-

قطعه‌سازان ایرانی در مسیر جهانی شدن

این روزها قطعه‌سازان ایرانی در تداوم مسیر جهانی شدن و در پی بازارهای جدید، به‌دنبال حضور مقتدرانه در ازبکستان هستند. کشوری که با توجه به نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران، پایین بودن هزینه‌های حمل‌ونقل، امکان دسترسی دو کشور از طریق زمینی، دریایی و ریلی و برنامه‌ریزی برای تولید سالانه بیش از نیم میلیون دستگاه خودرو، می‌تواند بازاری مناسب برای فعالان صنعتی کشورمان تلقی شود.

به گزارش صمت به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور، ازبکستان با جمعیت ۳۳.۴ میلیون نفری و وسعت ۴۴۸.۹۷۸ کیلومتر مربعی، به‌عنوان پنجاه و ششمین کشور وسیع جهان شناخته می‌شود.

این کشور استقلال‌یافته از شوروی سابق، این روزها مهیای برگزاری نمایشگاه «اتومکانیکا» است؛ نمایشگاهی که در آن قطعه‌سازان و خودروسازان از کشورهای مختلف گرد هم خواهند آمد تا ضمن نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود، آخرین فناوری‌های تولید و همچنین کیفیت محصولات جدید خود را به رخ بکشند. 

قطعه‌سازان ایرانی نیز پس از چهار دوره حضور پیاپی در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو که با موفقیت‌های خوبی نیز در عرصه تولید و صادرات کشورمان همراه بود و با درس گرفتن از معضلات و مشکلات حضور در این بازار، در تلاش برای حضوری پر رنگ و موفق در بازار این همسایه شمالی هستند تا سهمی از بازار خودرو آن برای خود دست و پا کنند.

در سال‌های گذشته شرکت‌های ایرانی به‌دلیل تحریم‌ها قادر به حضور در نمایشگاه اتومکانیکا نبودند؛ نمایشگاهی که توسط شرکت «مسه»‌ آلمان برگزار می‌شود و علاوه بر شرکت‌های ایرانی، شرکت‌های روسی، سوری و... نیز در سال‌های گذشته از حضور در آن محروم بودند. اما امسال و با گشایش‌هایی که ایجادشده، راه برای حضور فعالان صنعتی ایرانی هموار شده تا سهمی برای خود از این بازار دست و پا کنند.

در همین پیوند، ابراهیم دوست‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان کشور و سرپرست تیم اعزامی قطعه‌سازان ایرانی اظهار کرد: بیش از ۳۰ هیات تجاری در قالب ۱۲ شرکت از کشورمان، نخستین پاویون ایران را در نمایشگاه اتومکانیکا تاشکند در فضایی به وسعت ۲۰۰ مترمربع برپا خواهند کرد.

وی بیان‌ کرد: پس از برگزاری موفق چهار دوره نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو که به‌ویژه برای باتری‌سازان، سازندگان صندلی اتومبیل و... با توفیقاتی در امر صادرات همراه بوده و با تجربه ارزنده‌ای که از این حضورها متوالی کسب شد، با مطالعه بهتر و دقیق‌تر بازار ازبکستان، راهی این کشور خواهیم شد.

دوست‌زاده معتقد است که ازبکستان از قابلیت‌های خوب صنعتی و خودرویی برخوردار است و قطعه‌سازان ایرانی می‌توانند محصولات متنوع‌تری (در قیاس با روسیه) به این کشور صادر کنند.

وی ادامه داد: صنعتگران مختلف باتری‌ساز، الکترونیک و سنسور، متالوژی، سیستم ترمز، مجموعه بوستر ترمز، ECU، صندلی‌سازان، قطعات لاستیکی، پشت آمپر و... (به‌جز موتور گیربکس) در این سفر به ارائه توانمندی‌های خود خواهند پرداخت.

سرپرست تیم اعزامی قطعه‌سازان ایرانی به تاشکند خاطرنشان کرد: به‌طور سنتی، چینی‌ها و ترک‌ها بزرگترین رقیب تولیدکنندگان ایرانی در این بازار محسوب می‌شود، اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، پلتفرم مشترکی است که بزرگترین خودروساز ازبکستان با شرکت دوو دارد؛ اکنون سهام این شرکت توسط ازبک‌ها خریداری شده و به‌دنبال افزایش تیراژ آن هستند. وی گفت: با توجه به اشتراکات این خودرو با قطعات تولیدی خودروهای ایرانی، می‌توان امیدوار بود با حداقل سرمایه‌گذاری ثابت، بتوان بخشی از قطعات مورد نیاز این دسته از خودروها را برای خودروساز ازبکی تولید کرد.

دوست‌زاده یادآور شد: ازبکستان در سال‌های گذشته تیراژ تولید ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو را به ثبت رساند و امسال تولید ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو را در برنامه دارد که فرصت بسیار خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی خواهد بود.

وی تصریح کرد: نزدیکی و همسایگی دو کشور ایران و ازبکستان، پایین‌تر بودن هزینه‌های حمل در مقایسه با کشورهایی همچون ترکیه و چین و به‌ویژه امکان تردد ریلی، سبب شده از مزیت رقابتی در قیاس با این کشورها برخوردار باشیم و دست برتر را داشته باشیم.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی ما این است که در مذاکرات و دیدارهای B To B با فعالان صنعتی این کشور، بتوانیم به بهترین نحو ممکن موضوع صادرات با کمترین سرمایه‌گذاری ثابت را به جریان بیندازیم. وی تاکید کرد: در این مسیر، به‌طورقطع تجارب ارزشمندی که صنعتگران ایرانی از چهار دوره حضور در اتومبیلیتی مسکو به‌ویژه در حل‌وفصل مسائل بانکی، حمل‌ونقل، گمرکی و... اندوخته‌اند، سبب خواهد شد سریع‌تر و راحت‌تر به اهداف‌مان دست یابیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین