بررسی صمت از واکنش بازارهای داخلی پس از حمله تروریستی رژیم‌صهیونیستی به بیروت

بمب سنگرشکن، بازار را سوزاند

حوالی بامداد ۶ مهر بود که رسانه‌های خبری اعلام کردند که صهیونیست‌ها شباهنگام بیش از ۳۰ نوبت، حومه جنوبی بیروت را بمباران کردند که این حملات کما‌ بیش تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه دارد.

بمب سنگرشکن، بازار را سوزاند

متاسفانه حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای شهادت «سید حسن نصرالله» دبیرکل این جنبش در حمله تروریستی رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت را تایید کرد. در این حملات ساختمان مناطقی همچون «الکفاءات»، «الشویفات»، «الحدث» و «اللیلکی» در حومه جنوبی بیروت زیر آتش شدید جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی قرار گرفته است. خبرنگار شبکه ۱۲ رژیم‌صهیونیستی نیز با تایید این حملات گفت: شلیک آتش بدون توقف در ضاحیه در جنوب بیروت ادامه دارد. حال در ادامه این وحشی‌گری رژیم غاصب، بازارهای داخلی نیز در شوکی سنگین فرو رفت. کمتر از ۲۴ ساعت از اتفاق تلخ بیروت گذشته بود که شاهد انفجار قیمت‌ها در بازار بودیم. البته این در حالی است که رئیس اتحادیه طلا اعلام کرد: هیچ خریدار اضافی وارد بازار نشده و التهابی در این بخش نداریم.

در ادامه این گزارش واکنش بازارهای مختلف به حمله اسرائیل به بیروت را بررسی خواهیم کرد.

قیمت طلا  کاهش یافت

هر گرم طلا ۱۸عیار، ۵ ماه مهر به ۳ میلیون و ۹۱۵هزار تومان رسید. اما در ۷ مهر با حمله رژیم‌صهیونیست به لبنان، نرخ طلا شیب صعودی را تجربه کرد و بر این اساس ارزش هر گرم طلای ۱۸عیار به ۴ میلیون و ۳۲ هزار تومان رسید. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز با تاکید بر اینکه طلا از مرز ۴ میلیون تومان گذشته و سکه به ۴۸ میلیون تومان رسیده است، گفت: باتوجه به خبرهای سیاسی و تنش‌های خاورمیانه، در بازار قیمت‌ها افزایشی شده است. نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار با ۱۰۹هزار تومان افزایش نسبت به روز پنجشنبه، ۴ میلیون و ۳۲ هزار تومان، سکه طرح قدیم با ۷۰۰ هزار تومان افزایش ۴۱ میلیون و ۹۰۰هزار تومان، نیم‌سکه با ۵۰۰ هزار تومان افزایش ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه با ۴۵۰ هزار تومان افزایش به ۱۷میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به ۸ میلیون تومان رسیده است. همچنین پس از تایید شهادت سیدحسن نصرالله با انتشار بیانیه حزب‌الله لبنان، نرخ سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید از ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. در حالی  قیمت طلا در ۷ مهر از مرز گرمی ۴ میلیون تومان عبور کرده بود که با کاهش تنش‌های سیاسی منطقه، در ۸ مهر در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان شده است. البته این روال طبیعی در بازار طلا و ارز است و هر زمان تنش سیاسی تشدید شود، شاهد افزایش قیمت‌ها در این بازارها هستیم،اما همان‌طور که تجربه سنوات قبل هم نشان داده، افزایش قیمت‌ها در این بخش چندان دوام ندارد و به‌عقیده فعالان این حوزه طی چند روز باز هم بازار به‌ثبات می‌رسد.

دلار به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت

در روزهای اخیر نرخ دلار باوجود تشدید تنش‌های منطقه‌ای در کانال ۵۹ هزار تومان در نوسان بود، اما از ۷ مهر با اعلام خبرهای سیاسی و در نهایت انتشار خبر شهادت سیدحسن‌نصرالله این نرخ با افزایش همراه و وارد کانال ۶۱هزار تومان شد.  همچنین 8 مهر نیز قیمت دلار در بازار آزاد به ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

این در حالی است که در زمان شهادت اسماعیل هنیه در تهران نیز این اتفاق افتاد و نرخ دلار همزمان با شهادت اسماعیل هنیه در بازار تهران به ۶۲ هزار تومان رسید، اما طی چند روز با عقب‌نشینی همراه شد و به کانال ۵۹ هزار تومان برگشت. قیمت دلار در هفته اول مهر، هزارتومان افزایش داشت و در کریدور ششم تثبیت شد. روند رنج اسکناس امریکایی از ماه‌های گذشته برقرار است و ارزپاشی سیاست‌گذار مانع رشد آن شده است. حتی باوجود اینکه طی هفته‌های گذشته درگیری میان رژیم‌صهیونیستی و لبنان حتی به بمباران چادرهای آوارگان در غزه و حمله موشکی مقاومت به مقر فرماندهی اشغالگران در «نتزاریم» کشیده شد، اما سیاست‌گذار بر اخبار مساعد و پیشبرد مذاکرات برجام، مانور بیشتری داد و نرخ دلار را کنترل کرد.

حال که با ترور شهید نصرالله نرخ دلار افزایش یافت، باید دید، نرخ دلار در روزهای آینده روند کنترل‌شده‌ای را پیش خواهد گرفت؟

بورس آرامش خود را حفظ کرد

بورس نیز ۷ مهر ۱۴۰۳ در حالی به‌پایان رسید که به‌دلیل ایجاد محدودیت دامنه نوسان یک درصدی، بازار سهام از ریزش سنگین نجات یافت. بر همین اساس، ارزش و حجم معاملات خرد به کمترین میزان طی روزهای گذشته رسید و بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ۷ مهر خبر داد: درباره حوادث لبنان، در حال پیگیری و رصد جزئیات و آثار آن بر بازار هستیم. اطمینان داشته باشید که لحظه‌به‌لحظه برخط و به‌گوش هستیم و تصمیم مناسب را درباره چگونگی معاملات، به‌موقع و با مشورت عزیزان خواهیم گرفت. اما شاید بهترین تصمیم بورس و مدیر تازه‌اش در ۷ مهر تعیین دامنه یک درصدی بود که بورس را از سقوط سنگین نجات داد. باتوجه به وعده حجت‌الله صیدی به‌نظر می‌رسد تا تعیین‌تکلیف نهایی جنگ در منطقه، بتوان به ریزش‌های محدود در بورس به‌جای آتش گرفتن دیوار شیشه‌ای امیدوار بود.

البته شاخص بورس تهران با همین شرایط نیز در ابتدای معاملات ۷ مهر با کاهش هزار و ۸۵۸ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش بیش از ۳۰۰ واحدی در ارتفاع ۷۰۶ هزار و ۶۸۳ واحدی قرار گرفت. در نهایت، اما بعد از شوک اولیه بازار بورس تهران توانست وضعیت خود را حفظ کند و به‌ثبات برسد. در واقع با همین پیش‌بینی ساده و تصمیم به‌موقع بود که منطقه ریزش بازار سهام کوچک و محدود شد.

در واقع می‌توان پایان بورس در ۷ مهر را این‌گونه ارزیابی کرد که با افت بیش از ۸ هزار واحدی شاخص کل همراه بود و این بیشتر به‌دلیل حمله ۶ مهر رژیم صهیونیستی به لبنان و انتشار اخبار ضدونقیض از شهادت دبیر کل حزب‌الله، نگرانی‌ها درباره تلاطم در بازارهای مالی و سرمایه‌ای بود. اما با پیش‌بینی به‌موقع سازمان بورس در نخستین ساعات ۷ مهر و پیش از بازگشایی بازارها، دامنه نوسان معاملات را در بازار سهام به منفی و مثبت یک درصد کاهش داد.

همچنین در پایان بورس ۸ مهر نیز شاخص کل 8 هزار و 876 واحد افت کرد و شاخص هم‌وزن 0. 25 درصد پایین آمد.

لرزه در بازار خودرو

قیمت خودرو ۷ مهر ۱۴۰۳ اعلام شد. باتوجه به دو روز تعطیلی بنگاه‌های خریدوفروش تمامی محصولات مونتاژی و داخلی در رکود فرو رفته و تغییری در آن احساس نمی‌شود؛ از جمله آنکه خریداران برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند، اما انتظار می‌رود طی چند ساعت دیگر بازار خودرو با نوسان مواجه شود. نرخ خودروهای داخلی در تمام محصولات به‌اغما رفته است. پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما از محصولات محبوب ایران خودرو به‌شمار می‌رود که از کانال یک میلیاردی عقب‌نشینی کرده است و با نرخ ۹۹۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. پژو پارس سفارشی ELX در محدوده ۷۱۸ میلیون تومان در بازار ارزش‌گذاری شد. سهند S از کانال ۵۰۰ میلیون تومان خارج شده و به نرخ ۴۹۳ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. شاهین G (سانروف) از محصولات رده‌بالای سایپا به نرخ ۷۲۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. حال در پی تنش‌های سیاسی جدید، دلالان خودرو آستین بالا زدند و از آب گل آلود ماهی گرفتند و در عرض ۲۴ ساعت، قیمت‌ها را بین ۵ تا ۴۰ میلیون تومان گران کردند.

سخن پایانی

بازارهای داخلی همچنان در شوک اتفاقات تلخ بیروت و شهادت سیدحسن نصرالله است و از صبح شنبه ۷ مهر قیمت‌ها روند صعودی را در پیش گرفتند. اما به‌عقیده کارشناسان هنگام ترور شهید هنیه نیز، بازار شوکی عجیب را تجربه کرد و پس از گذشت چند روز از این شوک خارج شد، در نتیجه می‌توان نسبت به کاهش قیمت‌ها امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین