-

بهترین روش اتصال لوله

همانطور که می‌دانید سیستم لوله‌کشی از اتصال مجموعه‌ای از لوله‌ها شکل می‌گیرد که با اهداف انتقال سیالات مختلف یا گاز و برق ایجاد می‌شود. یکی از مسائل مهم در سیستم لوله‌کشی که باید مورد توجه شرکت های بازکنی قرار گیرد، اتصال لوله است در واقع برای اینکه سیستم لوله‌کشی به نحو احسنت انجام شود باید از اتصالات کمک گرفت. اتصالات نقش مهمی در سیستم لوله‌کشی دارند.

همانطور که می‌دانید سیستم لوله‌کشی از اتصال مجموعه‌ای از لوله‌ها شکل می‌گیرد که با اهداف انتقال سیالات مختلف یا گاز و برق ایجاد می‌شود. یکی از مسائل مهم در سیستم لوله‌کشی که باید مورد توجه شرکت های لوله بازکنی قرار گیرد، اتصال لوله است در واقع برای اینکه سیستم لوله‌کشی به نحو احسنت انجام شود باید از اتصالات کمک گرفت. اتصالات نقش مهمی در سیستم لوله‌کشی دارند. برای اتصال چند لوله به یکدیگر، تغییر مسیر لوله، آب‌بندی لوله، اتصال لوله به تجهیزاتی مثل پمپ و... وجود اتصالات الزامی است. نوع اتصال لوله نیز با توجه به فاکتورهای مختلف می‌تواند متنوع باشد و برای لوله‌های مختلف روش‌های مختلفی تعریف شود. اگر قصد دارید درباره بهترین روش اتصال لوله اطلاعات مناسبی بدست آورید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

انواع اتصالات در لوله‌ها

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روش‌ها مختلفی برای لوله‌کشی ساختمان به وجود آمده و همچنین انواع لوله‌های فلزی و غیرفلزی نیز به بازار عرضه می‌شود این عوامل و هدف از لوله‌کشی را هم اگر به آن اضافه کنیم تاثیر به سزایی در انتخاب اتصالات مورد نیاز دارد. در ادامه برخی از اتصالات مهم در لوله‌کشی را نام می‌بریم :

مهره ماسوره

اتصالات مغذی

برای اتصال دو لوله یا دو قطعه استفاده می‌شود

اتصالات زانویی

یکی از مهم‌ترین اتصالات است و برای تغییر مسیر لوله‌ها استفاده می‌شود. و دارای انواع 90 درجه و 45 درجه است.

سه‌راهی و چهارراهی

برای ایجاد انشعاب در مسیر لوله‌کشی این اتصالات استفاده می‌شود.

درپوش لوله

برای انسداد لوله استفاده می‌شود و یکی از ساده‌ترین اتصالات است.

بوشن

برای اتصال دو لوله غیر هم سایز استفاده می‌شود و ساختار آن رزوه ای است.

انواع فلنج و واشر

فلنج یه صفحه با جنس‎های مختلف از جمله چدنی است که برای بستن اتصالات لوله استفاده می‌شود. از واشرها نیز برای آب بندی فلنج استفاده می‌شود.

کوپلینگ

برای اتصال دو لوله هم سایز استفاده می‌شود و میزان نشتی را نیز کاهش می‌دهد.

در اینجا برخی از مهم‌ترین اتصالات را به صورت مختصر توضیح دادیم. اتصالات مختلف با توجه به کاربرد و جنسشان دارای استاندارهای مشخصی هستند که آگاهی از آنها خالی از لطف نیست و توصیه می‌شود از مطالعه مقاله لوله بازکنی مشهد غافل نشوید.

گپ لوله چیست؟

یکی دیگر از انواع قطعاتی که در لوله کشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، گپ لوله است. در واقع گپ لوله برای اتصال لوله ها نیست بلکه برای پایان دادن به مسیر یک لوله در مسیر لوله کشی است. زمانی که بخواهند لوله ای را از سیستم لوله کشی جدا کنند با قرار دادن گپ لوله بر سر لوله، به مسیر آن پایان می دهند.

تفاوت کپ جوشی و فلنج کور در چیست؟

توجه داشته باشید اگر بخواهید لوله ای را برای همیشه مسدود کنید از گپ جوشی استفاده می کنید ولی اگر مثلا به جهت انجام تعمیرات، به طور موقت تصمیم دارید که لوله ای را مسدود کنید باید از فلنج های کور استفاده کنید. دلیل موقت بودن فلنج کور این است که حالت پیچ و مهره دارد و می توان آن را به راحتی باز و بسته کرد. البته لازمه استفاده از فلنج کور، فلنج گلودار است.

انواع روش‌های اتصال لوله

یکی از عوامل موثر در نوع اتصال لوله‌ها جنس لوله‌ است چرا که برخی از روش‌ها را نمی‌توان برای هر جنسی از لوله به کار برد. در ادامه با انواع رایج روش‌های اتصال لوله‌ها به هم آشنا خواهیم شد.

اتصال جوشی

برای اتصال لوله‌های با قطر بزرگ؛ که بیشتر در پالایشگاه‌ها ، انتقال سوخت، نفت و گاز و... کاربرد دارد از اتصال جوشی استفاده زیادی می‌شود. این روش مزایا و معایبی دارد که به بیان آنها می‌پردازیم.

از مزایای این روش اتصال می توان به استحکام بالا ، آب بندی خوب و بدون نشتی، اجرای آسان، هزینه پایین است و از معایب آن نیز می توان به چند مورد مهم اشاره کرد از جمله اینکه این روش برای جنس‌‌های غیرفلزی‌ لوله‌ها مانند لوله‌های پلاستیکی قابل اجرا نیست و اینکه لوله‌ها بعد از جوش از هم جدا نمی‌شوند و و برای جدا کردن آنها باید با بریدن آن‌ها را جدا کرد. این روش به علت ایجاد جرقه برای محیط‌های مستعد انفجار خیلی مناسب نیست. چیزی که باید به آن دقت شود که کلیه این اقدامات در زمره خدمات شرکت های تخلیه چاه نیز می باشد.

اتصال رزوه‌ای (پیچی)

از این اتصال برای سیستم‎‌های لوله‌کشی خانگی، سیستم‌های ضدحریق و خنک‌کننده صنعتی استفاده می‌شود. در این روش از اتصال، لوله‌ها به صورت نر و ماده داخل هم قرار می‌گیرند و فرآیند اتصال انجام می‌شود برای شناخت لوله‌های نر و ماده باید به قسمت رزوه آن توجه کنید. اگر روی لوله رزوه شده باشد یعنی لوله نر است و اگر داخل آن رزوه باشد یعنی لوله ماده است و اتصال به این صورت است که لوله نر داخل لوله ماده قرار می‌گیرد و با چرخاندن رزوه ها روی هم اتصال انجام می‌شود.

مزایای اتصال رزوه ای

o برای نصب مهارت بالایی نیاز ندارد.

o برای سیستم‌های با فشار و دمای پایین آب بندی مناسبی دارد.

o برای لوله‌ها پلاستیکی قابل اجرا است و برای مکانهای مستعد انفجار نیز مناسب است.

معایب اتصال رزوه ای

o این روش اتصال مناسب سیستم های پیچیده و بزرگ نیست.

o برای تغییرات دمایی و فشاری بالا مناسب نیست چرا که باعث نشتی می‌شود

o در گذر زمان دچار استهلاک شده و شل می‌شود که باعث نشتی و ایجاد صدا در محل اتصال می‌شود.

اتصال فلنجی

در این روش اتصال، به هر دو لوله‌ای که می‌خواهیم به هم متصل شود یک فلنج جوش داده می‌شود و از آنجایی که فلنج‌ها روی سطح خود سوراخ‌هایی دارند که برای پیچ و مهره کردن مناسب است، این دو لوله مقابل هم قرار می‌گیرند و فلنج‌ها با پیچ و مهره به هم وصل می‌شوند برای اینکه آب‌بندی نیز به خوبی انجام شود یک واشر بین دو فلنج قرار می‌گیرد. فلنج‌ها انواع مختلفی دارند و نوع آنها نیز می‌تواند در روش اتصال موثر باشد مثلا نوعی از فلنج رزوه‌ای است و برای اتصال آن از روش پیچی استفاده می‌شود.

اتصال با چسب

این روش اتصال بیشتر مناسب لوله‌های غیر فلزی است و روش اتصال لوله در آن به این صورت است که ابتدا لوله را عمود بر محورش برش میزنیم و با سوهان صیقل میدهیم تا صاف شود و زائده‌ای نداشته باشد سپس قسمت خارجی لوله نر را از گرد و غبار تمیز می‌کنیم و آغشته به چسب می‌کنیم و همچنین قسمت داخلی لوله ماده را نیز تمیز و آغشته به چسب می‌کنیم و لوله نر را وارد لوله ماده می‌کنیم و می‌چرخانیم تا انتهای اتصال مادگی وارد شود. حدودا 15 - 20 دقیقه صبر می‌کنیم تا چسب خشک شود. در این روش چسب باید به صورت یکدست و بدون گلوله و ناهمگونی باشد. و در دمای مناسب نگهداری و استفاده شود. این روش برای کاربرد‎‌های کوچک مانند لوله‌کشی ساختمان مناسب است.

اتصال حرارتی

این روش اتصال لوله، مناسب لوله‌های پلاستیکی است و به این صورت است که لوله‌ها ‌به صورت نر و ماده داخل هم قرار می‌گیرند سپس توسط دستگاه پرس حرارت لوله‌ها را تحت حرارت به هم می‌چسبانیم در این حالت یک اتصال دائمی و مناسبی خواهیم داشت این روش اگر به خوبی انجام شود یکی از روش‌های خوب برای اتصال چنین لوله‌هایی است.

اتصال به روش اورینگی

اتصال اورینگی روش دیگری برای اتصال لوله‌های پلاستیکی بخصوص لوله‌های pvc است. در این روش مقطع حلقه لاستیکی طوری طراحی شده است که دو سر لوله خیلی راحت داخل یکدیگر قرار می‌گیرد ولی به سختی از یک‌دیگر جدا می‌شوند. سرعت بالای اجرا بدون نیز به تجهیزات خاص از ویژگی های خوب این روش است.

بهترین روش اتصال لوله کدام است؟

بهترین روش اتصال لوله‌ برای جنس‌های متفاوت لوله و مکان لوله‌کشی می‌تواند متنوع باشد و نمی‌توان انتظار داشت بهترین روش اتصال برای لوله‌کشی ساختمان‌های کوچک و برای اهدافی مانند آب و فاضلاب با اتصالات لوله‎ها در پالایشگاه‌ها به منظور جابه جایی سوخت و نفت و گاز یکی باشد. هر روشی اگر به صورت صحیح و در محل مناسب انجام شود بهترین روش است. البته گاهی برای جنس مشخص از لوله‌ها مثلا پلاستیکی چندین روش وجود دارد که می‌توان آنها را مقایسه کرد. اگر بخواهیم برای لوله‌ها غیر فلزی و بخصوص پلاستیکی نظر دهیم می‌توان گفت روش حرارتی و اورینگی مناسب تر از چسبی است و برای فلزی روش جوشی روش بهتری به نظر می‌رسد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با روش‌های رایج در اتصال لوله‌ و اطلاعاتی پیرامون آن آشنا کنیم. انتخاب بهترین روش با توجه به جنس لوله، هدف از اتصال و کاربری که انتظار داریم می‌تواند منعطف باشد و با تجربه و اولویت‌های مورد نیاز انتخاب شود. در صورت تمایل می تونید جهت انجام کلیه خدمات لوله کشی و تعمیرات سیستم لوله کشی یا خدمات رفع گرفتگی لوله ها به شرکت خدمات فنی بهمن تماس بگیرید که به صورت شبانه روزی و 24 ساعته آماده خدمت رسانی به همشهریان عزیز تهرانی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*