-

روز جهانی سالمند و مرور بهترین تجربیات

پریسا حاجی محمدی - دکتری کسب و کار حرفه‌ای DBA

روز جهانی سالمند و مرور بهترین تجربیات

پریسا-حاجی-محمدی

روز جهانی شهروند سالمند هر سال در یکم ماه اوت جشن گرفته می‌شود نام‌گذاری آن در سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۲ تصویب شده است و بزرگداشت این روز باعث می‌شود تا آگاهی خود را درباره فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی جمعیت سالمند کشور افزایش دهیم و طیف گسترده‌تری از جامعه را برای رسیدگی به مشکلات سالمندان بسیج کنیم، همچنین این به معنای توجه عمیق جامعه به روند پیری جمعیت است که به زودی سرعت می‌گیرد. بنا به تحقیق جهانی تا سال ۲۰۵۰ ایران جزو مسن‌ترین کشورهای جهان خواهد بود و آیا تمهیداتی که بتوانیم از این جامعة رو به پیری حفاظت و مراقبت کنیم  اندیشیده‌ایم؟ تعداد افراد مسن بالای ۶۰ سال به چند میلیون نفر خواهد رسید؟ علاوه بر این، با افزایش خانواده‌های تک‌فرزند و خروج تعداد زیادی از جوانان ازکشور برای ادامه تحصیل یا کار، خانواده‌های آشیانه خالی رو به افزایش است که منجر به یک مشکل اجتماعی جدی خواهد شد.

جوامع بین‌المللی دیدگاهی نوین به این واقعیت دارند که با نقش‌آفرینی همه اقشار جامعه جلوه می‌کند.بانکداری زمان، یک جنبش بین‌المللی است نوعی طراحی از شبکه‌های اجتماعی است که در آن اعضا خدماتی را ارائه و دریافت می‌کنند که ارزش برابری دارد. هرکسی با هر نوع سابقه‌ای و دارای هر کسب و کاری و هر سن و سالی می‌تواند در بانکداری زمان عضو شود وبه بانک زمان بپیوندد. بانکداری زمان به شما این امکان را می‌دهد که با افراد اطراف خود ارتباط برقرار کنید، می‌توانید یک عصرانه با پدربزرگ پیری که در نزدیکی منزل‌تان ساکن است، میل کنید یا یکی از اقوام‌تان را که دوست دارد به سینما برود به تماشای یک فیلم مهمان کنید و یا با یکی از مدیران برجسته سازمان‌تان که سال‌هاست خاک این کسب و کار را خورده، ساعتی همصحبت شوید و در ازای تمام این زمانی که می‌گذارید و به‌‌طبع از روی علاقه‌مندی خودتان آن نوع وقت‌گذرانی را برمی‌گزینید، در سال‌های سالمندی‌تان می‌توانید همان یک ساعت را از همصحبتی با یک جوان خوشفکر که عضو بانک زمان است استفاد کنید یا از یکی از این اعضا تقاضا کنید شمارا به تماشای تئاتری که مدت‌هاست دنبالش بودید، ببرد که در همراهی با او هم از تنهایی درآمده باشید و هم کسی جوان‌تر از خودتان مراقب‌تان باشد.

روش زندگی در عصر حاضر تغییر کرده است و امروزه دوستان و خانواده ما همیشه در نزدیکی‌مان زندگی نمی‌کنند. این روزها کمک خواستن از همسایگان نیز کار آسانی نیست، به‌‌ویژه اگر ندانیم چه زمانی می‌توانیم روی کمک‌شان حساب کنیم. بانکداری زمان روشی مفید و لذت‌بخش برای گرد هم آوردن افراد برای به اشتراک گذاشتن مهارت‌های‌شان است. اعضای بانک زمان کمک مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند و به نوبت به یکدیگر کمک می‌کنند تا برخی از مراقبت‌ها و حمایت‌های عملی که همه ما هر از گاهی به آن نیاز داریم را بر عهده بگیرند و با بانکداری زمان، افراد در هر سن و توانایی می‌توانند توانمندی و مهرشان را تقدیم کنند. ما بر این باوریم که همه افراد جامعه بدون توجه به سن و توانایی‌های‌شان ارزشمند هستند و سطح تحصیلات آنها هر چه باشد، همه دانش و تجربه دارند و هر فردی می‌تواند با کمک به فردی در جامعه خود مفید باشد..

بانک‌های زمان سرمایه اجتماعی را حفظ کرده و ارتقا می‌دهند و به بهبود سلامت سالمندان با توجه به احساس امنیتی که در آنها ایجاد می‌کنند، کمک می‌شود سلامت جسمی و روانی افراد در نتیجه عضویت این بانک تا حدودی تضمین می‌شود. احساس تعلق، یکی از ابعاد مهم سرمایه اجتماعی است اینگونه کسانی که تنها زندگی می‌کنند، احساس ارزشمند بودن می‌کنند. علاوه بر منفعتی که سالمندان از عضویت در این گروه می‌برند، حس مشارکت اجتماعی که برای جوان‌تر‌های جامعه ایجاد می‌شود به آنها تشخص می‌دهد و کمک به دیگران وکار داوطلبانه ارتباطات اجتماعی را تسهیل می‌کند، عزت نفس را افزایش می‌دهد، بنابراین که وقتی همه مشارکت کنیم محیط مان این ظرفیت را دارد که خود را به مکانی بهتر تبدیل کند.

«اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَیبَةً یخْلُقُ مَا یشَاءُ وَهُوَ الْعَلِیمُ الْقَدِیر

و خداست که شما را از ناتوانی آفرید، سپس بعد از ناتوانی قدرت و نیرو داد، آن گاه بعد از نیرومندی و توانایی، ناتوانی و پیری قرار داد. هرچه بخواهد می‌آفریند و او دانا و تواناست. آیه 54 سوره روم»

در این روز و به بهانه بزرگداشت سالمند، دست تمام پدران و مادران بزرگواری را که صادقانه و دلسوزانه جان و عمرشان را به پای ما بچه‌های ایران زمین ریختند تا افتخارآفرینان سزمین و جامعه و خانواده مان باشیم، می‌بوسم و بابت تمام دستاوردهایی که آنها در طول زندگی به‌دست آورده‌اند و برای تمام دستاوردهایی که بابت حضورشان ما به‌دست می‌آوریم عمیقا تشکر می‌کنم و صمیمانه خود را مدیون آنها می‌دانم.

ما قدردانی و احترام خود را با تشویق، پذیرش، کمک و ارائه خدمات مورد نیاز پدر و مادرهای‌مان برای ادامه زندگی مستقل و باعزت و در کمال ادب و احترام تقدیم می‌داریم. پدر و مادر عزیزم، روزتان گرامی باد!

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین