چابهار دروازه توسعه کشور میشود
دومین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم از چابهار در جنوبشرق ایران آغاز شد که نشان از توجه و نگاه ویژه دولت مردمی به این بندر دارد که در ادامه به موارد مختصری از اقدامات انجامشده اشاره میشود.
بندر چابهار بهدلیل برخورداری از موقعیت ممتاز در شرق تنگه هرمز و دریای عمان در مسیر خطوط اصلی کشتیرانی به افریقا، آسیا و اروپا قرار گرفته و بهعنوان کوتاهترین راه ارتباطی و ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان به بازارهای خلیجفارس، شرق افریقا و دیگر نقاط جهان مطرح است که باوجود ارتباط با 2 بندر گوادر در پاکستان و چابهار در ایران با داشتن موقعیت استراتژیک و مهم، قابلیت تبدیل شدن به دروازه شاهراه اقتصادی آسیای میانه (کریدور تجاری شمال ـ جنوب) را دارد.
این روزها مردم، چابهار را با القاب پایتخت دریایی و تنها بندر اقیانوسی ایران میشناسند که تحریمهای ظالمانه دشمن نیز نتوانسته به آن خدشهای وارد کند، چرا که این بندر با موقعیت راهبردی چابهار و اهمیت آن در جغرافیای لجستیکی کشورها موجب شده تا دشمن در عمل نتواند این بندر استراتژیک را تحریم کند و این، فرصتی خدادادی برای بهرهگیری مناسب از ظرفیتهای منطقه آزاد چابهار محسوب میشود و کارشناسان اقتصادی زیادی بر این باورند که دنیا نمیتواند جایگاه لجستیکی چابهار را نادیده بگیرد.
تخلیه ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندرچابهار
۸۰۰ هزار تن کالای اساسی از ۲۷ فروند کشتی ورودی به بندر چابهار از ابتدای امسال تاکنون تخلیه شده که این امر نویددهنده رونق حملونقل و توسعه ترانزیت کالا است.
بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به انجام تبادلات کالایی و تجاری با کشورهای حاشیه خلیجفارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساختهای بنادر ایران در جنوب بهویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان بهعنوان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا خواهد بود.
تکمیل خطآهن چابهار به زاهدان
این طرح در راستای ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد.
این خط آهن به طول ۶۳۴ کیلومتر از شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور میکند که طول آن با احتساب ایستگاهها به ۷۵۰ کیلومتر میرسد و در گام نخست، قطعه ۷ و ۸ این پروژه حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۵ کیلومتر (با احتساب ایستگاهها حدود ۱۸۰ کیلومتر) بهبهرهبرداری خواهد رسید و شهر خاش از طرف زاهدان به شبکه ریلی کشور متصل میشود.
در حال حاضر، کل این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و در قطعه خاش ـ زاهدان بیش از ۹۸ درصد پیشرفت در هفته دولت بهبهرهبرداری خواهد رسید. در بحث احداث بزرگراههای سیستان و بلوچستان نیز برنامههای مفصلی در دستور کار دولت مردمی است که طعم شیرین آن را در آیندهای نهچندان دور خواهیم چشید. احداث فرودگاه بینالمللی چابهار هم بهعنوان آخرین پازل توسعه با تکمیل و بهرهبرداری، نویدبخش آینده روشن برای این خطه از میهن عزیزمان خواهد بود.
رشد ۴۰ درصدی تخلیه و بارگیری
تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار در 3 ماه نخست امسال بیشاز ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این زمینه در گفتوگو با مهر، اظهارکرد: بیشترین سهم واردات کالاهای اساسی از بندر چابهار طی این مدت متعلق به گندم و برنج بوده و تخلیه گندم از ابتدای امسال تاکنون نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر رشد داشته است.
وی گفت: افزایش مستمر عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی طی سالهای گذشته و ابتدای امسال از طریق بندر چابهار اتفاق افتاده و در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۷۴ درصد رشد داشته است.
افتتاح نیروگاه بخار سیکل ترکیبی چابهار
همزمان با گسترش جمعیت چابهار و استقرار صنایع در این منطقه و افزایش نیاز به استفاده از انرژی، با حضور رئیس بنیاد مستضعفان، واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار در منطقه استراتژیک سواحل مکران افتتاح شد. این واحد بخار که با سرمایهگذاری ۴۰۰۰ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان بهبهرهبرداری رسید، ظرفیت تولید ۱۶۰ مگاوات برق را در کشور افزایش داد و تولید برق در این نیروگاه به ۵۷۵ مگاوات رسید. برپایه این خبر، راهاندازی این واحد بخار در آغاز فصل گرما و اوجگیری مصرف برق، بهویژه در مناطق جنوبی و شرقی، تاثیر بسزایی در تامین مصارف خانگی و صنعتی کشور دارد.
احداث این واحد بخار در منطقه استراتژیک و محروم چابهار، علاوه بر افـزایش توان تولید انرژی در کشور، برای حدود ۴۹۰ نفـر از نیروهای متخصص و بومی منطقه اشتغالزایی داشته است.
توسعه روابط ایران و ارمنستان
سفیر جمهوری ارمنستان در ایران در بازدید از بندر چابهار گفت: ارمنستان مسیر خوبی برای ترانزیت کالا به دریا است و ایجاد همکاری بین ارمنستان، ایران و هند از طریق چابهار برای ما علاقهمندی ایجاد کرده و این بندر توسعهدهنده ارتباط بین 3 کشور است.
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این بازدید گفت: بازار بزرگ کشورهای اوراسیا و تمایل این کشورها به انجام تبادلات کالایی و تجاری با کشورهای حاشیه خلیجفارس، دریای عمان و هند فرصت مناسبی برای استفاده از زیرساختهای بنادر ایران در جنوب بهویژه بندر چابهار و استفاده از کشور ارمنستان بهعنوان دروازه ورود به کشورهای اوراسیا خواهد بود. وی بااشاره به زیرساختهای بندری ایجادشده برای پذیرش بدون محدودیت انواع کشتی و قابلیت تخلیه و بارگیری انواع کالا و فعالیتهای شرکتهای کشتیرانی بهویژه کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار خاطرنشان کرد: امکان جابهجایی دریایی کالا به مقاصد بنادر کشورهای حاشیه خلیجفارس و هند وجود دارد و در این زمینه لازم است تسهیلات و هماهنگی برای تردد ناوگان حمل زمینی ترانزیتی از طریق مرزهای زمینی 2 کشور برای انتقال کالاهای صادراتی و وارداتی و ترانزیتی نیز فراهم شود. ناصر روانبخش خاطرنشان کرد: مسؤولان بندر چابهار تلاش خواهند کرد که هزینه و زمان انتقال کالا برای تمام گروههای کالایی را کاهش دهند.
تحقق ۲۱۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری
سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: محقق شدن سرمایهگذاری ۲۱۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و وضعیت مطلوب پروژههای سرمایهگذاری در بزرگترین بندر اقیانوسی ایران نشان از رونق و توسعه است.
در مجموع، این منطقه به وسعت ۸۲ هزار کیلومترمربع در نوار ساحلی مکران و آبهای اقیانوسی، چنان ظرفیتی دارد که امروز فولادسازان بزرگ کشور مشغول راهاندازی مجهزترین مجموعه فولاد در این منطقه هستند بهطورقطع، مدیریت صحیح ظرفیتها و مزیتهای چابهار در حوزههای کشاورزی، صیادی، تجارت و ترانزیت میتواند ضمن کاهش نرخ بیکاری و اشتغال پایدار جوانان، بسترساز توسعه شرق کشور شود.