-

فیزیوتراپی با شاک ویو درمانی موثر برای درد مفصل آرنج

درمان توسط شاک ویو برای درد های ناشی از ورزش تنیس مانند آرنج تنیس باز، تقریباً شکل جدیدی از فیزیوتراپی محسوب می شود که در آن امواج فشاری ملایمی بر پوست اطراف اپیکوندیل جانبی (بیرون آمدگی استخوانی بیرون آرنج) اعمال می‌شود. وقتی از این روش در ترکیب با روش های درمانی سنتی مانند آتل آرنج و تمرینات تسکین دهنده درد استفاده شود، ثابت شده که روش درمانی شاک ویو تراپی برای درمان آرنج تنیس باز در مواجهه با اپیکوندیلیت جانبی موثر است.

تشخیص درد آرنج

درد دو طرفه آرنج عبارتی است که برای حالتی به کار می رود که درد هر دو طرف آرنج را به صورت همزمان متاثر کرده باشد. دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد سوزش و درد آرنج شود که از آن میان می‌توان به بورسیت یا تورم کیسه های مفصلی، استوارتریت و اپیکوندیلیت میانی و جانبی (به ترتیب آرنج گلف باز و آرنج تنیس باز) اشاره کرد. با توجه به نشانه های مشابه بعضی از مشکلات، بیمار باید برای تشخیص درست درد آرنج با پزشکشان مشورت کنند.

شاک ویو تراپی برای درد آرنج

روش درمانی شاک ویو تراپی برای آرنج تنیس باز شامل استفاده از از امواج فشاری بر بافت آسیب دیده می‌شود. این امواج به پوست نفوذ کرده و با تسریع گردش جریان خون و انتقال مواد مغذی به ناحیه آسیب دیده باعث شروع فرایند بهبود در بدن می‌شود. با توجه به شدت آسیب وارده می‌توان از شاک ویوهای با شدت کم یا زیاد برای درد آرنج استفاده کرد. امواج کم شدت ممکن است درد یا سوزش بسیار اندکی ایجاد کند اما به غیر از مواردی که فرد با آسیب شدید مواجه باشد، روش موثری به شمار می رود. امواج پر قدرت درد بیشتری به همراه دارند و تنها باید همراه با ماده بی حس کننده به کار گرفته شوندغ مزیت شاک ویو های پرقدرت اثرگذاری قابل توجه آن است.

مزایای شاک ویو تراپی

غیر تهاجمی بودن این روش

روش درمانی شاک ویوتراپی به ایجاد برش روی پوست نیاز ندارد و امواج از طریق تماس با پوست منتقل می شوند. در واقع همین مسئله باعث شده که این روش را عمدتاً شاک ویو تراپی اکسترا کورپورال یعنی درمان از بیرون بدن می شناسند. همین موضوع به تنهایی می تواند این روش را در مقایسه با روش های دارای جراحی تبدیل به یک گزینه برتر کند.

دوره نقاهتی وجود ندارد.

برخلاف جراحی، روش شاک ویو تراپی به هیچ دوره نقاهتی نیاز ندارد. خودتان وارد مطب می شوید، درمان در بازه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای انجام می‌شود و از مطب خارج می شوید. این فرآیند درمانی با هیچ یک از فعالیت های روزمره که قبل از ملاقات با پزشک می توانستید انجام دهید، تداخل ایجاد نمی کند.

ایمنی این روش

شاک ویو تراپی فوق‌العاده ایمن است و عوارض جانبی بسیار اندکی مانند تورم خفیف، کبودی یا خارش ممکن است تا چند روز بعد از شاک ویو تراپی توسط بیمار حس شود اما بروز عوارض جانبی عمده بسیار به ندرت رخ می دهد.

می تواند فرایند بهبود را بسیار تسریع کند.

ما معمولاً درباره اینکه شاک ویو تراپی یک گزینه جایگزین برای جراحی است، صحبت می‌کنیم و این همان چیزی است که معمولاً رخ می دهد. شاک ویو تراپی برای بسیاری از افراد معمولاً در حالتی توصیه می شود که روش‌های درمانی محافظه‌کاران معمول مانند ایجاد کشش، استفاده از ابزار ارتوپدی مانند آتل، استراحت و غیره نتایج مناسبی را به همراه ندارند. روش شاک ویو تراپی معمولاً دست شما را می گیرد و از قسمت دشوار ماجرا عبور میدهد و نهایتاً درد مزمن را از بین میبرد، بنابراین به جراحی نیاز پیدا نخواهد کرد.

در طول فرآیند باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

موقعیت دقیق دردتان در آرنج در طول این فرآیند معاینه خواهد شد تا انجام درمان در موقعیت دقیق دردتان اجرا شود. مقداری ژل بر روی این ناحیه مالیده می‌شود چراکه استفاده از ژل برای انتقال ساده و موثر امواج صوتی ضروری است. دستگاه برای اعمال امواج به آرنجتان چسبانده میشود و سپس روشن می‌شود. این درمان معمولاً بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد و احتمالا بعد از آن باید کمی تمرین ورزشی یا کم ماساژ دستی داشته باشید.

چطور شاک ویو تراپی در درمان آرنج تنیس باز موثر است؟

شاک ویو تراپی یک روش درمانی غیر تهاجمی است که از فشار صوتی برای کاهش درد ناحیه اطراف آرنج استفاده می‌کند. این فشار صوتی فرآیند بازسازی و ترمیمی بافت نرم را تسریع می کند تا ترمیم بافت پاره شده یا آسیب دیده انجام شود. تحریک صورت گرفته همچنین باعث خواهد شد تا تامین خون ناحیه آسیب دیده شده تسهیل شود و فرایند بهبود و بازیابی بازه حرکتی بیمار تسریع شود. بیماران معمولاً سه تا دوازده هفته بعد از انجام درمان شاهد بهبود در وضعیت خود خواهند بود و مزایای شاک ویو تراپی حتی تا یک سال بعد از درمان نیز مشاهده شده است. در یک مطالعه به آثار دراز مدت شاک ویو تراپی روی درد آرنج پرداخته شد که در این آزمایش ۵۷ بیمار مبتلا به آرنج تنیس باز حضور داشتند. به علاوه یک گروه کنترلی متشکل از ۶ بیمار به صورت نادانسته تحت درمان ساختگی قرار گرفتند. نتایج مطالعه نشان دهنده آن بود که ۶۱ درصد بیمارانی که تحت درمان قرار گرفته بودند، حتی بعد از گذشت یک تا دو سال از شاک ویو تراپی نیز دردی حس نمی‌کردند. ۲۹ درصد بیماران بهبود چشمگیری را تجربه کردند و یک بیمار تغییری حس نکرده بود. ۶ عضو گروه کنترلی اما از سوی دیگر درد بسیار بیشتر و بازه حرکتی کمتری را گزارش کردند. نتیجه مطالعه چه بود؟ آن که شاک ویو تراپی روشی ایمن و موثر برای درمان بیماران مبتلا به آرنج تنیس باز و درد آرنج است.

آیا شاک ویو تراپی به من کمک می‌کند؟

اکثر بیماران دارای درد مزمن تحت روش‌های درمانی ناموفق متفاوتی قرار می‌گیرند. گفته های تا ۸۰% بیماران در سراسر جهان شاهد این قضیه بود که شاک ویو تراپی در حذف مشکل آنها موثر بوده است. روش شاک ویو تراپی همچنین یکی از روش های درمان درد سیاتیک ، کمر درد،، درد گردن، فتق دیسک یا دردهای مفصلی و عضلانی دیگر و همچنین درمان عوارض دردناک خار پاشنه موثر است.

آیا شاک ویو تراپی درد دارد؟

در طول انجام درمان و بسته به شدت دردی که بیمار در ناحیه دردناکی تجربه می‌کند، شاید شاهد مقدار اندکی درد باشد. با این حال با توجه به کوتاه بودن این فرایند، اکثر افراد قادر خواهند بود که این سطح درد را تحمل کنند؛ به علاوه شدت درمان در طول جلسه قابل کنترل است.

آیا بعد از انجام درمان، دردی تجربه خواهم کرد؟

اکثر بیماران بلافاصله بعد از جلسه درمان با کاهش درد مواجه خواهند شد، با این حال ۲ تا ۴ ساعت بعد از جلسه درمان می تواند مدت زمانی باشد که شاید کمی درد در محل درمان حس کنید. شدت این درد نیز به صورتی است که از سوی اکثر بیماران قابل تحمل گزارش شده است.

آیا محدودیتی برای انجام این درمان وجود دارد؟

توصیه می شود که بیماران از انجام فعالیت های فیزیکی به خصوص اقداماتی که محل درمان را درگیر می‌کند تا ۴۸ ساعت بعد از جلسه درمان خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین