-

وفاق ملی باید در عرصه اندیشه شکل گیرد

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اصلاح‌طلبان فرزندان ایران و برخاسته از انقلاب و وفادار به انقلاب هستند و سیاست ما نباید حذف باشد.

وفاق ملی باید در عرصه اندیشه شکل گیرد

احمد میدری در دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود در جلسه رأی‌اعتماد مجلس گفت: در هفته گذشته در کمیسیون‌ها حاضر شدم و در آنجا مسئله اصلی، بحث مجلس ششم و مسائل مرتبط با مجلس ششم بود. ابتدا عرض کنم جایگاه وزارت کار در دنیا چه بوده است و برنامه اصلی پزشکیان که همان وفاق ملی است، چقدر با وزارت کار همخوانی دارد. اندیشمندانی که به‌دنبال اصلاح و نه دگرگونی نظام سیاسی بودند، راه‌حل را در تغییر نگرش‌ها دیدند.

وزیر پیشنهادی وزارت کار گفت: امروز ۲۸ مرداد است و ۲۸ مرداد زمانی به کودتا منجر شد که همه کشورها در استقلال موفق شدند و منافع خودشان را ملی کردند، اما چرا ما نتوانستیم؟ چرا ۲۸ مرداد چون داغی بر دل ایرانیان ماند؟ آن چیزی که تاکنون بر کشور حاکم بوده، اختلاف بین برادران بوده است. اختلافات خانمان‌سوز، امکان فرصت‌سازی را به ما نمی‌دهد و من بیش از ۲۰ سال در این زمینه کار کرده‌ام.

میدری گفت: بر این باورم که اصلاح‌طلبان فرزندان ایران و برخاسته از انقلاب و وفادار به انقلاب هستند و سیاست ما نباید حذف باشد.

وی افزود: وفاق ملی باید در عرصه اندیشه شکل گیرد، به‌همین‌علت است که مقام معظم رهبری فرمودند الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت و جهاد تبیین انجام شود. مسئله اصلی ایران از منظر داخلی و خارجی عدم‌وفاق است.

وزیر پیشنهادی وزارت کار گفت: اما در وزارت کار وظیفه تبدیل مذاکرات، مبارزات و جنجال‌های سیاسی به مذاکرات اقتصادی را دارم. وقتی گروه اقتصادی یاد بگیرد از طریق سه‌جانبه‌گرایی با نظام در نظام اجرایی مذاکرات مشارکت پیدا کند، آنگاه زندگی جمعی و چگونگی گفت‌وگوی مدنی و چگونگی گفت‌وگوی مدنی با حکومت را خواهند یافت.

وی افزود: تا زمانی که جامعه منفرد تشکل‌ها، کارگران و کارفرمایان به‌صورت سه‌جانبه مشارکت ندارند، ما نمی‌توانیم کنش جمعی را یاد بگیریم. توسعه، زمانی امکان‌پذیر است که انسان‌ها یاد بگیرند که منابع فردی را چگونه در کنش‌های جمعی و نه کنش‌های فردی حداکثری کنند.

وی تصریح کرد: برنامه دوم آقای پزشکیان که آرمان انقلاب، فرمان مقام معظم رهبری و آرمان‌های بشری و الهی است، عدالت اجتماعی است. در وزارت‌کار مسئولیم که صدای فقرا و مدعی‌العموم آنها باشیم.

میدری گفت: وزارتخانه بیش از ۵۵۰ شرکت دارد، وزارتخانه‌ای که می‌خواهد در انتصاب هیات‌مدیره و مدیران‌عامل این شرکت‌ها نقش ایفا کند، از وظایف سیاست‌گذاری می‌ماند و این عدم‌مدیریت بنگاه‌ها، یکی از معضلات اساسی اقتصاد ایران است.

وی افزود: هر فسادی در این شرکت‌ها منتشر می‌شود، به سرمایه‌های اجتماعی آسیب می‌زند و یغماگر روحیه ملی ایرانیان است. امروز نابرابری در تهران و شهرها موجب مشکل برای تهران و کل ایران شده است. سرانه شهرداری تهران ۶ برابر شهرهایی مثل اصفهان و مشهد و ۱۰ برابر شهری مثل آبادان است. یعنی کسی که به تهران پا می‌گذارد، ۱۰ برابر آبادان از یارانه‌های شهرداری بهره‌مند می‌شود. گرانی مسکن، ترافیک و آلودگی به‌خاطر این تمرکز بیش از حد به‌وجود آمده است.

وی گفت: این وزارتخانه مدعی‌العموم فقرا است و برابری در آموزش و سلامت عین کارآمدی است. اشتباه بزرگی مرتکب شدیم و وزارت آموزش و پرورش ما از امریکا خصوصی‌تر است. امنیت بهداشت و آموزش ۳ وظیفه‌ای است که هیچ‌وقت دولت‌ها به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند.

مدیریت مبتنی بر پاکدستی نیاز به پول و اعتبار ندارد

غلامرضا نوری‌قزلجه، گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در جلسه علنی نوبت صبح دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌هایش، گفت: بنده با فساد هیچ نسبتی نداشته‌ام، اما با فسادستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم.

وی افزود: در هر کجا که خدمت کرده‌ام، از ابتدا مشی من پاکدستی و فسادستیزی بوده و یک مورد هم خلاف این در طول دوره خدمتی بنده اتفاق نیفتاده است. بنابراین، این محکم‌ترین وعده‌ای است که در مجلس و در محضر شما می‌توانم بدهم.

نوری‌قزلجه تصریح کرد: مدیریت مبتنی بر پاکدستی و روحیه جهادی نیاز به پول و اعتبار ندارد، امیدوارم بتوانیم با کمک همکارانم چنین روحیه‌ای را در وزارت جهاد پیاده کنیم.

وی اضافه کرد: اینکه ما خوداتکا باشیم، خوب است، اینکه برنامه‌های اصلاح نژادی داشته باشیم و به‌عنوان یک رقیب لاین خارجی داشته باشیم، ضروری است و حتما دنبال خواهیم کرد، اما با این سیاست که اجبار کنیم که یک لاینی از نظر ضریب تبدیل و بهره‌وری درجه پایینی دارد و اجبار کنیم که باید مرغداران آن را استفاده کنند و ارز بدهیم و با این مشکلات از امریکای‌جنوبی دان بیاوریم تا مرغ‌ها آن را به فضولات تبدیل کنند و بیرون بریزیم، با آن مخالفم.

گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از موانع اصلی و اساسی در بخش کشاورزی، آب است، گفت: مسئله بسیار جدی و مهم و تکلیف قانونی در بخش کشاورزی، کاهش مصرف آب در این بخش است، چاره‌ای جز توسعه سیستم‌های نوین آبیاری نداریم که بسیار مهم است.

نوری‌قزلجه تاکید کرد: حدود ۳ میلیون هکتار آبیاری نوین اجرا شده و حدود ۳ میلیون هکتار نیز نیاز داریم که همین ۳ میلیون هکتار، به ۱۵۰ همت اعتبار نیاز دارد که امیدواریم در قالب برنامه هفتم تامین شود و بتوانیم اینها را اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ضریب خودکفایی در محصولات غذایی که امنیت غذایی ما به آن اتکا دارد، ۸۰ درصد است که قصد داریم آن را به ۹۰ درصد ارتقا دهیم، گفت: برنامه‌هایی که تقدیم شده براساس توصیه‌های رئیس‌جمهور و اسناد بالادستی و در حوزه کشاورزی هم قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران، برنامه هفتم پیشرفت و همچنین اسناد بالادستی، نظیر سیاست‌های ابلاغی در حوزه‌های مختلف است که به بخش کشاورزی ارتباط دارند.

گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: این برنامه‌ها قوانین مادری است که در حوزه کشاورزی هستند و مورداستناد است و براساس آنها این برنامه، تنظیم شده است.

وی بااشاره به ارائه تسهیلات تامین تراکتور کشاورزان بر تامین امنیت غذایی تاکید کرد و گفت: دانش‌بنیان را در ساختار وزارتخانه، نهادینه خواهیم کرد. گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه از اجرای قانون رفع تداخل اراضی خبر داد و بر لزوم تقویت نظام ترویج و دانش‌بنیان شدن دانش کشاورزی تاکید کرد. وی افزود: شایسته‌سالاری و توجه به تناسب تخصص و تجربه با سمت و پست در انتخاب مدیران ستادی تا مرکز خدمات کشاورزی مدنظر خواهد بود.

پیگیری شاخص‌های توسعه اقتصادی

فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تشکر از حسن‌اعتماد و حمایت آقای رئیس‌جمهوری گفت: در صورت رأی‌اعتماد از مجلس شورای اسلامی، تمام تلاش خود را برای پیشبرد اهداف به‌کار خواهم بست.

او ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان یک دستگاه تاثیرگذار در حوزه حمل‌ونقل مطرح است. در بخش حمل‌ونقل مشکلات متعددی وجود دارد و باید برای حل آن تمام ارگان‌های مربوطه به ما دست یاری دهند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: از شاخص‌های اصلی توسعه اقتصادی، توسعه ترانزیت است. موضوع ترانزیت در اولویت اول با کشورهای همسایه بوده و به این ترتیب تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس‌جمهوری از برنامه‌های من است. با همراهی مجلس، طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر را مطابق برنامه هفتم تکمیل خواهیم کرد.

صادق مالواجرد ادامه داد: یکی از اولویت‌های اصلی برنامه کاری اینجانب، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل است که متناسب با ظرفیت بار و مسافر در هر محور باتوجه به مسیرهای ترانزیتی و کریدورها اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: تکمیل شبکه ریلی شمال به جنوب، تکمیل شبکه ریلی شرقی و غربی، برقی‌سازی قطارها و قطار سریع‌السیر و ایجاد دالان‌های راهبردی ریلی و دریایی، اتصال مراکز بزرگ صنعتی و معدنی به شبکه ریلی با مشارکت بخش خصوصی از جمله اقدامات مطرح در برنامه خواهد بود. افزایش ظرفیت فرودگاه‌های اقتصادی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ارتقای کمی و کیفی فرودگاه‌ها، کاهش مناطق پرواز ممنوع و رفع محدودیت‌های پروازی، بازطراحی شبکه پروازی کشور نیز از جمله برنامه‌های موردنظر است. وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: توسعه شبکه آزادراهی کشور از طریق مشارکت بخش خصوصی، توسعه و تکمیل شبکه‌های روستایی و نگهداری زیرساخت‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که البته تحقق آنها با همکاری دولت و مجلس میسر خواهد شد.

تعامل با قوه قضاییه به سطح استانی خواهد رسید

وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: در دولت چهاردهم می‌خواهیم تعامل قوه قضاییه را محدود به کارگروه پنج‌نفره نکنیم و به سطح استانی برسانیم.

امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری پس از استماع نظرات موافقان و مخالف برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی و سیدالشهدای مدافع حرم و اسماعیل هنیه اظهار کرد: اعتقاد داریم ممکن است در رسیدگی‌ها چه در دستگاه قضایی و چه در تعزیرات نواقصی وجود داشته باشد؛ مطمئن باشید در تلاش خواهیم بود تا نواقص را برطرف کنیم.

رحیمی خاطرنشان کرد: ریاست محترم قوه قضاییه اعتماد کاملی به تعامل مجلس و دولت دارند. اگر ریاست قوه قضاییه اعتقادی به تعامل نداشته باشند، وزیر دادگستری نمی‌تواند این تعامل را ایجاد کند. در دوره قبل رئیس قوه قضاییه با همه کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها جلسه داشتند. نقص بسیار جدی در تعامل با نمایندگان مجلس در سطح شهرستان‌ها وجود دارد. برنامه ما تقویت تعامل با نمایندگان در سطح شهرستان است که برای اجرای حق و عدالت، وزیر دادگستری با مدیران قضایی ارتباط داشته باشد.

وزیر پیشنهادی دادگستری تصریح کرد: ان‌شاءالله اگر مورداعتماد شما قرار بگیرم، با تجربه‌ای که حاصل شده، تعامل قوه قضاییه و مجلس بهتر از قبل خواهد شد. رحیمی گفت: به‌جای صحبت در روزنامه‌ها باید بین خود صحبت و چالش‌ها را رفع کنیم.

جهان نظم تک‌قطبی به رهبری امریکا را پس زده است

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: منطقه و جهان نظم تک‌قطبی به رهبری امریکا را پس زده است و به‌دنبال شکل‌گیری نظم نوین با ظهور قدرت‌های نوین همانند جمهوری اسلامی ایران است.

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده در دفاع از برنامه‌ها و رویکردهای خود در وزارت دفاع افزود: از نمایندگان محترم و هیات‌رئیسه محترم، موافقان و مخالفان اینجانب و چه کسانی که در کمیسیون‌ها نظرات خود را اعلام کردند، تشکر می‌کنم، چراکه تمام نظرات برادران و خواهران به ارائه برنامه دقیق‌تر کمک می‌کند.

امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه گفت: فناوری‌های نوین و غافلگیرکننده در حال ظهور و بروز است و معادلات نظم و امنیت منطقه‌ای پیچیده و پرتلاطم است؛ منطقه و جهان نظم تک‌قطبی به رهبری امریکا را پس زده و به‌دنبال شکل‌گیری نظم نوین با ظهور قدرت‌های جدیدی همانند جمهوری اسلامی ایران است. در چنین شرایطی، فشارهای استکبار جهانی و اذناب منطقه‌ای آنها بر ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، روانی، فرهنگی و اقتصادی بر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تحریم در حوزه دفاعی و امنیتی با شدیدترین روش کنترلی اعمال شده است. پس از عملیات وعده صادق، تلاش برای تقویت رژیم منحوس صهیونیستی آغاز شده است و این رژیم پس از این عملیات، بیش از گذشته ماهیت خود را به‌نمایش گذاشته است.

وی افزود: برای تامین نیازمندی‌های نیروهای مسلح و تحقق سیاست‌های رئیس‌جمهوری محترم، ضمن انجام هماهنگی‌های لازم با ستاد کل و سازمان‌های تابعه در نیروهای مسلح از کلیه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه دانشگاهی و علمی کشور بهره خواهیم برد.

سخن پایانی

از روز شنبه -۲۷ مرداد ماه- بررسی کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت در دو نوبت صبح و عصر در دستور صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و امور دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح و فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در این مدت در جایگاه سخنگاه مجلس حاضر شده و به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

عصر دیروز در صحن علنی مجلس نیز نمایندگان موافق و مخالف سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دیدگاه‌های خود را درباره وزیر پیشنهادی صمت اعلام کردند.

سه‌شنبه ۳۰ مرداد محمد اتابک وزیر پیشنهادی صمت به بیان برنامه‌های خود خواهد پرداخت. همچنین حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور، سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی، محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت، عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو و احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دیگر وزیران پیشنهادی هستند که قرار است تا روز چهارشنبه (۳۱ مردادماه) برنامه‌های خود را در صحن مجلس بیان کنند تا در همین روز رأی‌گیری درباره وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین