پروفیل‌های ساختمانی: انتخابی‌ایده‌آل برای پنجره‌ها، در‌ها و نما‌ها

امروزه صنعت ساخت و ساز به شکل چشمگیری پیشرفت کرده است و از قطعات و تجهیزات جدید و مدرن زیادی در آن استفاده می‌شود. پروفیل‌های ساختمانی یکی از مهمترین قطعاتی هستند که امروزه به وفور در ساخت و ساز استفاده می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به معرفی این قطعات بپردازیم و انواع مختلف آن‌ها و همچنین کاربرد هر کدام را بیان کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

پروفیل‌های ساختمانی: انتخابی‌ایده‌آل برای پنجره‌ها، در‌ها و نما‌ها

پروفیل ساختمانی چیست؟امروزه استفاده از پروفیل‌ها در ساخت مسکن و سایر ساختمان‌ها بسیار رایج شده است. یکی از مهمترین دلایل استفاده از این قطعات، وزن سبک آن‌ها است. استفاده از پروفیل‌ها در ساختمان‌سازی باعث کاهش چشمگیر وزن ساختمان می‌شود. به طور کلی، در تعریف پروفیل می‌توان گفت که آن‌ها قطعات فلزی هستند که به شکل‌های گوناگون از قبیل مربع، دایره، مستطیل و غیره ساخته و تولید می‌شوند.

این قطعات با استفاده از فلز فولاد تهیه می‌شوند و مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار دارند. قیمت پروفیل نیز با توجه به نوع، وزن و ابعاد آن‌ها متفاوت خواهد بود. بهتر است بدانید پروفیل‌ها به دو دسته ساختمانی و صنعتی تقسیم می‌شوند. پروفیل‌های ساختمانی در صنعت ساختمان‌سازی و یا تولید در و پنجره‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های پروفیل ساختمانی

تا اینجا متوجه شدید که پروفیل‌های ساختمانی کاربردی جداگانه از پروفیل‌های صنعتی دارند. از طرفی با توجه به نوع کاربرد آن‌ها، از آلیاژ‌های مختلف فولاد ساخته می‌شوند. اما همه انواع پروفیل‌های ساختمانی ویژگی‌های مشترکی دارند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قابلیت انعطاف و شکل‌پذیری بالا

• مقاوم در برابر فشار

• قابلیت جوش‌پذیری

• ضخامت بالا

• دقت بالا در ابعاد

کاربرد‌های پروفیل ساختمانی

همانطور که در ابتدا گفتیم، امروزه پروفیل‌های ساختمانی کاربرد‌ها و موارد مصرف زیادی در ساختمان‌سازی دارند. از طرفی به دلیل انواع و اقسام زیاد پروفیل‌ها، کاربرد آن‌ها در هر قسمت از ساختمان بیشتر شده است. به طور کلی موارد مصرف و کاربرد پروفیل ساختمانی عرضه شده در فولاد مهر سهند، به جز پروفیل چهارچوب در شامل موارد زیر خواهد بود:

  • استفاده در قسمت‌های مختلف سازه‌های ساختمانی،
  • ساخت انواع مختلف چهارچوب‌ها برای در و پنجره ساختمان‌های مختلف،
  • ساخت سوله‌ها و مستحکم‌سازی سقف آن‌ها،
  • ساخت چهارچوب‌های بزرگ و عظیم فولادی برای مصارف مختلف،
  • استحکام و مقاوم‌سازی قسمت‌های مختلف از سازه‌های ساختمان.

پروفیل 2

انواع پروفیل‌های ساختمانیبا توجه به کاربرد‌های متنوع پروفیل ساختمانی مانند پروفیل چهارچوب در، انواع مختلفی از این قطعات طراحی و تولید شده‌اند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربرد‌های مخصوص به خود را دارند. تمامی انواع مختلف پروفیل‌های ساختمانی در دو گروه پروفیل ساختمانی باز و پروفیل ساختمانی بسته قرار می‌گیرند. نامگذاری این پروفیل‌های به سبب شکل ظاهری آن‌ها است.

 پروفیل‌های باز شامل انواع مختلفی از پروفیل‌های ساختمانی مانند تیر آهن، میلگرد، تسمه و غیره می‌شود. اما پروفیل‌های بسته شامل پروفیل کرکره برقی، پروفیل چهارچوب در و پنجره و غیره خواهند شد. قیمت پروفیل باز و پروفیل بسته در فولاد مهر با هم متفاوت هستند. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین و پرمصرف‌ترین انواع پروفیل ساختمانی خواهیم پرداخت.

پروفیل ساختمانی به شکل I

این پروفیل‌ها به دلیل شکل ظاهری خود که شبیه به حرف انگلیسی I است به این نام شهرت دارند. پروفیل‌های I شکل مقاومت بسیار بالایی داشته و به همین دلیل برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در قسمت‌های مختلف سازه از آن‌ها استفاده می‌شود. پروفیل‌ها و یا تیرآهن‌های ساخته شده به این شکل به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند.

انواع پروفیلI شکل، شامل تیر آهن IPB، تیر آهن INP و تیر آهن IPE می‌شوند. هر کدام از این پروفیل‌ها کاربرد‌های خاصی داشته و در موقعیت‌های مناسب کارگزاری می‌شوند. به عنوان مثال تیرآهن INP رایج‌ترین و پرکاربردترین تیر آهن است که برای مقاوم‌سازی بیشتر ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این تیر آهن اغلب در ستون‌های ساختمان قرار داده می‌شود.

پروفیل ساختمانی سپری T

این پروفیل نیز به دلیل شکل ظاهری خود به این نام نامگذاری شده است. از این پروفیل در قسمت‌هایی از سازه مانند سقف شیروانی‌ها، در و پنجره و غیره استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته در استفاده از پروفیل سپری، مقاومت خمشی کم آن است. این مسأله باعث شده کاربرد‌های آن کمی محدودتر از سایر انواع پروفیل‌ها باشد.

پروفیل ساختمانی Z

پروفیل ساختمانی Z نیز از دیگر انواع پرکاربرد پروفیل‌ها است اما به طور خاص از این نوع پروفیل در ساخت سقف شیروانی‌ها استفاده می‌شود. در کنار صنعت ساخت و ساز این پروفیل موارد مصرف زیادی در سایر صنایع مانند کشتی‌سازی دارد.

پروفیل ساختمانی آبرو

این پروفیل نیز از جمله انواع پرمصرف پروفیل‌های ساختمانی به شمار می‌رود. معمولاً از این نوع پروفیل ساختمانی برای جمع‌آوری آب باران و یا برف‌های روی سقف ساختمان‌ها استفاده می‌شود. به دلیل مواجهه زیاد این پروفیل با رطوبت و آب، از ورق‌های گالوانیزه در تولید آن استفاده شده است.

پروفیل 3

میلگردمیلگرد‌ها نیز مانند پروفیل چهارچوب در از دیگر پروفیل‌های ساختمانی هستند که همه ما با آن‌ها آشنا هستیم. میلگرد‌ها از دیرباز تا کنون در ساختمان‌سازی استفاده می‌شدند. تقریباً می‌توان گفت بدون استفاده از میلگرد نمی‌توان هیچ سازه و ساختمانی را ساخت. به طور کلی میلگرد‌ها به دو دسته آجدار و بدون آج تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها کاربرد‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در مهر استیل، قیمت پروفیل و ارزش مادی میلگرد‌ها بر اساس وزن و قطر آن‌ها سنجیده می‌شود.

قوطی پروفیل

همانطور که در ابتدا گفتیم، پروفیل‌ها قطعات فلزی هستند که در شکل‌های مختلفی ساخته می‌شوند. عموماً به پروفیل‌هایی که به شکل مربع یا مستطیل هستند، قوطی پروفیل گفته می‌شود. مانند ر. فیل چهارچوب در، پروفیل‌های قوطی شکل هم در استحکام و مقاومت هر چه بیشتر ساختمان‌ها نقش زیادی دارند.

همچنین پروفیل قوطی به انواع مختلفی مانند پروفیل قوطی مبلی، پروفیل قوطی ستونی و پروفیل قوطی گالوانیزه تقسیم شده که هر کدام از آن‌ها در قسمت‌های خاصی از ساختمان مورد نظر به کار برده می‌شوند. قیمت قوطی مبلی و یا هر نوع دیگری از قوطی‌ها در مهر استیل به ابعاد، وزن و غیره آن‌ها بستگی دارد.

نتیجه‌گیریپروفیل ساختمانی قطعات فولادی هستند که در شکل‌های مختلفی مانند دایره، مربع، مستطیل و غیره ساخته می‌شوند. مهمترین دلیل استفاده زیاد از این قطعات فلزی در صنعت ساخت و ساز، مستحکم‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بدون افزایش وزن ساختمان است. در فولاد مهر انواع مختلفی از پروفیل‌های ساختمانی به فروش می‌رسند که هر کدام از خصوصیات ویژه‌ای برخوردار هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین