثه معدن زغالسنگ معدنجوی طبس مطرح شد، به موضوع عدم آمادگی پرسنل و مدیران برای کار اشاره شد. مثلا این موضوع در حوزه آموزش و آمادگی نیروی کار مطرح شد که در میان فوتیها افرادی بودند که اولین روز کاریشان بوده است! آنان با این وجود در بخش خطرناک بخش داخل معدن به کار گرفته شدند.
وی تصریح کرد: در بحث معدن حادثه دیده، قرار شد موارد ایمنی مورد بررسی قرار گیرد و مجدداً کمیسیونی در شورای عالی حفاظت فنی تشکیل شود که برای پیشگیری از حوادث مشابه تصمیمگیری کند. علاوه بر این موضوع کمبود تعداد بازرسان مطرح شد. اما با ۱۰۰۰ نفر بازرس اضافه کردن به بدنه دولت، هم کار پیش نمیروند و هم دستگاه دولت سنگین میشود. ضمن اینکه پراکندگی کارگاهها و تنوع موضوعات کار و اشکال مختلف صنعت و کار در کارگاهها زیاد است و این میزان تنوع نمیتواند موجبات بازرسی با کیفیت را فراهم کند.
عضو شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار ادامه داد: باتوجه به این مسئله، پیشنهاد شد که تکنولوژیهای جدید مثل هوش مصنوعی یا اپلیکیشنهای تلفن همراه و برنامههای نرم افزاری برای رصد و کنترل ایمنی تهیه شود و امیدواریم وزارت صمت و کار و بهداشت و سازمان استاندارد و سازمان نظام مهندسی معدن به سمت این فناوریها بیایند و در بازرسیها و رصد و نظارت از آن استفاده کنند.
واقعیت این است که عوارض حادثه کار در کشور زیاد است و افرادی که حادثه دیدند، همکارانی دارند که این افراد دیگر تمایل به کار معدنی و تولیدی ندارند که این باعث توقف کار شود و ممکن است با افت نیروی کار هم مواجه شویم.
چند روز گذشته نیز احمد میدری بعد از حادثه معدن طبس به منظور کاهش حوادث احتمالی برای معادن دستور داد تا کمیتهای تخصصی به منظور بررسی استانداردهای ایمنی معادن در ایران و بازنگری موارد غیرکارآمد تشکیل شود.
عضو شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار به صورت مصداقی درباره بازنگری استانداردهای معدن میگوید: بحث معادن فعال و غیرفعال و بحث معادن خصوصی و دولتی با هم متفاوت است و هرکدام شرایط خاص خود را دارد. در بحث آییننامه معادن ما یک آییننامه ایمنی داریم که جامع است و قصد دارد همه معادن را پوشش دهد در صورتی که قوانین و آییننامههای معادن شن و ماسه باید با زغالسنگ و… فرق میکند و هر بخش از معادن باید یک آییننامه خاص برایش تدوین شود. مثلا معدن ۶۰ ساله با معدن جدید که زیرساخت بهتر دارد، باید آییننامه متفاوت داشته باشد. مثلا معادنی که استخراج سطحی دارند از سایر معادن زیر سطحی کاملا آییننامه متفاوت و دستورالعمل متفاوتی میخواهند که باید تدوین شوند.
ایمنی معادن در سطح جهانی
در سطح جهانی، ایمنی معادن در دهههای اخیر پیشرفت قابلتوجهی داشته است. کشورهای پیشرو در صنعت معدن مانند: استرالیا، کانادا و ایالاتمتحده، استانداردهای سختگیرانهای را برای ایمنی معادن وضع کردهاند. این استانداردها شامل استفاده از فناوریهای پیشرفته برای پایش شرایط معدن، سیستمهای هشدار سریع و آموزشهای مداوم کارکنان میشود.
یکی از مهمترین پیشرفتها در زمینه ایمنی معادن، استفاده از سیستمهای اتوماسیون و رباتیک است. این فناوریها امکان انجام عملیات خطرناک بدون حضور مستقیم انسان را فراهم میکنند. بهعنوان مثال، در برخی معادن استرالیا، کامیونهای خودران برای حمل مواد معدنی استفاده میشوند که خطر تصادفات را کاهش میدهد.
سیستمهای پایش محیطی پیشرفته نیز نقش مهمی در افزایش ایمنی معادن دارند. این سیستمها قادرند تغییرات جزئی در ترکیب هوا، دما، فشار و حتی لرزشهای زمین را تشخیص دهند و قبل از وقوع حادثه هشدار دهند.
در معادن زغالسنگ، سنسورهای پیشرفته گاز متان میتوانند حتی کوچکترین نشت گاز را شناساییکرده و سیستمهای تهویه را بهطور خودکار فعال کنند. آموزش و آمادگی کارکنان نیز در سطح جهانی بسیار جدی گرفته میشود. در بسیاری از کشورها، کارگران معدن باید دورههای آموزشی منظم و شبیهسازیهای واقعیتمجازی را برای آمادگی دربرابر شرایط اضطراری بگذرانند.
این آموزشها شامل نحوه استفاده از تجهیزات نجات، روشهای تخلیه اضطراری و اقدامات اولیه در صورت بروز حادثه است. علاوهبر این، بسیاری از کشورها قوانین سختگیرانهای برای بازرسیهای منظم و مستقل از معادن وضع کردهاند. این بازرسیها نهتنها شرایط فیزیکی معدن، بلکه فرهنگ ایمنی حاکم بر محیط کار را نیز ارزیابی میکنند. شرکتهای معدنی که استانداردهای ایمنی را رعایت نکنند، با جریمههای سنگین و حتی تعطیلی موقت یا دائم روبهرو میشوند.
سخن پایانی
اینکه گفته می شود معادن پرخطر را ۳ ماه تعطیل کنند، چه دردی را درمان می کند؟ باید معادن پرخطر را تا حصول ایمنی کامل تعطیل کنند و جریمه های بسیار بالایی برای آن ها درنظر بگیرند. اگر قرار باشد معادن پرخطر در کشور تعطیل شوند، شاید به جرات بتوان گفت که باید تمام کشور تعطیل شوند. خوب است در راستای ایمن سازی و برخورد با معادن پرخطر، از تجربه سایر کشورها در این زمینه استفاده کنیم.