-

چابکی در تصمیم‌سازی‌ها در فرآیند صادرات/ همسو شدن تلاش‌های باهدف توسعه صادرات

توسعه تجارت

مدیرکل دفتر صادرات محصولات دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت ایران، با تاکید بر شنیده شدن صدای واحد از متولیان صادرات هدف اصلی برگزاری روز ملی صادرات را در کنار قدردانی از فعالیت‌ها، مشخص کردن نقشه راه آتی و همسو کردن تلاش‌ها برای توسعه صادرات دانست.

مدیرکل دفتر صادرات محصولات دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت ایران، با تاکید بر شنیده شدن صدای واحد از متولیان صادرات هدف اصلی برگزاری روز ملی صادرات را در کنار قدردانی از فعالیت‌ها، مشخص کردن نقشه راه آتی و همسو کردن تلاش‌ها برای توسعه صادرات دانست.

 به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا کریم‌زاده با برشمردن آسیب‌های تجارت به شیوه سنتی، گفت: جا ماندن از تحولات به‌شدت متغیر در زنجیره تامین بین‌المللی و کاهش جدی سهم بازار جهانی از جمله آسیب‌های جدی بازارسازی سنتی است. زنجیره تامین بین‌المللی شامل حوزه‌های مهمی نظیر لجستیک، مدیریت عرضه و تامین و مدیریت فرآیندهای اجرا متناسب با جدیدترین سیاست‌ها، قوانین، استانداردها و رویه‌هاست از این‌رو برای توسعه همکاری با فعالان حاضر در این حوزه لازم است تا در رویه‌ها و امور بازنگری اساسی صورت گیرد؛ سیاست گذاری در این بخش فرادستگاهی و با استفاده از ظرفیت‌های کشور در سطح سران قوا می‌تواند برنامه‌ریزی شود.

وی با تاکید به علایق و سلائق مصرف کنندگان در بازارهای هدف صادراتی، بیان کرد: ساخت ایران باید به استانداردها و حساسیت‌هایی نظیر بسته‌بندی محصول، برنامه‌ریزی تداوم عرضه و تامین، صنایع تبدیلی پایین دستی و متنوع سازی روش‌های صادرات و فروش، به کارگیری متخصصان و بهره گیری از پلتفرم‌های فعال در سایر کشورها توجه کند؛ چراکه توجه به این عوامل می‌تواند به حفظ بازار کمک کند. همچنین در این بین بررسی بازار کشورها متناسب باخواست و علاقه مشتریان و همراه کردن بازرگان یا کارآفرین‌های کشورهای هدف در این زمینه موثر است.

این مقام مسئول امر توسعه صادرات را یک کار تیمی دانست و افزود: فرآیند صادرات، همکاری تنگاتنگ بخش‌های دولتی و خصوصی را می طلبد و از طرفی مشخص کردن یک روز خاص برای تقدیر از صادرکنندگان دال بر این است که هدف اصلی در کنار قدردانی از فعالیت‌ها، مشخص کردن نقشه راه آتی و همسو کردن تلاش‌ها برای توسعه صادرات است. هر چقدر بخش خصوصی و دولت بتوانند به درک مشترک از مولفه‌های دخیل در امر صادرات و بازارسازی بین‌الملل برسند و موانع و مشکلات مسیر را شناسایی، راهکاریابی و آنها را حل کند به همان میزان شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی در این زمینه خواهیم بود.

به گفته کریم‌زاده؛ بازیگران فرآیند صادرات بر این موضوع اتفاق نظر دارند که راهکار حل مسئله و برون رفت از وضعیت جاری باهم اندیشی، تبیین مجدد مسئله و راهکاریابی از دل همگرایی صورت می‌گیرد؛ شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت نیز نمونه‌ای از همین نگاه است.

مدیرکل دفترصادرات محصولات دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر چابکی در تصمیم‌سازی‌ها در فرآیند صادرات، گفت: گفتمان بیان مسئله، تحلیل وضعیت، راهکاریابی و اقدام عملی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد.

وی با اشاره به حضور موثر در پیمان‌های دو جانبه و منطقه‌ای و مشارکت در مناسبات بین‌المللی، بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های داخلی و خلق مزیت برای زنجیره تامین منطقه‌ای و بین‌الملل ضروری و مهم است.

کریم‌زاده با تصریح بر نقش نمایندگی‌ها و رایزنان بازرگانی ج.ا ایران برای حضور در بازارهای بین‌المللی، گفت: برگزاری روز ملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان می‌تواند انگیزه‌ای برای دیگر فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کالا و خدمت باشد که به جمع صادرکنندگان بپیوندند و به صادرات کالای خود فکر کنند و در مسیر ورود به بازارهای خارجی قرار بگیرند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تجلیل از صادرکنندگان نباید محدود به اقدامات شکلی شود، بیان کرد: مزیت‌ها و مشوق‌ها صادراتی باید جذاب طراحی شوند گفتمان تقدیر از صادرکنندگان را باید در فرهنگ اقتصادی خود جای بدهیم. محدودیت‌ها، مسایل و مشکلات صادرکنندگان را باید ببینیم و برای حل آنها راهکار در نظر بگیریم از این‌رو تمامی دستگاه‌ها و نهادهای درگیر در صادرات لازم است که از این حرکت توسعه‌ای پشتیبانی تا در این زمینه صدای واحدی شنیده شود.

گفتنی است، روز ملی صادرات پایان مهر با حضور مقامات عالی کشور و جمعی از فعالان اقتصادی باهدف تقدیر و تکریم از صادرکنندگان نمونه برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین