-
دیدگاه فعالان اقتصادی به راویان خبر چیست؟

خبرنگاری؛ پردردسر و کم‌منفعت

در ادامه به رسم هر سال برای یادآوری روز خبرنگار که مصادف با ۱۷مرداد است، به گفت‌وگو با فعالان اقتصادی پرداختیم تا انتظارات آنها را از خبرنگاران و اصحاب رسانه جویا شویم.

خبرنگاری؛ پردردسر و کم‌منفعت

در منطق یک خبرنگار خبره، راستی، رمز ماندگاری و کجی، آفت استواری است، هرچند بحران‌های زیادی برای یک خبرنگار وجود دارد که شاید در برخی مواقع افراد را مجبور به عبور از مسیر کج کند؛ بحران معیشت، معضل بیمه، مکافات بیکاری، فقدان امنیت شغلی، باران آسیب‌های اجتماعی، خطرات جانی و جانبی و ابهام در آرامش آینده؛ همه و همه دردهایی هستند که گاهی افراد را از رسالت اصلی دور می‌کنند. گاهی نیز به‌دلیل برخی سیاست‌های غلط، افراد غیرحرفه‌ای وارد این عرصه شدند و نابلدی آنها به بدنه این شغل آسیب وارد کرد. در مجموع مشکلات زیادی در مسیر خبرنگاران واقعی وجود دارد و باید سختی‌های فراوانی را تحمل کنند. تمام موارد فوق تاکید بر وجود یک مشکل بزرگ دارند؛ گوش شنوایی برای شنیدن دردهای خبرنگاران وجود ندارد.

در ادامه به رسم هر سال برای یادآوری روز خبرنگار که مصادف با ۱۷مرداد است، به گفت‌وگو با فعالان اقتصادی پرداختیم تا انتظارات آنها را از خبرنگاران و اصحاب رسانه جویا شویم.

خبرنگاری یعنی دید ۳۶۰درجه

علی توسطی ـ دبیر کل اتاق اصناف ایران:

اهمیت شغل و هنر خبرنگاری را ابتدا با عبارتی از مثنوی مولانا روشن می‌کنم؛ «جان نباشد جز خبر در آزمون - هرکه را افزون خبر جانش فزون».

خبرنگاری جزو کارهای سخت است، چراکه معمولا فرهنگ اصلی مردم، فرهنگ شفاهی است و در نتیجه، انتقال پیام شفاهی به نگارش بسیار سخت و حساس است. متداول‌ترین کلمه‌ای که در دنیا شنیده می‌شود، واژه چه خبر است و خبرنگار همیشه پاسخ‌های درستی برای این سوال دارد.

خبرنگار باید صادقانه و شفاف اخبار را به مردم منعکس کند، چراکه مردم به مسائل و مشکلات نگاه تونلی دارند، اما خبرنگاری یعنی دید ۳۶۰درجه برای تحلیل مسائل.

در کنار تمام مسائل خود به سختی‌های موجود در کار خبرنگاری و حقوق کم آن واقفیم. عشق و سطح هیجانی که در کار خبرنگاری وجود دارد، باعث ادامه این مسیر پردردسر و کم‌منفعت می‌شود. امیدوارم عشق به خدمت و آگاهی و بینش موجب شفافیت تمام مسائل کشور شود، همچنین رسانه‌های خارجی هیچ‌گاه آینه تمام‌نمای مسائل و مشکلات جامعه نبوده و تنها به ابعاد منفی موضوعات پرداخته‌اند که بار واقعیت‌سازی این موارد نیز متاسفانه بر دوش اصحاب رسانه ایران است.

نقش موثر در جریان‌سازی

اکبر پازوکی ـ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم‌خانگی تهران:

۱۷مرداد، روز خبرنگار را به همه زحمتکشان این عرصه تبریک می‌گویم. هر فرد در هر حوزه خبری که مشغول به کار است، با هر دین و آیینی که دارد، اگر صادق‌اندیش باشد و به‌خاطر رفع مشکلات مردم از حقیقت چشم‌پوشی نکند و آن چیزی که حقیقت است و بابت حق‌طلبی ارائه می‌شود، یکجا و بدون هیچ‌گونه اغراقی اخبار را نشر دهد، می‌شود گفت رسالتی که یک خبرنگار دارد، از رسالت یک مدیر، وزیر و معاون کمتر نخواهد بود. مردم با رسانه زنده هستند و از طریق رسالت یک خبرنگار، حقیقت‌گویی و بازتاب اخبار درست، مشکلات مردم رفع خواهد شد. بی‌شک این مهم‌ترین رسالت یک خبرنگار است که اخبار را درست به‌دست مخاطبان برساند. رسانه بازوی آگاهی‌بخش کشور است و نقش موثری در جریان‌سازی موضوعات مختلف دارد، اما نکته مهم، پیگیری مسائل است که متاسفانه به‌ندرت شاهد آن هستیم. میزان اطلاعات خبرنگار در حوزه فعالیتش از اهمیت بسیاری برخوردار است. یکی دیگر از مسائل مهم، نحوه نگارش خبرنگاران است؛ اینکه همان چیزی را که بیان می‌شود، بنویسند. گاهی اخبار و اطلاعات غلطی تنها برای جذب مخاطب اعلام می‌شود.

مسئولان گوش‌شنوا برای اخبار ندارند

مسعود سپهرزاد ـ رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران:

رسانه‌ها در بازتاب خبری موضوعات مختلف بسیار موفق هستند، اما گوش‌شنوایی وجود ندارد. خبرنگاران رسالت اصلی خود را انجام می‌دهند، اما با تمام زحمتی که کشیده می‌شود، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. متاسفانه گوش‌شنوایی در مسئولان به‌ویژه در بخش اصناف برای شنیدن و رفع مشکلات وجود ندارد. درخواست ما از اصحاب رسانه این است که هیچ‌گاه صداقت را از یاد نبرند. رسانه باید انتقال‌دهنده همان صحبت‌هایی باشد که مصاحبه‌شونده بیان می‌کند و به‌نظر من باید پیاده‌سازی آیین نگارش در مصاحبه کاهش یابد و تعویض موضوع و کلمات با هدف جذب مخاطب انجام نگیرد. البته ذکر این نکته ضروری است که بهترین قشری که در رسانه فعالیت دارند، خبرنگاران هستند.

انتقال اخبار نادرست ذهن جامعه را درگیر می‌کند

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه صنف قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران:

 روز ۱۷مرداد، روز خبرنگار را به همه زحمتکشان این عرصه تبریک می‌گویم. خبرنگاری در حوزه صنفی و صنعتی نیازمند آشنایی با چالش‌های صنف و صنعت است. خوشبختانه بسیاری از خبرنگاران در این حوزه توانمند و اغلب در طرح سوالات و انتقال مفاهیم به مخاطب امانتدار و صادق هستند و از زحمات آنها تقدیر و تشکر می‌شود. با این حال متاسفانه گاهی شاهد جهت‌گیری از سوی رسانه‌ها هستیم. در واقع مشاهده می‌شود که برخی رسانه‌ها با جهت‌گیری‌های خاص نه‌تنها موجب زحمت صنوف می‌شوند، بلکه با انتقال اخبار نادرست ذهن جامعه را درگیر مطالب غیرواقع می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که مجموع عملکرد خبرنگاران رسانه‌های فعال در حوزه صنفی قابل‌ستایش است و ضمن تبریک دوباره این روز برای یکایک این عزیزان و فعالان حوزه خبر اعم از مکتوب و دیجیتال آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

سخن پایانی

کار خبر سخت و دشوار است و دستمزدهای خبرنگاران ما نسبت به سایر کشورها بسیار ناچیز است. با این حال خبرنگاران همیشه رسالت خود را حفظ کرده‌اند و راوی اخبار درست برای مردم هستند. امید داریم در دولت جدید بیشتر به خبرنگاران توجه شود و تنها در یک روز آن هم به‌دلیل یادآوری تقویم روی میز، یادی از خبرنگاران نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین