-
در سومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی چه گذشت؟

«فساد» واژه پرتکرار

براساس زمان‌بندی‌های مجلس، از صبح روز گذشته بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و راه و شهرسازی آغاز و در ادامه، در جلسه بعدازظهر بررسی صلاحیت سیدمحمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز انجام شد.

«فساد» واژه پرتکرار

ششمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پزشکیان در حالی روز گذشته برگزار شد که نمایندگان در ارزیابی برنامه‌های وزرا بر ضرورت مقابله با فساد و اجرای ساختارهای عدالت‌محور تاکید داشتند. رئیس دولت چهاردهم نیز در سخنرانی معرفی کابینه و نطق خود در مجلس با اشاره به وضعیت سخت اقتصادی و ضرورت همبستگی ملی، اعلام کرد دولت چهاردهم مصمم به خدمت به مردم و مبارزه با فساد است و از نمایندگان خواست با حمایت خود، به تقویت نقاط قوت کشور کمک کنند. بر همین اساس آنچه روز گذشته در مجلس مشاهده شد، نشان داد دولت و قوه مقننه در ضرورت مقابله با فساد هم‌عقیده هستند و برای تحقق این امر تلاش خواهند کرد. در هر حال وضعیت کشور به‌گونه‌ای است که هماهنگی بیش از پیش قوا در اجرای امور اصلاحی را امری ناگزیر می‌کند و خروجی پیشنهادات دولت و بررسی کابینه باید راقم وضعیتی مطلوب که در آن نفع اصلی متوجه عموم جامعه است، باشد.

در ادامه این گزارش و دو صفحه پیش رو به بررسی اظهارات مطرح درباره وزرایی که روز گذشته مورد ارزیابی نمایندگان مجلس قرار گرفتند، می‌پردازیم.

نظر موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی

مهارت آموزی، استفاده از بخش صنعت برای آموزش، ایجاد پویایی در بخش فنی و حرفه‌ای به خصوص در بازار کار، بهره بردن از بخش خصوصی برای توسعه اشتغال در بین جوانان از جمله دلایلی بود که موافقان وزیر پیشنهادی کار درباره برنامه‌های میدری برشمرده و او را لایق تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانستند.

در همین حال نبود تکالیف قانونی وزارت کار در برنامه پیشنهادی میدری و ضعف مدیریتی ایشان از نکات مطرح در مخالفت با این وزیر پیشنهادی بود.

موافقت اقتصاددانان اصولگرا و اصلاح‌ طلب با میدری

سید محمد سادات ابراهیمی نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حمایت از دکتر میدری برای وزارت رفاه خودش موضوع یک وفاق و اجماع کم‌سابقه شده است. اینکه از بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و بسیاری از اقتصاددانان اصولگرا و اصلاح طلب و نیروهای عدالت خواه و چهره‌های برجسته سیاسی با گرایش‌های سیاسی متکثر از دکتر میدری حمایت می‌کنند نشانه مهمی است.

نماینده مردم شوشتر در مجلس افزود: طیف گسترده‌ای از متخصصان با گرایش‌های سیاسی متنوع تواناترین مدیر برای ارتقای سیاست اجتماعی و خدمات رفاهی را جناب آقای دکتر میدری می‌دانند. دکتر میدری به شهادت بهترین متخصصان، بهترین فرد برای سکان‌داری این وزارت است که فهم نظری و تجربی بسیار عمیقی از سیاست اجتماعی توافق ساز عدالت گستر دارد.

وی ادامه داد: سلامت میدری در میان مدیران عالی کم‌نظیر است و دغدغه‌اش کاهش فقر و نابرابری و کاهش رنج طرد شدگان و بی‌پناهان است. هزاران هزار کارگر ساختمانی که از ابتدایی‌ترین حق خود یعنی بیمه محرومند، هزاران دانش آموز بازمانده از تحصیلی، هزاران کودک بی‌شناس‌نامه‌ و ده‌ها میلیون ایرانی که درآمد پایه و حمایت رفاهی پایینی دارند، چشم انتظار حضور این وزیر با کفایت هستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: میدری در جلسات کابینه هم می‌تواند مهم‌ترین پشتوانه فکری برای راهبرد عدالت خواه و توافق‌گرای رئیس‌جمهوری و توجهش به توانمندسازی حاکمیت و جامعه باشد.

سادات ابراهیمی با بیان اینکه دولت وفاق ملی با حضور میدری کامیاب‌تر خواهد بود، یادآور شد امیدوارم که همه نمایندگان عزیز از همه جناح‌های سیاسی هم با رای اعتماد به او خیر و منافع ده‌ها میلیون هموطن فقیر و محرومانده‌شان را اولویت بر مسائل جنایی و سیاسی خود قرار دهند.

وی عنوان کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ دکتر میدری که در هیاهوی سیاسی سال‌های گذشته دیده نشد، ساخت زیرساخت‌های ظرفیت‌ساز درباره فقر و نابرابری در ایران بوده است. این نماینده مجلس تاکید کرد: ایشان تصویر دقیقی از نقشه فقر در ایران و شناخت خوبی از ابزارهای لازم برای فقرزدایی دارد. پایگاه داده رفاه ایرانیان و مجموعه‌های پژوهشی قابل اتکای حوزه فقر و نابرابری از جمله تلاش‌های تخصصی دکتر میدری هستند که موجب افزایش ظرفیت‌های اجرایی سیاست‌گذاری رفاهی در کشور شدند. وی توانایی میدری در برقراری ارتباط با بدنه کارشناسی حوزه رفاه را از دیگر ویژگی‌های میدری برشمرد.

باید به استعلام مراجع امنیتی اعتماد کرد

سیدنجیب حسینی نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: میدری برای توانمندسازی اقشار محروم کشور راهکارهای مناسبی را در نظر گرفت است. از طرفی باید با خط کش امروز قضاوت کنیم و رأی دهیم.

نماینده مردم مینودشت در مجلس افزود: رئیس مجلس شهادت دادند که استعلام وزیران پیشنهادی گرفته شده است بنابراین شما چگونه می‌گویید مراجع امنیتی گزارش نادرست به رئیس‌جمهوری داده‌اند. نباید اعتماد به دستگاه‌های امنیتی از بین برود. دستگاه‌های امنیتی با کسی تعارف ندارند و خط قرمز آنها قانون و امنیت کشور است.

حسینی با بیان اینکه در ۱۶ سال گذشته این وزارتخانه مهم و زیربنایی یک وزیر متخصص نداشته است، گفت: ثمره آن ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی است که سبب بیکاری و وضعیت نابسامان اشتغال در کشور شده است. برهمین اساس باید وزیری مسوول شود که بتواند مشکلات را حل کند تا زندگی مردم دچار مشکل نشود.وی اضافه کرد: میدری بیشترین خدمت و حمایت را از اقشار آسیب پذیر داشتند و مسئولانی که با اقشار محروم در ارتباط بودند می‌توانند بر این موضوع صحه بگذارند. از طرفی نیز ایشان فردی عدالت‌محور است و تلاش دارد تا عدالت در کشور تحقق یابد.

این نماینده مجلس در دوره دوازدهم، گفت: تحقق عدالت، کاهش فقر، از بین بردن نابرابری‌ها، تقویت سیاست‌های حمایتی و حمایت از اقشار محروم در جامعه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی دیده می‌شود و ایشان نیز بر این باور است که باید این موارد پیگیری شود. همچنین ایشان قول دادند که صندوق‌های بازنشستگی و شستا را در اختیار افرادی توانمند قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: همه تشکل‌ها، سمن‌ها و جامعه کارگری و بسیاری از افرادی که در کشور با کارگران در ارتباطند از ایشان حمایت کردند زیرا او را شخصی متخصص و کاربلد می‌دانند. بنابراین نباید به خاطر اشتباهی که در گذشته صورت گرفته است افراد متخصص، کارآزموده، کاربلد و کاردان را از دسترس خارج کنیم، اجازه دهید وزیر پیشنهادی رأی بیاورد تا منجر به پیشرفت و عدالت محوری و ایجاد امید در جامعه کارگری شود.

خط فقر در زمان معاونت میدری افزایش یافت

در ادامه قاسم روانبخش در مخالفت با انتخاب میدری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زمانی که میدری معاون وزیر تعاون بود خط فقر از ۲۰ درصد به ۲۸ درصد افزایش یافت.

وی بیان‌داشت: دیدگاه میدری به مقوله فقر سبب افزایش خط فقر شد. روانبخش ادامه داد: رای اعتماد به هر یک از وزرا، یعنی حاکم کردن یک شخص بر جان و مال و ناموس مردم و باید با اعتقاد باشد. نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزیر تعاون با اشاره به جمله مرحوم «مصباح یزدی» که گفت «هر دستی که بالا یا پایین می‌آوردید باید برای آخرت پاسخ داشته باشید» گفت: این‌طور نیست که تمام شود، چرا رای دادی و چرا رای ندادی نکته بسیار مهمی است.

روانبخش ادامه داد: همانگونه که حضرت آقا فرمودند دولت محصول مشترک مجلس و رئیس‌جمهوری است و رئیس‌جمهوری معرفی می‌کنند و ما هم باید رای اعتماد بدهیم. وی افزود: در قانون اساسی هم این حق به مجلس داده شده و بنابراین اگر مخالفتی و موافقتی می‌شود، این حق مجلس است و جمع بندی ما می‌شود کابینه‌ای که باید برای مردم خدمت کنند.

نماینده مخالف وزیر تعاون گفت: بنابراین هرچه تلاش کنیم فردی توانمندتر انتخاب شود کمک به رئیس‌جمهوری است و این به معنای مخالفت با وی نیست. روانبخش اضافه‌کرد: آقایانی که برای کسب رای اعتماد می‌آیند، کمتر به نطق مخالفان توجه می‌کنند و صحبت‌های خود را کرده و می‌روند و کاری ندارند که چه گفته شد. روانبخش در ادامه گفت: اصلاح طلب دو معنا دارد که یک معنا اصلاحات رضاخانی و امریکایی است و یک معنا اصلاح و تغییر با پایبندی به اصول است که اگر اصلاح طلبی با معنای دوم منظور باشد، ما با آن مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: در مقابل یک معنای اصلاح طلبی تغییر تدریجی یک نظام است و متأسفانه بخشی از افرادی که در کشور ادعای اصلاح طلبی کردند، این نگاه را دارند که ما به شدت با آنان مخالف هستیم چرا که آنان به دنبال زیر پا گذاشتن اصول هستند. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی که معتقد به اصلاحات رضاخانی و امریکایی هستند به ولایت، ولایت فقیه و حکومت دینی اعتقادی ندارند و مبنای فکری آنان که اصلاح طلبان تندرو هستند، اومانیسم و سکولاریسم است. ما با این نوع از اصلاح طلبان زاویه داریم که برخی از افرادی که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شدند مانند ظفرقندی و میدری جزو این دسته هستند. روانبخش ادامه داد: اگر کسی به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد، نباید در مقابل مقام معظم رهبری نامه جام زهر را بنویسد. همچنین تحصن در مجلس ششم اقدامی بود که برای دشمن خوراک فراهم کرد.

وی گفت: فارغ از مسائل سیاسی، میدری عملکرد و کارآمدی لازم را هم نداشته و مدیریت وی در زمانی که معاونت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برعهده داشت خوب نبود و در زمان وی جمعیت زیر خط فقر کشور افزایش یافت. مقام معظم رهبری فرمودند در جلسات رأی اعتماد دقت کنید و به افرادی رأی دهید که سوءسابقه نداشته باشند و بر این اساس حتی اگر میدری بابت کار‌های گذشته خود هم بگوید پشیمان هستم، اما سوءسابقه دارد.

تکالیف قانونی وزارت کار در برنامه نیامده است

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار در ادامه این صحن علنی اظهارکرد: برنامه نسبتا خوبی را نوشتید، ولی آقای میدری چند مسئله است که در تکالیف قانونی جنابعالی بوده است، ولی در برنامه نیامده است.

وی افزود: یکی از نقش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه در موضوع رشد ۸درصدی است که در برنامه شما نیامده است. همچنین در خصوص احکام دائمی، برنامه صندوق‌های بازنشستگی غیر دولتی باید تشکیل شود و از تکلیفتان است که در شما برنامه نیامده است.

حاجی دلیگانی اضافه کرد: در خصوص نحوه‌ جذب مطالباتی که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی از دولت دارد، هیچ اشاره‌ای نشده است که اکنون بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان گفته می‌شود بلاخره این‌ها از جیب کارگران است. چکار میخواهید کنید؟ همچنین راجب متناسب‌سازی حقوق کارگری و بازنشستگی کشوری چیزی در برنامه نیامده است.

وی خطاب به آقای میدری در خصوص مستمری صندوق روستایی گفت: شما حتما می‌دانید که صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، یک میلیون و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به یک خانواده مسترمی می‌دهد چه برنامه‌ای برای آن دارید؟

نماینده مجلس عنوان کرد: راجع به حداقل حقوق مددجویان، معلولان که در قانون آمده است و پرداخت نمی‌شود؛ چکار می‌خواهید کنید؟ همچنین سازوکار دستمزد کارگران باید در این برنامه می‌آوردید که در شورای‌عالی کار مطرح شود.

وی با انتقاد از سامانه رفاه ایرانیان گفت: اطلاعات مردم در سامانه رفاه ایرانیان اینقدر خلاصه و نادرست، وارد شده و به خاطر آن دهک‌های مردم بالا و پایین ثبت می‌شود و نمی‌توانند از برخی حقوق استفاده کند.وی به وضعیت درمان در بیمارستان‌های تامین اجتماعی پرداخت و گفت: بدهی‌هایی که بین بخش درمان شما با دانشگاه علوم پزشکی هست، همیشه یکی از معضلات است و همه همکاران می‌دانند که از مشکلات عمده است، در قانون آمده و جریمه مشخص شده است، ولی در برنامه شما چیزی ندیده‌ام. نماینده مجلس دوازدهم اضافه کرد: در مورد تعداد پزشکان آمار بگیرید، تعداد پزشکان نسبت به گذشته در بیمارستان شما چقدر کاهش پیدا کرده است؟ همچنین طرف قرارداد؟ این در برنامه شما نیامده است، برای اینکه پزشکان و پرستاران را در سازمان تامین اجتماعی جذب و نگه دارید چه برنامه‌ای دارید؟ ضمن اینکه سازمان تامین اجتماعی بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد.

وی با اشاره به فرصت‌های شغلی گفت: اتباع بیگانه هر شغلی، از سبزی فروشی تا طلا فروشی را اشغال کرده‌اند. در حالی که طبق قانون بیش از ۴۶ مورد شغلی نمی‌توانند بروند. این در برنامه شما نیامده است. همچنین در خصوص توسعه خوشه‌های تولیدی و کسب و کار که جزو بند ششم قانون است، در برنامه شما نیامده است. در خصوص بخش تعاون، سهمی که در مشارکت باید داشته باشد در برنامه‌ها نیامده است.

وی در پایان گفت: آقای میدری یک سوال انتحاری دارم؟ آیا خود را مسئول اشتغال در کشور می‌بینید؟ چون برخی از وزرای قبلی گفته‌اند که ما مسئول اشتغال نیستیم پس گفتیم چه کسی باید پاسخگو باشد که کسی پاسخگو نبود.

نظر موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه‌های غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی را برای این وزراتخانه با حداکثر آرا تایید کرد. این کمیسیون برنامه‌های نوری قزلجه را متکی به دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی، عمل به برنامه هفتم توسعه در حوزه کشاورزی، زمان بندی برنامه‌های اجرایی، تمرکز برنامه‌های وزیر پیشنهادی به امنیت غذایی، توجه به توسعه روستایی و عشایری، اصلاح ساختار تشکیلاتی وزارت جهادکشاورزی و انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی دانست.

غلامرضا نوری قزلجه دارای سوابق مختلفی در حوزه‌های سیاسی و اجرایی از جمله معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته و مشاور استاندار آذربایجان غربی و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی است.

نمایندگان موافق وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی دولت چهاردهم روحیه فساد ستیز، سلامت اقتصادی، پاکدستی، معتقد به مبانی انقلاب و پایبندی به شایسته سالاری را از جمله دلایل تایید وی برای سکانداری این وزارتخانه برشمردند. همچنین «سید سلمان ذاکر» و «احمد بخشایش اردستانی» به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی به سخنرانی پرداختند.

نوری قزلجه درد کشاورز را می‌فهمد

محمد سبزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: همه در قبال حرفی که می‌زنیم و رای که می‌دهیم، مسئول هستیم و نباید احساسی و سیاسی عمل کرد بلکه باید بر اساس حجت شرعی عمل کنیم.محمد سبزی افزود: حدود ۳۰ درصد اشتغال و ۴.۵ میلیون جمعیت کشور را بخش کشاورزی شامل می‌شود و چالش‌های زیادی در این حوزه است و مشکلات آب، برق، نهاده‌های دامی، سوخت، مشکل ادوات کشاورزی، موضوع منابع طبیعی، تسهیلات به کشاورزان، بیمه کشاورزان و بیمه محصولات کشاورزی از جمله چالش‌های این حوزه است که به وزیر حرفه‌ای نیاز است.

نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صلاحیت نوری قزلجه را باید بر اساس شاخص‌هایی که رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان فرمودند سنجید و بر اساس این شاخص‌ها وزرای پیشنهادی ارزیابی می‌شوند. وی با اشاره به کارآمدی وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی اظهارکرد: نوری سه دوره در مجلس شورای اسلامی و هر سه دوره در کمیسیون جهاد کشاورزی فعال بوده و یک دوره معاون اجرایی در مجلس بوده و جانشین قائم مقام وزیر و مشاور وزارتخانه بوده و کشاورز و کشاورز زاده است و با گوشت و پوست خود کشاورزی را لمس کرده و درد کشاورز را می‌فهمد. همچنین از هنرستان تا دکتری در رشته تخصصی کشاورزی تحصیل کرده و مسئولیت‌های استانی و کشوری در این حوزه داشته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وی در قوانین تصویب شده در حوزه کشاورزی از جمله قانون برنامه هفتم توسعه نقش داشته، معتقد به جمهوری اسلامی است و اعتقاد قلبی به امدادهای الهی دارد، همچنین امید به آینده، نداشتن سوء سابقه، اشتهار به پاک دستی و صداقت، دارای نگرش ملی و غرق نشدن در مسائل سیاسی و جناحی، از دیگر خصوصیات بارز قزلجه است. سبزی یادآور شد: وی برنامه هفتم توسعه و سند ملی امنیت غذایی را سند راه خود دانسته و تکالیف راهگشایی برعهده وزارتخانه گذاشته است. از جمله بیمه اجباری تمام خطر محصولات کشاورزی، شناسنامه‌دار کردن محصولات، کاهش ۵۰ درصدی واردات دانه‌های روغنی که در برنامه‌های وی دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای، بهره‌برداری از سامانه کشاورزی هوشمند، توجه به آموزش و ترویج کشاورزی، بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی، تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی، اصلاح نظام بهره‌برداری تولید، اصلاح مجوزهای کسب و کار، توجه جدی به توسعه جوامع روستایی و عشایری، کشاورز محور کردن برنامه‌ها، پرادخت وجه گندم و برنج، رفع تداخلات اراضی کشاورزی، پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی و تامین سوخت محصولات کشاورزی از دیگر بخش‌های شاخص برنامه وی است.

تحصیلات تخصصی در حوزه کشاورزی

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نوری قزلجه مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی در این کابینه است؛ او در همه دوران خدمتی مسئولیت‌هایی در سطوح کارشناسی با همترازی وزیر داشته است و به پاکدستی، سلامت اقتصادی، اقتدار و مشی مدیریت جهادی شهرت دارد.

سید ابوالحسن مصطفوی افزود: نوری قزلجه دارای تجارب، تخصص بوده و روستازاده و کشاورزاده است. تحصیلات او در دوران مدرسه و دانشگاه در زمینه کشاورزی است و مسئولیت‌های استانی و کشوری در جهاد سازندگی و وزارت جهاد سازندگی و در مقطعی نیز با رای دانش آموختگان کشاورزی به عنوان عضو شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت داشته و در مجلس نیز در هر سه دوره به صورت داوطلبانه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بوده است. وی با بیان اینکه برنامه وی در راستای تامین امنیت غذایی در ابعاد خود اتکایی محصولات اساسی، ارتقا و بهره‌وری عوامل تولید، توجه به آموزش و ترویج کشاورزی است، تصریح کرد: بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی و توجه جدی به توسعه اقتصادی جوامع روستایی، اصلاح سوخت ماشین‌آلات کشاورزی، اصلاح نظام بازرگانی محصولات کشاورزی از دیگر برنامه‌های ارزشمند وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است. مصطفوی خاطرنشان کرد: توجه به توسعه پایدار، توجه به استفاده از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی، توجه به کاهش ریسک فعالیت کشاورزی و بیمه تامین اجتماعی تولید‌کنندگان بخش کشاورزی و تاکید بر فساد ستیزی در برنامه‌های وی برجسته و قابل اتکا است.

چالش‌هایی که در برنامه وزیر پیشنهادی نیامده است

صمترحمت الله نوروزی نماینده علی‌آباد کتول به عنوان دیگر مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهارکرد: امنیت غذایی بارها مورد تایید مسئولان نظام بوده است.

وی با بیان اینکه چالش‌های فراوانی پیش روی بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: ناپایداری منابع کشاورزی، عدم تعادل سفره‌های آب زیرزمینی، ناهماهنگی برنامه‌های آب و کشاورزی و بالا بودن هزینه‌های تولید، از جمله این چالش‌هاست. همچنین عدم کفایت سرمایه‌گذاری، تغییرات اقلیم و آب و هوایی، نارسایی زنجیره تامین و عدم وجود فناوری مناسب از دیگر چالش‌ها است که باید برای آنها برنامه داشت.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خاطرنشان‌کرد: با سلطان واردات چه برخوردی می‌خواهید داشته باشید؟ همچنین چه برنامه‌ای برای موضوع یکپارچه‌سازی اراضی و حمایت از کشاورزان با توجه به نرخ ارز چه برنامه‌هایی دارید؟

سنگ بزرگ علامت نزدن است

صمتدر ادامه احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان در مخالفت با نوری قزلجه به چند مورد اشاره کرد و گفت: فهرست کابینه مطلوب نیست اما موجه است. اگر این لیست توسط آقای پزشکیان وسط میدان مسابقه به آقای جلیلی ارائه می‌شد، فرآیند رقابت کوتاه می‌شد و جلیلی به نفع پزشکیان کنار می‌کشید و کوتاه می‌آمد.

این نماینده مردم ادامه‌داد: در برنامه نوری قزلجه همه مسائل دنیای کشاورزی اعم اصلاح ساختار، تجمیع زمین، روستا محور بودن آورده شده است، به طوری که به اعتبار سنگ بزرگ علامت نزدن است در این برنامه مشاهده می‌شود، گویی وزیر در زنگ انشا از همه چیز گفته اما هیچ کاری را نیز نمی‌خواهد به سامان برساند.

اردستانی اظهارکرد: من علاقه‌مند بودم آقای نوری حداقل یک شاخص بدهد که طی چهار سال آینده بتوانیم وی را محک بزنیم. سنگ بزرگ علامت نزدن است. وی افزود: برنامه شما از فقدان چارچوب فکری برخوردار است چرا که به معلول اشاره دارد اما برنامه‌ریزی ندارد. چطور این آمال و آرزوها را محقق می‌کند؟ امیدوارم موفق شوند.

تاکید بر حقوق کشاورزان در برنامه پیشنهادی

صمتسید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: برنامه‌های شما را به صورت فشرده دیدم، چون فرزند مجلس و کمیسیون کشاورزی هستید و با درد کشاورزان هستید، برنامه‌ها را خوب نوشتید اما نکاتی مربوط به حقوق کشاورزان است که باید بگویم.

ذاکر افزود: اقتصاد و سرانه درآمد ما نوعا از کشاورزی است. شما اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌وری را مطرح کردید اما نگفتید که صادرات کشاورزی را چطور باید به بهره‌برداری برسانیم؟ آیا با روش تهاتر محور؟

وی اضافه‌کرد: روش‌های بهره‌وری چیست؟ امروز کشاورز فقط کار می‌کند، مشکل اقتصاد کشور را حل می‌کند اما در آخر درآمد روزانه خود را نمی‌تواند پیدا کند. نماینده ارومیه در مجلس گفت: به کاهش مصرف آب اشاره کردید، اما به چه نحو؟ به نحو کاهش چاه‌های کشاورزی؟ ضعف حاکمیت مسئولیت را به گردن کشاورز می‌اندازد اما چاه او را پر می‌کند. مسئولان نمی‌دانند این افراد زندگی دارند؟ آیا با آبیاری قطره‌ای و نوین که امر حاکمیتی باید باشد قصد چنین کاری را دارید؟

وی خاطرنشان کرد: شما گفتید حفاظت از کشاورزان را با تجمیع و یکپارچه‌سازی کشاورزی خرد و بسیار خرد شروع خواهید کرد. ما نزدیک به ۴۰ میلیون هکتار کاشت داریم و بقیه رها شده است. شما می‌خواهید قدر اراضی کشاورزی را بدانید اما به چه قیمت؟ آیا به نرخ تخریب آلونک، خانه و انباری کشاورزان؟ این فرد باید کجا زندگی کند؟ ۹ ماه در باغچه‌ها زحمت می‌کشد باید کجا استراحت کند؟ برای این‌ها برنامه دارید؟ من چیزی نمی‌بینم. ذاکر اظهارکرد: در دوره مجلس یازدهم قانون کردیم که یک خانه باغ درست شود، اما کمیسیون کشاورزی خروجی نداد. برنامه خود را در این مورد بگویید و برای مردم امید ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین