انتظار مشتریان از بانکداری دیجیتال
رضا راد-کارشناس بانکداری الکترونیک
شخصی سازی سرویس های بانکی خدمتی نوین در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان از خدمات رسانی بانک هاست. بانکداری الکترونیک با تکیه بر شخصی سازی سرویس ها راهی مطمئن برای مشتریان گامی بلند در جهت نیل به هدف به بانکداری دیجیتال و هوشمند بانک هاست. این خدمت نوین بانکی به مشتریان مراجعه حضوری افراد به بانک ها را نسبت به دهه ۶۰ و ۷۰ به شدت کاهش داده است. در سال های اخیر، برنامه هایی برای راهبرد اصلاحات اقتصادی با رویکرد رشد اقتصاد پویا و اشتغالزا تعریف شد که یکی از محورهای این رویکرد، اقتصاد هوشمند و دیجیتال بود؛ در همان زمان سندی با عنوان سند بانکداری آینده و تحول دیجیتالی به همه بانک ها ابلاغ شد و همه آنها ملزم به تدوین نقشه راه تحول دیجیتال و انجام فعالیت هایی در راستای تحقق آن شدند. در این نقشه راه حقوق مشتریان بانکداری الکترونیک نیز پیش بینی شده است.
بانکداری دیجیتال یکی از محورهای اقتصاد دیجیتال است که تحقق کامل آن مستلزم تغییر و تحولات متعددی در ابعاد گوناگون فرهنگی، فناوری، نیروی انسانی و آموزش ذی نفعان است. مطابق با این نقشه راه بانکداری نوین الکترونیک مزایایی مانند افزایش سرعت طراحی و ارائه خدمات و محصولات بانکی، فراهم آوری زمینه نوآوری و خلاقیت، انعطاف پذیری بانک ها در ارائه خدمات جدید به مشتریان و سهولت توسعه بازار آنها به
ارمغان می آید؛ ضمن اینکه بانک ها باید در این راستا از تکنولوژی های جدیدی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیا به خوبی استفاده کنند.تمامی مزیت های یادشده درباره بانکداری نوین الکترونیک در راستای ارج نهادن به مقام مشتریان یا حمایت از حقوق مصرف کنندگان خدمات بانکی است.با نگاهی به تجارب کشورهای پیشرفته و روند رشد خدمات بانکداری الکترونیکی، می توان روند افزایشی ارائه خدمات یادشده در بانک های ایران را تا حد مناسبی مثبت ارزیابی کرد. از سوی دیگر، تهیه زیرساخت های موردنیاز در بانک ها از ضروریاتی است که باید موردتوجه مسئولان قرارگرفته و فعالیت های گسترده ای در سیستم بانکی کشور برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی و دیگر خدمات نوین بانکی برای رفاه حال مشتریان انجام شود. محور اصلی بانکداری دیجیتال ارائه محصولات و خدمات مناسب، در زمان مناسب و به طور آنی از طریق ابزار یا کانال های مناسب و یکپارچه مبتنی بر تحلیل های پیشرفته است. در این فرآیند باید مشتریان بتوانند با اعتماد به سیستم بانکداری الکترونیک و با توجه به شخصی بودن اطلاعات از خدمات روزافزون بانکداری الکترونیک استفاده کنند.
این در حالی است که خدمات شخصی سازی شده در بانکداری الکترونیک ایران فاصله زیادی با استاندارهای جهانی دارد؛ بنابراین برای نیل به جایگاه مطلوب جهانی در فضای بانکداری الکترونیک باید در ابتدای امر نیازهای مشتریان به دقت بررسی و بر مبنای آن ارائه خدمات انجام شود. همچنین باید محصولات مناسب و شخصی سازی شده با بیشترین سرعت و ساده ترین روش ممکن با امکان دسترسی ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته طراحی شود تا رفاه و رضایت مشتریان بانکداری الکترونیک 100 درصد محقق شود. اجرای این طرح در ایران با مشکلاتی نیز همراه است؛ به طور مثال، داشتن خدمات بانکی الکترونیک نیازمند اینترنت پرسرعت کشوری با پهنای باند بالاست، اما متاسفانه این زیرساخت اینترنتی برای برخی خدمات بانکداری الکترونیک هنوز فراهم نشده است.گفتنی است که افزایش انتظارات مشتریان در دریافت خدمات شخصی سازی شده از بانک ها، محور اصلی بانکداری دیجیتال است؛ بنابراین بانک ها باید با وضع قوانین داخلی در جهت تسهیل تحقق انتظارات مشتریان برآیند. در ایران پس از شیوع ویروس کرونا ارائه خدمات غیرحضوری بیش ازپیش موردتوجه قرار گرفت که این امر موجبات راه اندازی سرویس های جدیدی برای ارائه خدمات به مردم را فراهم آورده است. همچنین این دوران انتظارات مشتریان از بانکداری غیرحضوری یا همان بانکداری دیجیتال افزایش داده است. با توجه به روند طی شده نظام بانکی ایران چاره ای جز پیشرفت در بانکداری دیجیتال را نداشته و باید در مسیر تحقق انتظار مشتریان از بانکداری دیجیتال برآید.