-
وزیر جدید با وعده‌های بزرگ به وزارت راه و شهرسازی آمد

«صادق» در آزمون سخت

پس از مراحل مختلف و پیچیده، سرانجام نقشه‌راه و سرنوشت وزارت راه و شهرسازی با انتصاب یک وزیر جدید تعیین و مشخص شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از گوش دادن به نکات و برنامه‌های فرزانه صادق مالواجرد، به او رأی‌‎اعتماد دادند.

«صادق» در آزمون سخت

فرزانه صادق مالواجرد در سخنرانی خود از طرح‌ها و افکار مختلفی سخن گفت و وعده‌های بزرگی نیز به مردم داد. تعیین وضعیت واحدهای مسکن مهر و مسکن ملی و کمک به افراد کم‌درآمد برای دستیابی به مسکن، جزو این وعده‌ها بود. برخی اعضای مجلس نسبت به سوابق خانم صادق و تجربه اندک او در برخی زمینه‌ها اعتراض داشتند و انتقادات خود را مطرح کردند.

اما در میان نمایندگان، برخی با حمایت قاطع از وزیر منصوب، او را به‌عنوان فردی مناسب و شایسته برای این سمت توصیف کردند. یکی از سوالات متداول از وزیر جدید، مربوط به تقسیمات دقیق وظایف وزارت راه و شهرسازی است که تاکنون پاسخ روشنی به آن ارائه نشده است.

برخی از نمایندگان مجلس دوازدهم با این طرح به‌شدت موافق هستند و این موضوع را به‌عنوان یکی از خواسته‌های مردم معرفی می‌کنند.

نیازمند تغییرات اساسی در روش‌ها هستیم

مسعود پزشکیان شامگاه دوشنبه 5 شهریور ۱۴۰۳ در مراسم تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی، حرکت در مسیر تحقق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور را چارچوب و محور اصلی برنامه‌ها و اهداف دولت چهاردهم برشمرد و اظهار کرد: در ایام انتخابات به ما گفته می‌شد که برای اداره کشور برنامه ندارید و وقتی عنوان می‌کردیم، برنامه ما اجرای سند چشم‌انداز است، می‌گفتند که زمان آن گذشته، در حالی که بنده به این سند عمیقا باور دارم و معتقدم، تحقق آن مشمول گذر زمان نخواهد شد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه قرار است براساس این سند، در منطقه بهترین باشیم، اما با روش‌های فعلی قطعا موفق نخواهیم شد به این هدف برسیم و نیازمند تغییر اساسی در روش‌ها هستیم، تصریح کرد: بنده به‌عنوان یک ایرانی دوست دارم کشورم در دنیا بهترین باشد و مردم کشورم از بهترین امکانات بهره‌مند باشند، لذا برای تحقق این هدف هر آنچه در توان دارم، به‌کار خواهم بست.

پزشکیان داشتن نقشه‌راه را از ملزومات توسعه متوازن و اصولی کشور عنوان کرد و افزود: باید بدانیم برای توسعه متوازن، می‌خواهیم چه شهری، با چه امکانات و منابع و مصارفی داشته باشیم، موضوعی که متاسفانه در توسعه شهر تهران رعایت نشده است و با روند فعلی، قطعا ادامه زندگی در تهران غیرممکن خواهد شد.

در کوتاه‌مدت، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد

بیت‌الله عبداللهی، نماینده مجلس شورای اسلامی به صمت گفت: وزیر این وزارتخانه باید خود را برای چالش‌های متنوع آماده کند. در حال ‌حاضر، شخصی را نمی‌توان برای این سمت در نظر گرفت که هم در زمینه‌های راه و شهرسازی و هم در زمینه مسکن دانش و تخصص کامل داشته باشد؛ بنابراین انتظار نمی‌رود خانم صادق بتواند حداقل در کوتاه‌مدت، تصمیمات مهمی اتخاذ کند.

او ادامه داد: داشتن تخصص در هر دو حوزه از این وزارتخانه، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کنونی محسوب می‌شود. بازار مسکن با مشکلات زیادی روبه‌رو است و در شرایط خوبی به‌سر نمی‌برد. وزیر جدید باید با برنامه‌ریزی دقیق، مسیر مناسبی را برای حوزه مسکن مشخص و با استفاده از افراد متخصص به‌سمت حل چالش‌های بزرگ حرکت کند.

عبداللهی افزود: اگر خانم صادق در حل مسائل بازار مسکن موفق نباشد، نارضایتی‌ها بیشتر خواهند شد و وظایف دشوارتری برای او و همکارانش پیش خواهد آمد. در ابتدا باید مسئله تامین مسکن حل شود تا افراد آسیب‌پذیر جامعه مشکلی برای خرید خانه نداشته باشند. سپس باید در حوزه راه‌ها اقدامات لازم انجام شود و با برنامه‌ریزی منطقی، تعمیر جاده‌ها انجام گیرد.

وی تصریح کرد: ناکامی در بخش مسکن می‌تواند عواقب بدی برای تیم جدید وزارتخانه داشته باشد. شکست در ابتدای راه ممکن است مشکلات زیادی برای وزیر جدید در زمینه راه و شهرسازی ایجاد کند. خانم صادق برای حوزه راه، باید از افراد با تحصیلات و تخصص کافی بهره ببرد تا مانع تکرار وقایع ناخوشایند گذشته در این بخش شود. ما با یک وزارتخانه بزرگ و حیاتی روبه‌رو هستیم که وظایف گسترده‌ای دارد، بنابراین باید به اهمیت آن توجه کنیم.

حوزه راه و مسکن اولویت‌های اصلی هر دولتی است

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به صمت گفت: حوزه راه و مسکن به‌دلیل اهمیت و گستردگی آن، یکی از اولویت‌های اصلی هر دولتی به‌شمار می‌رود. بخش راه می‌تواند تاثیر مستقیمی بر اشتغال و معیشت مردم داشته باشد و هرگونه اقدامی در این راستا بر زندگی آحاد جامعه موثر است. ارتباط با بازارهای داخلی و رشد و توسعه اقتصاد ما به این حوزه گره خورده است و نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت.

عبداللهی یادآور شد: به‌باور من، وزارت راه و شهرسازی یکی از مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین وزارتخانه‌ها به‌حساب می‌آید که می‌تواند در کیفیت زندگی مردم اثر مستقیم داشته باشد. مردم در قسمت شهرسازی، پرسش‌های مشروعی از مسئولان دارند که باید پاسخ روشنی برای آنها مطرح شود. شکل‌گیری همکاری و تعاون مطلوب میان وزارتخانه و شورای‌عالی مسکن استان‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را برطرف سازد. او در پایان تاکید کرد: در بازار اجاره تعارضات مشهودی میان موجر و مستاجر وجود دارد که در دولت گذشته با مطرح‌سازی پروژه‌های مختلف مانند تعیین سقف برای اجاره‌ها، گام‌هایی در این زمینه برداشته شد، هرچند هنوز موفقیت‌های ملموسی در این راستا دیده نشده است و باید دید دولت جدید چه برنامه‌ای برای این موضوع در دستور کار خود دارد.

نهضت ملی مسکن، فشار بالایی بر بانک‌ها وارد کرد

هادی محمدپور، نماینده مجلس شورای اسلامی به صمت توضیح داد: در دولت شهید رئیسی، سیاست‌های انقباضی در حوزه راه و شهرسازی به‌کار گرفته شد که توافق عمومی را جلب نکرد. طبق این سیاست‌گذاری، وزارت راه و شهرسازی سعی داشت با مدیریت بهتر و کارآمدتر، تسهیلات را برای متقاضیان فراهم کند.

او ادامه داد: حقیقت این است که نهضت ملی مسکن فشار زیادی بر بانک‌ها، به‌ویژه بانک مسکن، وارد کرد. از سوی دیگر، بانک مرکزی کمتر در آزادسازی تسهیلات همکاری می‌کرد و این موضوع، برنامه‌ریزی دولت سیزدهم را در این زمینه دشوار ساخت. با رسیدگی به مسائل مالی، می‌توان به این نتیجه رسید که پشتوانه بانکی کافی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد و این موضوع منجر به تعارضات بین دولت و بانک مرکزی شده است.

محمدپور افزود: در حال ‌حاضر، انتقادات و شکایت‌های زیادی درباره تسهیلات مرتبط با افزایش جمعیت وجود ندارد و این واقعیت قابل‌انکاری است. امیدوارم که دولت جدید برنامه دقیقی برای این مسئله داشته باشد و در نهایت از پس حل مشکلات این بخش برآید.

فعلا اتفاقی در پرداخت تسهیلات رخ نخواهد داد

وی خاطرنشان کرد: در بازار اجاره، هنوز وضعیت مطلوبی برقرار نشده است و تعارضات بین موجر و مستاجر همچنان وجود دارد. دولت باید در زمینه اجاره خانه‌ها، به حمایت از مستاجران بپردازد و با تدوین قوانین اصولی و منطقی، دغدغه‌های جدی آنان را کاهش دهد. انتظار داریم که دولت آقای پزشکیان با جدیت مسئولیت خود را بپذیرد و برنامه‌های خود را عملی کند.

نماینده مجلس در ادامه به صمت گفت: وزیر اقتصاد، در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، وعده‌های مثبتی در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی داده است. او درباره انجام معاملات ارزی و تاثیر آن بر کارکرد بانک مرکزی و آزادسازی تسهیلات برای بیشتر بانک‌های کشور صحبت کرده است. باور دارم که در کوتاه‌مدت، تحول چندانی در پرداخت وام مسکن رخ نخواهد داد.

محمدپور در ارتباط با وزیر جدید راه و شهرسازی و برنامه‌های مطرح‌شده از سوی او عنوان کرد: خانم صادق مالواجرد، عضو وزارت راه و شهرسازی است و سوابق قابل‌توجهی در زمینه تخصصی خود دارد. او دارای یک سابقه ۲۳ساله خدمت بوده و در این مدت، اقدامات متعددی انجام داده است.

صادق مالواجرد کار سختی در پیش دارد

نماینده مردم گناباد در پیوند با بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی در آینده نزدیک مطرح کرد: تخصص اصلی وزیر پیشنهادی، شهرسازی است و بدیهی است که وظیفه دشواری برای بهبود وضعیت فعلی بازار مسکن در پیش دارد. وزارت راه و شهرسازی، یکی از بزرگ‌ترین وزارتخانه‌هاست که بیش از ۱۵معاونت مختلف دارد. به‌عنوان نمونه، در کشور ما ۲۳۰ هزار کیلومتر جاده وجود دارد که بسیاری از آنها نیازمند تعمیر و نوسازی هستند که به‌طبع در طول دوره یک دولت، چالش‌های زیادی برای انجام این کارها پیش‌آمده است و پیش‌بینی می‌شود.

هادی محمدپور در پایان اضافه کرد: امیدوارم که خانم صادق با موفقیت با ارائه عملکرد مطلوب به مسیر خود در وزارت راه و شهرسازی ادامه دهد. کشور در زمینه شهرسازی با مشکلات مختلفی روبه‌رو است که برای حل آنها نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مناسب از سوی دولت وجود دارد. در جایی شنیدم که خانم صادق، مخالف توسعه شهرها است، اما شنیدن توضیحات او در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. آشکار است که توسعه شهرها بدون توجه به زیرساخت‌ها می‌تواند عواقب جدی برای کشور به‌همراه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، در طرح نهضت ملی مسکن، شهرها در حال گسترش هستند، اما برخی مناطق مانند شهر گناباد، با مشکلات زیرساختی مانند آب و فاضلاب مواجهند. باتوجه به زیرساخت‌ها، طرح نهضت ملی می‌تواند در آینده نزدیک،موفقیت‌های چشمگیری داشته باشد.

سخن پایانی

یکی از نمایندگان مجلس این‌طور مطرح کرده است؛ طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دستور کار کمیسیون عمران قرار داشته، اما با درخواست رئیس‌جمهوری فعلا مسکوت مانده و ظاهرا پس از تشکیل دولت درباره آن تصمیم‌گیری نهایی انجام خواهد شد. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که تفکیک این وزارتخانه می‌تواند پیامدهای مثبتی برای بازار مسکن به‌همراه داشته باشد و مردم ثمرات آن را در کوتاه‌مدت مشاهده خواهند کرد. باید صبر کرد و دید که پس از آغاز به کار وزیر جدید، این طرح وارد فاز جدیدی می‌شود یا باز هم شاهد کارشکنی‌ها در این قسمت خواهیم بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین