-

استراتژی قدرتمند هوش مصنوعی

پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفه‌ای DBA

حاجی-محمدی

استراتژی هوش مصنوعی برای ایجاد مزیت رقابتی یک کسب و کار درک فضای رقابتی آن است، اعم از ارائه محصول یا خدمات این مهم، بایستی شناسایی و هدف‌گیری شود.

 هوش مصنوعی به طور مداوم در حال گسترش است و برای انجام طیف گسترده‌ای از وظایف، تجزیه و تحلیل تا تولید کارآیی دارد. هوش مصنوعی با ساده‌سازی فرآیندها و تقویت نوآوری، روند کسب‌وکارها را متحول می‌کند.

برای درک کامل چشم‌انداز هوش مصنوعی رقابتی، شناسایی رقبای کلیدی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آنها بسیار مهم است. این فرآیند افق ارزشمندی را در مورد پویایی صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید، پیش روی‌تان می‌گذارد و تصویر واضحی از زمین بازی‌تان در این صنعت به شما می‌دهد و تصمیم‌گیری استراتژیک و نوآوری را ممکن می‌سازد.

نقش هوش مصنوعی در به‌دست آوردن مزیت رقابتی در حوزه کسب و کارمان با پذیرش فناوری جدید قابل تامل است و به نظر می‌رسد شرکت‌ها و سازمان هایی که نقش هوش مصنوعی را جدی نمی‌گیرند بزودی از روند سریع تکنولوژی جا خواهند ماند و لذا بایستی به سرعت در هموارسازی کسب و کارمان با روش‌های نوین جهانی برای جا نماندن از بازاهای هدف، مطابقت پیدا کنیم. شرکت‌ها مزیت رقابتی به‌دست می‌آورند و به سرعت با نیازهای در حال تحول مشتری سازگار می‌شوند. در این مسابقه، ایستادن، عقب نشینی است.

از آنجایی که هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد و توسعه است، به روز نگه داشتن سیستم‌ها امری بسیار مهم است.

ساده‌سازی عملیات تجاری توسط هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا وظایف پیش‌پا‌افتاده‌تر را از طریق فرآیندهای خودکار بر عهده بگیرد و به کارمندان این امکان را می‌دهد تا روی وظایف پیچیده‌تر یا جذاب‌تر کار کنند.

هوش مصنوعی نه تنها ابزار قدرتمندی برای رفع و رجوع کارهای‌مان است که به مثابه یک همکار ارشد یا مدیر میانی در سازمان نقش ایفا می‌کند و مواظب آن باشیم که به‌زودی جای خودمان را نگیرد چون چنین قابلیتی را دارد که صاحب کسب و کارمان شود.

هوش مصنوعی در تمام صنایع نقش‌آفرینی می‌کند: در حوزه امنیت و ایمنی و صنایع دفاعی در زمان آگاهی بیش از حد درباره نقض‌داده‌ها، هوش مصنوعی فرصت‌های امنیت سایبری را افزایش می‌دهد و مورد توجه عمیق دولتمردان است زیرا بوسیله مهار کردن داده‌های دریافتی، هوش‌مصنوعی می‌تواند معرف امن‌ترین مسیر برای رسیدن به اهداف در مأموریت‌های مهم گردد.

وقتی هوش مصنوعی به ظرفیت کامل خود رسید، کسب و کارها می‌توانند از مزیت رقابتی در تلاش‌های خود برخوردار شوند و وقتی در یک سازمان بلوغ فکری بابت پذیرش هوش مصنوعی رخ داد، آنوقت تصمیم‌گیری‌ها آگاهانه‌تر خواهد بود و با شناسایی روندها، نرم افزار هوش مصنوعی می‌تواند نتایج را نیز پیش‌بینی کند و با ارائه توصیه‌هایی به تصمیم‌گیری مبتنی بر داده کمک کند.

حتی در صنعت پزشکی، تشخیص، بزودی به‌ عهده هوش مصتوعی خواهد بود، ابزارهایی مانند DeepMind Health از

هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی استفاده می‌کنند و به تشخیص زودهنگام و دقیق بیماری به پزشکان کمک می‌کنند، از دیگر عواملی که بوسیله هوش مصنوعی در علم پزشکی و صنعت درمان راه گشاست مراقبت از بیمار است، شرکت‌های بین‌المللی از هوش مصنوعی برای ارائه توصیه‌های درمانی شخصی بر اساس داده‌های بیمار استفاده می‌کند.

مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی یکی دیگر از بخش‌هایی است که هوش مصنوعی در آن نفوذ قابل توجهی دارد. علاوه بر این،

هوش مصنوعی می‌توانند تصاویر پزشکی را تجزیه و تحلیل کنند و به پزشکان در تشخیص دقیق‌تر و سریع‌تر بیماری‌ها کمک کنند.

 یک مثال قابل‌توجه استفاده از هوش مصنوعی در رادیولوژی است که در آن الگوریتم‌ها می‌توانند ناهنجاری‌ها را در اشعه ایکس و MRI شناسایی کنند و به رادیولوژیست‌ها در شناسایی مسائلی که ممکن است چشم انسان از دست می‌دهد، کمک کند.

هوش مصنوعی استراتژیک، باعث می‌شود کسب‌وکارها تجربیات شخصی مشتری را دریافت کرده و مزیت رقابتی مؤثر تری برای آینده کارشان برگزینند.

ادغام اطلاهات مدیران کسب و کار و آموزه‌های مشتریان، نکاتی کلیدی و نوآورانه را جهت به بهبود رضایت مشتری ایجاد کرده و موقعیت متمایز را در بازار تضمین می‌کند. این عوامل و موارد دیگر می‌توانند به کسب و کارها اجازه دهند تا از رقبای خود بهتر عمل کنند.

هوش مصنوعی در خرده فروشی و استفاده از تجربیات شخصی مشتری بسیار عالی عمل می‌کند، یکی از بارزترین نمونه‌های کاربرد هوش مصنوعی در صنعت پوشاک است.

 ابزارهای تحلیلی هوش مصنوعی داده‌های مشتری را تجزیه و تحلیل و کمک می‌کنند الگوها و ترجیحات خرید مشترری را درک کنند، به عنوان مثال به مشتریان بر اساس خریدهای قبلی و سابقه آنها برای استفاده جدید پیشنهاداتی ارائه کند و با ترسیم مُد جدیدی که برای اندازه‌های مشتری قبلی قابل ارائه است به‌صورت تصویری یا ویدئویی ارسال کند و برای او وسوسه انگیز باشد و در نتیجه، این تجربه وضعیت تصمیم گیری مشتری را بهبود می‌بخشد و فروش و وفاداری مشتری را افزایش می‌دهد.

این مطالب فقط گریزی بود به برش کوچکی از دنیای بعلاوه هوش مصنوعی از دیدگاه صاحبان کسب و کار که این جزو اصلی‌ترین محورهای تصمیم‌گیری آتی‌شان برای رقم زدن منفعت‌های تجاری خواهد بود.

 بنابراین ناچاریم برای زنده ماندن در محیط کسب و کارمان، خود را به علم استفاده از هوش مصنوعی مجهز گردانیم.

ما شاهد لحظه‌ای هیجان انگیز در تاریخ هستیم طلوع عصر جدیدی در تجارت و فناوری می‌رسد و واضح است که پذیرش هوش مصنوعی برای کسب و کارهایی که در این عصر تحول آفرین هستند، ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین