-
گزارش صمت از سیصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران

اجازه ساماندهی دستفروشان مترو را نمی‌دهیم

سیصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ ۱۳مهر، در ساختمان اصلی شورای شهر برگزار شد و اعضای محترم به بررسی مهم‌ترین مسائل شهر پرداختند. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به موضوعاتی مانند دستفروشان مترو و همچنین ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت پرداخت.

اجازه ساماندهی دستفروشان مترو را نمی‌دهیم

دستفروشی کاری غلط است

رئیس شورای شهر تهران درباره ساماندهی دستفروشان مترو گفت: به‌طورکلی دستفروشی کاری غلط است و نمی‌توانند آنها را ساماندهی کنند. اصلا این کار خودش ضدساماندهی است و اخطار می‌دهم اجازه ساماندهی دستفروشان مترو را ندارند.

مهدی چمران در حاشیه سیصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران بااشاره به دستورات جلسه اظهار کرد: بررسی یک‌فوریت لایحه شهردار تهران درباره «اصلاح مصوبه مکان‌یابی و احداث آرامستان‌های جدید شهر تهران» خواهد بود؛ این لایحه در راستای نیازهای آتی شهر و ساماندهی موضوع آرامستان‌ها به صحن آمده و اعضای شورا درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد. دستور جلسه بعد نیز، بررسی لایحه شهردار تهران درباره «آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران» است که در جلسات گذشته شورا به‌جریان افتاده و گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوطه نیز در این زمینه قرائت خواهد شد.

وی بااشاره به ورود ۳۶۶ ماشین‌آلات سنگین و سبک خدمات شهری گفت: این ماشین‌آلات موردنیاز شهرداری بود؛ در ایام آواربرداری‌ها مجبور شدند، ماشین‌آلات موردنیاز را اجاره کنند؛ کار خوبی انجام شد و دستگاه‌ها به معاونت خدمات شهری اضافه شدند.

رئیس شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت ورود اتوبوس‌ها و واگن‌ها تصریح کرد: هربار از مسئولان امر می‌پرسیم، می‌گویند حل شده است؛ درباره واگن‌ها ارقام پرداخت شده است و ان‌شاءالله مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. درباره اتوبوس‌ها هم به‌دنبال پیگیری قراردادها هستیم، اما اتوبوس‌های داخلی قرارداد خودشان را دارند؛ ۲۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های دوکابین تا پایان مهر می‌آیند. کارهایش انجام شده و در مسیر ورود هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تخریب مدرسه‌ای قدیمی در منطقه ۶ گفت: تصمیم‌گیری این مسئله برعهده میراث فرهنگی است و اگر ثبت‌شده باشد، نمی‌توانند تخریب کنند.

از بی‌شغلی به دستفروشی روی می‌آوردند

چمران درباره شناسنامه‌دار شدن دستفروشان بیان کرد: دستفروشی کاری نیست که بخواهند آن را شناسنامه‌دار کنند، چراکه شغل درست و حسابی نیست؛ از بی‌شغلی به دستفروشی روی می‌آوردند. با این حال برخی دستفروشان تیم دارند، گردن‌کلفت دارند و حکومت می‌کنند. اصولا دستفروشی کار درستی نیست. پیاده‌روهای ما باریک هستند و در طول سالیان متمادی فکر اساسی برای پیاده‌روها نکرده‌ایم؛ این کار به‌صلاح شهر نیست. شناسنامه‌دار کردن یا چادر زدن تبدیل به اتفاقی مثل پارک لاله می‌شود که دیگر نمی‌توانند به آن دست بزنند. این تجربه را داشتیم و بنابراین باید با قاطعیت با آنها برخورد شود و متاسفانه پلیس هم باید قاطع باشد و انتظار داریم وظایفش را به‌خوبی انجام دهد.

وی درباره ساماندهی دستفروشان در مترو خاطرنشان کرد: به‌طورکلی دستفروشی کار غلط است و نمی‌توانند آن را ساماندهی کنند. اصلا این کار خودش ضدساماندهی است و اخطار می‌دهم اجازه ساماندهی دستفروشان مترو را ندارند.

رئیس شورای شهر تهران در پایان درباره مسئله انتقال پایتخت گفت: بیش از ۹ میلیون جمعیت در تهران نمی‌توانند بی‌آب بمانند؛ مصوبه مجلس ساماندهی است. دولت باید اختیارات را به استانداری واگذار کرده و تمرکززدایی کند. باید وظایفی را به شهرداری‌ها واگذار کنند، اما قصور کرده‌اند و نمی‌خواهند دولت را کوچک کنند. کوچک شدن دولت خوب است، اما چرا این کار را نمی‌کنند و فقط شعار می‌دهند.

تهران دارای بیشترین تعداد موزه در کشور است

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت گردشگری پایتخت، گفت: به جایی رسیده‌ایم که در آخر هفته‌ها، تهران مقصد گردشگری نیست و مردم در خروجی‌های شهر تهران قرار دارند؛ ما نتوانستیم هویت شهر تهران را به مردم منتقل کنیم، چراکه از روش‌های سنتی جذب مخاطب استفاده کردیم.

احمد علوی در سیصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود بااشاره به هفته جهانی گردشگردی و هفته تهران، اظهار کرد: ایران دارای ۸۳۶ موزه است و این تعداد باید به هزار موزه برسد؛ در استان تهران ۱۹۳ موزه قرار دارد که بیشترین تعداد موزه در کشور است و به این استان تعلق دارد. در شهر تهران ۲۳۷ امامزاده، ۱۱۲ موزه، ۳۰ خانه موزه و ۱۰ باغ موزه داریم؛ بیش از ۲۰۰۰ بوستان و ۱۸۶ شهربازی روباز و سرپوشیده در شهر تهران قرار دارد.

وی ادامه داد: تهران را پایتخت سیاسی، اقتصادی و اداری می‌شناسند؛ اما در این شهر ظرفیت فرهنگی را چقدر می‌شناسند؟ تهران به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر کشور و در دنیا جزو بنام‌ترین شهرهاست و از آن به‌عنوان ابرشهر یاد می‌کنند. در تهران، ری و شمیرانات ۲هزار و۴۰۰ بنا و 3 محله قدیمی وجود دارد. این مسائل مسئولیت مدیران شهر تهران را در قبال حفاظت از این شهر دوچندان می‌کنند؛ اطلاعات حدود ۲ هزار بنای باارزش در سامانه شهرداری ثبت شده است.

هویت شهر تهران، موضوعی برای افتخار افراد نیست

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران اضافه کرد: در منطقه ۱۲ بناهای زیادی از دوره‌های گذشته در دست مرمت داریم و برخی از بناها مثل خانه فروغ، وثوق‌الدوله و خانه آیت‌الله طالقانی نیز در آینده به‌پایان خواهند رسید. برخی بناها مثل خانه اتحادیه در سال ۱۳۹۶ به‌پایان رسید و امروز در حال افزایش ظرفیت این خانه هستیم. خانه‌های تاریخی شهر تحت‌مالکیت اوقاف، وزارتخانه‌ها، میراث فرهنگی، شهرداری و برخی هم شخصی هستند. زندان هارون‌الرشید تحت مالکیت اوقاف و بخش زیادی از میراث تاریخی بخش خصوصی در مناطق ۱۱، ۱۲ و شهر ری قرار دارد.

وی با بیان اینکه هویت شهر تهران موضوعی برای افتخار افراد نیست و مردم به‌سراغ فلان فضاهای سیاسی می‌روند، گفت: در قدیم محلات برای افراد ساکن هویت و احساس تعلق ایجاد می‌کرد؛ اما امروزه این‌گونه نیست. شهر تهران دارای ۴ دروازه بوده که در ادامه یک حصار شکل گرفته است و پس از حذف حصار، دروازه‌های دیگر در شهر تهران بنا شدند. یکی از فضاهای مورداقبال گذشته و امروز، محله بازار است. بازار امروز فقط قلب اقتصادی است و مردمان خیلی کم به‌سراغ میراث فرهنگی و تاریخی آن می‌روند؛ برای بازسازی و مرمت برخی بناها تلاش شده، اما آتش‌سوزی‌ها در بازار باعث آسیب دیدن آن شده است. البته امروز تقریبا بیشتر بخش‌های بازار در حال مرمت هستند.

علوی با بیان اینکه تهران ۱۵۰سال پیش در دوره قاجار بین ۱۵ تا ۲۰ هزار جمعیت داشت، خاطرنشان کرد: این شهر آب و هوای خوب و باغ‌هایی زیبا داشت، اما چه اتفاقی افتاد که به وضعیت امروز رسید؟ الگوی شهرسازی در دوره پهلوی به‌سمت الگوی شهرسازی غربی رفت و مغازه‌ها کم‌کم به مال‌های بزرگ تبدیل شدند. میدان‌های سنتی شهر به بهانه اصلاح ترافیکی، تقریبا حذف شدند. رشد بی‌رویه شهر تهران بدون اصول شهری و محور قرار گرفتن هویت، باعث افزایش جمعیت می‌شود و هرچه جمعیت اضافه ‌شود، توسعه شهر برمبنای هویت نخواهد بود و برمبنای نیازهای مردم خواهد بود.

نتوانستیم هویت شهر تهران را به مردم منتقل کنیم

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به جایی رسیده‌ایم که در آخر هفته‌ها، دیگر شهر تهران، مقصد گردشگری نیست و مردم در خروجی‌های شهر تهران قرار دارند. ما نتوانستیم هویت شهر تهران را به مردم منتقل کنیم، چراکه از روش‌های سنتی جذب مخاطب استفاده کردیم. اصفهان و شیراز یک مقصد گردشگری تلقی می‌شوند، اما در تهران چقدر توانستیم از تبلیغات مدرن‌تر استفاده کنیم؟ باید فناوری‌های نوین را به‌کار ببریم تا در تبلیغات روند رو به رشدی را طی کنیم.

علوی همچنین تصریح کرد: در دنیا از گردشگری به‌عنوان یک اقتصاد پایدار یاد می‌شود و اگر توجه ویژه به آن نشود، از دنیا عقب می‌مانیم؛ دسترسی به اماکن گردشگری، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، آموزش، مدیریت محیطی و مسئله امنیت و مدیریت شهری از عوامل موثر بر صنعت گردشگری تهران هستند. نواقص گردشگری در تهران فقدان جامعیت و یکپارچه‌سازی، عدم‌هماهنگی بین نهادهای مرتبط، عدم‌تمرکززدایی همراه با تمایل به استفاده از منافع و فقدان چشم‌انداز محلی است.

میراث ناملموس پایتخت

وی بااشاره به نتایج کلی توسعه گردشگری در تهران گفت: آرامش روانی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از جرم و جنایت، تقویت سرمایه‌های اجتماعی و هویتی و ارتقای کیفیت زندگی و نشاط و آرامش از نتایج توسعه گردشگری است.

رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران همچنین بیان کرد: برخی میراث ما، رو به فراموشی هستند؛ چشمه‌ای در شهر ری به نام «چشمه علی» داشتیم که محل تفریح جوانان بود و امروز آب ندارد. با گمانه‌زنی‌هایی که انجام شده است، تلاش کرده‌ایم آب را به چشمه علی برگردانیم و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

علوی در پایان بااشاره به میراث ناملموس پایتخت، گفت: تهران بیش از ۶۰ مورد میراث ناملموس مثل مراسمات آیینی و تغذیه نیز دارد که باید در حفظ آن تلاش کنیم.

آخرین وضعیت تاکسی‌های اینترنتی شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، آخرین وضعیت فعالیت تاکسی‌های اینترنتی شهرداری تهران را تشریح کرد.

شادی مالکی درباره آخرین وضعیت فعالیت تاکسی‌های تهران در بستر سامانه «شهرزاد»، اظهار کرد: در حال ‌حاضر نزدیک به ۱۲هزار تاکسی در سامانه شهرزاد فعال شده‌اند. البته به‌دلیل اینکه این سامانه نوپا است، هنوز تعداد مسافران به‌حدی نیست که رانندگان بتوانند به‌صورت مداوم مسافرگیری کنند، با این حال تعداد تاکسی‌های آنلاین نیز در حال افزایش است؛ این فرآیند نیازمند گذر زمان است، اما ما بسته‌های تشویقی را حتما برای هر دو سمت، یعنی هم رانندگان و هم مسافران، فراهم خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: هدف ما این است که تاکسی‌های شهر تهران در بستر شهرزاد فعالیت داشته باشند، با این کار، نرخ کرایه‌ها شفاف‌سازی شده، امکان رصد، نظارت بر عملکرد و کنترل پیمایش تاکسی‌ها نیز فراهم می‌شود؛ مردم نیز خدماتی را که می‌خواهند، دریافت خواهند کرد، چراکه بسیاری از شهروندان، به‌ویژه بانوان، تمایل دارند از خدمات تاکسی برای درخواست سفرهای اینترنتی استفاده کنند. وی با بیان اینکه در حال ‌حاضر هزار و 300 تاکسیران خانم داریم و گزینه «تاکسی بانوان» نیز در سامانه شهرزاد در حال فعال‌سازی است، گفت: تاکسی بانوان نیز از نمایشگاه زنان و تولید ملی به‌صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است و همین افراد به بستر شهرزاد اضافه خواهند شد.

مالکی درباره فعال بودن تاکسی اینترنتی برای تعداد محدودی از کاربران سامانه شهرزاد، گفت: من این صحبت را نشنیده‌ام، اما در حال‌ حاضر به‌عنوان یک شهروند می‌توانید اپلیکیشن شهرزاد را نصب کرده و درخواست تاکسی بدهید.

وی با بیان اینکه آخرین آمار نشان می‌دهد که روزانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درخواست سفر در سامانه ثبت می‌شود، تصریح کرد: ارائه خدمات تاکسی اینترنتی شهرداری، پلتفرمی تازه و در حال گذراندن فازهای ابتدایی و پایلوت است، هر روز نسخه جدیدی از اپلیکیشن بارگذاری می‌شود و تاکسی‌ها نیز به‌طورمستمر تحت‌آموزش هستند؛ اگر بخواهیم ارزیابی دقیقی از وضعیت شهرزاد داشته باشیم، باید حداقل ۳ تا 6 ماه از عملکرد آن بگذرد تا امکانات بیشتری به آن افزوده شود.

سخن پایانی

در این جلسه، صحبت‌های بسیاری پیرامون مسائل و مشکلات شهری بیان شد و اعضای شورای شهر، مشکلات شهر را بررسی کردند. امید است تا پایان این دوره مدیریت شهری، برنامه‌هایی هم برای وضعیت وخیم مترو داشته باشند تا روزانه، شاهد خرابی این ناوگان عمومی پر رفت‌وآمد نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین