آیا بحرانی بزرگ در ایران خودرو رخ داد ؟
شرکتهای خصوصیسازیشده که هنوز تحت مدیریت دولت فعالیت میکنند، به یک بار سنگین بر دوش ملت تبدیل شدهاند.
زیانهای قابل توجه این شرکتها در سال ۱۴۰۲ نشاندهنده ناکامیهای ساختار اقتصادی کشور است. بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه چگونه و در کدام حوزهها سرمایههای مردم به هدر رفته است!
خصوصیسازی بهعنوان یکی از راهکارهای اقتصادی، سالهاست که در ایران به منظور بهبود عملکرد و افزایش کارآیی شرکتها مورد توجه قرار گرفته است. اما آیا این تغییر واقعاً به نفع کشور و مردم بوده یا تنها هزینههای سنگینی را به همراه داشته است؟ بررسی آمار زیانهای مالی شرکتهای خصوصیسازیشده نشان میدهد که ناکامیهای مالی آنها تأثیرات منفی و چالشبرانگیزی بر ساختار اقتصاد ملی داشته است.
آمارهای نگرانکننده
در سال ۱۴۰۲، تعدادی از شرکتهای دولتی با مدیریت خصوصیشده، زیانهای عظیمی را به ثبت رساندهاند که نشاندهنده ناکارآمدی این مدیریتها و سوالات جدی درباره سیاستهای اقتصادی کشور است. بهعنوان مثال:
سایپا: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان
پارس خودرو: ۲۵ هزار میلیارد تومان
شرکت تولید نیروی برق حرارتی: ۹۲.۷ هزار میلیارد تومان
بانک ملی: ۷۵ هزار میلیارد تومان
توانیر: ۷۲.۵ هزار میلیارد تومان
بانک سپه: ۵۳ هزار میلیارد توما
راه آهن: ۲۱.۵ هزار میلیارد تومان
بانک کشاورزی: ۱۱ هزار میلیارد تومان
شرکت بازرگانی دولتی ۱۰ هزار میلیارد توما
پالایشگاه نفت آبادان: ۸.۵ هزار میلیارد تومان
بانک مسکن: ۵.۳ هزار میلیارد تومان
بیمه سلامت: ۳.۷ هزار میلیارد تومان
پشتیبانی اموردام: ۳ هزار میلیارد تومان
این آمارها به تنهایی گویای بحرانی بزرگ در حوزه صنعت و بانکداری کشور هستند.