-
فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی

محدودیتی برای تامین ماشین‌آلات وجود ندارد

یازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری بخش معدن و صنایع معدنی ایران ( ماینکس) با حضور محتشمی پور، معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از فعالان معدنی در مصلای امام خمینی افتتاح شد.

برگزاری ۳۰ کارگاه علمی و تخصصی توسط گروه ‌ های آموزشی مجرب و با حضور متخصصان، صاحب ‌ نظران و استادان دانشگاه ‌ ها و با مشارکت و همکاری دانشگاه ‌ های معدنی، سازمان ‌ ها و تشکل ‌ های معدنی کشور در حوزه ‌ های مختلف از دیگر برنامه ‌ های جنبی این نمایشگاه و همایش است.

گزارش صمت از این نمایشگاه را بخوانید.

بازشدن قفل های حوزه معدن

رضا محتشمی ‌ پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صمت در سخنان افتتاحیه نمایشگاه بین ‌ المللی فرصت ‌ های سرمایه ‌ گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران گفت: من به ‌ عنوان یک مسئول دولتی باید به فهرستی از دغدغه ‌ های بخش معدن اشاره کنم که مهم ‌ ترین آنها تامین ماشین ‌ آلات است.

محتشمی ‌ پور گفت: مدتی بود که مسائل و محدودیت ‌ هایی در زمینه تامین ماشین ‌ آلات وجود داشت که باعث کندی حرکت در این مسیر شده بود،اما در چند ماه گذشته شرایط عوض شده و امروز در بخش معدن محدودیتی برای واردات ماشین ‌ آلات سنگین که فاقد سابقه ساخت داخلی هستند، نداریم.

معاون معدنی وزارت صمت گفت: هر بار که موضوع حمایت از تولید داخل مطرح می ‌ شود، همزمان به محدودیت ‌ های خرید از دیگر کشورها به ‌ میان می ‌ آمد، اما توافق ‌ هایی انجام شده و فعالان معدن می ‌ توانند با صندوق ضمانت فعالیت ‌ های معدنی تماس بگیرند و از ظرفیت ‌ های آن برای تامین ماشین ‌ آلات از داخل و به ‌ موازات آن خرید خارجی اقدام تا معادن کوچک هم نیاز خود را مرتفع کنند.

وی درباره موضوع رشد بخش معدن در سال گذشته و آمار منتشرشده در این زمینه گفت: براساس آمار نادرستی که مرکز ملی آمار منتشر کرده، رشد بخش معدن منفی ۰ . ۷ درصد اعلام شده است، در حالی که براساس آمار رسمی سال گذشته ۶۱۷ میلیون تن تولیدات معدنی داشتیم که در سال ۹۹ به ‌ میزان ۵۹۵ میلیون تن بوده است.

وی افزود: بنابراین ما از نظر حجمی افت نداشتیم و از نظر ارزش هم به ‌ دلیل تحولات در عرصه بین ‌ المللی با افزایش شدید نرخ مواد معدنی رو به رو بودیم.

معاون معدنی وزارت صمت به اصلاح مسیر سرمایه ‌ گذاری در بخش فرآوری هم اشاره کرد و گفت: در سال ‌ های گذشته سرمایه ‌ گذاری ‌ های سنگینی به ‌ ویژه در بخش فولاد داشتیم که فراتر از ظرفیت تولید کشور است و عامل محدودکننده آنها بخش معدن نیست.

وی ادامه داد: موضوع اصلی این است که سرمایه ‌ گذاری در این حوزه فراتر از ظرفیت انرژی کشور طراحی شده است و امروز باید کشور را به ‌ سوی صنایعی با تکنولوژی بالاتر سوق دهیم تا سرمایه ‌ گذاری آینده در آن بخش متمرکز شود.

محتشمی ‌ پور سخنان خود را با ابراز امیدواری به گشوده شدن تدریجی قفل استفاده از شورابه ‌ ها به ‌ پایان برد.

بازوی توانمند حوزه معدن

رضا بستامی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن هم در سخنان خود گفت: سازمان نظام مهندسی معدن تنها تشکل معدنی کشور است که قانون دارد.

وی افزود: این قانون که مصوب سال ۷۹ است، وظایفی را برای این سازمان مقرر کرده که حذف موانع برای افزایش بهره ‌ وری از ذخایر معدنی تسهیل امور مربوط به مشاغل و حرفه ‌ های مهندسی و فعالیت ‌ های معدن، تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی معدن، ترویج اصول، ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه ‌ ها در بخش معدن، وضع مقررات به ‌ منظور رعایت اصول HSC ، فراهم ساختن زمینه همکاری میان وزارت صمت و تشکل ‌ های مهندسی، ایجاد زمینه ‌ های مشارکت صاحبان حرفه ‌ های مهندسی معدن در تهیه و اجرای طرح ‌ های توسعه ‌ ای کشور از جمله رئوس آن است.

بستامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قدم برداشتن در این مسیر نه ‌ تنها ما را در رسیدن به اهداف اصلی سازمان نظام مهندسی دور نمی ‌ کند، بلکه به ‌ عنوان بازوی توانمند حوزه معدنی کشور به ‌ ویژه معاونت معدنی و فرآوری مواد ایفای نقش می ‌ کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: کشور ما ذخایر معدنی فراوان و ارزشمندی دارد و برگزاری چنین نمایشگاه ‌ های تخصصی امکان معرفی و تشکیل زنجیره تامین را در مقیاس ملی و بین ‌ المللی تسهیل می ‌ کند.

چاره آشفتگی «بهره مالکانه»

حسین سلاح ‌ ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: یکی از مشکلاتی که در زنجیره تامین ارزش معدن وجود دارد، آشفتگی ‌ های موجود در تعیین میزان بهره مالکانه بخش معدن است که در دوره ‌ هایی به بیش ‌ قیمتی و در دوره ‌ هایی دیگر به کم ‌ قیمتی دچار می ‌ شود که هردو به سرمایه ‌ گذاری در بخش معدن آسیب می ‌ رساند و ضروری است، چاره ‌ ای برای حل این معضل اندیشیده شود.

وی یکی دیگر از مهم ‌ ترین مسائل ‌ های بخش معدن را عدم ‌ اتصال به صنعت دانست و گفت: در بیشتر نقاط دنیا بخش معدن نیروی محرکه خود را از بازارهای مالی می ‌ گیرد، اما ما در سال ‌ های گذشته نتوانسته ‌ ایم از این فرصت استفاده کنیم که برخی از آن به ‌ واسطه مداخلات دولتی بوده است و بخشی هم به ‌ خاطر عدم ‌ اتصال به بازارهای بین ‌ المللی. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در اتاق بازرگانی ایران با همراهی خانه معدن و اتاق ایران 2 برنامه را دنبال می ‌ کنیم. برنامه اول ایجاد شورای تامین مالی بخش خصوصی است و امیدواریم با نوآوری ‌ هایی در این زمینه نیازهای مالی بخش عمده ‌ ای از صنایع و به ‌ ویژه بخش معدن را برطرف کنیم. برنامه دیگر، پیشبرد دیپلماسی اقتصادی است تا اقتصاد درون ‌ زای برونگرا فعال شود و با تکیه ویژه بر کشورهای منطقه به ‌ دنبال تقویت تجارت خارجی هستیم.

معدن در چشم اندازی ۳۰ ساله

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن سخنران دیگر افتتاحیه بود که با تاکید بر اهمیت توسعه معدن در آینده گفت: آینده در بخش معدن، چشم ‌ انداز ۳۰ سال آینده آن است و چه بخواهیم و چه نخواهیم نیازمند توسعه در این بخش معدن هستیم. بهرامن بااشاره به ظرفیت ‌ ها و امکانات فراوان بخش معدن گفت: معدن می ‌ تواند تامین ‌ کننده مواد اولیه موردنیاز بخش بزرگی از صنایع در کشورهای منطقه باشد و بنابراین ما باید با تمرکز بر این هدف برنامه ‌ ریزی ‌ های خود را انجام دهیم.

رئیس خانه معدن با تاکید بر اینکه تامین ماشین ‌ آلات ضرورت توسعه این بخش است، گفت: این نیاز باید چه از داخل و چه خارج تامین شود.

بهرامن بااشاره به حمایت ایمیدرو و معاونت معدنی از صندوق بیمه اشاره کرد و افزود: این صندوق می ‌ تواند پاسخگوی بخش بزرگی از معادن کشور باشد و ما برای توسعه به آن نیاز داریم.

این فعال اقتصادی سخنان خود را باتوجه به این موضوع پی گرفت که هیچ توسعه ‌ ای بدون برنامه ‌ ریزی اتفاق نخواهد افتاد و بخش معدن باید مرتب بروزرسانی شود و انتظار داریم دولت هم در نوآوری مرتب رو به جلو حرکت کند و سیاست ‌ گذاران کلان، آن را در برنامه ‌ های خود مدنظر قرار دهند. بهرامن با تاکید بر اهمیت تسهیل ارتباط فعالان معدن با همتایان خود در دیگر کشورها آن را مصداق واقعی سرمایه ‌ گذاری دولت در بخش معدن دانست.

استفاده از ژئوفیزیک هوایی

علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین ‌ شناسی کشور هم در سخنانی بااشاره به اینکه سازمان تحت مدیریت وی، نخستین حلقه ‌ های چرخه معدنکاری را که اکتشاف است، به ‌ عهده دارد، گفت: مسئولیت ما این است که به شناخت بیشتر مباحث معدنی کمک کنیم.

رئیس سازمان زمین ‌ شناسی کشور افزود: امروزه تا ۸۱ ماده معدنی در کشور رصد شده و ما مطمئن هستیم که عناصر بیشتری در کشور وجود دارد، اما ناشناحته است.

شهیدی بااشاره به تغییر سیاست ‌ های سازمان زمین ‌ شناسی از سال گذشته گفت: مقیاس کاری ما تغییر پیدا کرده و دقت کارمان تا ۴ برابر افزایش یافته و به ‌ دنبال آن هستیم که با اکتشاف بهتر از سطح زمین بتوانیم به اکتشاف ذخایر پنهان بپردازیم.

شهیدی با ذکر اقدامات جدید سازمان گفت: ما در حال ‌ حاضر لایه زمین ‌ شناسی، ژئوشیمی و زمین ‌ شناسی اقتصادی را همزمان برداشت می ‌ کنیم و از امسال از ژئوفیزیک هوایی هم بهره می ‌ بریم.

رئیس سازمان زمین ‌ شناسی کشور درباره اهمیت برداشت ‌ های ژئوفیزیک هوایی گفت: این برداشت ‌ ها در زمانی کوتاه، اطلاعات عمقی را افزایش می ‌ دهد و شناخت ما را از ذخایر زیر زمین که هیچ نشانی از آنها در سطح نیست، بیشتر می ‌ کند.

همایش و نمایشگاه بین ‌ المللی فرصت ‌ های سرمایه ‌ گذاری در صنایع معدنی ایران، با استقبال بسیار گسترده مواجه شده است و ۲۵ کشور جهان از جمله افریقای ‌ جنوبی، آلمان، چین، ترکیه، روسیه، انگلستان، ژاپن، اسپانیا، کره ‌ جنوبی، هلند، ایتالیا و برخی کشورهای دیگر در آن حضور و مشارکت دارند. لازم به یادآوری است که در این نمایشگاه که تا ۳۱ شهریور در شبستان مصلای امام خمینی برپا است، ۱۳۰ غرفه تولیدات، صنایع و ماشین ‌ آلات این صنعت را ارائه کرده و در معرض دید علاقه ‌ مندان قرار داده ‌ اند.

سخن پایانی

ارائه دستاوردهای تولیدکنندگان و صنعتگران معدن، معرفی فرصت ‌ ها و ظرفیت ‌ های سرمایه ‌ گذاری و سرمایه ‌ پذیری، یافتن بازارهای جدید و توسعه صادرات، تلاش برای رونق و توسعه تولید ملی، بهبود فضای کسب ‌ وکار و معرفی ظرفیت ‌ های معدنی کشور، جهت ‌ دهی سرمایه ‌ های داخلی و خارجی به بخش ‌ های معدن، انتقال دانش و فناوری نوین و همچنین ایجاد زمینه رقابت سازنده بین شرکت ‌ ها، از جمله اهداف برپایی یازدهمین همایش و نمایشگاه بین ‌ المللی فرصت ‌ های سرمایه ‌ گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*