-
رئیس دولت چهاردهم در نخستین نشست خبری با خبرنگاران:

برای رفع تحریم چاره‌ای جز حل FATF نداریم

نخستین نشست خبری رئیس دولت چهاردهم با حضور جمعی از رسانه‌های داخلی و خارجی در حالی برگزار شد که متاسفانه از بسیاری روزنامه‌های تخصصی منجمله روزنامه صمت، روزگار معدن، روزگار خودرو، روزگار اقتصاد و... دعوت به‌عمل نیامد. بدون شک تعامل با رسانه‌های تخصصی می‌تواند مسیر رفع مشکلات اقتصادی در حوزه‌‌های تخصصی را برای دولت هموار سازد و این تعامل باید از نخستین روز‌های شروع به‌کار دولت آغاز شود.

برای رفع تحریم چاره‌ای جز حل FATF نداریم

رئیس دولت چهاردهم در این نشست خبری که با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار از رسانه‌های داخلی و خارجی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، تاکید کرد: در رابطه با رفع تحریم‌ها چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر بتوانیم FATF و برجام را حل کنیم و روابط‌مان را با دنیا اصلاح کنیم، می‌توانیم به اهداف چشم‌انداز برسیم، گفت: برای رفع تحریم‌ها و FAFT نامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم زد.

وی افزود: مسئله FATF و مسئله برجام و هرگونه مشکلات ارتباط با دنیا را باید حل کنیم تا اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور به‌وجود بیاید، در این صورت نه‌تنها می‌توانیم معضلات را حل کنیم، بلکه می‌توانیم خود را به چشم‌اندازهای مدنظر رهبر معظم انقلاب نیز برسانیم.

اولویت با کشورهای همسایه است

وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل خارجی تلاش می‌کنیم ارتباطات‌مان را اول و با اولویت کشورهای همسایه بهبود ببخشیم، اظهار کرد: در سفری هم که به عراق و اقلیم کردستان عراق و بصره و خود بغداد داشتیم، با مسئولان آنجا صحبت کردیم. بیشتر این نگاه را داشتند که برنامه‌های راهبردی با آنها بنویسیم و پروژه‌های مشترکی با هم داشته باشیم.

رئیس‌جمهوری افزود: همین کار را می‌توانیم با پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و کشورهای همسایه دیگری که داریم، داشته باشیم و طبیعتا همان چیزی که گفتید کاملا درست است، لازمه رشد ایجاد بازار آزادی است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را ایجاد کنیم. دیپلماسی خارجی را برمبنای عزت و حکمت و مصلحت حتما به‌پیش می‌بریم.

پزشکیان با بیان اینکه باید جنگ و دعوا و طمع نسبت به یکدیگر را کنار بگذاریم و دست به‌دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم، گفت: اگر بتوانیم در قدم اول در داخل مشکلات‌مان را حل کنیم، آن زمان می‌توانیم اعتماد و اطمینان را برای سرمایه‌گذاران، نخبگان و تولیدکنندگان ایجاد کنیم، بنابراین باید بستر را برای کار آنها ایجاد کنیم.

بسترسازی برای تولیدکنندگان داخلی

پزشکیان درباه اینکه برنامه‌های دولت چهاردهم در زمینه رونق تولید و دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی (براساس برنامه هفتم و سیاست‌های کلی نظام و رهبری) و همچنین رفع مشکلات مرتبط با ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق باتوجه به حساسیت مردم و اثر مستقیم هرگونه اقدام در این حوزه بر وضعیت زندگی و سفره مردم چیست، گفت: در رابطه با رونق تولید، قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. بیشتر تولیدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتی مواجهند و باید در این زمینه تسهیلگری انجام دهیم.

وی افزود: از نظر کارشناسان برای حل مشکلات کشور نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در رابطه با ناترازی، امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند روزبه‌روز بدتر می‌شود. در حوزه انرژی، پولی و محیط‌زیست ناترازی داریم و اگر رها کنیم روزبه‌روز وضعیت بدتر می‌شود، گفت: از شما رسانه‌ها می‌خواهیم برای حل ناترازی‌های کشور به ما کمک کنید و ایده دهید. اگر بگوییم به ناترازی دست نزنید، صدا بلند می‌شود و امکان برون‌رفت از این مشکلات وجود نخواهد داشت.

اجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین

پزشکیان در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار چین بااشاره به رابطه بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران با کشور چین، گفت: بیشتر ارتباطات ما با چین، روسیه و کشورهای همسایه است.

وی افزود: کاری که چین در ارتباط با میانجیگری میان ما و عربستان‌سعودی برای حل مشکلات انجام داد، قدمی بزرگ برای هماهنگی در منطقه است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه موافقت‌نامه مشترک ۲۵ساله ایران و چین، نیازمند عملیاتی شدن است، گفت: به‌عنوان رئیس‌جمهوری مصمم هستم، آن چیزی که نوشته شده و قرار بود اجرا شود، دلیل اجرا نشدن آن را بررسی کنیم تا اجرایی و عملیاتی شود. پزشکیان یادآور شد: ارتباط ما در همان بحثی که در راه‌های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته است، می‌تواند هدف کشور چین را در دسترسی به بازارهای ایران و دسترسی ما به چین را کاملا تطبیق دهد و هماهنگ کند. وی تصریح کرد: می‌خواهیم همان شاهراه‌هایی را درست کنیم که قبلا در مسیر جاده ابریشم وجود داشت و حالا می‌گوییم با امکانات و دسترسی‌ها و تکنولوژی‌های مناسبی آن را پیش ببریم. چراکه مطمئنا ما با چین یک شریک کاملا همراه و استراتژیکی خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد و در ارتباطات بعدی هم که با هم خواهیم داشت، تلاش می‌کنیم چیزی را که نوشته شده عملیاتی کنیم و همکاری‌ها افزایش پیدا کند.

پیدا کردن نگاه و زبان مشترک

رئیس‌جمهور درباره موانع برداشتن مرزهای ایران و همسایگان با استفاده از تجربه اتحادیه اروپا و سه اولویت اصلی دولت چهاردهم در سیاست داخلی برای بهبود معیشت مردم، گفت: همیشه در ذهنم بوده که چرا رفتار ما مسلمانان با هم نباید طوری باشد که دیگران با حسرت به برخوردهای ما با هم نگاه کنند. وی افزود: چرا ما باید با هم مرز داشته باشیم؟ آنها حکومت و اقتدار خود را دارند و ما هم حکومت و اقتدار خود را داریم،اما چرا نباید کسانی که در پاکستان، افغانستان، قزاقستان و ایران هستند، به‌راحتی سوار قطار شوند و به نجف، مدینه، مکه و استانبول بروند؟ رئیس‌جمهور اظهار کرد: وقتی بتوانیم راحت با هم رفت‌وآمد کنیم، یعنی امنیت یکدیگر را حفظ کردیم، اقتصاد و فرهنگ‌مان را توسعه دادیم، بازار را رونق دادیم و تبدیل به جمعیتی شده‌ایم که نگاه و زبان مشترک با یکدیگر داریم و قدرت و ید واحده‌ای در مقابل کسانی که بخواهند علیه ما اقدامی کنند، خواهیم شد.

پزشکیان با بیان اینکه باید جنگ و دعوا و طمع نسبت به یکدیگر را کنار بگذاریم و دست به‌دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم، گفت: اگر بتوانیم در قدم اول در داخل مشکلات‌مان را حل کنیم، آن زمان می‌توانیم اعتماد و اطمینان را برای سرمایه‌گذاران، نخبگان و تولیدکنندگان ایجاد کنیم، بنابراین باید بستر را برای کار آنها ایجاد کنیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: اولویت اول ما پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است؛ دوم باید این نگاه و زبان در چشم‌اندازها، سیاست‌ها و نگاه و برنامه‌ها شکل بگیرد و سوم عملیاتی و طراحی کردن سیستم برای اجرا است که به همه دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که برای این منظور برنامه بنویسند.

غرب می‌داند که ایران نمی‌تواند به یمن موشک ارسال کند

پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره که پرسید «کارشناسان بر این باورند که ایران موشک‌های هایپرسونیک به انصارالله یمن داده یا تکنولوژی‌اش را به آنان انتقال داده؛ آیا در بحبوبه جنگ غزه و اسرائیل آزمایش موشک هایپرسونیک از یمن علیه غزه انجام داده است؟» گفت: رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر انجام خواهد شد؛ موشک چطور به آنجا رفته و آنها ندیده‌اند. ما در ایران از نوع موشک هایپرسونیک که انصارالله یمن علیه اسرائیل به کار گرفته است، نداریم. پزشکیان تاکید کرد: غرب می‌داند که ایران اصلا نمی‌تواند موشک به یمن ارسال کند؛ ما قدرت موشک داریم اما ما به یمن موشک نمی‌دهیم. یمن قبل از جنگ، تکنولوژی ساخت موشک را یاد گرفته بود و تولید می‌کرد.

مملکت برای عده‌ای خاص نیست

پزشکیان درباره ابرپروژه موردنظر رئیس‌جمهور، گفت: ابرپروژه‌های موردنظرم نرم‌افزاری و دیگری سخت‌افزاری است. آنکه نرم‌افزاری است، به وحدت و انسجام و وفاق ملی و ایجاد امید و مشارکت و دوباره به صحنه آوردن مردم برمی‌گردد تا جو ناامیدی که مردم تصور می‌کردند، مملکت برای عده‌ای خاص است و بقیه اگر خوش‌شان نیامد، بلند شوند، بروند، از این حالت خارج شوند. وی با بیان اینکه مملکت برای همه است، یادآور شد: این‌گونه نیست که تصور کنیم عقل کل ما هستیم و بقیه اگر خوش‌شان نیامد، نباشند؛ البته این چیزی است که حل کردنش به این راحتی نیست و بحث‌های نرم‌افزاری از سخت‌افزاری پیچیده‌تر است؛ تغییرات نرم‌افزاری باید خود را در اندیشه و رفتار نشان دهد و تغییر رفتارها بعضا به دهه‌ها می‌رسد.

پیگیری موضوع رانت، فساد و قاچاق

پزشکیان درباره رانت، فساد، رشوه، زمین‌خواری و قاچاق گفت: عده‌ای را مسئول بررسی آنها کرده‌ایم و شنبه در این خصوص جلسه داریم. البته وقتی نایب رئیس مجلس بودم، این مباحث را پیگیری می‌کردم. وی یادآور شد: اگر بتوانیم کد ملی، کد پستی و کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را به هم وصل کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به‌راحتی جنسی را قاچاق کند یا نمی‌تواند به‌راحتی رشوه بگیرد یا در حساب خویشاوندانش واریز کند؛ چون سیستم کاملا یکپارچه است و امکان تخلف وجود ندارد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: آنچه مردم از آن گلایه دارند، رانت‌ها، رشوه‌ها و دزدی‌هاست که اگر حل شود، آرامش در مردم ایجاد و ثبات فکری و امنیتی نیز در جامعه ایجاد می‌شود. بر همین اساس به‌دنبال ایجاد شاهراه‌ها هستیم و اگر بتوانیم زیرساخت‌های حمل‌ونقلی را چنان ایجاد کنیم که به هم متصل شوند و ناترازی‌ها را اصلاح کنیم، «شق‌القمر» کرده‌ایم.

پیگیری رفع فیلترینگ پیام‌رسان‌ها

پزشکیان درباره رفع فیلترینگ پیام‌رسان‌ها، گفت: در حال نوشتن برنامه‌ای هستیم که بتوانیم با جریانات ذی‌ربط، درباره این روند مذاکره کنیم و موضوع در دستور کار است و پیگیر جمع‌بندی آن در شورای‌عالی امنیت ملی هستیم. بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا موضوع سریع‌تر نهایی و اجرایی شود.

وی همچنین درباره سفر قریب‌الوقوع خود به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در حال برنامه‌ریزی سفر امریکا هستیم و باید خود را برای حضور موثر در این نشست آماده کنیم تا بتوانیم از حقوق مردم کشورمان دفاع کنیم، چراکه ما صلح‌طلب هستیم نه جنگ‌طلب.

اقتصاد ما مریض است و مداخله می‌خواهد

وی درباره کنترل گرانی‌ها و همچنین مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور، گفت: باید مستقر می‌شدیم، سپس با شما خبرنگاران صحبت می‌کردیم؛ تاحدودی ثبات پیدا کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد ما مریض است و مریض مداخله و عمل می‌خواهد، اظهار کرد: اقتصاد ایران مداخلاتی را طلب می‌کند. باید کمک کنید که بتوانیم روش‌های درمان را اجرایی کنیم. اگر بخواهیم مملکت از این وضعیت خارج شود، باید اقتصاد بیمار را درمان کنیم. ممکن است دارویی که می‌دهیم، تلخ باشد پس نباید بگوییم چرا به مردم داروی تلخ می‌دهید.

پزشکیان افزود: اگر لازم شد مداخلاتی انجام می‌دهیم، بپذیریم که این مداخلات می‌تواند آینده روشنی داشته باشد. دعواها اجازه هیچ مداخله‌ای را به هیچ سیاست‌گذاری نداده است. درمان، مداخله نیاز دارد و مداخله مقداری ناملایمات به‌همراه دارد که باید آن را بپذیریم. رسانه‌ها به ما کمک کنند تا درمان اقتصاد را انجام دهیم. شاید این داروی درمان تلخ باشد؛ بپذیریم که این مداخله می‌تواند شرایط را بهتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین