-

پیش‌بینی قیمت مسکن در ۱۴۰۳ | بهترین زمان خرید خانه

قیمت مسکن در 1403 با توجه به اتفاقات سیاسی و به دنبال آن شرایط اقتصادی به وجود آمده، قابل پیش‌بینی نیست و شما باید حتما موارد موثر بر بازار مسکن را بررسی کنید. عرضه‌و‌تقاضا در سال‌های اخیر، قیمت مسکن را تا حد بسیاری افزایش داده است. تعداد پروانه‌های ساختمانی نشان می‌دهند که در ده سال گذشته، تعداد پروانه‌های ثبت‌شده سیر نزولی و میزان تقاضا سیر صعودی را طی می‌کند.

دولت‌های جدید وعده‌های ساخت مسکن بسیاری با هدف کاهش قیمت مسکن می‌دهند، اما از آنجایی که این امر نیاز به تزریق سرمایه بسیار دارد، تا به امروز چندان موفق نبوده است و قیمت مسکن، همچنان در حال افزایش است. در این مطلب به پیش‌بینی قیمت مسکن در 1403 می‌پردازیم، پس اگر قصد امسال خرید خانه را دارید، با ما تا انتها همراه باشید تا با آگاهی کامل بتوانید خریدی رضایت بخش داشته باشید.

نظریه کارشناسی‌شده در رابطه با قیمت مسکن در 1403

هزینه ساخت‌و‌ساز، تاثیر مستقیم روی قیمت مسکن دارد و با افزایش قیمت میلگرد، هزینه مسکن نیز افزایش می‌یابد. انتظارات تورمی و وضعیت بازار‌های مختلف مالی نظیر طلا و ارز نیز بر افزایش قیمت مسکن اثر می‌گذارند. ابتدای سال 1403 قیمت دلار به حدود 70 هزار تومان رسید و فروشندگان با توجه به این امر، قیمت ملک‌های خود را افزایش دادند. صاحبان املاک بر این عقیده هستند که اتفاقات و رویداد‌های بازار‌های مالی در سرمایه ملکی اثر دارند. در سمت دیگر تورم در سال 1403 حدود 40 درصد است و همین امر نیز می‌تواند موجب افزایش قیمت مسکن شود.

با بررسی عوامل اثر‌گذار روی قیمت مسکن می‌توان به این نتیجه رسید که در سال 1403 شاهد رکودی تورمی هستیم و نمی‌توان انتظار داشت که این بازار از رکود فعلی خارج شود و با کاهش قیمت مسکن مواجه شویم.

قیمت مسکن در سال 1403

عوامل اثر‌گذار بر قیمت مسکن در 1403

قیمت مسکن در سال 1403 همانند سال‌های دیگر به پارامتر‌های بسیاری نظیر قیمت مصالح، زمین و پروانه ساختمانی وابسته است. به عبارت دقیق‌تر، قیمت مصالح حدود 60 درصد، زمین 30 درصد و دیگر عوامل 10 درصد روی قیمت نهایی مسکن اثر می‌گذارند. البته ارز و دلار قیمت عوامل ذکر‌شده را تعیین می‌کنند. مهم‌ترین پارامتر‌های اثر‌گذار روی قیمت مسکن در 1403 عبارتند از:

  • تحولات ناشی از بازار‌های موازی
  • تحولات سیاسی بین‌المللی
  • تحولات سیاسی داخلی
  • افزایش هزینه‌های ساخت
  • محدودیت عرضه مسکن
  • تغییرات در قدرت خرید جامعه
  • قیمت زمین در تهران و شهرستان
  • دریافت جواز ساخت و مدارک مورد‌نیاز آن
  • هزینه خاک‌برداری و گود‌برداری ساختمان
  • هزینه آرماتور‌بندی
  • هزینه بتن‌ریزی و ساخت فونداسیون
  • هزینه سفت‌کاری ساختمان
  • هزینه نازک‌کاری ساختمان
  • هزینه ساخت‌و‌ساز بر اساس مقدار مصالح مصرفی

هزینه ساخت‌و‌ساز بر‌اساس مقدار مصالح مصرفی

برای ساخت هر‌ساختمان، با توجه به متراژ و تعداد واحد‌های آن، به مصالح ساختمانی مختلف با مقادیر مشخصی نیاز است. مقاطع فولادی به خصوص میلگرد از جمله مصالح پرکاربرد و اساسی هستند که بیشترین تاثیر در قیمت نهایی مسکن را دارند. از اینرو نوسانات قیمتی این محصولات دامنگیر قیمت بازار مسکن نیز می­شود. در نتیجه در خرید این محصولات فولادی باید وسواس زیادی به خرج دهید تا خریدی باکیفیت و در عین حال به صرفه داشته باشید. استعلام قیمت میلگرد درب کارخانه روشی برای بهترین نوع خرید است. و از اینرو باید از قیمت روز آن‌ها اطلاع بیابید تا در بهترین زمان خرید خود را انجام دهید. البته گچ و سیمان نیز از دیگر مصالح ضروری برای ساخت به شمار می‌آیند. امروزه حدود هزینه سیمان مصرفی به ازای هر متر‌مربع بین 100 تا 280 هزار تومان و هزینه گچ مصرفی نیز حدود 90 تا 110 هزار تومان است.

برای ساخت‌و‌ساز مصالح دیگری مانند تیر‌آهن، ورق، نبشی و .... مورد نیاز خواهند بود. قیمت هر‌یک از متریال‌های ذکر‌شده به‌صورت مداوم تغییر می‌کند. برای اطلاع از آخرین و جدید‌ترین قیمت‌ها می‌توانید به کانال لحظه‌ای قیمت میلگرد سر بزنید و با مقایسه قیمت‌ها در مناسب‌ترین زمان اقدام به خرید کنید. البته هنگام خرید حتما به سراغ میلگرد‌های با‌کیفیت نظیر میلگرد گیلان بروید. قیمت میلگرد گیلان با توجه به کیفیت آن بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه است. در این میان قیمت میلگرد هیربد نیز با شرایط فعلی در بین خریداران مورد توجه قرار گرفته است. اطلاع از آخرین قیمت میلگرد به شما کمک می‌کنند که بر‌آوردی از مقایسه هزینه­ های اسکلت بتنی یا فلزی داشته باشید.

پیرو مطالب گفته شده، در هر متر‌مربع سازه اسکلت فولادی به حدود 40 تا 70 کیلو‌گرم تیر‌آهن نیاز دارید. اما اگر قصد ساخت یک سازه با اسکلت بتنی دارید، تیر‌آهن مصرفی به 35 تا 60 کیلو‌گرم در هر متر‌مربع کاهش می‌یابد. ورق فولادی یکی‌دیگر از متریال‌های مورد استفاده در ساخت هر ساختمان به شمار می‌آید. این نوع ورق به‌طور معمول با هدف مقاوم‌سازی استفاده می‌شود و میزان مصرف آن وابسته به پلان معماری سازه و تعداد طبقات وابستگی دارد.

خرید میلگرد و دیگر متریال‌ها از شرکت‌های مختلف امکان‌پذیر است که یکی از معتبر‌ترین و بهترین آن‌ها شرکت آسن است. این شرکت در حوزه تامین و فروش آهن‌آلات مختلف به‌ویژه میلگرد فعالیت دارد. پیش از خرید از آسن، شما مشاوره رایگان توسط کارشناسان فروش دریافت خواهید کرد و به این ترتیب با آگاهی کامل می‌توانید یک میلگرد کاربردی خریداری کنید. برای تماس با کارشناسان ما تنها کافی است که با شماره 88885720ـ021 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید در کانال تلگرام جدید‌ترین قیمت متریال‌های ساختمانی را رصد کنید.

جنگ؛ عامل تاثیر گذار در افزایش قیمت مسکن !

جنگ‌های خاور‌میانه یا حتی بین المللی تاثیرات بسیاری بر بازار مسکن کشور ما دارند. جنگ در بلندمدت می‌تواند موجب رکود در بازار مسکن شود. چرا‌که احساس خطر، همان دلیلی است که افراد را از خرید‌و‌فروش پشیمان می‌کند. علاوه بر موارد فوق جنگ موجب کاهش واردات کالا‌ها و افزایش قیمت برخی از مواد‌اولیه و در‌نتیجه قیمت نهایی مسکن می‌شود.

قیمت مسکن در سال 1403

کاهش قیمت‌ها در سال 1403 محال است!

با توجه به اتفاقات و افزایش شدید دلار در سال 1402، قیمت املاک تا حد بسیاری افزایش یافت. به همین جهت پیش‌بینی می‌شود که در سال 1403 نیز قیمت مسکن افزایش ‌یابد و کاهش آن امری محال است. البته سیر صعودی قیمت دلار، قیمت طلا و سکه و قیمت مصالح نیز در افزایش قیمت مسکن نقش دارند.

تغییرات و نوسانات بازار مسکن در ماه‌های اخیر، نشان‌دهنده این موضوع هستند که احتمال ورود تقاضای مصرفی به بازار مسکن بسیار کم است و بدون شک با سفته‌بازی و حضور دلالان مواجه خواهیم شد. به‌طور‌کلی بازار مسکن در ماه‌های اول سال 1403 روندی ثابت دنبال می‌کند و در صورتی که تغییرات قابل توجهی در بازار ارز رخ ندهد، قیمت مسکن در سال 1403 تا پایان تغییر چندانی نخواهد کرد.

خرید مسکن در 1403، آری یا خیر؟

قیمت مسکن در سال‌های اخیر روند صعودی داشته و کاهش آن تقریبا محال است. مطابق با پیش‌بینی‌های انجام‌شده، تا پایان سال 1403 قیمت مسکن افزایش می‌یابد، اما این قیمت به متغیر‌های داخلی و خارجی بستگی دارد.

در صورت افزایش مستقیم نرخ ارز، ثبات قیمت مسکن از بین می‌رود و همین امر موجب می‌شود که پیش‌بینی قیمت مسکن به سادگی امکان‌پذیر نباشد. در‌نهایت میزان ثبات و پایداری بازار مسکن به پارامترهایی نظیر افزایش قدرت خرید جامعه، ثبات اقتصاد کلان، میزان تقاضا، قانون‌گذاری و اعمال سیاست‌های حمایتی وابسته است. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در بازار مسکن هستید، در هر لحظه می‌توانید نسبت به خرید آن اقدام کنید. اما اگر هدف شما سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است، تمام جوانب و احتمالات را پیش از خرید، بسنجید و در‌نهایت خرید خود را انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*