بحران صنعت خودروسازی و قوانین سختگیرانه انتشار دیاکسیدکربن
در بحبوحه بحران صنعت خودروسازی، اتحادیه اروپا تحت فشارهای زیادی از سوی خودروسازان برای کاهش قوانین سختگیرانه انتشار دیاکسیدکربن قرار گرفته است. در عین حال، کشورهای اتریش، بلژیک، ایرلند و هلند از کمیسیون اروپا درخواست کردهاند که حمایت بیشتری برای برقیسازی خودروهای شرکتها فراهم کند.
در مواجهه با بحران صنعت خودروسازی، اتحادیه اروپا تحت فشار خودروسازان قرار گرفته است تا مقررات مربوط به کاهش انتشار دیاکسیدکربن (CO2) خودروها را کاهش دهد. با این حال، برخی کشورها از کمیسیون اروپا درخواست کردهاند که به جای تسلیم شدن در برابر این فشارها، به حمایت از برقیسازی خودروها، به ویژه در بخش خودروهای شرکتی، بپردازد. این موضوع باعث بحث و جدلهای زیادی شده است، بهخصوص از زمانی که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته تا خودروهای بنزینی و دیزلی را در راستای اهداف زیستمحیطی خود کنار بگذارد.
چالشهای موجود در صنعت خودروسازی
کمیسیون اتحادیه اروپا در تلاش است تا تا سال 2035، فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی را به طور کامل ممنوع کند. به عنوان بخشی از این طرح، قرار است محدودیتهای قانونی انتشار دی اکسید کربن از سال آینده کاهش یابد و به زیر 94 گرم در هر کیلومتر برسد. این تصمیم به کاهش آلایندهها و مقابله با تغییرات اقلیمی کمک میکند. اما صنعت خودروسازی اروپا با این محدودیتها به مشکل برخورده و ادعا میکند که به دلیل کاهش تقاضا برای خودروهای برقی و افزایش رقابت از سوی تولیدکنندگان خارجی، نمیتواند به اهداف تعیینشده عمل کند.
انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) از اتحادیه اروپا خواسته است تا بررسی مقررات سختگیرانه دی اکسید کربن را تسریع کند و مجازاتهای سنگین را کاهش دهد. خودروسازان بر این باورند که با تولید خودروهای برقی بزرگتر و گرانتر مانند SUVها، میتوانند به سود مورد نیاز برای سرمایهگذاری در زمینه تولید گستردهتر وسایل نقلیه برقی دست یابند. با این حال، چنین رویکردی باعث نگرانی است که مصرفکنندگان به سمت خرید خودروهای هیبریدی و حتی بنزینی سوق داده شوند و این امر تلاشهای زیستمحیطی اتحادیه اروپا را تضعیف کند.
واکنشها و اقدامات متقابل
به گزارش یورونیوز، Eurelectric که خواهان ادامه محدودیتهای انتشار دی اکسید کربن است، به پارلمان اروپا هشدار داده که کاهش استانداردهای زیستمحیطی میتواند تولید خودروهای برقی کوچکتر و ارزانتر را متوقف کند. این گروه تاکید دارد که تضعیف قوانین، به جای حل بحران صنعت خودروسازی، باعث خواهد شد که خودروسازان اروپایی از مسیر تولید پایدار منحرف شوند و به سمت خودروهای گرانقیمت و بزرگ بروند. این در حالی است که وزرای محیط زیست کشورهای اتریش، بلژیک، ایرلند و هلند، در نامهای به رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، از او خواستهاند تا اقدامات لازم برای سبز کردن ناوگان خودروهای شرکتی را در اولویت قرار دهد. این کشورها استدلال میکنند که با تسریع در فروش وسایل نقلیه با آلایندگی صفر و تعیین اهداف مشخص برای شرکتها، میتوان زنجیره تأمین صنعتی سبز اتحادیه اروپا را تقویت کرد و سرمایهگذاریها را به سمت فناوریهای پاک سوق داد.
بحران پیش روی صنعت خودرو و رقابت جهانی
بحران کنونی صنعت خودروسازی اروپا به دلیل رقابت با تولیدکنندگان خارجی، بهویژه تولیدکنندگان چینی، تشدید شده است. تعرفههای تجاری جدیدی که علیه چین اعمال شده، فرصتهایی را برای تولیدکنندگان داخلی اروپا به وجود آورده است. به ویژه، این تعرفهها میتواند به تقویت بازار خودروهای برقی کوچکتر و ارزانتر کمک کند. با این حال، صنعت خودروسازی اروپا همچنان با چالشهایی مانند تأمین مالی و سرمایهگذاری برای تولید انبوه خودروهای برقی روبرو است.
در مقابل، اتحادیه اروپا بر ادامه مسیر کاهش آلایندهها و تغییر به سمت حملونقل سبز تاکید دارد. این نهاد تلاش میکند تا در عین حفظ استانداردهای زیستمحیطی، به مشکلات صنعت خودروسازی نیز رسیدگی کند و از بروز بحرانهای اقتصادی و اجتماعی جلوگیری کند. یکی از مسائل کلیدی در این زمینه، تعادل بین رشد اقتصادی و حفاظت از محیط زیست است. بحران پیش روی صنعت خودروسازی اروپا نشاندهنده تلاقی چالشهای زیستمحیطی و اقتصادی است. اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرد که چگونه میتواند از یک سو به اهداف زیستمحیطی خود پایبند باشد و از سوی دیگر به صنعت خودروسازی فرصت دهد تا در رقابت جهانی زنده بماند. تلاش برای برقیسازی ناوگان خودروها و ادامه کاهش آلایندهها، نه تنها برای مقابله با تغییرات اقلیمی ضروری است، بلکه میتواند به حفظ رقابتپذیری صنعت خودروسازی اروپا نیز کمک کند.