-

کاهش ۵۰ میلیون متر مکعبی مصرف در بخش خانگی با اخذ قیمت صادراتی گاز از مشترکان پرمصرف

نظام جدید تعرفه‌گذاری گاز با متصل کردن قیمت هر واحد مصرف خارج از الگوی بهینه به قیمت صادراتی گاز، گام مهمی در راستای کنترل مصرف و همچنین واقعی‌سازی قیمت انرژی برای پرمصرف‌ها را به دنبال دارد. مصرف غیربهینه در این مدل قیمت‌گذاری گاز هزینه زیادی دارد و در صورت قرارگیری در پلکان پرمصرف، این مشترکان مهمان جیب خود خواهند بود.

کاهش 50 میلیون متر مکعبی مصرف در بخش خانگی با اخذ قیمت صادراتی گاز از مشترکان پرمصرف

به گزارش صمت؛ نوید هدایتی‌فر کارشناس انرژی در رابطه با اصلاح تعرفه گار خانگی مبتنی بر اتصال قیمت گاز مشترکان پرمصرف به قیمت صادراتی گاز گفت: اصلاح تعرفه گاز خانگی مبتنی بر حذف یارانه انرژی مشترکان خارج از الگوی بهینه مصرف، گامی حیاتی در جهت تقویت بهینه‌سازی مصرف انرژی خواهد شد. ناترازی گاز معادل ۳۵۰ میلیون مترمکعب در روز در زمستان مواجه بوده؛ رقمی که منجر به قطع گاز صنایع، توقف تولید، کاهش صادرات و افت درآمد ارزی کشور شده است. در شرایطی که صنایع فولاد، پتروشیمی و سیمان برای ادامه تولید به تأمین مستمر گاز نیاز دارند، کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی مصرف بخش خانگی می‌تواند نیاز کل این بخش‌ها را پوشش دهد. به عنوان مثال، اگر فقط ده درصد از مشترکان پرمصرف مصرف خود را ۲۰ درصد کاهش دهند، حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در روز آزاد می‌شود؛ حجمی که به‌تنهایی می‌تواند بسیاری از صنایع بزرگ را از قطعی گاز نجات دهد. بهترین راهکار تمرکز بر مشترکان پرمصرف است و از همین رو باید یارانه انرژی مشترکان خارج از الگوی بهینه مصرف، حذف شود و این اقدام با نظام تعرفه‌گذاری جدید گاز مبتنی بر اتصال قیمت انرژی برای پرمصرف‌ها به قیمت صادراتی گاز محقق خواهد شد.

هدایتی‌فر ادامه داد: نظام جدید تعرفه‌گذاری گاز با متصل کردن قیمت هر واحد مصرف خارج از الگوی بهینه به قیمت صادراتی گاز، گام مهمی در راستای کنترل مصرف و همچنین واقعی‌سازی قیمت انرژی برای پرمصرف‌ها را به دنبال دارد. مصرف غیربهینه در این مدل قیمت‌گذاری گاز هزینه زیادی دارد و در صورت قرارگیری در پلکان پرمصرف، این مشترکان مهمان جیب خود خواهند بود.

وی با اشاره به مزایای مدل جدید قیمت‌گذاری گاز برای مشترکان پرمصرف خاطرنشان کرد: اجرای این نظام جدید تعرفه‌ای چند پیامد کلیدی دارد. نخست، واقعی‌سازی قیمت انرژی برای مصارف غیرضروری است. در واقع، دولت یارانه را از مصارف خارج از الگوی بهینه حذف کرده و آن را به مصارف ضروری و درون الگوی بهینه محدود کرده است. دوم، کاهش ناترازی گاز زمستانی است؛ چرا که بر اساس برآوردها، اگر فقط ده درصد از مشترکان پرمصرف مصرف خود را تا ۲۰ درصد کاهش دهند، حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در روز آزاد خواهد شد و این اصلاح قیمتی با توجه به ماهیت مرفه بودن مشترکان پرمصرف، اثرگذاری جدی بر کاهش مصرف دارد کما اینکه این موضوع در افزایش تعرفه گاز در زمستان سال‌های گذاشته نیز مشهود بوده است و این برآورد کاهش 50 میلیون مترمکعبی گاز در روز، معادل حجمی است که می‌تواند نیاز کامل صنایع بزرگ صادرات‌محور نظیر فولاد، پتروشیمی و سیمان را تأمین کند و از توقف تولید با ارزش افزوده بالا و نه مثل متانولی‌ها، جلوگیری نماید.

هدایتی‌فر در ادامه افزود: سومین مزیت نیز مربوط به اصلاح نوع مصرف انرژی است. وقتی قیمت گاز برای مصارف بالا به‌صورت پلکانی و واقعی افزایش می‌یابد، خانواده‌ها به‌صورت طبیعی به سمت استفاده از تجهیزات بهینه‌تر، عایق‌بندی منازل و مدیریت دمای هوشمند حرکت می‌کنند.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: سیاست جدید وزارت نفت در تعیین نرخ گاز خانگی، یکی از مهم‌ترین اقدامات ساختاری در نظام یارانه‌ای کشور طی سال‌های اخیر است. این طرح به شکلی هوشمندانه طراحی شده تا ضمن حفظ منافع ۸۹ درصد مردم، فشار واقعی بر ۱۱ درصد پرمصرف وارد شود و از طریق سازوکار قیمتی، انگیزه لازم برای اصلاح رفتار مصرفی ایجاد گردد. در نهایت، پیوند قیمت گاز پرمصرف‌ها با نرخ صادراتی، نه‌تنها به کاهش ناترازی و آزادسازی منابع گاز برای تولید و صادرات کمک می‌کند، بلکه گامی بزرگ در مسیر مدیریت مسئولانه انرژی، حفظ منافع ملی و تحقق عدالت اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین