-
توسعه در فولاد هرمزگان ادامه دارد

محرومیت‌‌زدایی و اشتغال‌زایی، اهداف نهایی

در طول نزدیک به ۴۰ سال گذشته صنعت فولاد ایران توسعه یافته است. اکنون ظرفیت تولید فولاد کشور بالغ بر ۳۰ میلیون تن برآورد می‌شود و کشور ما در جایگاه دهم جهانی قرار گرفته است.

توسعه صنعت فولاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه فولادسازی در رده صنایع زیربنایی کشور قرار دارد و توان اشتغالزایی و همچنین محرومیت‌زدایی از جامعه در این صنعت بالا است. برای توسعه صنعت فولاد، استان هرمزگان از بیشترین ظرفیت برخوردار است، چراکه از یک ‌سو این منطقه در مجاورت آب‌های آزاد است و از سوی دیگر نیز این استان در پایین‌دست مواد اولیه قرار دارد.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های توسعه شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: در چند دهه اخیر به میمنت پیروزی انقلاب اسلامی، کشور حرکت توسعه صنعتی را شتاب بخشیده و صنعت فولاد از ثمرات مهم پیروزی انقلاب است.

تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی

وی با اشاره به اینکه فولاد کشور با پیروزی انقلاب اسلامی به جایگاه دهم جهانی رسید، گفت: پیش از انقلاب، صنعت فولاد کشور رتبه ۳۵ جهان را با تولید یک میلیون تن محصول داشت که پس از پیروزی انقلاب میزان تولید به ۳۰ میلیون تن رسید و در رتبه دهم جهانی قرار گرفت. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ظرفیت تولید ۴۵ میلیون تن فولاد مشروط به فراهم‌سازی زیرساخت‌ها در کشور فراهم است، بیان کرد: صنعت فولاد، صنعتی مادر و زیربنایی است و هرجا این صنعت شکل بگیرد نیروی انسانی به سرمایه انسانی بدل می‌شود.

افتخار بومی‌سازی ۹۰ درصدی

طیب‌نیا با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب، شرکت‌های بزرگ فولادی از وابستگی به خارج رها شدند، بیان کرد: امروزه مفتخریم که۹۰ درصد تجهیزات و قطعات صنایع فولادی با بومی‌سازی و تکیه بر تخصص متخصصان داخلی تولید می‌شود. وی با اشاره به تاریخچه شرکت فولاد هرمزگان، گفت: بیش از یک دهه از فعالیت شرکت فولاد هرمزگان می‌گذرد و این شرکت امروزه از ظرفیت اسمی تولید ۱.۵ میلیون تن عبور کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر ضرورت توسعه، محرومیت‌زدایی و فراهم کردن بستر اشتغال در کشور، تصریح کرد: مفتخریم که اعلام کنیم در صنعت فولاد به خودکفایی رسیدیم و غیر از برخی محصولات خاص فولادی در باقی موارد به توسعه دست یافتیم.

فولاد به وسعت ایران

طیب‌نیا با تاکید بر ظرفیت موجود در شرکت فولاد هرمزگان، گفت: در شرکت فولاد مبارکه در راستای تحقق «فولاد به وسعت ایران» تلاش می‌کنیم و پس از ۳ دهه، امکان تولید فولاد از سنگان تا هرمزگان و سایر استان‌های دیگر را فراهم کردیم. وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری نیازمند پیش‌شرط‌هایی است، گفت: دید وسیع مسئولان در استان هرمزگان ما را به سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کند. با رفع موانع، شرکت فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری را با هدف گام دوم انقلاب دنبال می‌کند. طیب‌نیا در چندین محور شرایط توسعه و سرمایه‌گذاری توسط شرکت فولادمبارکه را اعلام کرد و افزود: استان هرمزگان از بهترین ظرفیت برای سرمایه‌گذاری برخوردار است و محور نخست سرمایه‌گذاری در این استان در پایین‌دست و مواد اولیه است و در فاز دوم، سرمایه‌گذاری در بخش آهن‌اسفنجی اولویت دارد. وی با بیان اینکه حوزه‌های زیرساختی کشور نیازمند سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی در مراحل کارشناسی است و با سرمایه‌گذاری شرکت فولادمبارکه توسعه نیروگاه را در نظر داریم. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به تولید محصولات کیفی با ارزش افزوده بالا هم اشاره‌ کرد و گفت: باید با تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا به خام‌فروشی پایان دهیم، چراکه میزان ذخایر معدنی با توسعه صنایع فولادی همخوانی ندارد و در ۲ دهه آتی با چالش مواد اولیه مواجه می‌شویم. وی با تاکید بر اینکه محصولات نهایی فولادی باید محور صادرات قرار گیرد، گفت: آموزش نیروهای متخصص به‌عنوان سرمایه انسانی می‌تواند در این زمینه موثر باشد و شرکت فولاد هرمزگان می‌تواند پیشگام شود. طیب‌نیا محور نهایی سرمایه‌گذاری را حوزه محیط‌زیست اعلام کرد و افزود: شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان صنعتی پیشرو، پایداری تولید را در صنعت سبز جست‌وجو و در همین راستا فناوری را در خدمت توسعه پایدار مبتنی بر محیط زیست دنبال می‌کند.

محدودیت انرژی بی‌اثر است

عطاالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: حمایت‌های استاندار هرمزگان و نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم هرمزگان در مجلس یازدهم باعث شد باوجود سختی‌ها، محدودیت‌های انرژی، اعم از برق و گاز تاثیری بر روند رو به رشد تولید در فولاد هرمزگان نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد ۱۱ ماهه فولاد هرمزگان نشان می‌دهد این شرکت در راستای تحقق شعار سال گام برمی‌دارد، بیان کرد: کارکنان شرکت فولاد هرمزگان به‌ویژه کارگران این شرکت در شرایط نامساعد آب و هوایی برای دستیابی به رکوردهای تولید تلاش می‌کنند که از زحمات آنها تشکر می‌کنم.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با تاکید بر حمایت مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از طرح‎‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان، تصریح کرد: امروز شاهد احداث مدول سوم تولید آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال، احداث واحد دوم تولید گازهای صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت اکسیژن، احداث سیلوهای ذخیره آهن‌اسفنجی با ظرفیت ۲۸ هزار تن و احداث مگامدول احیای مستقیم شرکت سیمین هرمز با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در شرکت فولاد هرمزگان هستیم و از حمایت مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از این طرح‌ها تقدیر می‌کنیم.

وی بر این مسئله که شرکت فولاد هرمزگان یکی از پیشرفته‌ترین صنایع فولادی کشور است، تاکید کرد و افزود: توسعه زیرساخت‌های کشور از اهداف شرکت فولاد مبارکه است و طرح‌های توسعه‌ای که امروز در شرکت فولاد هرمزگان به بهره‌برداری رسید به رفع محرومیت در استان هرمزگان یاری می‌رساند.

سخن پایانی

شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان صنعتی پیشرو، پایداری تولید و توسعه را دنبال می‌کند. بدون تردید توجه به توسعه صنعت فولاد نیازمند توجه دولت به زیرساخت‌های مختلف صنعتی و اقتصادی است. بدین ترتیب می‌توان مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی را هموار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*