-
بررسی صمت از قیمت لوازم‌التحریر در آستانه سال تحصیلی ۱۴۰۳

رنج تحصیل در روزگار گران

باز آمد بوی ماه مدرسه؛ چند قدم تا دیدن بچه‌های مدرسه‌ای با کیف‌های بزرگ‌شان مانده که تمام قدرت خود را برای انتخاب آن به‌کار گرفته‌اند.

رنج تحصیل در روزگار گران

خانواده‌ها نیز در این روزها ذوق و شوق جالبی را کنار فرزندان‌شان تجربه می‌کنند، از یک‌طرف، دیدن قد کشیدن و بزرگ شدن فرزند و از سوی دیگر، زنده شدن خاطرات قدیمی. در کنار این لذت، اما ناگهان سختی نمایان می‌شود که گاهی رمقی برای دیدن ذوق فرزند باقی نمی‌گذارد؛ گرانی، مهمان ناخوانده هر روز بازار که چند سالی است خیال رفتن ندارد، حال در آخرین روزهای شهریور دست والدین را برای خرید نوشت‌افزار موردعلاقه فرزندان دانش‌آموزشان تنگ کرده است، اما از آن سوی ماجرا نیز باید کمی به این بازار حق داد، چراکه بازار نوشت‌افزار طی سال رونق چندانی ندارد و تمام چشم امیدش به همین آغاز مهر است.

صمت در این گزارش به‌مناسبت قدم گذاشتن بر آستانه ماه مهر و شروع مدارس، به بررسی وضعیت بازار نوشت‌افزار پرداخته است.

از کاغذ بی‌کیفیت تا طرح‌های دوست‌نداشتنی

محمدرضا فرجی‌تهرانی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران درباره وضعیت تولیدات نوشت‌افزار و کیفیت آنها نسبت به کالاهای خارجی به صمت گفت: بی‌شک به‌دلیل کیفیت بیشتر، کالای لوازم‌التحریر خارجی نرخ بالاتری دارد و اقشار مختلف جامعه باتوجه به بودجه خود به‌سمت خرید نوشت‌افزار ایرانی یا خارجی می‌روند. در رابطه با نوشت‌افزار ایرانی نیز، در جایگاه والدین دانش‌آموزان معتقدم، باید تغییراتی در طراحی‌ها صورت گیرد، چراکه تولید نوشت‌افزار با برخی شخصیت‌های محبوب در انیمیشن‌هایی که حتی در رسانه ملی نیز پخش می‌شود، برای دانش‌آموزان بسیار جذاب خواهد بود. این در حالی است که برخی از این انیمیشن‌های محبوب، مربوط به دوران بچگی والدین آنها نیز می‌شود؛ همچنین رنگ‌بندی نیز در نوع انتخاب موثر است، بچه‌ها عاشق رنگ‌ها هستند و باید در تولید نوشت‌افزار حتما به این موضوع توجه کرد. این در حالی است که بیان می‌شود، سایر کشورها به‌درستی با شناخت رنگ‌ها، اقدام به تولید لوازم‌التحریری می‌کنند که حتی برای افراد بزرگسال نیز جذاب است.

فرجی باتوجه به کیفیت بالای برخی تولیدات داخلی گفت: برخی از لوازم‌التحریرهای داخلی با کیفیت بالا، قیمت‌های بالایی نیز دارند، اما باز هم از لحاظ کیفیت با نوشت‌افزار خارجی برابری نمی‌کنند.

وی در رابطه با نرخ کالاهای لوازم‌التحریر اظهارکرد: در تهیه لوازم‌التحریر نیز نسبت به سال گذشته، افزایش نرخ خاصی دیده نمی‌شود. بازار راکد است و فروشنده کالا را با نرخ مناسب و حتی زیر نرخ به‌فروش می‌رساند.

حضوری خرید کنید

نایب رئیس اتاق اصناف تهران بااشاره به کیفیت بد بعضی دفترها به‌ویژه دفترهای دولتی بیان کرد: متاسفانه دستگاه‌های کاغذسازی در کشور فرسوده هستند و بخش اعظمی از بی‌کیفیتی کاغذ داخلی نیز به‌همین‌دلیل است. در نهایت نیز باوجود عملکرد خوب بخش چاپ به‌علت کیفیت نامناسب کاغذ، شاهد چاپی بی‌کیفیت و تولیدی با ضرر هستیم که آسیب آن به همه خواهد رسید. البته گاهی نیز برخی تولیدکنندگان برای کاهش هزینه تولید، اقدام به چاپ بی‌کیفیت می‌کنند.

فرجی با تاکید بر خرید حضوری اقلام موردنیاز دانش‌آموزان پیش از شروع سال تحصیلی بیان کرد: توصیه می‌کنم که برای اطمینان از کیفیت کالای خریداری‌شده، خرید حضوری انجام دهند، چراکه گاهی برخی کالاهای وارداتی ممکن است بیش از یک سال در انبار مانده باشند، اما در مجموع خرید حضوری لوازم‌التحریر، یکی از بزرگ‌ترین هدایای یک پدر و مادر به فرزندشان است تا دانش‌آموز با انتخاب کالاهای موردعلاقه خود، حس خوبی دریافت کند که این تجربه یک حس خوب پیش از آغاز مدرسه خواهد بود که تا پایان عمر از ذهنش پاک نخواهد شد، همچنین توصیه پایانی این است که حتما به فروشگاهی تخصصی مراجعه کنند که تنها نوشت‌افزار می‌فروشد.

شکاف طبقاتی در مدارس

نایب رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه برخی از اقشار کم‌درآمد جامعه، دیگر قدرت خرید لوازم‌التحریر را برای فرزند خود ندارند، افزود: اختلاف طبقاتی در اقتصاد هر کشوری مشهود است و نمی‌توان مانع آن شد، اما این مقدار تفاوت در ایران، دیگر اختلاف طبقاتی نیست، بلکه شکاف طبقاتی است که به‌ویژه در سنین  دبستان، بسیار دردناک است. متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که این اختلاف طبقاتی به آموزش و پروش کشور نیز کشیده شده و این فاجعه است. بسیاری از پدر و مادرها با فداکاری از نان شب خود می‌گذرند تا فرزند خود را به مدارس غیرانتفاعی بفرستند، چراکه تصور بر این است که آینده خوبی خواهند داشت، اما دیگر توان خرید محصولات درجه یک نوشت‌افزار را ندارند تا فرزند آنها تفاوتی با دیگر همکلاسی‌هایش نداشته باشد و این دردآورترین رنج برای والدین است و در مقابل بچه‌ها نیز، درکی از این موضوع ندارند و عذاب می‌کشند.

افزایش نرخ نوشت‌افزار نداشتیم

محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران با تاکید بر اینکه کمبودی در بازار نوشت‌افزار وجود ندارد،گفت: بیشتر کالاهای لوازم‌التحریر مازاد عرضه دارند. کالاهای اساسی در صنف نوشت‌افزار شامل مواردی مانند دفتر مشق، خودکار، مداد، پاک‌کن و تراش هستند. اگر اقلام فانتزی و لوکس را کنار بگذاریم، در اقلام اساسی، جهش نرخ یا کمبود نداریم. در کالاهای اساسی مثل دفتر مشق منگنه‌ای یا کاغذ تاحدی کاهش نرخ هم نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

به‌گزارش انتخاب، وی به برخی دلایل گرانی این کالاها اشاره کرد و افزود: البته برخی کالاهایی که افزایش نرخ داشته، ناشی از افزایش نرخ ارز و بهای تمام‌شده در بخش تولید در سال اخیر است. صنف ما هزینه‌های زیادی دارد و عمده تولیدی‌های این صنف در تابستان انجام می‌شود که قطعی برق، هزینه تولید را در این فصل بالا می‌برد.

گلستانی درباره کیفیت لوازم‌التحریر ایرانی در مقایسه با محصول خارجی گفت: بیشتر اقلام لوازم‌التحریر در ایران تا حد قابل‌توجهی تولید داخل است. در تولید و واردات کالای ضروری نوشت‌‎افزار با کمبود مواجه نیستیم، اگرچه مشکلاتی در ثبت سفارش و تخصیص ارز مواد اولیه واحدهای تولیدی یا واردات داریم، اما درک می‌کنیم که کشور با مشکلات ارزی روبه‌رو است و امیدوارم با درک متقابل، کمترین فشار به مصرف‌کننده منتقل شود. کسانی که متولی تولید لوازم‌التحریر شده‌اند، به این فضا مسلط هستند.

سخن پایانی

ماه شهریور که فرا می‌رسد، دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان ابتدایی، دست در دست والدین راهی مغازه‌های کیف و کفش و لوازم‌‌التحریر می‌شوند تا از بین طرح‌های مختلف و جذاب نوشت‌افزار، اقلام موردنیاز سال جدید تحصیلی را تهیه کنند. والدین نیز در کنار کودکان، خاطرات کودکی خود را زنده می‌کنند. در نهایت امیدواریم در این روزهایی که دانش‌آموزان حسابی ذوق خرید مدرسه را دارند، نرخ کالا در بازار به‌گونه‌ای باشد که والدین بتوانند نیازهای دانش‌آموز خود را به‌خوبی برطرف کنند؛ به امید اینکه هیچ دانش‌آموزی در حسرت خرید لوازم‌التحریر موردعلاقه‌اش نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین