به یک روابطعمومی متاورسی تبدیل شویم
مهدی باقریان- رئیس انجمن متخصصان روابطعمومی
شبکه جهانی وب همه عرصهها بهویژه عرصه روابطعمومی را متحول کرد، اما اینکار بهروشی انجام شد که بسیاری 30سال پیش چنین چیزی را بهطورکامل پیشبینی نمیکردند. ما در طول این سالها بارها و بارها شاهد تحولات مختلف بودهایم و نسبت به پذیرش آن محتاط و دچار شکوتردید شدیم. طبیعی است که خیلی زود نتوانیم «متاورس» را باور کنیم و بههمیندلیل نظرهای موافق و مخالف زیادی در محافل مختلف مطرح میشود و عدهای آن را نمایشی و غیرواقعی تلقی میکنند و عده دیگری با آغوش باز به استقبال آن رفته و تلاش میکنند با برنامهریزی و سرمایهگذاری از مزیتها و ارزشافزوده آن بهره بیشتری ببرند.
متاورس بهعنوان یک دنیای دیجیتالی فراگیر از ترکیب واقعیتمجازی، واقعیتافزوده و اینترنت تشکیل شده است که در آن کاربران در یک جهان دیجیتال زندگی میکنند.
متیو بال، نظریهپرداز و شریک مدیریت شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر Epyllion Industries ، در مقالهای در فوریه ۲۰۲۱ در وبسایت خود گفت: «در حال حاضر، ما در آستانه اینترنت بعدی هستیم».
شاید بعضی از شما «پلتفرم زندگی دوم» را بهیاد داشته باشید که چند سال قبل خبرساز شد، اما بهعلل مختلف ناکام ماند و از برخی زمینهها شبیه به متاورس بود، اما قضیه متاورس بهطورکامل متفاوت است، بهویژه بعد از همهگیری کووید-۱۹ و گرایش روزافزون عموم مردم بهاستفاده از هر چیزی با بهره از ابزارهای دیجیتال که بستر بسیارخوبی را برای گسترش همهجانبه متاورس ایجاد کرد و همه اینها نشانههای محکمی است برای تایید ظرفیتهای عظیم متاورس در بازتعریف نحوه تعامل ما با مصرفکنندگان و همه گروههای ذینفع و همه طرفهای ارتباط.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا (فیسبوک سابق) که بهتازگی نامگذاری شده است، تخمین میزند که ۵ تا ۱۰ سال طول میکشد تا ویژگیهای کلیدی متاورس به جریان اصلی تبدیل شود، اما جنبههایی از متاورژن در حال حاضر وجود دارد. سرعت پهنای باند فوقالعاده سریع که ممکن است، هدستهای واقعیت مجازی و جهانهای دائمی آنلاین همیشه فعال هستند، حتی اگر برای همه قابلدسترسی نباشند.
ایزابل پری، مدیر تکنولوژی شرکت بایت درباره متاورس چنین نوشته است: متاورس، دنیایی است پر از ظرفیتهای بازاریابی نوآورانه، از خریدهای زنده و فروشگاههای مجازی گرفته تا نمایشهای مد و معرفی محصولهای جدید و تولید محتوا و ارتباطات رسانهای و همچنین توکنهای غیرقابلتعویض که راه را برای ورود متاورس به عرصه اقتصادهای واقعی هموار میسازد و واقعیت آن است که این دنیای هیبریدی واقعی/ مجازی کمابیش بیانتها است و بههمیندلیل هم هست که زمان آن فرارسیده تا کسبوکارها نگاه جدیتر و پیشرویی برای ورود به حوزه متاورس پیدا کنند.
پرسشی که در اینجا باید بدان پاسخ داده شود، این است که آیا روابطعمومی میتواند از این دنیای مجازی بهعنوان یک عامل تغییردهنده قواعد بازی و تعیینکننده در آینده استفاده کند؟
متاورس چه معنا و مفهومی برای حرفهایهای روابطعمومی دارد؟ ظرفیتهای متاورس برای روابطعمومیها کدامند؟ چرا متخصصان روابطعمومی باید متاورس خاص خودشان را بسازند؟ چه کسی آن را خواهد ساخت؟
اگر از دریچه عینکهای واقعیتافزوده و هدستهای واقعیت مجازی (البته در حال حاضر) به دنیای آینده که روابطعمومی بهطورقطع بخش مهمی از آن خواهد بود، نگاه کنیم، خواهیم دید متاورس همینالان، بخشی از زندگی حرفهای متخصصان روابطعمومی شده است.
اگر شما بهعنوان متخصص روابطعمومی جزو آن دسته از افرادی هستید که با شگفتی و هیجان به آنچه در متاورس در حال رخدادن است، نگاه میکنید، باید بهطورحتم از خود بپرسید آیا روابطعمومی میتواند از این دنیای مجازی جدید بهعنوان یک عامل تغییردهنده قواعد بازی و تعیینکننده در آینده استفاده کند؟ و پاسخی که به این پرسش خواهید داد نقطه آغازی است برای جستوجو و کنکاش در دنیای متاورس و متمرکز کردن تلاشهایتان برای تعیین هویت جدیدتان بهبهترین شکل ممکن... پس هوشیار باشید و خودتان را بروزرسانی کنید تا از این قافله شتابان باز نمانید.
تکنولوژی با سرعتی سرسامآور در حال پیشرفت است و بسیاری از پیشبینیهای انجامشده در فیلمهای فانتزی علمی ـ تخیلی در حال تحقق یافتن است. وقتی مارک زاکربرگ اعلام میکند که شرکت فیسبوک به یک شرکت متاورسی تبدیل شده است، ما باید بهطوردقیق بفهمیم که متاورس چیست و چه معنایی برای روابطعمومی خواهد داشت.
بله، هماکنون راههای خلاقانه بسیاری وجود دارند که متخصصان روابطعمومی میتوانند با استفاده از فناوریهای موجود از آن استفاده کنند. سایت coinbound ، در این زمینه توصیههای مهمی را مطرح کرده که با کمی تغییر بهعنوان حسنختام این مدخل آن را مرور کرده و تلاش میکنیم از همین امروز با استفاده برخی از این توصیهها، واقعا وارد دنیای متاورس شویم و به یک روابطعمومی متاورسی تبدیل شویم:
- کارتان را با تولید محتوا با استفاده از واقعیتافزوده شروع کنید، برای مثال جلد کتابها را با کمک واقعیتافزوده برای خوانندگان، جذابتر و ملموستر کنید.
- از واقعیت مجازی در جریان برگزاری رویدادها و گردهماییهای پلتفرمی استفاده کنید، بهطورمثال با استفاده از AltSpace VR و Facebook Horizon .
- با اینفلوئنسرها و شرکای خود برای ورود به متاورس مذاکره کنید.
- از فناوری واقعیتافزوده برای تهیه محتوای روابطعمومی بهره ببرید و آنها را با روزنامهنگارها و مخاطبانتان بهاشتراک بگذارید.
- تمام اخبار مربوط به متاورس را برای آگاهی خود و مخاطبانتان دنبال کنید.
- با روزنامهنگاران، گزارشگران، تحلیلگران و تمام کسانی که اخبار مربوط به واقعیتمجازی، واقعیتافزوده و متاورس را پوشش میدهند، تعامل مستمر داشته باشید.
متخصصان روابطعمومی میتوانند ایدههای منحصربهفردشان را برای ورود به متاورس و پیشرفت در آن بیازمایند و خود را بهعنوان پیشگامان دنیای متاورس معرفی کنند و دورانی جدید را در روابطعمومی رقم بزنند. روابطعمومیها از طریق فضاهای مختلفی که متاورس به کمک تکنولوژیهای مختلف ایجاد و در اختیار آنها قرار میدهد، میتوانند بهتر و بیشتر با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و با آنها تعامل و همکاری داشته
باشند.
تشویق مشارکت، شفافیت دیتایی، آفرینش یک سفر هدفمند، تولید محتوای تعاملی، ایجاد روابط عمیق، جدید، ماندگار و عاطفی، پشتیبانی از مصرفکنندگان، بهرهمندی از مزایای پرشمار تولید تحلیلهای واقعی و دقیق درباره مخاطبان و گروههای مختلف ذینفع، همه و همه از جمله فرصتهایی است که متاورس در اختیار متخصصان روابطعمومی قرار میدهد.