-
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری:

سفر موضوعی لاکچری نیست حق همه است

عوارض خروج از کشور در بودجه ۱۴۰۱ برای هر فرد مشخص نیست، اما درآمد پیش‌بینی‌‌شده دولت از این محل نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری یافته و به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. یعنی دولت در لایحه بودجه سال آینده، هزار و پانصد میلیارد تومان درآمد از محل عوارض خروج از کشور پیش‌بینی کرده، در حالی که این مبلغ در بودجه امسال تنها حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است.

گردشگری امری حیاتی است

عزت‌الله ضرغامی با بیان اینکه کشورهای رقیب تلاش می‌کنند صنعت گردشگری در ایران رونق نگیرد، گفت: گردشگری حق همه مردم دنیا است و هیچ‌ کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. این تفکر اشتباه است که گمان کنیم گردشگری موضوعی لاکچری و تزئینی است.

وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این اظهارات را در حالی مطرح کرد که لایحه بودجه ۱۴۰۱ و افزایش احتمالی عوارض خروج از کشور در سال آینده، بحث‌برانگیز شده است. البته سخن او خطاب به سفیران ایرانی در کشورهای همسایه بود که در حضور مسئولانی از دفتر مقام معظم رهبری، وزیر امور خارجه، وزیر ورزش و جوانان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطرح شد.

ضرغامی در این گردهمایی اظهار کرد: امروز دیپلماسی فعال در دنیا، دیپلماسی گردشگری است و ارزش‌ها، ظرفیت‌ها و داشته‌های هر کشور از طریق گردشگری به مردم سایر کشورها معرفی می‌شود.

او همچنین گفت: این تفکر اشتباه است که گمان کنیم گردشگری موضوعی لاکچری و تزئینی است. گردشگری امری حیاتی است که علاوه‌ بر تقویت روابط فرهنگی و سیاسی، اقتصاد را نیز پویا می‌کند و سرشار از درآمد است.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره انتظارات دو وزارتخانه امور خارجه و میراث فرهنگی از یکدیگر، گفت: نقش شما رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای مختلف بسیار اهمیت دارد. انتظار ما این است که سفرا و نمایندگان در این حوزه فعالانه عمل کنند. شناسایی و ارتباط آژانس‌ها و تورگردانان فعال در کشورهای هدف و ایجاد ارتباط موثر با ایران از وظایف سفیران است.

عوارض خروج از نگاه یک نماینده

در همین حال یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره میزان درآمدهای دولت از محل عوارض خروج مسافر از کشور در سال آینده و مقایسه آن با سال‌های گذشته پرداخت.

مجتبی توانگر در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به انتشار اخباری درباره افزایش ۵ برابری عوارض خروج از کشور که در لایحه بودجه دولت آمده است، اظهار کرد: میزان درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور نسبت به سال‌های قبل از شیوع کرونا تفاوت چندانی نکرده است. وی توضیح داد: دولت سابق در بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ میزان درآمد حاصل از عوارض خروج از کشور را به ترتیب ۱۴۰۰ میلیارد تومان و ۱۶۱۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود.

این مبلغ در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۱۱۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که دلیل آن شیوع کرونا و کاهش مسافرت‌های خارجی بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۱، میزان عوارض خروج از کشور را ۱۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است؛ این یعنی ۱۱۰ میلیارد تومان کمتر از عوارض سال ۹۹ و ۱۰۰ میلیارد تومان بیشتر از عوارض سال ۹۸؛ بر این اساس می‌توان گفت عوارض سال ۱۴۰۱ در محدوده سال‌های قبل از شیوع کرونا تعیین شده است.

سخن پایانی

در لایحه بودجه سال آینده، جزییات این درآمد مشخص نیست. در بودجه ۱۴۰۰، در جدول شماره ۱۶ که به تعرفه درآمدهای دولت اختصاص دارد جزییات عوارض پرداختی به تفکیک آمده است. در این قانون مشخص بود مبلغ عوارض خروج از کشور برای سفرهای عادی ۴۰۰ هزار تومان و برای عتبات عالیات ۱۳۲ هزار تومان است. براساس بودجه ۱۴۰۰همچنین زائران عتبات عالیات باید ۴۵ هزار تومان برای سفر هوایی و ۱۵ هزار تومان برای سفر زمینی و دریایی، عوارض خروج پرداخت کنند.

ارقام تعیین شده برای سفرهای عادی و حج برای سفر دوم به میزان ۵٠ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ١٠٠درصد افزایش می‌یافت، اما از این جزییات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ خبری نیست و دولت مشخص نکرده قصد دریافت چه میزان عوارض خروج از کشور برای هر مسافر را دارد. این ابهام شایعات بسیاری را درباره نرخ عوارض خروج از کشور ایجاد کرده و البته نگرانی‌هایی را نیز به‌وجود آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*