-

برگزاری رویداد گرامیداشت سال جهانی تعاون در دفتر سازمان ملل

برگزاری رویداد گرامیداشت سال جهانی تعاون در دفتر سازمان ملل

مراسم سال جهانی تعاون (IYC2025) در ۹ ژوئیه (برابر با ۱۹ تیر ماه) با یک رویداد حضور در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.

این رویداد توسط کمیته ترویج و پیشرفت تعاونی ها (COPAC) و با همکاری نمایندگی دائم مغولستان و کنیا در سازمان ملل متحد و در زمان مجمع عالی سیاسی سازمان ملل برگزار شد.

تعاونی های سراسر جهان روز جهانی تعاون، شنبه (۶ جولای، برابر با ۱۶ تیر ماه)  با موضوع “تعاونی‌ها آینده ای بهتر برای همه می سازند” را جشن گرفتند.

سال جهانی تعاون ۲۰۲۵ به طور رسمی در کنفرانس جهانی تعاون ICA، برای ۲۵ تا ۲۹ نوامبر ۲۰۲۴ (۵ تا ۹ آذر ماه، ۱۴۰۳) در دهلی نو، هند راه اندازی خواهد شد. رویداد سازمان ملل به عنوان بستری برای تعمیق موضوع IYC 2025 عمل می کند.

در جلسه افتتاحیه، جان ویلموت مدیر بخش توسعه فراگیر اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ، دکتر آریل گوآرکو رئیس اتحادیه بین المللی تعاون ICA ، انخبایار نیامدورج نماینده دائم مغولستان در سازمان ملل، خانم نیجامبی کینیوگو سفیر/معاون نماینده دائم کنیا در سازمان ملل و راویندا نماینده دائم کشور هند در سازمان ملل متحد سخنرانی کردند.

نیامدورج، نماینده دائم مغولستان در سازمان ملل فعالیت کشورش برای حمایت از بحث ها و قطعنامه های توسعه تعاونی سازمان ملل را تشریح کرد. او گفت: «ماکشورهای عضو و موسسات را ترغیب می‌کنیم تا کمیته‌های ملی و منطقه‌ای را برای سازماندهی رویدادها و فعالیت‌های بزرگداشت سال بین‌المللی تعاون تشکیل دهند.»

خانم نیجامبی کینیوگو، معاون نماینده دائم کنیا در سازمان ملل، توضیح داد که بخش تعاونی کنیا ۲۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد. او گفت:« کنیا، از طریق چارچوب دستور کار اقتصادی و تحول آفرین، تعاونی ها را به عنوان یک ستون حیاتی در تقویت تحول اقتصادی و دستیابی به اهدف توسعه پایدار ما قرار داده است.»

دکتر گوارکو خطاب به نمایندگان گفت: «این جنبش به شعار IYC افتخار می کند – تعاونی ها دنیای بهتری را می‌سازند و همچنین ما نسبت به اهدافمان احساس مسئولیت می کنیم. ما می دانیم که جهان به سمت ما می نگرد، شاید همانطور که قبلاً هرگز انجام نشده است، از تعاونی ها به عنوان بهترین ابزار برای توسعه پایدار استفاده کنند و من فکر می کنم که ما این مسئولیت را برعهده داریم.

خانم پائولا نارواز، رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) نیز سخنرانی اصلی را ارائه کرد که در آن به برخی از چالش های جهانی امروز اشاره کرد.

ارزش ها و اصول تعاونی ها، آنها را مستقیماً با توسعه پایدار مرتبط می سازد. تصمیم گیری مشارکتی، کنترل دموکراتیک توسط اعضا، برابری، همبستگی، همکاری و نگرانی برای جامعه از اصول اساسی هستند که زیربنای تعاونی ها را تشکیل می دهند و به آنها اجازه می دهد به بهبود شرایط جهان مشارکت کنند. این اصول اساسی باید به طور گسترده‌تری ترویج شوند تا بتوانند به جهان کمک کنند تا پاسخگوی بحران‌های متعددی را که در حال حاضر با آن ها روبرو هستیم، باشند.

جان ویلموت، مدیر بخش توسعه فراگیر اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد UNDESA،  از دولت‌های ملی خواست تا تلاش‌های خود را برای برآورده کردن اهداف توسعه پایدار SDGs تشدید کنند . او گفت: «تعاونی ها بخش مهمی از این کار هستند» و از تعاونی ها خواست تا ارتباط خود را به عنوان شرکت های ارزشمندی که دنیای بهتری می سازند نشان دهند. وی افزود: «در این کار، اجازه دهید اطمینان حاصل کنیم که اولویت را به دستیابی به کسانی که از همه عقب تر هستند، می دهیم.»

در طول این رویداد، کشورها و موسسات ترغیب شدند تا کمیته‌های ملی و منطقه‌ای را تشکیل دهند که رهبری سازماندهی رویدادها و فعالیت‌های گرامیداشت و بزرگداشت سال بین‌المللی را بر عهده بگیرند. کمیته‌ها، دولت‌ها، تعاونی‌ها، آژانس‌های سازمان ملل و سایر ذینفعان را گرد هم می‌آورند، که برای ارائه هویت تعاونی به عموم مردم تلاش خواهند کرد و اطمینان حاصل کنند که در پایان سال ۲۰۲۵، تعاونی‌ها بهتر شناخته می‌شوند و محیطی مساعدتر برای آنها فراهم می‌شود.

مدیر کل ICA، یرون داگلاس، مروری بر کنفرانس جهانی آتی ICA در دهلی نو داشت که نشان می دهد چگونه تعاونی ها برای همه ایجاد رفاه می کنند. همچنین نمایندگان ICA از دفاتر آسیا-اقیانوسیه، آمریکا، آفریقا و اروپا نیز جزئیاتی را در مورد برنامه های منطقه ای خود برای بزرگداشت سال جهانی تعاون به اشتراک گذاشتند.

کنفرانس جهانی ICA قرار است برای اولین بار پس از ۱۳۰ سال در هند برگزار شود. نماینده دائم سازمان ملل در هند، راویندرا  نیز برای نشان دادن اهمیت جنبش تعاونی هند با عضویت ۳۰۰ میلیون نفر سخنرانی کرد.

ما مفتخریم که میزبان کنفرانس جهانی بعدی در دهلی نو در اواخر امسال که مصادف با دومین سال بین المللی تعاونی‌ها می باشد،  هستیم. امیدواریم این کنفرانس به ما کمک کند تا زمینه های جدید همکاری را کشف کنیم، بهترین شیوه ها را تبادل کنیم و از تجربیات موفیت آمیز یکدیگر استفاده کنیم.

در پایان این رویداد، خانم ونیان یانگ، رئیس کمیته توسعه و ترویج تعاونی ها COPAC، درباره ی اقدامات و برخی گام‌های بعدی نمایندگان سازمان ملل، مقامات دولتی، سفرا و تعاونگران توضیحاتی را ارائه دادند. او گفت: «از سال بین‌المللی تعاون حداکثر استفاده را ببرید تا جامعه خود را درگیر کنید، همکاری‌های خود را گسترش دهید و تعاونی‌ها را بیشتر دیده و شناخته‌تر کنید».

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*