-
رئیس‌جمهوری در پانزدهمین نشست سران اکو تاکید کرد

اولویت ویژه برای مشارکت با کشورهای آسیایی

پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) ۷ آذر به میزبانی ترکمنستان در شهر عشق‌آباد آغاز به‌کار کرد.

رئیس‌جمهوری ایران که برای حضور در این نشست راهی عشق‌آباد شده با تاکید بر اینکه حمایت ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن بدون قید و شرط است، گفت: تحریم‌های امریکا کوچک‌ترین خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد نمی‌کند. در حاشیه این نشست رئیسی با مقامات برخی از کشورهای همسایه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

سید ابراهیم رئیسی در پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو همکاری‌های اقتصادی (اکو) در عشق‌آباد گفت: جمهوری اسلامی ایران اولویت ویژه‌ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای آسیایی به‌ویژه همسایگان خود در آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز قائل است.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: بی‌تردید تقویت نقش و جایگاه سازمان‌های منطقه‌ای به‌عنوان تسهیل‌کننده همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه مورد توجه و اهتمام ماست که یکی از نمودهای واضح آن سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) است.وی افزود: مجموعه اکو علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی‌های مادی قدرت همچون جمعیت نیم میلیاردی، مالکیت یک‌سوم منابع انرژی جهان، موقعیت بی‌نظیر ارتباطی میان اروپا با چین و روسیه با خلیج‌فارس و اقیانوس هند، نیروی انسانی جوان و پرتوان، در بردارنده هویتی ممتاز به‌نام اسلام است.

رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: طی سالیان گذشته دستاوردها و پیشرفت‌های خوبی در سازمان اکو به‌دست آمده اما کماکان فاصله معناداری بین موفقیت‌های حاصله با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واقعی سازمان وجود دارد. برای نمونه باوجود ظرفیت‌های تجاری بالا، تجارت درون منطقه‌ای کماکان کمتر از ۱۰ درصد است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور مهم به‌دنبال ارتقای سطح همکاری‌ها در اکو و ترفیع رتبه و منزلت این سازمان در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است، گفت: ما معتقدیم ابزارهای موثری برای جهش سازمان وجود دارد که در صورت اشتراک مساعی اعضا، می‌تواند علاوه بر پیشرفت مادی کشورها، سعادت نسل‌های آینده را تضمین کند.

رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تبعیض ناروا را برای هیچ قوم، نژاد و ملتی نمی‌پذیرد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی بر این باور است که مدیریت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه انجام پذیرد.

رئیسی یادآور شد: پایان یافتن خصومت‌ها در منطقه قفقاز نویددهنده ثبات و آغازگر فصل جدید توسعه و همگرایی منطقه‌ای است و وظیفه همه ما است که در این جهت کار کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سازمان اکو در دهه‌های اخیر سازکارهای مناسبی در حمایت‌ از توسعه اقتصادی و بازسازی افغانستان پی‌ریزی کرده، گفت: پیام نشست سران اکو به جهان باید حاکی از تداوم حمایت این سازمان از تلاش‌های افغانستان و مردم نجیب آن در بازسازی و توسعه اقتصادی باشد.

بازنگری در تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه

سید ابراهیم رئیسی در جریان دیدار و گفت‌وگو با سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس همکاری‌های اقتصادی، در دیدار با رجب طیب اردوغان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های روابط و تبادلات تجاری و اقتصادی تهران-آنکارا فراتر از سطح کنونی است، گفت: ایران و ترکیه می‌توانند با ارتقای سطح تجارت و مبادلات کنونی، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را به سطح راهبردی نزدیک کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری با اشاره به زمینه‌های گسترده و متنوع همکاری ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، موضوعات بانکی و پولی و تبادلات تجاری و بازرگانی گفت: باید مسیر توسعه روابط اقتصادی را هموار کنیم و در این زمینه می‌توان در تعرفه‌های ترجیحی بازنگری کرد.

رئیسی در ادامه همکاری و ارتباط نزدیک ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه را حائز اهمیت دانست و گفت: ۳ کشور از اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و اعتقادی برخوردارند و ضمن اینکه نباید اجازه داد اخلالی در این روابط ایجاد شود، باید با نزدیکی هر چه بیشتر روابط، دشمنان مشترک خود را ناامید کنیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هم در این دیدار با بیان اینکه کشورش توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران را ضروری می‌داند، گفت: می‌توانیم در سطح روابط و مناسبات دو کشور به‌ویژه در بخش‌های اقتصادی جهش ایجاد کنیم. رئیس‌جمهوری ترکیه در ادامه تحولات افغانستان را نگران‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: کاخ سفید همه گروه‌های تروریستی منطقه از جمله داعش و پ.ک.ک را آموزش داده و مسلح می‌کند و برای ایجاد ناامنی، تجهیزات و ابزارهای تروریستی در اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهند؛ بنابراین همکاری مشترک برای برقراری صلح در منطقه را ضروری می‌دانیم. اردوغان با اشاره به ضرورت ترتیبات امنیتی مبتنی بر حضور فعال کشورهای منطقه‌ای، افزود: جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه می‌توانند با همکاری سایر کشورهای منطقه امنیت و ثبات منطقه را حفظ کنند.

توسعه مناسبات ایران و پاکستان

رؤسای‌جمهوری ایران و پاکستان نیز بر ضرورت توسعه و ارتقای سطح روابط و هماهنگی‌های دو کشور در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کردند. سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به ترکمنستان در دیدار عارف علوی، رئیس‌جمهوری پاکستان با اشاره به اشتراکات و ظرفیت‌های گسترده توسعه همکاری‌های تهران-اسلام‌آباد اظهار کرد: دو کشور نه‌تنها از رابطه همسایگی بلکه از ارتباط عمیق قلبی، تاریخی و فرهنگی برخوردارند و استفاده از این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه روابط، به نفع دو ملت و پیشرفت و آبادانی منطقه است.

رئیسی با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری تهران-اسلام‌آباد در توسعه بازارچه‌های مرزی، ترانزیت، حمل‌ونقل، انرژی و گردشگری گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با پاکستان ندارد.

عارف علوی، رئیس‌جمهوری پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه پاکستان به‌دنبال توسعه روابط اقتصادی-تجاری با ایران است، اظهار کرد: اسلام‌آباد برای افزایش سطح مناسبات و همکاری با جمهوری اسلامی ایران اهمیت قائل است. رئیس‌جمهوری پاکستان در ادامه به اهمیت ٣ بازارچه مرزی در گسترش تبادلات دو کشور اشاره و بیان کرد: وزیر تجارت دولت پاکستان برای رونق این بازارچه‌ها به این مناطق سفر کرده و آماده‌ایم با همکاری ایران، ارزش مبادلات بین ایران و پاکستان را چند برابر افزایش دهیم. عارف علوی گفت: پاکستان نیز مانند جمهوری اسلامی ایران خواهان تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است و همکاری برای برقراری صلح در این کشور را ضروری می‌دانیم.

قرارداد گاز با ترکمنستان احیا می‌شود

رئیس‌جمهوری در دیدار با تجار و بازرگانان ایرانی فعال در ترکمنستان گفت: با پیگیری‌های انجام شده، ترکمنستان اطمینان یافته که دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات و موانع موجود اراده جدی دارد و قرارداد گاز با ترکمنستان هم حتما احیا می‌شود.در ادامه این سفرها سید ابراهیم رئیسی در دیدار تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی کشورمان در ترکمنستان، ایجاد تحول در همه حوزه‌ها به‌ویژه بخش اقتصادی، تجاری و بازرگانی را از اولویت‌های اقتصادی دولت دانست و گفت: لازمه دستیابی به رونق اقتصادی و افزایش صادرات این است که شرایط موجود به‌خوبی بررسی و راهکارهای مناسبی برای رفع موانع و مشکلات، اتخاذ شود. رئیس‌جمهوری با تاکید بر رویکرد دولت سیزدهم برای توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه گفت: زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری مناسبی برای توسعه و ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای کشورمان وجود دارد و باید با تسهیل فعالیت تجار و صادر‌کنندگان در این مسیر گام برداریم.

رئیسی خاطرنشان کرد: با حضور در تاجیکستان و اجلاس شانگهای بستر مناسبی برای توسعه روابط منطقه‌ای کشور ایجاد شده و شاهد گشایش‌های خوبی در راستای ارتقای سطح روابط تهران و دوشنبه هستیم. وی ادامه داد: مشکل جدی و خاصی در توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه وجود ندارد و با پیگیری و تعامل دوسویه و درک متقابل می‌توان ضمن رفع مشکلات موجود، گام‌های موثری در مسیر تقویت و تحکیم روابط برداشت.

رئیس‌جمهوری با اشاره به گفت‌وگو با قربانقلی بردی محمداف، همتای ترکمنستانی خود در زمینه توسعه روابط دوجانبه در بخش‌های مختلف از جمله گاز و ترانزیت، افزود: امروز با پیگیری‌های انجام شده، ترکمنستان اطمینان یافته که دولت جمهوری اسلامی ایران برای رفع مشکلات و موانع موجود اراده جدی دارد. رئیسی تصریح کرد: قرارداد گاز ایران و ترکمنستان حتما احیا خواهد شد. وی با تاکید بر لزوم بازگشت ارز صادراتی به کشور گفت: در این زمینه باید بازنگری در روند امور انجام شود تا رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و تجار، خسارتی برای آنان نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*