-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

قیمت ورق سیاه را با محاسبۀ وزن آن تعیین کنید!

فاکتورهای زیادی بر قیمت ورق سیاه تاثیر دارند که وزن ورق مهمترین آن‌ ها است. در واقع، خرید و فروش شیت های فولادی در اکثر مبادی بر مبنای وزن انجام می‌گیرد.

قیمت ورق سیاه را با محاسبۀ وزن آن تعیین کنید!

قیمت ورق سیاه را با محاسبۀ وزن آن تعیین کنید!

فاکتورهای زیادی بر قیمت ورق سیاه تاثیر دارند که وزن ورق مهمترین آن‌ ها است. در واقع، خرید و فروش شیت های فولادی در اکثر مبادی بر مبنای وزن انجام می‌گیرد. حتی در برخی موارد محدود که ورق سیاه بر مبنای شیت قیمت گذاری می‌شود، ابتدا وزن دقیق هر شیت با توجه به جدول اشتایل و استانداردهای شرکت تولیدکننده به دست می‌آروند. سپس وزن شیت را در قیمت هر کیلوگرم آهن ضرب کرده و قیمت قطعات ورق فولادی در ابعاد مشخص را تعیین می‌کنند. بنابراین محاسبه وزن ورق سیاه در تعیین نرخ فروش آن اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر، فعالان این حوزه باید شناخت کاملی از روش‌ های گوناگون محاسبه وزن این ورق‌ ها داشته باشند.

محاسبه وزن ورق سیاه جهت تعیین قیمت آن

برای تعیین قیمت ورق های فولادی، ابتدا باید وزن آن را محاسبه کنید. محاسبه وزن این محصولات عموما با سه روش گوناگون انجام می‌گیرد. هر یک از این روش ها دقت متفاوتی داشته و بسته به این که حجم معاملات ورق فولادی چقدر است، می‌توانند مناسب تر باشند. سه روش رایج محاسبه وزن ورق های فولاد، عبارتند از:

  1. تعیین وزن با استفاده از جدول اشتال

  2. محاسبه وزن بر اساس فرمول

  3. تعیین وزن با استفاده از باسکول

  1. تعیین وزن ورق سیاه با استفاده از جدول اشتال

یکی از ساده ترین روش های موجود برای محاسبه وزن ورق، استفاده از جدول اشتال یا جدول وزن استاندارد پلیت های فولادی است. جدول اشتایل به جدولی گفته می‌شود که ضخامت، ابعاد و وزن اکثر پروفیل های فولادی مهم را بر اساس استاندارد جهانی، ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، هر یک از کارخانه‌ های تولیدکننده ورق سیاه هم جدول وزنی استاندارد خود را منتشر می‌کنند. بنابراین جهت تعیین قیمت ورق سیاه، می‌توان وزن را از روی این جداول محاسبه کرد. در ادامه برای نمونه جدول وزن استاندارد ورق سیاه تولیدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان را قرار داده ایم. پس اکنون به راحتی می‌توانید وزن شیت‌ های ورق سیاه این شرکت را بر اساس جدول زیر محاسبه کنید. سایر شرکت‌ های تولیدکننده ورق فولادی در داخل و خارج کشور هم جدول استاندارد وزنی خود را دارند که برای تعیین وزن در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

  1. محاسبه وزن بر اساس فرمول

روش بعدی که امکان محاسبه وزن و در نتیجه تعیین قیمت ورق سیاه با آن وجود دارد، استفاده از فرمول ریاضی می‌باشد. به طور کلی، برای محاسبه وزن اشیاء ساخته شده با مواد مختلف، دو مولفه حجم و چگالی ماده مد نظر لازم اند. این موضوع برای تعیین وزن ورق های فولادی هم کاملا صادق بوده و جهت محاسبه وزن آن ها باید ابتدا حجم ورق محاسبه شود. سپس با ضرب کردن حجم در چگالی فولاد که ۷.۸۶ گرم بر سانتی متر مکعب می‌باشد، وزن پلیت ها به دست می‌آید. به این ترتیب، با در اختیار داشتن ابعاد ورق های فولادی از جمله طول، عرض و ضخامت، به سادگی می‌توانید وزن و قیمت ورق سیاه را محاسبه کنید. فرمول ریاضی محاسبه وزن این ورق ها، به شرح ذیل می‌باشد:

وزن ورق سیاه (کیلوگرم) = طول ورق (متر) * عرض ورق (متر) *ضخامت (میلیمتر) * چگالی ورق


برای مثال، وزن ورق سیاه با ابعاد ۱۰۰۰*۲۰۰۰ و ضخامت ۶ میل به شکل زیر محاسبه می‌شود:

۱ (متر) * ۲ (متر) * ۶ (میلیمتر) * ۷.۸۶ = ۹۴.۳۲ کیلوگرم


بر اساس فرمول، وزن ورق سیاه فولادی با ابعاد مذکور، ۹۴.۳۲ کیلوگرم می‌باشد. اگر چه این فرمول وزن ورق سیاه را با تقریب بالایی ارائه می‌دهد، اما با توجه به استانداردهای متفاوت کارخانه های تولیدکننده، بهتر است نتیجه را با روش‌ های دیگر هم بررسی کنید.

  1. تعیین وزن ورق سیاه با استفاده از باسکول

سومین روش موجود برای محاسبه وزن و قیمت ورق سیاه، گذاشتن ورق های فولادی بر روی باسکول های مخصوص است. در صورتی که حجم ورق فولادی چندان زیاد نباشد، محاسبه وزن آن با این روش بسیار ساده بوده و در زمان کوتاهی قابل انجام می‌باشد. بنابراین افرادی که نسبت به خریداری ورق سیاه در حجم پایین اقدام می‌کنند، ترجیحا باید از باسکول برای محاسبه وزن استفاده کنند که دقت بالاتری دارد. البته اندازه گیری بارهای ورق با حجم متوسط و سنگین هم با استفاده از باسکول های مخصوص امکان پذیر است. از آن جایی که محاسبه وزن ورق با این روش دقت بالاتری دارد، استفاده از آن برای جلوگیری از زیان های احتمالی توصیه می‌شود.

تعیین قیمت ورق های فولادی بر مبنای وزن

بعد از اینکه وزن ورق های فولادی را محاسبه کردید، تعیین قیمت آن کار ساده ای خواهد بود. زیرا جهت محاسبه قیمت ورق سیاه، کافی است وزن به دست آمده را در قیمت پایه (قیمت به ازای هر کیلوگرم) ضرب کنید. با توجه به این که نرخ فروش کارخانه های تولید کنندۀ این محصول اندکی تفاوت وجود دارد، جهت محاسبه قیمت دقیق، باید نرخ فروش روز شرکت تولیدکننده را استعلام بگیرید. امکان استعلام قیمت روز ورق سیاه هم از طریق سامانه هایی معتبر همچون آنلاین سازه وجود دارد: 90000011

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*