-
رئیس‌جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها:

حرف درست را بدون نگاه جناحی می‌پذیریم

آیین رسمی آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی طبق روال سنوات گذشته، با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از استادان، دانشجویان و مدیران و دست‌اندرکاران آموزش عالی کشور برگزار شد. این مراسم، نخستین جشن آغاز سال تحصیلی در دولت چهاردهم با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری است. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش از برگزاری این مراسم گفته بود؛ ماهیت این برنامه با سایر برنامه‌هایی که رئیس‌جمهوری و وزرای علوم و بهداشت در محافل و مجامع دانشگاهی حضور می‌یابند، متفاوت است. سیمایی صراف تاکید کرد: در این دوره تلاش می‌کنیم تا فعالیت‌های دانشجویی را به خودشان واگذار کنیم و امیدواریم بتوانیم با وفاق ملی، وحدت و انسجام نقشه‌های شوم دشمنان را برملا و خنثی کنیم.

حرف درست را بدون نگاه جناحی می‌پذیریم

هوای کسانی را که در این مملکت ماندند، داریم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه رسالت دانشگاه، قرار دادن کشور عزیزمان در قله علم، هنر و فناوری است، گفت: هر گروه و جناحی اگر بتواند حرف درست را بیاورد، ما موظف به پذیرش آن هستیم.به‌گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در جمع دانشجویان دانشگاه تهران افزود: اگر امیدی به آینده کشور داریم، به دانشگاه و دانشگاهیان است، البته صنعتگران و تولیدکنندگان هم بال بزرگی برای این کار هستند، انتظار ما از دانشگاه این است که کشور ما را در قله علم و تکنولوژی قرار دهد.

رئیس‌جمهوری اظهارکرد: آنچه ما به‌دنبال آن هستیم و از دانشجویان و اساتید انتظار داریم، حل مشکلات و گره‌هایی است که در جامعه داریم؛ کسی که ذهن خلاقی دارد، توانمند است و انگیزه دارد و دلش می‌خواهد ایران را به عزت برساند، چشم‌انداز مورد تاکید رهبری مبنی بر اول شدن ایران در منطقه را می‌تواند با تلاش و کوشش امکان‌پذیر کند.

پزشکیان افزود: به‌عنوان یک ایرانی وقتی پیشرفت کشورهای خارجی را می‌بینم، برای من افت دارد و نمی‌توانم تحمل کنم که ما در این سطح باشیم و آنها در آن سطح.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خطاب به دانشجویان گفت: شما می‌توانید مشکل اقتصاد، صنعت، کشاورزی، سیاسی و فرهنگی را حل کنید، اینکه بگویید برای کشور برنامه داریم، فعلا کنار بگذارید؛ یک منطقه‌ای را بردارید ما با شما قرارداد می‌بندیم و بروید مشکلاتش را حل کنید؛ پول هم به شما می‌دهیم؛ به‌جای اینکه در کلاس بنشینید، براساس جامعه آموزش دریافت کنید. وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم مملکت‌مان به جایی برسد که رهبر معظم انقلاب در چشم‌انداز مشخص کردند، متاسفانه به اسم رهبری کارهایی می‌کنند که ضد آن سیاست‌ها و چشم‌انداز است و همه را به اسم رهبری تمام می‌کنند، رهبری عزت و سربلندی مملکت را می‌خواهند.

رئیس‌جمهوری افزود: نخبگان و اساتید ما سرمایه‌های گرانمایه این کشورند، ما قدر شما را خواهیم دانست و به شما احترام می‌گذاریم.

پزشکیان خطاب به دانشجویان ادامه داد: شما به ما کمک کنید مملکت را بسازیم، با شما می‌توانیم تمام مشکلات موجود در مملکت را حل کنیم. به‌جای اینکه تئوری بخوانید، در عمل هم روش را در جامعه گسترش دهید و اصلاح کنید و هم درآمد کسب کنید، دانشجو هم یاد می‌گیرد و مهارت پیدا می‌کند، ما اکنون در ارتباط با مدیریت به‌دنبال اساتیدی هستیم که به ما روش مدیریت در سیستم را بگویند. مدیریت یعنی چگونه رفتار کردن با نیروی انسانی، مدیریت یعنی کار تیمی یاد گرفتن و توانستن اجرای ارتباطات و ساختارها.

رئیس‌جمهوری افزود: ما دل‌مان می‌خواهد بهترین کلاس و بهترین روش آموزشی و ارزیابی را داشته باشیم؛ این کار را خواهیم کرد و شما می‌توانید در این کار به ما کمک کنید، اگر بتوانیم عدالت، روابط بین‌بخشی، مشارکت و تکنولوژی مناسب را به هم وصل کنیم، می‌توانیم هرکاری دل‌مان خواست در این مملکت انجام دهیم و آن را حل کنیم.

وی افزود: دارند «من‌ها» را حذف می‌کنند، در صورتی که هرکدام از این «من‌ها» می‌تواند در کشور انقلابی به‌پا کند، در قدم اول باید هوای کسانی را داشته باشیم که در این مملکت تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند. باید هوای اینها را داشته باشیم؛ این افراد نباید مشکل داشته باشند.

وی ادامه داد: در همه ادارات و دستگاه‌ها پیگیری خواهیم کرد تا هوای کسانی را که در این مملکت ماندند و می‌خواهند کاری کنند، داشته باشیم. اگر هوای یکدیگر را داشته باشیم، دیگران هم می‌بینند که ما هوای علم و دانش و فرهیختگی را داریم. وی تصریح کرد: ما قطعا هوای اساتید و کسانی که در این مملکت ماندند و تلاش می‌کنند را خواهیم داشت و هرکاری از دست‌مان بربیاید، برای اصلاح، رشد و تعالی آنها انجام خواهیم داد.

همه تشکل‌های دانشجویی تریبون خواهند داشت

حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایرنا گفت: همه تشکل‌ها به عدالت و بدون تبعیض باید تریبون داشته باشند و فرصت مناسب آن نیز روز ۱۶ آذر است. امروز جشن شروع سال تحصیلی است، در این روز همیشه و طبق سنت ۴۰ساله استادان، مدیران دانشگاهی، رتبه‌های برتر دانشگاهی و خانواده‌های آنها حضور داشتند.

وی ادامه داد: بنابراین هر جلسه‌ای اقتضائاتی دارد، کارمندی، دانشجویی و استادی جلسات جدا دارد و محترمانه برگزار می‌شود. ما ۱۶ تشکل دانشجویی داریم و اگر بخواهیم به همه تشکل‌ها تریبون بدهیم، باید نصف روز را در اختیار آنها بگذاریم. اما معمولا بقیه حضار با چنین جلساتی همراهی نمی‌کنند. بنابراین جلسه دانشجویی باید مختص او باشد، زیرا استادان و مدیران دانشحویی دغدغه و مسئله مشترک با دانشجو ندارند.

وزیر علوم بااشاره به اتفاقاتی که در آیین آغاز سال تحصیلی رخ داد (اعتراض یکی از حاضران در مراسم نسبت به ندادن وقت برای بیان درخواست‌هایش و قطع کردن سخنان رئیس‌جمهور)، گفت: امروز جشن آغاز سال تحصیلی بود و این جشن طبق سنوات قبل همواره متشکل از استادان، دانشجویان و رتبه‌های برتر، طبق سنت ۴۰ ساله به همین ترتیب امروز برگزار می‌شود.

وی افزود: برخی اگر حسن‌نیت داشته باشند و بخواهند حرف‌هایشان شنیده شود باید در جلسات خاص خود شرکت کنند، اینکه یک تشکل دانشجویی بگوید نماینده همه تشکل‌هاست، درست نیست.

سیمایی صراف اظهار کرد: قطعا ۱۶ آذر همه مدیران دانشگاهی در صحن دانشگاه‌ها حضور دارند و افراد می‌توانند صحبت کنند، تاکنون نیز معاونت فرهنگی و دانشجویی جلسات متعددی با دانشجویان داشته است، اما متاسفانه امروز شاهد بودیم رئیس‌جمهوری با همه مشغله‌ای که داشتند در این مراسم حاضر شدند، اما متاسفانه دیدیم چه وقایعی رخ داد.

وی مطالبات دانشجویی را یک فرصت و ظرفیت برشمرد و گفت: معتقدیم کار دانشجو باید به خود دانشجو واگذار شود، به‌دنبال توسعه نشاط و شادابی در دانشگاه هستیم و امیدواریم با منابع موجود بهترین خروجی‌ها را داشته باشیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: همه ما در خدمت مردم هستیم، رئیس‌جمهور روزانه ۱۷ تا ۱۸ ساعت کار می‌کند و ما نیز کمتر از ۱۵ ساعت کار نمی‌کنیم و همه اینها به‌خاطر رشد علم و توسعه دانشگاه و رفاه دانشجو و استاد است و کار شخصی در دفتر نداریم.

وی تصریح کرد: به ما فرصت دهند، الان یک ماه و یک ماه و نیم است که مستقر هستیم باتوجه به مطالباتی که امروز مطرح شد، لازم است ارزیابی شود و به وجدان خودمان رجوع کنیم که در این یک ماه، یک ماه و نیم چه کاری انجام شده است.

تقویت سرمایه اجتماعی، نتیجه ایجاد فضای پرنشاط در دانشگاه است

رئیس دانشگاه تهران بااشاره به اهمیت ایجاد فضای خوب و پرنشاط در کشور گفت: نتیجه ایجاد این فضا در دانشگاه تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت دانشگاهیان در حل مسائل کشور است. حسین حسینی در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی آموزش عالی در دانشگاه تهران ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور و تبریک آغاز رسمی سال تحصیلی گفت: یکی از اهداف دولت چهاردهم تعامل با دنیا ضمن حفظ اقتدار رسمی کشور است و یکی از پیشبردها برای تحقق این هدف، بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی کشور است.

وی افزود: این پیشبرد که با عنوان دیپلماسی علمی شناخته می‌شود، با شبکه‌سازی دانشمندان و نخبگان، استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور و جذب پژوهشگران برجسته خارجی همچنین اجرای اسناد بالادستی مانند سند تحول راهبردی علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور ممکن است. دانشگاه‌ها و مراکز علمی پیشران این سیاست مطرح هستند و برای اجرای آن نیاز به توجه و حمایت جدی دولت دارند. رئیس دانشگاه تهران بااشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان 3 آرمان مهم دانشجویی را ذکر می‌کنند؛ علم‌آموزی و تولید علم، عدالت‌خواهی و آزاداندیشی و آزادی‌خواهی. دانشگاه‌ها برای تحقق این 3آرمان مهم نیازمند ایجاد محیط امن و آرام هستند. بنابراین انتظار این است که برای تربیت خلاقیت، قوه نقد و نقدپذیری در کشور فراهم شود. نتیجه فضای مساعد و پرشور و نشاط و خوب در دانشگاه، تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت دانشگاهیان در حل مسائل کشور است. در گذشته دانشگاه در دوره‌هایی که دارای فضای مساعد برای تحقق این ویژگی‌ها بود، فضای دانشگاه‌ها سرزنده و بانشاط‌تر بوده است.

وی بااشاره به اهمیت سرمایه‌های انسانی گفت: امروزه سرمایه‌های انسانی، پیشران اصلی پیشرفت و توسعه کشور محسوب می‌شوند و حفظ و صیانت از این سرمایه مهم است.

رئیس دانشگاه تهران گفت: یکی از مشکلات جدی حال حاضر، مهاجرت نخبگان است که هزینه‌های جبران‌ناپذیر به‌بار می‌آورد. مهاجرت دلایل مختلفی دارد و برای حفظ سرمایه باید اقدامات برای تکریم نخبگان، مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری و رعایت عدالت برای بهره‌مندی از فرصت‌ها انجام شود.

وی توضیح داد: در حال‌ حاضر دانشگاه‌ها با چالش جدی درباره منابع مالی خود مواجهند،به‌ویژه دانشگاه‌های قدیمی با فرسودگی تجهیزات، ساختمان‌ها و کمبود آزمایشگاه‌ها روبه‌رو هستند و این موجب شده آن‌چنان که شایسته است نتوانند کارکردهای خود را در ارتباط با پژوهش انجام دهند.

رئیس دانشگاه تهران در پایان گفت: دانشجویان که امید و جان سرزمین هستند، شایسته توجه و حمایت بی‌دریغ بوده و امیدواریم سال تحصیلی پیش‌رو، سرشار از خلاقیت و شور زندگی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین