رشد تولید خودرو کامل به ۶۲ درصد رسید
گروه صنعت: مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو از افزایش ۶۲ درصدی تولید خودرو کامل و رشد ۴۸ درصدی صدور سند از ابتدای سال جاری تا ۳۰ خرداد نسبتبه مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
گروه صنعتی ایرانخودرو در ۵ ماهه اخیر برنامههای متنوعی را در حوزه توسعه و جهش کیفیت محصولات آغاز کرده و تلاش دارد به سمت تولید متنوع و با کیفیت به جای تولید زیانده و محصولات قدیمی حرکت کند.
مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در مراسم رونمایی از کشنده «آتامان» ایرانخودرو دیزل، با بیان اینکه سومین قرار ایرانخودرو پس از رونمایی از کشنده H ۵ و تولید انبوه وانت آریسان، رونمایی از کشنده آتامان با لوگو ایرانخودرو است، گفت: در ۵ ماهه اخیر برنامههای متنوعی را در حوزه توسعه و جهش کیفیت محصولات آغاز کرده و در تلاش هستیم به سمت تولید متنوع و باکیفیت به جای تولید زیانده و محصولات قدیمی حرکت کنیم. بهگزارش ایکوپرس، خطیبی با قدردانی از مدیرعامل و مجموعه کارکنان ایرانخودرو دیزل افزود: این شرکت موفقشده از دغدغه تامین منابع مالی برای پرداخت حقوق کارکنان از ایرانخودرو، تبدیل به شرکتی سودده با تولید متنوع و اقتصادی شود و قطعا با ادامه مسیر با همین شور و نشاط، دستاوردهای مهمتری نیز کسب خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه از ۵ ماه قبل برنامهریزیهایی انجامشده تا بهگونهای دیگر مسیر توسعه را دنبال کنیم، تصریح کرد: برای تحقق اهداف ایرانخودرو نوین، ۵ برنامه را پیگیری میکنیم. برنامه نخست افزایش تولید و تغییر تنوع از سمت خودروهای زیانده و باکیفیت پایین به سمت خودروهای سودده و باکیفیت است.وی با اشاره به برنامه تولید ۷۵۰ هزار دستگاهی ایرانخودرو و زحماتی که در سالهای گذشته و بهویژه مدیرعامل پیشین این خودروساز برای توسعه ایرانخودرو کشیدهاند، بر لزوم انجام تغییرات بنیادی برای استمرار توسعه و جهش کیفیت محصولات تاکید کرد.
خطیبی با انتقاد از روند تولید محصولات قدیمی و پرزیان مانند پژو ۴۰۵ گفت: پیشبینی زیان سال ۱۴۰۱، ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، این حجم از زیان برای بنگاه اقتصادی معنایی ندارد که بهدلیل عدمدقت لازم در ترکیب تولید ایجاد شده و از این پس، چنین اشتباهاتی رخ نخواهد داد.
وی یادآور شد: در سالهای قبل، تولید ناقص بهعنوان تولید مکانیکی نامگذاری شده و ارائه آمارها نیز بر همین مبنا انجام میشد، درحالیکه تعریف واقعی تولید به صورت کامل و عبور مستقیم و نه کالای در جریان تولید است. در حالحاضر نیز خودروها بهطور کامل تولید شده و برای فروش و عرضه در اختیار معاونت فروش قرار میگیرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو تعداد تولید سال گذشته را ۴۵۰ هزار دستگاه دانست و خاطرنشان کرد: با برنامهریزی انجامشده، سال جاری با هدفگذاری ۷۵۰ هزار دستگاه، افزایش بیش از ۶۰ درصد تولید را نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.
وی تعریف تولید را مفهومی کلیدی دانست که بسیاری از مسائل را حل میکند و گفت: در گروه صنعتی ایرانخودرو در 3 مرحله از ابتدای خرداد عبور بهطور مستقیم و کامل انجام میشود. در حالحاضر تیراژ تولید روزانه بیش از ۲۵۰۰ دستگاه است که بهزودی به ۲۹۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.
خطیبی با اشاره به اینکه اگر در سال گذشته تولید خودرو بدون کسری انجام میشد، در بدترین شرایط با کاهش ۱۵ هزار خودرو مواجه بودیم اما ۴ هزار میلیارد تومان صرفهجویی انجام شد، بیان کرد: علاوهبر آن، از افت کیفیت خودروها جلوگیری میشد.
بهگفته وی، انتشار اخبار و وقایع نادرست از صنعت خودرو که موجب بازدید سرزده رئیسجمهوری از شرکتهای خودروساز و پارکینگ خودروهای کف شد، به افزایش قیمت چیپست از 2 به ۱۲۰ یورو انجامید.
صرفهجویی ۷ هزار میلیارد تومانی
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو تاکید کرد: تحقق تولید ۷۵۰ هزار دستگاه در سال جاری، موجب صرفهجویی دستکم ۷ هزار میلیارد تومان خواهد شد.
وی ارتقای کیفیت را یکی از برنامههای محوری ایرانخودرو دانست و گفت: ۲۷۹ پروژه کیفی در زنجیره تولید تعریفشده و به دقت رصد میشود. از ابتدای سال جاری رشد دستکم ۴۰ درصدی کیفیت محصولات رقم خورده است.
صمتخطیبی با بیان اینکه به دور از هر نگاه متعصبانهای، در سالهای گذشته و در حوزه کیفیت بیتوجهی رخ داده و قابل دفاع نیست، گفت: این موضوع و کاستیها را پذیرفتهایم و در حال اصلاح آنها هستیم.
وی با اشاره به برنامههای توسعه محصول در ایرانخودرو، عنوان کرد: تلاشهای همکاران در ایرانخودرو دیزل و ایرانخودرو، موجب شده هر ماه از یک محصول جدید رونمایی شود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به اینکه تاکنون به ساخت نمونه اولیه دو محصول جدید دست یافتهایم، گفت: «ریرا» محصولی جدید است که در چند روز آینده با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی خواهد شد. این محصول کاملا در کلاس و تراز جهانی بوده و دارای مشخصات فنی قابلتوجه و بهروز است. وی در ادامه به پروژه تولید خودرو TF ۲۱ اشاره کرد و گفت: این پروژه که در ابتدای سال جاری آغاز شده، در تاریخ صنعت خودرو بینظیر است، زیرا بازه زمانی طراحی تا تولید آن ۱۸ ماه تعریفشده است. بخشبندی قیمتی این محصول که مانند «ریرا» در کلاس و تراز جهانی قرار دارد، از ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود. خطیبی با بیان اینکه در حوزه صادرات محصولات تجاری و سواری، برنامههای متنوعی داریم، گفت: در حوزه سواری، صادرات ۱۵ هزار دستگاهی تا پایان سال را هدفگذاری کردهایم. براساس این برنامه، ۵ هزار دستگاه دناپلاس اتوماتیک به ونزوئلا صادر خواهد شد و در حال رایزنی برای صادرات محصول به روسیه نیز هستیم. وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت تمامشده تولید از اهداف مهمی است که با جدیت دنبال میشود، بیان کرد: در این راستا، در حال مذاکره با تامینکنندگان هستیم، ۷۰ درصد بهای تمامشده هر خودرو مربوط به شبکه تامین است.
سهم ۹ درصدی منابع انسانی
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به اینکه براساس استانداردهای جهانی، هزینه منابع انسانی باید بین ۸ تا ۱۲ درصد قیمت تمامشده محصول باشد، گفت: در گروه صنعتی ایرانخودرو، ۹ درصد قیمت تمامشده محصولات مربوط به نیروی انسانی است؛ بنابراین باید علت افزایش هزینههای تولید را در جای دیگری جستوجو کرد. وی ادامه داد: بهدلیل پرداختهای خوبی که در چندماه گذشته به شبکه تامین داشتیم، تامینکنندگان به دعوت ایرانخودرو لبیک گفتند و متعاقب آن، دو تفاهمنامه با دو قطعهساز بزرگ کشور در راستای کاهش قیمت تمامشده امضا کردیم و برنامههای زیادی در این زمینه داریم.
مدیرعامل ایرانخودرو با اظهار امیدواری از اینکه این شرکت سال جاری از وضعیت فشار خارج شود، تاکید کرد: ما مخالف واردات خودرو نبوده و موافق رقابت هستیم اما درخواست ما این است که در کنار افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمامشده، درباره حذف قیمتهای دستوری نیز مساعدت کنند، چون خودرو باید متناسب با بهای تمامشده قیمتگذاری
شود. خطیبی اظهار امیدواری کرد، شرایط بهگونهای پیش رود که حتی بدون افزایش قیمت محصولات در شاخصهای سودآوری، شاهد اتفاقات خوبی در گروه صنعتی ایرانخودرو باشیم.
وی خطاب به نمایندگان مجلس و مسئولان حاضر در مراسم، گفت: در فضای امروزی که هجمه و اخبار نادرست درباره صنعت خودرو بسیار است، باید اطلاعات مربوط به ایرانخودرو را از طریق مطالعات مستقیم و بازدیدهای میدانی از این مجموعه دریافت کنید. ما آمادگی برگزاری نشستهای کارشناسی و تخصصی را داریم و پاسخگوی سوالات هستیم.
خطیبی تصریح کرد: عملکرد ۴۰ ساله را نمیتوان در چند ماه اصلاح کرد اما در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داریم و آمارها گویای این امر است. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به آمار تولید ایرانخودرو در 3 ماهه نخست سال جاری، گفت: تولید کامل ایرانخودرو از ابتدای سال تا ۳۰ خرداد، ۱۴۰ هزار و ۷۰۹ دستگاه است که نسبتبه مدت مشابه سال قبل، ۶۲ درصد افزایش یافته و همچنین ۱۳۱ هزار و ۳۵۸ هزار فاکتور صادر شده که رشد ۴۸ درصدی نسبتبه مدت مشابه سال قبل داشته است.
وی گفت: تحویل خودرو به مشتریان در همین بازه زمانی با ۱۳۰ هزار و ۷۸۸ دستگاه، رشد ۱۹ درصدی داشته است. تمامی این اقدامات نشان میدهد در مسیر درستی قرار داریم و با وجود تمام مشکلات و ضعفها بهعنوان کارشناس صنعت خودرو میگویم که از سایر صنایع یک سر و گردن بالاتر هستیم.
گفتنی است، کشنده آتامان دارای مشخصاتی مانند موتور OM ۴۵۷ LA با قدرت ۴۳۰ اسب بخار، گشتاور ۲۱۰۰ نیوتنمتر در ۱۱۰۰ دور در دقیقه با توربوشارژ و اینترکولر است.
این کشنده از استاندارد آلایندگی EURO ۴ +DPF / EURO ۵ EEV ، گیربکس ۱۶ دنده ZF ، سیستم تعلیق جلو و عقب پارابولیک با کمک فنرهای هیدرولیک برخوردار است.
از دیگر مشخصات این کشنده میتوان به سیستم ترمز دومداره پنوماتیک، جلو دیسکی و عقب کاسهای، مجهز به سیستم ترمز ضدقفل و سیستم ضدلغزش و ترمزهای دستی و کمکی اشاره کرد. همچنین تیپ اتاق متشکل از نوع دو کابین سقف بلند، فاصلهمحوری mm ۳۸۰۰ و مخزن سوخت ۸۰۰ لیتری آلومینیومی است.