مشارکت تولیدکنندگان و قطعه سازان صنعت موتورسیکلت در جهت بومی سازی

در نخستین نشست همگرایی تولیدکنندگان موتورسیکلت و تولیدکنندگان قطعات تاکید شد

نخستین نشست همگرایی صنعت موتورسیکلت و تولید کنندگان قطعات در روز ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۳ با حمایت وزارت صمت و همیاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با حضور نهادهای سیاستگذار، مجامع علمی و تحقیقاتی و انجمن‌های تخصصی این صنعت با موضوع بومی سازی و تعمیق ساخت داخل در کشور برگزار گردید.

در نخستین نشست همگرایی تولیدکنندگان موتورسیکلت و تولیدکنندگان قطعات تاکید شد

در این نشست صمیمی، تولیدکنندگان موتورسیکلت و قطعه سازان با تاکید بر لزوم بومی سازی و تجاری سازی صنعت موتورسیکلت کشور، همگرایی میان قطعه ساز و تولید کننده و حمایت وزارت صمت و سازمان استاندارد را امری ضروری برای تحقق اهداف این صنعت عنوان کردند.

موتور 2

تولید ۳۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شش ماهه نخست امسال

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت از تولید ۳۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شش ماهه نخست امسال خبر داده و بر لزوم افزایش دانش تولید و نیز بهره گیری از ماشین آلات بجای نیروی انسانی تاکید کرد.

دکتر مجید رضایی در نخستین نشست همگرایی تولیدکنندگان موتورسیکلت و قطعات در ابتدا با اشاره به تلاش ها برای توسعه صنعت موتورسیکلت سازی به امضای تفاهم نامه سه جانبه میان وزارت صمت، دو انجمن قطعه سازان  و تولید کنندگان موتورسیکلت در نمایشگاه شهر آفتاب اشاره کرد که تاکنون کارگروه تشکیل شده ۴۰ نشست برگزار کرده است. رضایی با اشاره به خارج شدن صنعت موتور سیکلت سازی در طول یک دهه گذشته از وضعیت پیک موتور به وسیله‌ای کاربردی از افزایش گرایش همه اقشار جامعه حتی پزشکان و وکلا و… به بهره گیری از موتورسیکلت در رفت و آمدهای درون شهری خبر داد.

وی در ادامه تغییرات در اجرای استانداردها، کاهش سن گواهینامه موتور از ۱۸ سال به ۱۶ سال، تغییرات در روند شماره گذاری ر از مولفه‌های مهم در توسعه صنعت موتورسیکلت سازی عنوان داشت.

رضایی از افزایش ۶ درصدی تولید در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت:امسال ۳۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شده حال آنکه سال گذشته در این مدت ۲۹۰ هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شد.

وی با بیان اینکه سالانه ۶۱۵ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید می‌شود گفت: با زمینه سازی مناسب و تنوع محصول به این میزان تولید دست یافته ایم.

رضایی به تحول در حوزه تولید قطعات اشاره کرد و گفت: تغییر نگرش به تولید و طراحی‌های جدید در قالب‌های تولیدی پیش نیاز تحول در عرصه قطعه سازی است، همچنین ماشین آلات و خطوط تولید نیاز به تغییر و به روز رسانی دارد.وی به تغییر فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت: موتورسیکلت به عنوان وسیله حمل و نقل توانسته نقش پررنگ خود را در تردد شهری ایفا کند که همین امر نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا داشته است.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت به تولیدات دیگر نیز اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد محصولات تولیدی در این صنعت اسکوتر است.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید ترس از قطعه سازی را کنار گذاشت بر لزوم توجه به ارتقای دانش در تولید و نیز جایگزین کردن ماشین آلات به جای تولید با نیروی انسانی تاکید کرد.

موتور 3

غفلت تولیدکنندگان از مزایای رقابتی صنعت موتورسیکلت در کشور

در ادامه این نشست رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان و مجموعه سازان گفت: ایران دارای مزیت‌های رقابتی در صنعت موتورسیکلت است، اما از این مزایا به خوبی استفاده نشده است.

محمدتقی زردوز با اشاره به داخلی سازی و بومی سازی تولیدات گفت: این سیاست اکنون در کشور شکل گرفته، همچنین تفاهم نامه‌ای با هدف داخلی سازی قطعات موتورسیکلت و تقویت آن میان وزارت صمت، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت و انجمن تولید قطعه سازان منعقد شده است.

وی بر لزوم اجرای اصولی همچون تکمیل محصول، توجه به مزیت‌های رقابتی و مدل‌های همکاری در داخلی سازی تاکید کرد. وی دستمزد، انرژی، مواد اولیه مورد نیاز و حمل و نقل را از مزیت‌های رقابتی صنعت موتورسیکلت عنوان کرد و افزود: متاسفانه تاکنون از این مزایا استفاده نشده و حتی از دست رفته که همین موضوع باعث شده بازار در اختیار بیگانگان قرار گیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان و مجموعه سازان، انرژی و دستمزد را ۲ مزیت رقابتی مهم ایران در مقایسه با چین عنوان کرد و گفت: تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت همچون آلومینیوم، لاستیک و پلاستیک در مقایسه با برخی کشور‌ها و همچنین هزینه حمل و نقل از دیگر مزایای این صنعت در ایران است با این تفاوت که دیگران از این مزیت استفاده می‌کنند، اما خودمان از این مزایا بی بهره ایم. در حوزه حمل و نقل و هزینه‌های آن نیز داری مزیت‌هایی هستیم که برای بازار ۵۰۰ میلیونی داخلی و خارجی می توان بهره گرفت.

وی در نهایت همکاری میان قطعه‌سازان و تولید کنندگان را یک ضرورت نامید که در نشست کنونی می‌تواند اجرایی شود. ساماندهی الگوی تولید می تواند نقشی مهم در رفع نیازهای تولید موتورسیکلت داشته باشد که در این راه هر قطعه ساز و هر تولید کننده ای می تواند در این همگرایی ایفای نقش داشته باشد.

موتور 4

در ادامه مراسم نیز خسروی بر لزوم توجه به موتورسیکلت برقی برای کمک به رفع ناترازی بنزین در کشور تاکید کرد.

مهرداد خسروی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در نخستین نشست همگرایی تولیدکنندگان موتورسیکلت و تولید کنندگان قطعات تاکید کرد که یکی از اصلی‌ترین اقدامات قطعه سازان و تولید کنندگان موتورسیکلت مسئله تولید داخل و جلوگیری از ارزبری است که در این راستا نیز توافقاتی میان وزارت صمت و قطعه سازان و تولید کنندگان صورت گرفته است. تنوع سازی محصول از نکات مهم بوده است که در این راستا نیز بر لزوم هم افزایی و همکاری میان دست اندرکاران تاکید شد.

یک بسته حمایتی برای قطعه سازان و تولید کنندگان در نظر گرفته شده است. مسئله بخش طراحی از نکات بسیار مهم است که زمینه ساز کاهش قمیت، مشتری مداری،  رقابت پذیری و ارتقای کیفیت را رقم می‌زند که باید بر آن تاکید شود. مسئله صادرات محوری می‌تواند در زمینه طراحی و تولید مورد توجه باشد بویژه اینکه بازارهای منطقه ای آماده تولیدات ایران است. در صنعت موتورسیکلت نیز باید مسئله ناترازی سوخت مورد توجه باشد که موضوع موتور سیکلت برقی می‌تواند در این زمینه کارکرد بسیاری داشته باشد.

همچنین مهندس مهدی دهقان آزاد معاون نظارت بر اجرای استاندارد خودرو و نیرو محرکه سازمان ملی استاندارد نیز در ادامه نشست بر لزوم توجه به استاندارد سازی در قطعه سازی تاکید کردند.

وی گفت: استاندارسازی کارخانه‌ای از سال ۱۳۹۴ به صورت محدود آغاز شد که متاسفانه چندان کارکردی صورت نگرفت اما در سالهای اخیر گام‌های بهتری برداشته شده است. یکی از نکات استانداردسازی در قطعه‌سازی را ادبیات در نام گذاری باید در نظر داشت که هر قطعه ساز نامی شخصی بر روی یک قطعه نگذارد و در عین آنکه نامگذاری قطعه باید چنان باشد که برای همه قابل فهم باشد.

وی در ادامه بر آمادگی سازمان استاندارد برای حمایت از تمامی قعطه سازان و تولید کنندگان موتورسیکلت که به دنبال داخلی سازی هستند تاکید و خواستار همگرایی میان آنها شد.

موتور 5

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین