هوشمصنوعی لکوموتیو جهان
پریسا حاجی محمدی - دکتری کسب و کار حرفهای DBA
استفاده از هوشمصنوعی در زمینههای بیشماری توانایی متحول کردن اقتصاد، صنعت، سیاست و جامعه را دارد. بنابراین، پرداختن به نیاز فوری افراد برای پذیرش هوشمصنوعی نقل مجلس کارشناسان صنعت است، زیرا هوشمصنوعی میتواند کلیه خدمات را به مرحله بعدی توسعه در صنعت برساند. فناوری استفاده از هوشمصنوعی در قانون و پیشرفتهایی که در چارچوب موجود انجام میدهد به ظرفیت هوشمصنوعی بر میگردد که نامحدود است. مزایای استفاده از هوشمصنوعی در شرکتها و سازمانها میتواند شامل کاهش ساعات کاری و افزایش بهرهوری در بین متخصصان باشد که نتایج بهتری را برای مشتریان بههمراه خواهد داشت، و بهطورغیرمستقیم، شرکت میتواند بار کاری را افزایش دهد و با مشتریان مختلف بدون به خطر انداختن زمان زندگی کارمندان خود مواجه شود که میتواند به برقراری تعادل بین کار و زندگی نیز کمک کند که بیشتر همکاران در شرکتهای بزرگ از آن شکایت دارند.
اما نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که هوشمصنوعی هرگز نمیتواند جایگزین عامل اخلاقی در قانون شود، زیرا یک ناحیه خاکستری وجود دارد، یعنی هیچکس در نظر قانون کاملا بیعیب و بیدفاع نیست. قانون با گذشت زمان تکامل مییابد و این بحث اخلاقی درباره تصمیمگیری هوشمصنوعی برای انسانها برای مدت طولانی وجود داشته و در عصر دیجیتال هنرمند کسی است که بتواند از فناوری هوشمصنوعی استفاده موثری کند.
طبق نظرسنجی سال ۲۰۲۳ حدود۴۲ درصد از مشاغل در مقیاس سازمانی هوشمصنوعی را در عملیات خود ادغام کردند و ۴۰ درصد نیز هوشمصنوعی را برای فرآیندهای آتی سازمان خود در نظر گرفتهاند. علاوه بر این، ۳۸ درصد از سازمانها هوشمصنوعی را در جریان عملیات کار خود پیادهسازی کردهاند، در حالی که ۴۲ درصد همچنان در حال بررسی این کار هستند.
ایجاد درک علمی مشترک از خطرات هوشمصنوعی نیز بهعنوان یک نیاز اساسی برای کنترل هوشمصنوعی مطرح شده است. سازمان ملل متحد پایه مهمی را برای پیشبردی از کشورهای سراسر جهان میخواهد که برای درک علمی جدید و توسعه مفهومی هوشمصنوعی با پیشرفت فناوری همگام شوند. سازمان ملل همچنین موقعیت خوبی برای پیشبرد اجماع و نقاط مرجع مشترک هوشمصنوعی دارد که به تسهیل فرآیندی فراگیر و بادوام برای حکمرانی هوشمصنوعی کمک میکند. با تغییرات بسیار زیاد با چنین سرعتی، تغییرات در هوشمصنوعی میتواند برای صنایع مختلف و جامعه به طور کلی کاربردهای مؤثر فراوانی داشته باشد.کسبوکارهای موفق، اغلب شیوه زندگی جهان را تغییر میدهند و ارزش بسیار زیادی را به مشتریان ارائه میدهند، همه اینها را در نظر بگیرید، با وجود حاشیههای سود بلندپروازانه، استراتژیهای تجاری شرکتها صرفا از اهداف مالی ناشی نمیشود. هرکدام ارزش مصرفکننده را از طریق نوآوریهایی مانند
تلفنهای هوشمند، موتورهای جستوجوی سریع تر و پخش ویدئو در اولویت قرار دادند. در حالحاضر همه شرکتها بهنوعی از هوشمصنوعی در کسبوکار استفاده میکنند. ابزارها و خدمات هوشمصنوعی از جمله فیلترهای ایمیل و بانکداری آنلاین همگی نمونههایی از نفوذ فناوری مبتنی بر هوشمصنوعی به زندگی روزمره ما هستند. فناوری مبتنی بر هوشمصنوعی زندگی روزمره ما را بهعنوان مصرفکننده روانتر میکند، اما استفاده از هوشمصنوعی چه معنایی برای دنیای تجارت دارد؟ فرصتهای کارسازیشده و سرعت بخشیدن به کارهای روزمره و ظرفیت حذف خطای انسانی قطعا پیامدهای مهمی برای هر کسبوکار است. هوشمصنوعی به بخشی ذاتی از آنچه یک شرکت موفق را میسازد، تبدیل خواهد شد و ابزاری برای خلق ارزش در سازمان محسوب میشود. هوشمصنوعی به یک همکار سازمانی ضروری و قابلاعتماد تبدیل شده که استفاده از آن در استراتژیهای کسبوکار امری اجتناب ناپذیر است.
حتی توانمندسازی همکاران سازمانی برای تصمیمگیریهای تجاری بهتر بایستی بهنوعی با هوشمصنوعی گره بخورند. کسبوکارها هر روز حجم عظیمی از اطلاعات را در تمام بخشها تولید میکنند. این شامل هر چیزی از تراکنشهای مالی گرفته تا ثبت اطلاعات منابع انسانی و استفاده از برنامههای مختلف است. برای اینکه دادهها ارزشمند باشند، باید بینشهای قابلهضم و عملی را بههمراه داشته باشند. در حالی که مدیریت داده معمولا یک تحلیلگر داده است، فرمولبندی دادهها در بینشهای مرتبط با کسبوکار در نقش معمار سازمانی قرار میگیرد و ارائه رویکرد خاص در سراسر یک سازمان با استفاده از قدرت هوشمصنوعی امکانپذیرتر است. و باعث میشوند تصمیمهای بهتری بگیریم.هوشمصنوعی این ظرفیت را دارد که فرصتها و تهدیدهای کسبوکارمان را در لحظه شناسایی کند، در حالیکه ممکن است و میتواند بسیار مستعد «تصمیم سازی» باشد که با تجزیه و تحلیل دادهها و آموزش و استفاده از ابزارهای هوشمصنوعی میتوانیم در تشخیص خطرات و ریسکهای کسبوکار ماهر شویم.