-
با توسعه زیرساخت انرژی‌های تجدیدپذیر محقق می‌شود

کلید دستیابی به اهداف انرژی پایدار

انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر به‌طور گسترده در سراسر جهان پذیرفته شده‌اند. در چنین شرایطی مزیت‌های اقتصادی انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی، بادی و دیگر منابع اهمیت زیادی یافته است.

کلید دستیابی به اهداف انرژی پایدار

 گسترش روزافزون استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان، منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در این انرژی پاک شده است. بر همین اساس سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای سازمان گسترش و نوسازی ایران نیز گام‌های موثری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه برداشته است.

تمرکز بر زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر

معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری در این بخش تأکید کرد.

به گزارش ایدرونیوز، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو در همایش نهمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی اظهارکرد: گفتمان برقی‌سازی حمل‌ونقل در دولت سیزدهم مورد تاکید شهید جمهور و دولت بود تا از این طریق به سمت جریان برقی‌سازی حمل‌ونقل حرکت کنیم.

بابک احمدی افزود: خودروهای برقی دارای مزایای بسیاری از جمله مدیریت انرژی، مسائل محیط زیستی کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی هستند.

وی با بیان اینکه بعضی‌ها نسبت به تامین انرژی خودروهای برقی ابراز نگرانی می‌کنند، گفت: خودروهای برقی سهم قابل‌توجهی از مصرف برق نیروگاه‌ها را به خود اختصاص نمی‌دهند، ضمن اینکه در بعضی از کشورها برای ترویج استفاده از خودروهای برقی، در بعضی از ساعات تردد خودروهای بنزینی را به خاطر محدودیت سوخت‌های فسیلی و مسائل محیط زیستی ممنوع کرده‌اند. احمدی میزان مصرف برق در خودروهای برقی را ۱۵ کیلووات در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: در خودروهای سواری بنزینی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین مصرف می‌شود، اما در طرح خودروهای برقی هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ کیلووات برق استفاده خواهد شد. رئیس هیات عامل ایدرو عنوان کرد: ۸۸ هزار مگاوات ظرفیت اسمی و ۷۰ هزار مگاوات تولید برق داریم. اگر امروز ما در کشور ۳۵۰ هزار خودرو برقی استفاده کنیم، تنها ۹۰ مگاوات برق از ۷۰ هزار مگاوات برق مصرف خواهد شد. وی افزود: این یافته‌ها نشان‌دهنده ظرفیت بالای صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش هزینه‌های انرژی برای شهروندان است، به‌ویژه با توجه به قیمت‌های فعلی برق خانگی و خرید تضمینی برق خورشیدی. همچنین، با توجه به نوسانات نرخ بنزین در خلیج‌فارس و نرخ ارز، این تغییر می‌تواند به کاهش وابستگی اقتصادی کشور به نفت کمک کند. احمدی تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از خودروهای برقی و افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به اهداف انرژی پایدار و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشد.

مزایای توسعه تجدیدپذیرها

شاید مهم‌ترین فایده اقتصادی فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر هزینه برق تولیدی آنها باشد. توربین‌های بادی، مزارع خورشیدی و دیگر انواع انرژی‌های تجدیدپذیر پس از ساخته شدن، برق را با هزینه کم تولید می‌کنند. این تفاوت قابل‌توجهی با برق تولید شده از نیروگاه‌های فسیلی دارد. برای راه‌اندازی یک نیروگاه گاز طبیعی یا زغال‌سنگ، شرکت‌های برق باید گاز طبیعی و زغال سنگی را که نیروگاه‌ها در نهایت می‌سوزانند، خریداری کنند. این هزینه‌های سوخت فصل‌به‌فصل، سال‌به‌سال و منطقه به منطقه متفاوت است. آنها جزء مهمی از هزینه‌های مربوط به سیستم برق فعلی ما هستند.

تغییرات در این هزینه‌ها می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر قابلیت اقتصادی نوع خاصی از منبع الکتریکی تاثیر بگذارد. به‌عنوان مثال، به‌دلیل رونق گاز شیل، گاز طبیعی برای مدت طولانی بسیار ارزان بوده است. این امر باعث شده تولید برق از نیروگاه‌های گاز طبیعی ارزان‌تر از برق تولیدشده از زغال سنگ باشد و منجر به بازنشستگی زودهنگام بسیاری از نیروگاه‌های زغال سنگ در سراسر امریکا طی ۵ تا ۱۰ سال گذشته شده است. قیمت‌های بی‌ثبات کالاهای سوختی می‌تواند منجر به هزینه‌های بسیار بالا و غیرمنتظره برق شود که در نهایت مصرف‌کننده نهایی آن را متحمل می‌شود.

از سوی دیگر، انرژی‌های تجدیدپذیر هیچ سوختی را نمی‌سوزانند؛ بنابراین نیازی به هزینه سوخت برای کار کردن ندارند. در نتیجه، جدای از هزینه سرمایه اولیه ساخت توربین بادی یا نصب پنل‌های خورشیدی، تنها هزینه‌های جاری مرتبط با منابع تجدیدپذیر حداقل هزینه‌های عملیات و نگهداری است. این موضوع به انرژی‌های تجدیدپذیر مانند بادی و خورشیدی اجازه می‌دهد تا منبع پایدار و قابل پیش‌بینی برق ارزان‌قیمتی را فراهم کند که می‌تواند به کاهش افزایش هزینه‌های برق آینده برای مصرف‌کنندگان کمک کند.

ایجاد شغل با رشد انرژی‌های تجدیدپذیر

سرمایه‌گذاری در منابع مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر به‌طور مستقیم به اشتغال‌آفرینی منجر می‌شود. براساس هر مگاوات، نصب منابع انرژی تجدیدپذیر نسبت به نصب منابع تولید سنتی مشاغل بیشتری را به‌دنبال دارد. سرشماری مشاغل خورشیدی که به تازگی منتشر شده نشان داد که صنعت خورشیدی امروزه تقریبا یک‌چهارم میلیون کارگر در سراسر امریکا استخدام می‌کند. در نتیجه از سریع‌ترین مشاغل در حال رشد در کشور محسوب می‌شود. نکته مهم این است که این مشاغل خورشیدی در سراسر کشور توزیع می‌شوند، نه‌تنها در مناطقی که ذخایر زغال سنگ یا گاز طبیعی دارند. مشاغل خورشیدی محلی هستند، به‌ویژه مشاغل خورشیدی مسکونی که نیاز به دانش و دسترسی به جوامع محلی در سراسر کشور دارند. صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر به‌طور قابل‌توجهی اشتغالزاست و تعداد شغل‌های ایجادشده در این حوزه، به‌مراتب بیشتر از مشاغل مرتبط با نیروگاه‌های فسیلی است. این شغل‌ها در سراسر کشور پراکنده بوده و به رشد اقتصادی جوامع محلی کمک می‌کنند.

کاهش اثرات خارجی کربن

یکی از مزایای اقتصادی عمده انرژی‌های تجدیدپذیر هزینه‌های اجتناب‌شده در آینده است. انتشار گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌های فسیلی عمدتا دی‌اکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق برای جامعه بسیار پرهزینه است. آنها بر کیفیت هوا و آب و منطقه تاثیر منفی می‌گذارند، با مشکلات سلامتی بی‌شماری و حتی مرگ زودرس مرتبط هستند و باعث تغییرات عظیم و شاید غیرقابل‌برگشت در آب‌وهوا می‌شوند.

از سوی دیگر، انرژی‌های تجدیدپذیر، برق بدون آلایندگی تولید می‌کنند. تولید یک واحد الکتریسیته با انرژی خورشید یا باد نیازی به سوزاندن هیچ‌گونه سوختی ندارد و ازاین‌رو به‌طورکلی از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌کند. حتی با در نظر گرفتن کل اثرات چرخه عمر تولید، حمل‌ونقل، نصب و از کار انداختن، الکتریسیته تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی همچنان ۹۶ درصد کمتر از همان واحد برق تولید شده توسط نیروگاه‌های زغال سنگ تولید می‌شود.

اگرچه هیچ قیمتی برای انتشار کربن در سطح ملی وجود ندارد، اما روش‌هایی برای محاسبه هزینه این اثرات خارجی مرتبط با سوزاندن سوخت‌های فسیلی وجود دارد. برای نخستین‌بار، دولت فدرال هزینه انتشار کربن را از طریق هزینه اجتماعی کربن تخمین می‌زند، که اغلب به‌عنوان یک تخمین پایین از میزان انتشار کربن واقعا بر جامعه در نظر گرفته می‌شود.

سخن پایانی

محدود بودن منابع انرژی فسیلی و مشکلات ناشی از انتشارات گازهای گلخانه‌ای، توجه بیش‌ازپیش به انرژی‌های تجدیدپذیر را بر همگان روشن و ضروری کرده است. با توجه به برخورداری از ظرفیت مطلوب و مناسب انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، توسعه منطقی این منابع ارزشمند و خدادادی موجه به نظر می‌رسد، چراکه از این طریق می‌توان در جهت اهداف توسعه پایدار نیز گام برداشت. منابع انرژی از مهم‌ترین عوامل و عناصر توسعه پایدار است. داشتن انرژی مناسب عمده ترین عامل اقتصادی جوامع صنعتی پس از نیروی انسانی است، چراکه انرژی یک نیاز اساسی برای استمرار توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و امنیت جامعه است. اگر انرژی به نحوی تولید و مصرف شود که توسعه انسانی را در بلندمدت در تمام ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تامین کند، مفهوم انرژی پایدار تحقق خواهد یافت، براین اساس می‌توان گفت تامین انرژی پایدار ضرورت توسعه پایدار است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین