-

شرایط خروج از کشور پسران زیر ۱۸ سال چگونه است؟

شرایط خروج از کشور پسران زیر 18 سال چگونه است؟

موضوع شرایط خروج از کشور برای افراد زیر 18 سال، یکی از موضوعات مهم برای پسران زیر سن قانونی در ایران است و هر فردی که در این سن قصد خروج از کشور را دارد، ملزم به دانستن این شرایط است. از جمله شرایط مهم برای خروج از کشور مشمولین نظام وظیفه، داشتن رضایت کتبی والدین، کسب مجوزهای لازم، داشتن ویزا و معافیت‌های تحصیلی است. علاوه‌بر این، انواع مختلف سفرها مانند زیارتی، ورزشی و تحصیلی نیز دارای شرایط و ضوابط خاصی برای خروج از کشور هستند که باید اجرا شوند. در این مقاله، به بررسی شرایط خروج از کشور پسران زیر 18 سال می‌پردازیم تا افراد زیر سن قانونی آگاهی کاملی از شرایط خروج از کشور داشته باشند.

داشتن رضایت کتبی والدین و کسب مجوزهای لازم؛ مهم‌ترین شرایط خروج از کشور پسران زیر ۱۸ سال

دو روش عمده که برای خروج از کشور پسران زیر ١٨ سال شامل خروج از کشور به‌منظور تحصیل در مدارس و خروج از کشور به همراه والدین یا قیم قانونی است. یکی از متداول‌ترین روش‌های خروج از کشور پسران زیر ١٨ سال، اخذ پذیرش از کالج‌ها یا مدارس شبانه‌روزی در خارج از کشور است. شرط دیگر گرفتن شامل داشتن رضایت کتبی از والدین و یا قیم قانونی است و بدون آن امکان خروج از کشور وجود نخواهد داشت. شرایط خروج از کشور پسران زیر 18 سال برای مهاجرت، به دلیل موظف نبودن به خدمت سربازی و کمتر بودن سن آن‌ها از سن ممنوعیت خروج پسران از کشور، راحت‌تر است. به‌طور‌خلاصه، ازجمله مهم‌ترین شرایط خروج از کشور افراد زیر 18 سال پسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موافقت والدین
  • گذاشتن وثیقه
  • داشتن مدارک و مجوزهای تحصیلی لازم
  • داشتن ویزا و مجوزهای ورود

پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشوری مانند کانادا را دارید و زمان نسبتا کمی از معافیت تحصیلی شما باقی‌ مانده است؛ باید بدانید که فرآيند اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا زمان‌بر است؛ در نتیجه، پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع پروسه مهاجرت تحصیلی حتما از مدت زمان صدور ویزای کانادا بعد از انگشت نگاری مطلع شوید.

داشتن پاسپورت و نداشتن غیبت نظام وظیفه؛ از مهم‌ترین الزامات خروج از کشور

افراد زیر 18 سالی که تصمیم به مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور گرفته‌اند، با دریافت معافیت تحصیلی امکان سفر به خارج از کشور را خواهند داشت. برای مهاجرت تحصیلی، پس از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد‌نظر، با مراجعه به دفاتر پلیس+10 و ثبت درخواست، امکان اقدام برای خروج از کشور را خواهید داشت. قوانین خروج از کشور برای مشمولین نظام وظیفه شامل موارد زیر است:

  1. فرد متقاضی خروج از کشور باید فاقد غیبت باشد.
  2. فرد متقاضی باید در وضعیت تحصیلی مشخصی داشته باشد. (دانشجو، در‌حال‌تحصیل یا فارغ‌التحصیل)
  3. فرد متقاضی باید برگ اعزام بدون هیچ غیبتی داشته باشد.
  4. طول مدت سفر باید مشخص و تاریخ آغاز و پایان آن تعیین شده باشد. (مدت زمان مجاز برای سفر زیارتی 30 روز و برای حج تمتع 50 روز است.)

پرداخت وثیقه یکی از شرایط خروج از کشور پسران زیر 18 سال محسوب می‌شود. مشمولان نظام وظیفه‌ای که در کنکور ایران شرکت کرده و قبول شده و مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های ایران هستند، با پرداخت مبلغ وثیقه، امکان خروج از کشور را دارند. مبلغ وثیقه بر‌اساس طول مدت و نوع سفر متفاوت است. در جدول زیر جزییات مبلغ قابل پرداخت (در سال ۱۴۰۲) توسط متقاضیان آمده است:

نوع وثیقه

مبلغ وثیقه

سفرهای سیاحتی

۱۵ میلیون تومان

سفرهای زیارتی

۳ میلیون تومان

سفرهای ورزشی

۱۵ میلیون تومان

سفر مطالعاتی

۸ میلیون تومان

سفر تحصیلی

۴۶ میلیون تومان

مبلغ وثیقه همراه با سایر مبالغ مورد‌نیاز برای خروج از کشور با هدف تحصیل مانند هزینه بیومتریک، رفت و برگشت به سفارت کانادا در کشورهای همسایه، ترجمه مدارک، بلیط هواپیما، بیمه مسافرتی و اسکان، همگی جزو هزینه مهاجرت به کانادا به تومان محسوب می‌شوند. در نتیجه در محاسبه هزینه مهاجرت به کانادا، علاوه بر هزینه‌ای که برای وکیل به‌منظور اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی می‌پردازید، این هزینه‌ها را نیز باید در پروسه مهاجرتی در نظر داشته باشید.

اخذ گذرنامه و دریافت پاسپورت؛ مهم‌ترین گام برای خروج از کشور

یکی از شرایط خروج از کشور پسران زیر 18 سال داشتن پاسپورت است که برای این کار اخذ موافقت نامه کتبی از والدین یا قیم قانونی ضروری است. پس از اخذ این موافقت، باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و همراه با داشتن اصل مدارک هویت، و پرداخت هزینه‌های مربوطه مانند هزینه عوارض خروج از کشور، گذرنامه فرزند زیر ۱۸ سال را دریافت کرد. سایر مدارک مورد نیاز برای دریافت گذرنامه برای پسران زیر 18 سال شامل عکس بیومتریک و فرم تکمیل شده دریافت گذرنامه است.

داشتن اجازه والدین؛ از مهم‌ترین شرایط خروج از کشور پسران زیر 18 سال

طبق قوانین حضانت در ایران، هر کدام از والدین که حضانت فرزند مشترک را برعهده دارند، حتی با کسب اجازه از دادگاه، بدون داشتن رضایت طرف دیگر امکان خارج کردن فرزند زیر ۱۸ سال از کشور را نخواهند داشت. در صورتی که حضانت فرزند زیر 18 سال با مادر باشد، طبق قانون یکی از شرایط خروج از کشور پسران زیر ۱۸ سال، داشتن رضایت پدر خواهد بود؛ در غیر این صورت، مادر مجاز به خارج کردن فرزند از کشور نیست.

همچنین، اگر حضانت فرزند با پدر باشد، پدر امکان گرفتن گذرنامه برای فرزند زیر سن قانونی خود را دارد. در صورت طلاق والدین، کماکان شرایط گفته شده برقرار است، اما اگر مادر مجدداً ازدواج کند، دریافت اجازه خروج از کشور توسط دادگاه بررسی می‌شود و به تشخیص دادگاه بستگی دارد.

مشخص بودن هدف سفر؛ یکی از موارد مهم برای گرفتن اجازه خروج از کشور مشمولین نظام وظیفه

انواع سفر پسران زیر ۱۸ سال توسط سازمان نظام وظیفه، به ۶ دسته علمی، زیارتی، سیاحتی، کاری، مطالعاتی و ورزشی تقسیم می‌شود. البته، بخشی از شرایط لازم برای دریافت مجوز خروج از کشور و انجام این سفرها مانند نداشتن غیبت سربازی، پرداخت وثیقه مورد نیاز، معافیت تحصیلی با همدیگر مشترک هستند. به‌عنوان مثال‌، برای انجام سفرهای زیارتی در مهلت یک‌ساله پس از اتمام تحصیل و قبل از شروع سربازی، امکان سفر تا حداکثر ۱۵ روز قبل از تاریخ اعزام برای شما وجود خواهد داشت. برای سفرهای ورزشی نیز با تایید وزارت ورزش و جوانان و به‌منظور آمادگی برای شرکت در مسابقات رسمی و اردوهای تدارکاتی، امکان دریافت مجوز خروج از کشور با تضمین حضور مشمول و تسلیم وثیقه وجود دارد.

گرفتن مشاوره درباره شرایط خروج مشمولین وظیفه به مهاجرت را فراموش نکنید

اگر قصد دارید فرزندتان را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستید و قصد اطلاع از شرایط خروج از کشور پسران زیر 18 سال را دارید، مشاوره با یک متخصص مهاجرتی برای تسهیل شرایط خروج از کشور، گرفتن مجوز‌های لازم و در‌نهایت گرفتن ویزای تحصیلی به شما توصیه می‌شود. مشاوره با یک متخصص در امر مهاجرت تحصیلی باعث اطمینان بیشتر از گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی فرزند شما می‌شود و با این کار در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی قابل توجهی می‌کنید. از بین موسساتی که خدمات مشاوره مهاجرتی انجام می‌دهد، ویزا موندیال با رزومه درخشان و تعداد بالای مشتریان راضی، برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و سایر کشور‌های مطرح جهان گزینه مناسبی به نظر می‌رسد. از‌جمله مهمترین خدمات این موسسه اخذ ویزا، پیدا کردن محل اقامت و ثبت نام در مدرسه‌های بین‌المللی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*