-
واکنش بازارها به انتخاب پزشکیان

ریزش‌های ناپایدار

ریزش‌های ناپایدار

پزشکیان در انتخابات روز جمعه ۱۵ تیر با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی، به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شد. مردی با وعده‌های شیرین که بسیاری از مرددها را پای صندوق‌های رأی کشاند و در نهایت منتخب مردم شد. پزشکیان از مرداد ۱۴۰۳ در جایگاه رئیس‌جمهوری می‌نشیند و پرونده‌های خاک‌خورده بسیاری در انتظار اوست. از احیای برجام که به‌گمانم دلیل آمدن بسیاری‌ها پای صندوق رأی بود تا جلوگیری از افزایش نرخ شدید دلار، طلا و مسکن. حال باید ماند و دید و امید داشت که مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم چه برنامه‌ای برای دستیابی به وعده‌های انتخاباتی خود دارد. حال باوجود اینکه پزشکیان هنوز روی صندلی ریاست نشسته است، بازارها اما برایش فرش قرمزی پهن کردند و نیامده حسابی تکان خوردند. ظاهرا انتخاب رئیس‌جمهوری جدید برای بازار طلا و سکه کافی بود تا قیمت‌ها روندی ریزشی به خود گیرند، اما با این حال باید دید در آینده و با روی کار آمدن دولت چهاردهم بازارها چه آرایشی به خود می‌گیرند. وضعیت بازارها در هفته جاری می‌تواند معیاری برای سنجش اعتماد فعالان اقتصادی و جامعه نسبت به دولت جدید باشد. در ادامه نظر کارشناسان اقتصادی را در رابطه با شرایط آینده بازار طلا، سکه و دلار جویا شدیم.

کاهش نرخ، تداوم ندارد

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در رابطه با تاثیر انتخاب پزشکیان به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم به صمت گفت: پس از انتخاب رئیس‌جمهوری منتخب، شاهد کاهش نرخ دلار، سکه و طلا بودیم. این کاهش نرخ در بازار تداوم ندارد و تنها در صورت تثبیت می‌توان به آن خشنود بود. این کاهش قیمت‌ها تنها یک اثر لحظه‌ای بوده است و اثر بلندمدت زمانی رخ می‌دهد که کشور بتواند تجارت عادی با همه کشورها داشته باشد، در نتیجه این تجارت عادی، امکان دریافت ارز به‌راحتی وجود خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه همچنان تحریم‌ها و FATF به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی وجود دارند، افزود: بیش از ۲ ماه از آغاز به کار دولت چهاردهم زمان باقی ‌مانده است. در حال‌ حاضر کلید حل همه مشکلات به حل مسائل تحریمی باز می‌گردد و در این رابطه فعلا افق روشنی دیده نمی‌شود و بسیار بعید است که تا زمان انتخابات امریکا، شاهد تغییرات چندانی باشیم، مگر اینکه به‌صورت موقت، توافقی انجام گیرد.

این کارشناس اقتصادی باتوجه به صادرات نفت در دوران تحریم بیان کرد: در حال‌ حاضر دولت سیزدهم مدعی است که حدود 1.5 تا ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشد که در صورت تداوم این روند و با حل شدن تحریم‌ها بی‌شک نرخ ارز در حوالی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان باقی بماند. در مجموع نمی‌توان امیدی به ریزش نرخ دلار و طلا داشت.

افقه با توصیه‌ای به مردم گفت: باتوجه به اطلاعات فعلی از بازار، در حال‌ حاضر هیچ‌گونه خرید و فروشی درست نیست. در هر صورت در وضعیت فعلی مردم نباید تصمیم‌گیری هیجانی داشته باشند و باید همین روند فعلی را ادامه دهند. اکنون باید برآیند خوش‌بینی به‌دلیل روی کار آمدن پزشکیان و بدبینی نسبت به نظرسنجی‌هایی را که به‌نفع ترامپ است در کنار هم، ارزیابی کرد.

طلا ارزان‌تر از قبل

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در رابطه با تاثیرات بازار نسبت به انتخاب پزشکیان به صمت گفت: در هفته‌های اخیر باوجود کاهش اونس جهانی طلا به‌دلیل انتخابات با افزایش نرخ طلا روبه‌رو شدیم، اما با انتخاب دکتر پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب مردم از ۱۶تیر باوجود افزایش ۳۳ دلاری اونس جهانی طلا به‌شدت بازارهای داخلی در هفته گذشته روند کاهشی داشته است. در مجموع با روشن شدن تکلیف انتخابات، شاهد کاهش ۲ میلیونی نرخ سکه و ۱۰۸ هزار تومانی هر گرم طلای ۱۸ عیار بودیم.

وی با تاکید بر روند کاهشی بازار گفت: بازار روند کاهشی خوبی را نشان داد و قیمت‌ها به پایین‌ترین نرخ در ماه‌های گذشته رسیدند، اما در کل احتمال کاهش شدید قیمت‌ها در بازارهای داخلی بسیار کم است.  در کل انتخاب پزشکیان از اوج‌گیری ناگهانی قیمت‌ها که به‌تازگی شاهد آن بوده‌ایم، جلوگیری خواهد کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران با پیش‌بینی آینده بازار طلا و سکه بیان کرد: در طول سال باتوجه به تغییراتی که در سطح جهان نسبت به اونس جهانی رخ می‌دهد و به‌واسطه آن، بازارهای جهانی تغییر پیدا می‌کند یا نوسانات نرخ ارز در بازار شاهد افزایش تدریجی نرخ طلا تا پایان سال خواهیم بود، چراکه براساس تحلیل‌ها تا پایان سال، اونس جهانی طلا دچار افزایش نرخ چشمگیری خواهد شد.

سخن پایانی

هرچند با تعیین‌تکلیف انتخابات و مشخص شدن پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب، شاهد روند ریزشی قیمت‌ها بودیم، اما با این حال به‌عقیده کارشناسان و فعالان این حوزه این روند ادامه‌دار نخواهد بود، اما در مجموع انتخاب پزشکیان و کابینه دولت چهاردهم می‌تواند از بسیاری نوسانات لحظه‌ای بازار جلوگیری و روندی باثبات در بازار ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*