-

زیرساخت‌های خودرو برقی در کشور مهیا نیست

با پیشرفت فناوری و افزایش توجه به مسائل زیست‌محیطی، خودروهای برقی به‌عنوان یک راهکار مؤثر برای کاهش آلودگی هوا و وابستگی به سوخت‌های فسیلی در جهان شناخته شده‌اند.

زیرساخت‌های خودرو برقی در کشور مهیا نیست

اما در کشور ما، زیرساخت‌های لازم برای پذیرش و توسعه این نوع خودروها هنوز به‌طور کامل مهیا نیست. عدم‌وجود ایستگاه‌های شارژ کافی، کمبود حمایت‌های دولتی و نبود برنامه‌ریزی جامع برای انتقال به خودروهای برقی، از جمله چالش‌هایی هستند که مانع از گسترش این فناوری در ایران می‌شوند. با وجود ظرفیت‌های بالای کشور در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، عدم‌توجه به زیرساخت‌های مربوط به خودروهای برقی می‌تواند فرصت‌های اقتصادی و زیست‌محیطی را از بین ببرد.

به گفته عضو اتاق بازرگانی و فعال در بخش صنعت حمل‌ونقل کشور ما در کشور تولید خودروی بنزینی نداریم و باوجود اینکه زیرساخت‌های شارژ خودرو برقی در کشور تقریبا صفر است به فکر واردات و تولید خودرو برقی هستیم. عضو اتاق بازرگانی و فعال در بخش صنعت حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه، تنها تاثیر خودروهای برقی می‌تواند کنترل آلایندگی محیط زیست، از نظر آب و هوایی باشد، گفت: سوخت و مازوت کنونی باعث ایجاد و افزایش بیماری‌های تنفسی شده است.

تاثیر خودروهای برقی و تولید انبوه آن بر آلایندگی

 سیده‌فاطمه مقیمی ادامه داد: استقبال مردم از خودروهای برقی از آن جهت که تصور می‌شود که خودرو برقی دارای نرخ پایین‌تر یا با توجه به محدودیت‌هایی که گفته می‌شود برای بنزین رخ خواهد داد، اگر رخ دهد؛ استفاده از خودرو برقی به نفع بوده و از این رو به سمت خودرو برقی و استفاده از آن روی خوش نشان داده‌اند.

وی افزود: اما نکته حائز اهمیت این است که اگر به صورت دقیق و علمی محاسبه کنیم با استفاده از خودرو برقی مصرف برق نیز افزایش خواهد یافت.

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: هزینه مصرف برق به هیچ عنوان کمتر از هزینه مصرف سوخت یارانه‌ای که درحال‌حاضر مورداستفاده قرار می‌گیرد، نخواهد بود.

مقیمی در ادامه گفت: هنوز مسئله خودرو برقی در کشور ما در نطفه قرار دارد و بسیار زود است که به فکر تولید انبوه آن باشیم. زیرساخت‌های اولیه در کشور برای ورود این نوع خودروها موجود نیست. وی تاکید کرد: خودروهای برقی به کشور ما از دو کشور چین و هند وارد می‌شوند ضمن اینکه ما تولید نداریم و مونتاژکار هستیم و تولید با مونتاژ تفاوت بسیار دارد.

مونتاژکاری تولید نیست

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه اصالت کار وارد کشور نشده و در حال مونتاژ هستیم، افزود: دلخوش هستیم به این عنوان که خودرو ایرانی تولید می‌کنیم.

مقیمی گفت: در واقع تولید خودرو در کشور وجود ندارد و مونتاژ و سرهم‌بندی است که خودرو را سرهم کرده و به بازار عرضه می‌کنیم.

زیرساخت شارژ خودروهای برقی نیاز به معجزه ندارد

در مقابل اما چندی پیش هم مشاور عالی رئیس و دبیر کل سابق اتاق بازرگانی تهران گفته بود که تامین زیرساخت شارژ خودروهای برقی مسئله پیچیده‌ای نیست و نیاز به معجزه ندارد، اما مهم‌ترین مسئله تامین برق برای این خودروهاست.

مشاور عالی رئیس و دبیر کل سابق اتاق بازرگانی تهران گفت: تامین زیرساخت شارژ خودروهای برقی مسئله پیچیده‌ای نیست و نیاز به معجزه ندارد، اما تامین برق برای این خودروها موضوع مهم و قابل تاملی است.

مشاورعالی رئیس و دبیرکل سابق اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه زیرساخت شارژ خودروهای سواری و خودروهای حمل‌ونقل عمومی حتما قابل انجام است، گفت: این موضوع مسئله معجزه‌آمیزی نبوده و شدنی است.

بهمن عشقی ادامه داد: باید جایگاه شارژ خودروهای برقی را تامین کنیم و مهم‌تر از آن وجود برق برای تامین شارژ موردنیاز است. وی افزود: شارژ که مولد برق نیست و اگر برق با مشکلات کنونی که درگیر هستیم ادامه داشته باشد، برای این خودروها نیز با مشکل مواجه خواهیم بود.

واردات پر‌ابهام ۱۰ هزار اتوبوس‌های برقی

مشاورعالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: گفته می‌شود که تعداد ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس وارد تهران خواهد شد و با این مشکلاتی که در مورد تامین برق مورد نیاز آنها وجود دارد، چگونه این چنین اقدامی در نظر گرفته شده است.

عشقی در ادامه گفت: من نباید به این پرسش پاسخ دهم باید کسی که با وجود این مشکلات در کشور اقدام به طرح، تصویب و اجرای چنین برنامه‌هایی می‌کند به این پرسش پاسخ دهد که چگونه بدون فکر کردن و تامین برق مورد نیاز کشور اقدام به واردات اتوبوس‌های برقی شده است.

وی تاکید کرد: برنامه‌های این چنینی باید بسیار با فکر و تدبیر طرح و اجرا شوند و در زمانی که برای تامین برق منازل مشکل وجود دارد تصور نمی‌شود ورود اتوبوس برقی بتواند مشکلی را از کشور حل کند.

سخن پایانی

بنابراین گزارش برای بهره‌برداری از مزایای خودروهای برقی و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، ضروری است که دولت و بخش خصوصی با همکاری یکدیگر اقداماتی جدی در راستای توسعه زیرساخت‌ها انجام دهند. ایجاد شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ در سراسر کشور، ارائه مشوق‌های مالی برای خریداران خودروهای برقی و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه فناوری‌های مرتبط، می‌تواند به تسهیل این انتقال کمک کند. همچنین، آموزش عمومی درباره مزایای استفاده از خودروهای برقی و فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با اتخاذ این رویکردها، ایران می‌تواند به یکی از پیشگامان صنعت خودروهای برقی در منطقه تبدیل شود و گام‌های مؤثری در راستای حفظ محیط‌زیست و توسعه پایدار بردارد.

در نهایت، برای موفقیت در انتقال به خودروهای برقی و استفاده از مزایای آنها، ضروری است که طرح‌ها و برنامه‌ها با دقت و تدبیر بیشتری اجرا شوند. تأمین زیرساخت‌ها و برق پایدار برای این خودروها باید در اولویت قرار گیرد تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود. تنها در این صورت می‌توان به آینده‌ای پایدار و پاک‌تر امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین