-
در گفت‌وگوی مدیرعامل بانک رفاه کارگران با صمت مطرح شد:

از خوشنام‌ترین بانک‌های تجاری هستیم

بانک رفاه کارگران در اجرای تبصره ماده ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۳۸ کشور و ماده ۳۸ سازمان بیمه‌های اجتماعی به منظور سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از وجوه بیمه کارگران با هدف کمک به تامین رفاه و ایجاد تسهیلات لازم برای رفع نیازمندی‌های طبقه کارگر در تاریخ ۲۷/۰۵/۱۳۳۹ تشکیل شد و به ثبت رسید و عملیات خود را از ششم فروردین ۱۳۴۰ با افتتاح شعبه مرکزی در تهران و شعبه اصفهان آغاز کرد.

این بانک یک بانک تجاری شناخته شده است و با ۶۱ سال تجربه در ارائه خدمات بانکی، بهره‌مندی از نیروی انسانی تحصیل‌کرده و در اختیار داشتن ۱۰۲۵ شعبه فعال در سراسر کشور، می‌کوشد از طریق ارائه مطلوب انواع خدمات بانکی، رضایت عموم اقشار جامعه را تامین کند. به بهانه حضور بانک رفاه کارگران در جشنواره صنعت سلامت‌محور، در این شماره روزنامه صمت گفت‌وگویی را با دکتر اسماعیل لـله‌گانی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران درباره فعالیت‌های این مجموعه انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

خدمات بانک رفاه شامل چه مواردی است؟

ارائه خدمات ریالی این بانک شامل انواع سپرده‌‌ها، تسهیلات و تعهدات ریالی است. همچنین خدمات ارزی آن شامل‌ خرید و فروش ارزهای معتبر، حواله‌های ارزی (‌صادره و وارده‌)، افتتاح انواع حساب‌های ارزی، اعطای تسهیلات ارزی، صدور گواهی موجودی و گردش حساب (‌نامه تمکن مالی‌) به زبان انگلیسی است. به‌علاوه خدمات الکترونیک بانک رفاه شامل‌ اینترنت‌بانک، موبایل‌بانک، تلفن‌بانک، رفاه‌پلاس، وب‌اپلیکیشن PWA، همراه کارت رفاه و‌... است. خدمات بانکداری جامع با زیرمجموعه‌های‌ خرد، اختصاصی، شرکتی و بانکداری سرمایه‌گذاری شامل‌ ارائه مشاوره‌های مالی، سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه و... است.

در زمینه دامنه فعالیت در داخل کشور و بخش‌های برون‌مرزی چه برنامه‌هایی داشته‌اید؟

این بانک با برخورداری از اعتماد مردم و توانمندی بالای سرمایه انسانی خود، در اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در بخش صادرات کالاهای غیر‌نفتی و تولیدات صنعتی و کشاورزی، خدمات ارزشمندی را به صادرکنندگان کشور ارائه می‌دهد. بانک رفاه از نظر بانک‌های معتبر بین‌المللی، یکی از خوشنام‌ترین بانک‌های تجاری محسوب می‌شود که با داشتن کارگزاران منتخب از بانک‌های تراز اول دنیا، نیازهای مشتریان خود در عملیات بانکی بین‌المللی را برطرف می‌سازد.

تعداد پرسنل این مجموعه چقدر است و در زمینه اشتغال‌زایی چه نقشی ایفا کرده‌اید؟

تعداد پرسنل بانک رفاه کارگران بر اساس گزارش پایان آبان ماه امسال ۹۸۱۱ نفر بوده است. بانک رفاه کارگران در ۶ دهه فعالیت، به‌عنوان بانکی اجتماعی و سلامت‌محور و بانک عامل در حوزه تامین و رفاه اجتماعی، علاوه‌بر ایفای مسئولیت‌های خود در حوزه وظایف ذاتی مالی و اعتباری و گسترش کمی و کیفی آن، به بخش‌های زیرساختی، کلان، ملی و توسعه‌ای شامل بخش‌های سلامت، تولید، اشتغال‌زایی، خدمات و بازرگانی نیز ورود کرده تا با ابزارهای در اختیار از جمله تامین منابع مالی از طریق مشارکت و یا حمایت مالی، توسعه کشور را سرعت بخشد و علاوه بر تقویت اقتصاد پایدار و درون‌زا، رویکرد ویژه بانک نزد افکار عمومی را تقویت کند.

بانک رفاه کارگران به‌عنوان یکی از چند بانک تجاری برتر کشور، همواره به حوزه تولید و فعالیت‌های اقتصادی، نگاه ویژه‌ای دارد و با توسعه اقدامات در زمینه حمایت از تولید ملی و اشتغال‌زایی به‌عنوان یکی از بانک‌های پیشرو کشور در این زمینه شناخته می‌شود. در ابتدای هر سال، سیاست‌های اعتباری برای کمک به حوزه تولید و اشتغال‌زایی به تمامی واحدهای اجرایی بانک ابلاغ می‌شود.

در این سیاست‌ها تامین مالی واحدهای اقتصادی، تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی متوسط و کوچک، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، پرداخت تسهیلات ارزی، صدور ضمانت نامه، گشایش اعتبارات اسنادی داخلی، تضمین برگه سبز گمرکی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به‌عنوان بانک عامل برای طرح‌ها و پروژه‌های ملی، در اولویت برنامه‌ها قرار دارد. لازم به ذکر است در ۸ ماهه ابتدایی امسال، ۹۱۷۴ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی به مبلغ بیش از ۴ میلیارد ریال اعطا شده است.

از جمله اقدامات دیگر بانک رفاه کارگران در این حوزه، تشکیل کمیته‌های «ضابطه زدایی و تمرکز‌زدایی» و «مبارزه با فساد و تعارض منافع» در راستای تحقق رهنمودهای دولت جدید و سیاست‌های اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

همچنین تملک نکردن واحدهای تولیدی بدهکار از دیگر اقدامات قابل ذکر است. سیاست بانک، حمایت از واحدهای تولیدی است. واحدهایی که تسهیلاتی دریافت کرده‌اند ولی به دلیل مشکلات اقتصادی توان پرداخت تسهیلات را ندارند، نه تنها اقدامی برای تملیک آنها انجام نمی‌شود، بلکه تلاش می‌شود از طریق گفت‌وگو مذاکره و در چارچوب قوانین و مقررات موجود، در رفع مشکلات به آنها کمک شود.

شاخص‌های سلامت در اقدامات شما چه نقشی دارند؟

رفاه حال و حفظ سلامت مشتریان به ویژه در شرایط حساس کنونی ناشی از شیوع ویروس کرونا، سرلوحه فعالیت‌های بانک بوده و در ارائه خدمات و محصولات بانکی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی تلفنی شعب با هدف جلوگیری از تجمع مشتریان در شعب بانک، توسعه و ارتقاء خدمات الکترونیکی از درگاه‌های غیر‌حضوری نظیر ارائه وب اپلیکیشن‌ PWA، سامانه موبایل‌بانک، اینترنت‌بانک و‌...، پرداخت تسهیلات به‌صورت غیر‌حضوری به مستمری‌بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی، راه‌اندازی پایگاه واکسیناسیون و مشارکت در واکسیناسیون کارکنان نظام بانکی، ارائه طرح‌های تسهیلاتی نظیر تجهیز مهر سلامت و جهش مهر سلامت رفاه به جامعه پزشکی و حوزه سلامت از جمله اقدامات بانک در این زمینه است.

نقش جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور را در این عرصه چطور ارزیابی می‌کنید؟

برگزاری همه ساله جشنواره ملی صنعت سلامت‌محور، می‌تواند در ارتقای سلامت محصولات و خدمات و ترسیم چشم‌انداز بهبود سیستم سلامت کشور در صنایع مختلف از‌جمله نظام بانکی و صنعت بانکداری از طریق پایش، رتبه‌بندی، اعتبار‌بخشی و تشویق نشان‌های برتر و سازمان‌های متعهد به امر سلامت موثر باشد. همچنین، معرفی آخرین دستاوردهای نظام بانکی در این جشنواره، کمک شایانی به ارتقای سطح آگاهی، نگرش و فرهنگ استفاده از محصولات و خدمات سلامت‌محور می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*