-
با کاهش هزینه تمام‌شده بازسازی کشتی‌ها و دکل‌های نفتی

ایزالکو به اهداف ۱۴۰۴ می‌رسد

ایزالکو به اهداف ۱۴۰۴ می‌رسد

اقتصاددانان می‌گویند وقتی کشوری در تولید محصولی مزیت نسبی ندارد، بهتر است آن صنعت را به حال خود رها کرده و هزینه مضاعفی بر دوش اقتصاد کشورش تحمیل نکند. این دیدگاه از این جهت مطرح می‌شود که کشتی‌سازی ایران باوجود تلاش‌هایی که شده و منابعی که طی سه دهه گذشته به این بخش گسیل شده، هنوز هم گرفتار مشکلات بسیاراست. تولید کشتی به موقع انجام نشده و به صرفه نبوده، اما تا زمانی که مالک ایرانی به کشتی‌سازی داخلی سفارش نمی‌دهد نباید این توقع وجود داشته باشد که مالکان خارجی به کشتی‌سازی‌های ما سفارش دهند. برای توسعه صنایع دریایی اعتقادی به حمایت مالی ندارم، چون معمولا با تغییر وزرا این حمایت‌ها ادامه پیدا نمی‌کند.

اهداف ۱۴۰۴ ایزالکو

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) یک منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته‌شده با وسعت هزار و۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس است که مجموعه‌های صنعتی و مدرن به‌ویژه مرتبط با کشتی‌سازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است. ایزوایکو تلاش می‌کند در افق ۱۴۰۴، مجتمعی سرآمد و الگو در صنایع کشتی‌سازی، سکوسازی، ترمینال‌های نفتی و معدنی در منطقه خلیج‌فارس باشد. این درحالی است که مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران بر کاهش هزینه تمام‌شده بازسازی کشتی‌ها و دکل‌های نفتی در ایزوایکو تاکید دارد.

کاهش هزینه تمام‌شده بازسازی کشتی‌ها

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) گفت: با اعتماد به توانمندی داخلی و سفارش تعمیرات و بازسازی کشتی‌ها و دکل‌های نفتی به متخصصان داخل این مجتمع، ضمن جلوگیری از خروج ارز، هزینه‌های تمام‌شده در مقایسه با تعمیرات در خارج از کشور را کاهش داده‌ایم.

به گزارش ایدرونیوز، سلمان ضربی در حاشیه آغاز تعمیرات دکل نفتی «سحر یک» در مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو گفت: شرکت حفاری شمال، کار بسیار بزرگی را به مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران سپرده است که تلاش خواهیم کرد باتوجه به توان بومی و تجربه این مجتمع بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. ضربی با اشاره به اینکه این دکل نفتی نیازمند تعمیرات اساسی است، اظهار کرد: این دکل به مدت ۱۳ سال به صورت متوالی فعالیت داشته و خروج آن از فعالیت عملیاتی کار دشواری بوده که شرکت حفاری شمال با اعتمادی که به مجتمع ایزوایکو داشته، اقدام به خروج از عملیات این دکل کرده است. مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو خاطرنشان کرد: باتوجه به کمبود دکل در دریا، سرعت در تعمیرات آن ضروری است و مجتمع صنایع فراساحل ایران بر این مهم واقف است و تمامی تمهیدات جهت تسریع در روند تعمیرات را انجام خواهد داد.

ضربی تاکید کرد: تعمیرات دکل‌ها در داخل کشور می‌تواند علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، موجب کاهش هزینه‌های تمام‌شده در مقایسه با تعمیرات خارج از کشور را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر دکل سحر یک، تعمیرات دکل‌های دیگر نیز در مجتمع کشتی‌سازی ایزویکو انجام شده، گفت: تاکنون تعمیرات و اورهال حدود ۱۴ دکل با اتکا بر توانمندی متخصصان داخلی در این مجتمع انجام شده است.

۷۰ درصد ظرفیت ایزالکو خالی است

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام در بازدید از ایزوایکو گفت: ایزوایکو یکی از ظرفیت‌های عظیم دنیا در صنعت دریایی است، چه در حوزه سکوهای نفت و گاز و چه در حوزه ساخت و تعمیرات شناورها بی‌نظیر است.

به گزارش حوزه ارتباطات و امور بین‌الملل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در روز پنجشنبه مورخ ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام با حضور در بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی کشور و بازدید از توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و پروژه‌های در دست اجرای این مجتمع عظیم صنعتی، جلسه مشترکی با مدیرعامل، مدیران و معاونان ایزوایکو برگزار کرد.

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام در جریان این بازدید ایزوایکو را یکی از صنایع پیشران تأکید شده در سیاست‌های کلی اقتصاد دریا پایه دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم به اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور برسیم که تاکید شده صنایع پیشران در کشور فعال شوند، یکی از صنایع پیشران همین کشتی‌سازی است.

جبرائیلی با اشاره به زیرساخت‌های عظیم و نیروی انسانی توانمند در ایزالکو گفت: در این زیرساخت دانشی عظیم نیز نهفته است و بااین‌همه، تنها حدود ۳۰ درصد از توان و ظرفیت مجتمع ایزوایکو فعال بوده و ۷۰ درصد از ظرفیت این زیرساخت خالی است.

جبرائیلی در ادامه عنوان کرد: به نظر من این ظرفیت یکی از ظرفیت‌های عظیم دنیا در حوزه صنعت دریایی، چه در حوزه سکوهای نفت و گاز و چه در حوزه ساخت و تعمیرات شناورهاست. من با تعدادی از افسران و کاپیتان‌های شناورهایی که برای تعمیر به ایزوایکو مراجعه کرده‌اند، صحبت کردم که هم از کیفیت کار و هم نرخ نهایی و زمان تعمیرات راضی بودند.

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام درباره نرخ بالای مواد اولیه در کشور افزود: متاسفانه مشکل جهانی‌سازی نرخ مواد اولیه در کشور مشکلی همه‌گیر است که در اینجا هم به‌طور محسوس خودنمایی می‌کند و ما را از مزیت‌های داخلی خودمان محروم کرده است.جبرائیلی ادامه داد: هزینه ساخت کشتی با جهانی بودن و دلاری بودن نرخ مواد اولیه بالا رفته و مزیت رقابتی ما را از بین برده است، به‌نحوی‌که به گفته دوستان، ما اگر ورق را از سایر کشورها وارد کنیم ارزان‌تر از خرید داخلی تمام می‌شود که ضربه سنگینی به این صنعت وارد کرده است. اگر بخواهیم سیاست‌های کلی اقتصاد دریامحور تحقق پیدا کند باید این معضل را حل کنیم تا ظرفیت‌های معطل‌مانده کشور احیا و به کار کشور بیایند.

قدمت و اهمیت صنعت کشتی‌سازی در ایران

به گواه مهری قدیمی که در منطقه «چغامیش» خوزستان کشف‌شده دریانوردی در فلات ایران سابقه‌ای به درازای چندین هزار سال دارد، این مهر که تصویر یک کشتی را با سرنشینان آن نشان می‌دهد تنها یکی از مواردی است که می‌توان با تکیه‌بر آن بر این موضوع صحه گذاشت، در زمان حفر کانال جدید سوئز نیز کتیبه‌ای از داریوش شاه هخامنشی کشف شد که گواه دیگری بر این مدعاست. از ساخت و خرید کشتی‌ها و قایق‌های جنگی در دوران ساسانی گرفته تا ناوگان‌هایی که برای مطالعات استراتژیک در عصر افشاریه مأمور کشف و بررسی سواحل همسایه می‌شدند نیز نشان دیگری از قدمت و اهمیت صنعت کشتی‌سازی در درازای تاریخ این مرزوبوم است.

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ با طراحی شرکت آلمانی «بلو‌اند فوس» در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌مرور بخش‌های مختلف آن به‌عنوان طرح توسعه ایجاد گردیـد. در این مدت این شرکت با ساخت و تحویل موفقیت‌آمیز سه کشتی اقیانوس‌پیما توانست توانایی خود را درزمینه ساخت این کلاس از شناورها به اثبات برساند. از سال ۱۳۹۶ با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست‌یافت.

سخن پایانی

ایزوایکو طی این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانیده؛ تا جایی که امروز با زیربنایی افزون‌بر ۱۱۰۰ هکتار و با بهره‌جویی از امکانات منحصربه‌فرد و کارکنانی متخصص به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود. هم‌اکنون ایزوایکو با دارا بودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین