-

انواع ورق گالوانیزه و کاربردهای آن

انواع ورق گالوانیزه و کاربردهای آن بسیار متنوع هستند به طوری که تقریبا در هر صنعتی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. این محصولات که در حال حاضر جز پرکاربردترین ورق‌های فولادی موجود در بازار به شمار می‌روند، دارای ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی هستند که لازم است پیش از خرید این محصولات، با آن‌ها آشنایی داشته باشید. در این نوشتار که به عنوان راهنمای خرید آهن آلات منتشر شده، قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با انواع ورق گالوانیزه در اختیار شما قرار دهیم که به شما برای خرید ورق گالوانیزه کمک خواهد کرد. پس در ادامه همراه ما باشید.

انواع ورق گالوانیزه از نظر جنس

ورق‌های گالوانیزه را می‌توان بر اساس جنس آن‌ها تقسیم‌بندی کرد. این ورق‌ها عمدتاً دارای جنس آهنی یا فولادی هستند که یک لایه فلز روی به روش گالوانیزه سرد و گرم بر روی آن‌ها قرار گرفته است. ورق‌های گالوانیزه اغلب از جنس فولاد هستند و فولاد نیز در حقیقت آلیاژی از آهن و کربن است.

علت آنکه از فولاد برای تولید ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود آن است که فولاد در مقایسه با آهن، انعطاف‌پذیری، خاصیت برشکاری و جوشکاری بیشتری دارد. به همین دلیل می‌تواند در کاربردها و صنایع مختلف پاسخگوی نیازهای متنوع باشد.

ورق-گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه از نظر ضخامت، اندازه و شکل

کارخانه‌های خارجی و داخلی که تولیدکننده ورق گالوانیزه هستند این نوع از ورق‌ها را با ضخامت‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه کرده‌اند. اگر سری به بازار آهن زده باشید مشاهده می‌کنید که برای مثال ضخامت ورق‌های گالوانیزه بین0.25 تا 2.5 میلی‌متر متغیر است. به علاوه اینکه انواع ورق گالوانیزه می‌توانند از نظر کوتینگ نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند. منظور از کوتینگ لایه‌ای از جنس فلز روی است که سطح ورق گالوانیزه را پوشش داده است. افزایش کوتینگ یک ورق گالوانیزه به معنای آن است که ورق از کیفیت بالاتری برخوردار است و در برابر شرایط نامناسب محیطی مقاومت بیشتری از خود به نمایش می‌گذارد. انواع ورق گالوانیزه که در کشور تولید می‌شوند دارای کوتینگ بین 80 تا 150 گرم بر متر مربع و ورق‌های وارداتی دارای کوتینگ حدود 200 گرم بر متر مربع هستند.

انواع ورق گالوانیزه از نظر نوع گالوانیزاسیون

برای گالوانیزه کردن ورق‌های گالوانیزه از یکی از روش‌های گالوانیزاسیون سرد و یا گرم استفاده می‌شود. هر یک از این دو روش سبب می‌شود تا ویژگی‌های مختلفی در ورق ایجاد شده و کیفیت و کاربری آن‌ها متفاوت باشد. در ادامه این بخش شما را با انواع ورق گالوانیزه گرد و سرم آشنا خواهیم کرد.

ورق گالوانیزه گرم

گالوانیزاسیون گرم روشی مؤثر برای محافظت از ورق‌های فولادی است. در این فرآیند، ورق‌ها در حوضچه‌ای از روی مذاب غوطه‌ور می‌شوند، به طوری که تمام سطح ورق با لایه‌ای از فلز روی پوشانده می‌شود.

این روش از چند جنبه حائز اهمیت است. اول اینکه در مقایسه با سایر روش‌های محافظت از فولاد، این روش مقرون‌به‌صرفه است. همچنین پوشش روی، مقاومت قابل توجهی در برابر عوامل محیطی نامطلوب ایجاد می‌کند. در نهایت پیش از انجام فرایند گالوانیزاسیون گرم، ورق‌ها باید مراحل آماده‌سازی را طی کنند که شامل تمیزکاری، اسیدشویی و چربی‌زدایی می‌شود.

ورق گالوانیزه سرد

در روش گالوانیزه سرد از یک محلول الکترولیتی استفاده شده و این فرایند فرایند آبکاری نامیده می‌شود. ورق‌های گالوانیزه که به روش گالوانیزه سرد تولید می‌شوند از نظر پوششی، یکنواخت و همگن هستند با این حال در مقایسه با روش گالوانیزه گرم سطح پوشش روی آن نازک‌تر است.

ویژگی‌های ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه در مقایسه با سایر ورق‌ها نیاز به نگهداری و تعمیرات بسیار کمی دارند به همین دلیل است که از نظر اقتصادی، مقرون‌به‌صرفه هستند. با این حال باید در نظر داشت که به دلیل مقاومت و استحکام بیشتری که این ورق‌ها نسبت به سایر ورق‌های فولادی دارند، قیمت آن‌ها نیز به مراتب بیشتر است. فرم‌دهی و شکل‌پذیری ورق‌های گالوانیزه بسیار زیاد است و عملیات جوشکاری ورق‌ها به سادگی قابل انجام خواهد بود. به علاوه اینکه از نظر ظاهری، ورق‌های گالوانیزه بسیار با کیفیت و براق هستند. جالب است بدانید که به منظور افزایش سطح مقاومت ورق، زیبایی و جنبه تزیینی آن، امکان رنگ‌آمیزی این ورق‌ها نیز وجود دارد. عمر مفید ورق‌های فولادی با انجام فرایند گالوانیزاسیون چیزی در حدود ۵۰ سال افزایش خواهد یافت. به علاوه اینکه فرایند معاینه فنی و بازرسی ورق‌ها در مقایسه با سایر ورق‌ها بسیار ساده‌تر است. به همین دلیل است که این محصولات اعتبار فنی بیشتری دارند.

مزایا و معایب ورق گالوانیزه

هر یک از انواع ورق گالوانیزه دارای کیفیت‌ها و کاربردهای منحصربه‌فردی هستند و تنها می‌توانند در صنایع خاص مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین شما می‌بایست مطابق با نیاز پروژه خود بهترین ورق گالوانیزه را انتخاب کنید. با این حال بهتر است پیش از خرید ورق گالوانیزه، برخی مزایای این ورق‌های فولادی را در نظر داشته باشید. از جمله مهمترین مزایای این نوع ورق‌ها باید به سهولت فرایند تمیزکاری ورق، هزینه ساخت و نگهداری کمتر در مقایسه با سایر ورق‌ها و همچنین سختی بسیار زیاد آن اشاره کرد.

ورق-گالوانیزه۱

در کنار مزایای بسیار زیادی که ورق‌های گالوانیزه دارند، باید به برخی از معایب آن‌ها نیز اشاره کرد که بهتر است بیش از استفاده از این محصولات به این موارد توجه کنید. به دلیل اینکه از مواد اولیه خاص و یک فرایند پیچیده برای تولید این ورق‌ها استفاده می‌شود، قیمت ورق گالوانیزه در مقایسه با سایر ورق‌های فولادی معمولی بیشتر است. همچنین به دلیل ایجاد گازهای سمی و دود مضر، جوشکاری ورق‌های گالوانیزه می‌بایست توسط افراد ماهر و تجهیزات مخصوص انجام گیرد. هرچند که امکان رنگ‌آمیزی ورق‌های گالوانیزه وجود دارد با این حال ممکن است چسبندگی رنگ به دلیل وجود لایه روی، مشکلاتی را ایجاد کرده و سطح ورق در گذر زمان دچار پوسته پوسته شدن شود.

کاربردهای ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه نوعی از ورق‌های فولادی هستند که در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت بسیار زیادی از خود به نمایش می‌گذارند. به همین دلیل عموماً از این ورق‌ها در موقعیت‌های آسیب‌زا و محیط‌هایی که رطوبت در آن‌ها بسیار زیاد است استفاده می‌شود. به عنوان مثال ساخت کانال تهویه، کابینت آشپزخانه و کانال‌های خنک‌کننده برخی از کاربردهای ورق گالوانیزه هستند. از دیگر کاربردهای ورق گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساخت مخزن متحرک یا ساکن
  2. ساخت بدنه و سقف سوله‌های غیر صنعتی، صنعتی و سالن‌های بزرگ
  3. تولید لوازم آشپزخانه مانند ماشین لباسشویی یا یخچال
  4. تولید تابلوهای برق صنعتی یا شهری
  5. تولید لوله، محصولات فولادی گالوانیزه و انواع پروفیل

قیمت روز ورق گالوانیزه و عوامل موثر بر آن

قیمت روز ورق گالوانیزه تحت تاثیر پارامترهای ثابت و متغیری قرار دارد. اگر بخواهیم به طور خلاصه به این موارد اشاره کنیم باید گفت در وهله اول برند و کارخانه تولیدکننده، ابعاد و ضخامت ورق گالوانیزه و استانداردهای تولید این محصول از جمله این فاکتورهای اساسی هستند. در کنار این موارد میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز و نیاز صنایع وابسته از دیگر فاکتورهایی هستند که می‌توانند روی قیمت‌گذاری این محصولات تاثیر داشته باشند.

چنانچه در حوزه آهن و فولاد فعالیت می‌کنید و نیاز دارید به صورت روزانه از قیمت ورق گالوانیزه مطلع شوید، نیاز به یک منبع معتبر دارید که شما را در جریان آخرین تغییرات قیمت ورق گالوانیزه قرار دهد، مجموعه آهن ملت به عنوان یکی از مراکز عرضه و فروش ورق گالوانیزه فعالیت می‌کند. در صورت تمایل به اطلاع از قیمت روز ورق گالوانیزه و دریافت مشاوره می‌توانید به سایت مجموعه به نشانی https://ahanmelat.com/ مراجعه کنید و یا با شماره 02167103 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین