طرح جدید شمارهگذاری خودرو؛ آیا تغییر به اعداد لاتین منطقی است؟
رئیس پلیس راهور فراجا از تدوین طرح جامع تحول در نظام شمارهگذاری خودروها خبر داد و اعلام کرد: در قالب این طرح، پیشنهاد تغییر اعداد پلاک خودرو از فارسی به لاتین با هدف مقابله با جعل و کاهش خطاهای ثبت جرایم مطرح شده است. با این حال، برخی ملاحظات حقوقی، فرهنگی و اجرایی در این پیشنهاد مورد توجه کافی قرار نگرفتهاند که میتواند اجرای آن را با چالشهایی همراه کند.

هفته گذشته سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، از تدوین طرحی جامع برای تحول در نظام شمارهگذاری خودرو در کشور خبر داد که یکی از مهمترین بخشهای آن، پیشنهاد تغییر اعداد پلاکها از فارسی به لاتین است. این اقدام با هدف مقابله با جعل و کاهش خطاهای ثبت جرایم رانندگی مطرح شده است.
رئیس پلیس راهور افزود که پلاکها با اعداد لاتین بههیچعنوان قابلیت تغییر و جعل ندارند. درباره این نظر پیشنهادی پلیس راهور موارد مهمی نادیده گرفته شده است. هرچند این پیشنهاد در نهایت باید از طرف نهادهای بالادستی ازجمله دولت تصویب شود اما طرح چنین پیشنهادی باید با احتیاط و دقت و توجه به قوانین مورد توجه قرار گیرد. 1- طبق اصل 15 قانون اساسی زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. پلاک خودروها هم سندی رسمی و حقوقی است و براساس قانون اساسی، خط رسمی کشور فارسی است و لاتینکردن خط یعنی تبدیل اعداد فارسی به لاتین در تعارض مستقیم با قانون اساسی قرار دارد. برای جلوگیری از تخلفات احتمالی، نمیتوان به تصویب مقرراتی پرداخت که با نص صریح قانون اساسی در تعارض قرار دارد. اگر این رویه باب شود، با توجیههای دیگری میتوان زبان فارسی را از دیگر عرصههای فرهنگی و اجتماعی مورد هجوم قرار داد.
2- حتی اگر این طرح با قانون اساسی در تعارض نبود و البته موجب تضعیف جایگاه زبان ملی، تمدنی و فرهنگی و مشترک ایرانیان یعنی فارسی نمیشد، باز برای اصلاحات درباره پلاک خودرو باید نکات مهم دیگری هم در نظر گرفته میشد. ازجمله اینکه پلیس راهور پیش از هر نوع اصلاحیهای درباره خط اعداد پلاک خودروها با انجام چند مطالعه و پژوهش جدی و چندجانبه مشخص میکرد که چرا گرایش و اقدام به زیر پا گذاشتن قانون و تخلف و تغییر اعداد در میان گروهی از شهروندان رواج پیدا کرده است؟ اگر این دسته از علل آسیبشناسی نشود و علتهای بروز رفتار خلاف قانون همچنان پابرجا باشد، با تغییر پلاک راهحلهای تازهای برای تخلف پیدا میشود. بهویژه آنکه این روزها از فناوریهای جدید و پاشیدن اسپری یا پوشاندن کل پلاک هم استفاده میشود. برای این منظور به نظر میرسد مطالعات پژوهشی دیگری هم باید انجام شود که هریک از شیوههای مختلف در پوشاندن یا تغییر شمارههای پلاک چه درصد و نسبتی را به خود اختصاص داده است؟ همچنین بررسی شود که سهم مقررات موجود و مشکلات ساختاری در حوزه حملونقل و ترافیک در شکلگیری این تخلفات چیست؟ اینکه راه برخورد با ریشه تخلفات تنها به خط اعداد درجشده روی پلاک خودروها برگردانده شده و به نوعی تقلیلگرایی دچار شده، خود نقیصهای است که باید بازبینی شود.