طرح جامع ترافیک قابل قبول نیست
سیصد و پنجاه و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، با حضور اعضای شورا و حضور خبرنگاران برگزار شد. در این جلسه، به موضوعات مهمی از جمله، بازگشایی مدارس، نمایشگاه بینالمللی و همچنین ورود واگنهای چینی برای خطوط متروی پایتخت اشاره شد. رئیس شورای شهر تهران در این نشست از ورود واگنهای چینی از بهمن وارد به شرط نبود مشکل جدید خبر داد و طرح جامع ترافیک را قابل قبول ندانست. آنچه در ادامه میخوانید گزارش خبرنگار صمت از جلسه روز گذشته شورای شهر تهران است.

واگنهای چینی از بهمن وارد میشوند
رئیس شورای شهر تهران در سیصد و پنجاه و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد که نخستین رام قطارهای خریداری شده از چین در بهمنماه وارد تهران شود. چمران با بیان اینکه واگنها بهتدریج وارد خواهند شد، تصریح کرد: پیشپرداخت ۱۵ درصدی در دولت به تصویب رسیده اما به صورت عملی هنوز پرداخت نشده است.
وی افزود: من از هر ریسمانی هراس دارم و امیدوارم که پیشپرداخت انجام شده باشد. اگر پرداخت شده باشد باید رقم به حساب بانک عامل در چین واریز شود. مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ مگر اینکه کسی مشکلی بیافریند.
مهدی چمران همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اظهار کرد: لایحه بازنگری و اصلاح روند صدور پروانهها برای سومین جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بررسی تعدادی از باغات نیز در دستور کار قرار دارد. مستقل شدن مجموعه گردشگری به عنوان شرکت نیز مورد بحث خواهد بود.
وی با بیان اینکه توضیحات در مورد طرح جامع ترافیک برای ما قابل قبول نبود، یادآور شد: این موضوع باید در کمیسیون تخصصی بررسی میشد. بدون تایید شورا، روش تصویب طرح جامع را درست نمیدانیم. دوباره در مورد آن سوال کردیم و به نتیجه رسیدیم که در شورا مطرح و سپس به شورایعالی ترافیک ارسال شود.
چمران همچنین تصریح کرد: اصل جلسه شورایعالی را درست نمیدیدیم اما مواردی در طرح لحاظ نشده بود. باید طرح را به صورت مبسوط بررسی کنیم؛ اینکه در مورد آن ۲۰ دقیقه توضیح داده شود، کافی نیست. از نظر ما این طرح هیچگونه اعتبار اجرایی ندارد. ممکن است بتوان مشکلات آن را رفع کرد اما جای گفتن آن نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سیستم نظام مهندسی باید با اصلاحاتی کار خود را انجام دهد، اظهار کرد: روش فعلی در دوره سوم پیشنهاد و مقرر شد سیستم نظام مهندسی به صورت سامانهای باشد. بنده با این موضوع موافقم اما در قانون جای تردید هست که آیا باید صاحب ملک، مهندس ناظر را انتخاب کند یا سازمان نظام مهندسی؟ باید در این مورد بحث و بررسی صورت بگیرد. اگر زمانبر بودن را از روال نظارت سازمان نظام مهندسی حذف کنیم، مشکل خاصی در آن وجود نداشت.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه هفته قبل نامهای به وزارت صمت ارسال کردیم، گفت: قرار شد جلسهای با این وزارتخانه برگزار و در مورد نمایشگاه بینالمللی و موضوع دیگری بحث شود.
کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خط ۷
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نشست روز گذشته شورای شهر تهران گفت: با بهرهبرداری از بخش پایانی خط ۷ مترو در یکماه و نیمه آینده فاصله حرکت قطارها در خط ۷ از ۱۵ دقیقه فعلی به زیر ۸ دقیقه خواهد رسید که بسیار حائز اهمیت است.
زاکانی از افتتاح بخش پایانی خط ۷ متروی تهران در پاییز خبر داد و افزود: تست گرم بخشی به طول ۵.۲ کیلومتر (۵۲۰۰ متر) از خط ۷ مترو انجام شد. این بخش، مسیر ایستگاه آهنگ تا ایستگاه بسیج را شامل میشود که از حالت تکخط به دوخط (رفت و برگشت) تبدیل شده و همچنین مسیر دوخط ایستگاه بسیج تا ایستگاه تختی نیز تست گرم شد. ایستگاه تختی نیز در حال آمادهسازی است و انشاءالله طی یک ماه و نیم آینده افتتاح خواهد شد. هزینه انجام شده برای این پروژه ۱۲۱۰ میلیارد تومان بوده که گام مهمی در راستای تکمیل و توسعه خط ۷ مترو است.
زاکانی با اشاره به تأثیر این پروژه بر بهبود وضعیت ناوگان حملونقل شهری تأکید کرد: با این اتفاق، فاصله حرکت قطارها در خط ۷ از ۱۵ دقیقه فعلی به زیر ۸ دقیقه خواهد رسید که بسیار حائز اهمیت است.
بهرهبرداری از فاز نخست پایانه انتهایی خط ۷
وی همچنین از پایانه بزرگ این خط نام برد و گفت: بخش اول پایانه انتهایی این خط که سه برابر ایستگاههای معمولی است، هم امسال و قسمت بعدی در سال آینده افتتاح خواهد شد. این پایانه امکان توقف، تعمیر، بازبینی و همچنین استفاده به عنوان پارکینگ را برای ۵۸ رام قطار فراهم میکند.
شهردار تهران با تقدیر از قرارگاه خاتمالانبیا به عنوان مجری خط ۷، از همت شبانهروزی همه دستاندرکاران خط ۷ قدردانی کرد. زاکانی در پایان به برنامههای آتی توسعه مترو اشاره و خاطرنشان کرد: از امسال بر روی توسعه خطوط جدید متمرکز خواهیم شد و ادامه خط ۶ و همچنین خطوط ۸، ۹ و ۱۰ که بخشهایی از آنها آغاز شده، در دستور کار قرار دارد. انشاءالله امسال کار بر روی این چهار خط با همکاری بخش خصوصی و دولتی با قوت آغاز خواهد شد.
زاکانی همچنین از حل مشکل مالی ۱۵ درصدی مربوط به قرارداد واردات واگن خبر داد و گفت: این مشکل در دولت شهید رئیسی تا حدودی حل شد و با محبت دولت اخیر، مبلغ کامل ۱۵ درصد پرداخت شد و قرارداد پایدار شده است.
وی از ورود واگنهای جدید مترو از بهمن ماه خبر داد و افزود: سهم تهران ۷۹۱ واگن از یک بسته ۲۰۰۰ واگنی برای ۹ کلانشهر کشور است. علاوه بر این، ۲۸۰ واگن دیگر نیز در مرحله بعدی و ۱۱۳ واگن داخلی خریداری شده که درمجموع عدد قرارداد به ۱۱۸۳ واگن میرسد. این واگنها بهتدریج جذب خواهند شد و تا آن زمان مشکل امنیت مالی نداریم. شهردار تهران با اشاره به تصویب دو خط جدید قطار سبک شهری در شورایعالی ترافیک اظهار کرد: احداث دو خط قطار سبک شهری در شورایعالی ترافیک به تصویب رسیده است؛خط اول: از پایانه شرق تا میدان آزادی و خط دوم از جنتآباد تا لویزان است.
زاکانی دلیل این تصمیم را بار مسافر بالا (بیش از ۶۰۰۰ مسافر در ساعت) عنوان کرد و گفت: پیشبینی میشود این دو خط بیش از ۸۰۰۰ مسافر در ساعت جابهجا کنند. بنابراین مجبور به استفاده از الگوی حملونقل عمومی جدیدی هستیم. الگوی قطار سبک شهری برای مسیر شرق تا آزادی تست شده و انشالله موضوع قرارداد و واردات آن امسال انجام خواهد شد. اگر الگوی بهتری نیز وجود داشته باشد، از آن استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: دو حکم کمیسیون ماده هفت در چهارم دی ماه برای آزادراه شهید شوشتری و ۱۲ آذرماه برای بزرگراه شهید محلاتی صادر شده بود و مناقصه به چاپ رسید. از بین پیمانکاران، با رعایت تمام ضوابط قانونی، یکی از پیمانکاران دارای سابقه قبلی انتخاب شد و عملیات اجرایی را برعهده گرفت.
خشک شدن درختان نتیجه اهمال پادگان است
شهردار منطقه ۱۴ تهران نیز با بیان اینکه برای اجرای آزادراه شهید شوشتری و تقاطع بزرگراه بسیج-محلاتی اشجار به پادگان نیروی زمینی منتقل شد، گفت: پادگان نیروی زمینی موظف بوده از درختان نگهداری کند.
امیر شهرابی در مورد گزارش ارائه شده از سوی یکی از اعضای شورا در جلسه در مورد قطع درختان، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ برای اجرای آزادراه شهید شوشتری و تقاطع بزرگراه بسیج-محلاتی باید بستر پروژه فراهم میشد. زون هایی برای جابهجایی اشجار در نظر گرفته شد و شهرداری منطقه نسبت به جابهجایی اشجار اقدام کرد.
شهرابی با بیان اینکه زمان انعقاد قرارداد ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲ بود و دو ماه فرصت داشت، گفت: رقم قرارداد ۲۸ میلیارد تومان بود که در طی اجرای این قرارداد ۶ هزار و ۸۱۳ درخت از ۶ موقعیت برداشت و به مناطق نظامی منتقل شد.
وی ادامه داد: جابهجاییها تا ۲۷ دی ماه انجام و غالب درختان به مجموعه نیروی زمینی سپاه منتقل شد. پیمانکار موظف بود در دوره چهار ماهه، تضمین نگهداری درختان را بر عهده داشته باشد و پیمانکار در این مدت در محل حضور داشته و آبیاری و نگهداشت درختان را انجام داده است.
شهرابی با بیان اینکه در ۱۳ آذرماه ۱۴۰۳ کارشناس فضای سبز اعلام کرد که درختانی که شرایط نگهداری داشتند به صورت سبز حفظ شده اند، خاطرنشان کرد: پیمانکار موظف بود ۸۰ درصد درختان را به صورت سبز تحویل دهد. خشک شدن درختان با بن بالا و سوزنی شکل در جابهجاییها اجتناب پذیر بود و غیر از آن هزار و ۸۹ درخت خشک و به دنبال آن پیمانکار یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان جریمه شد. باید درختان با بن بالای ۱۵ سانتی متر غرس میشد و هزار و ۲۰۰ درخت زیتون تلخ کاشته شد.
وی اضافه کرد: ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رقم حسن انجام کار باقی مانده و پرداخت شده است. هزینه جابهجایی پرداخت نشده، جریمه صورت گرفته و هزینه حسن انجام کار نیز باقی مانده است. اینکه پس از دوره تضمین چه اتفاقی در آن محدوده افتاده، از ید پیمانکار و منطقه خارج بوده است.
شهرابی با بیان اینکه پادگان نیروی زمینی موظف بوده از درختان نگهداری کند، گفت: اتفاقاتی که در آن افتاده، بر اساس گفتههای کارشناس فضای سبز پس از دوران تضمین بوده است. با پیگیریهای فراوان، تنها اجازه دادند با خودرو از محل بازدید کنیم و حتی اجازه نداشتیم از خودرو پیاده شویم. ما به آن مجموعه دسترسی نداریم.
شهردار منطقه ۱۴ با تأکید بر اینکه پادگان باید نسبت به نگهداشت درختان پس از دوره تضمین اقدام میکرد، یادآور شد: درختان شهرکها را هم شهرداری نگهداری نمیکند و وظیفهای در این زمینه ندارد. این اتفاق در تمام تهران جریان دارد و تنها مختص منطقه ۱۴ نیست.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت پادگان، بعید است امکان آبیاری درختان وجود داشته باشد. به اعتقاد بنده شهرداری نباید زیر بار جابهجایی درختان به پادگان میرفت اما آن اتفاق افتاد.
سخن پایانی
تصمیمات و صحبتهای بسیار مهمی در صحن شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد که مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، تاکید دارد که باید بر تمام این موارد تمرکز داشت و در راستای رفع نیازهای مردم در شهر، گام برداشت.