-
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی؛

رشد تجارت دریابرد از ۲۱۵ به ۲۳۷ میلیون تن در دولت سیزدهم/جذب ۴۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سازمان بنادر و دریانوردی

رشد تجارت دریابرد از ۲۱۵ به ۲۳۷ میلیون تن در دولت سیزدهم/جذب ۴۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سازمان بنادر و دریانوردی

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اعلام و تشریح اقدامات شاخص و اثر گذار این سازمان در دولت سیزدهم تاکید کرد: با مجموعه اقدامات مهم و اثرگذار در حوزه تجارت خارجی و ایجاد ارزش افزوده در بنادر بازرگانی، تجارت دریابرد از ۲۱۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ به ۲۳۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، علی‌اکبر صفایی در نشست خبری تشریح عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت مردمی، با تشریح اقدامات و فعالیت‌های توسعه‌ای، تجهیزاتی و زیربنایی این سازمان، اعلام کرد: در سه ماهه نخست امسال نیز ۶۰ میلیون تن تجارت دریابرد به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۰ درصدی نشان می‌دهد

رشد ۷۰ درصد تجارت دریابرد در بنادر شمالی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه رشد تجارت دریابرد در برخی بنادر شمالی کشور تا ۷۰ درصد نیز ثبت شده است، از رشد ۵۶ درصدی تجارت غیرنفتی دریابرد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

رشد متوازن بنادر و پرهیز از توسعه تک بعدی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با متوازن دانستن توسعه بنادر تجاری کشور در دولت سیزدهم، توضیح داد: یکی از رویکردهای جدی سازمان بنادر در دولت مردمی، پرهیز از توسعه تک بعدی و تلاش برای  شد متوازن و همه‌جانبه در همه بخش‌ها بوده است.

صفایی افزود: همزمان با هر اقدام توسعه‌ای در بنادر به مباحث نیروی انسانی، سیستم‌ها و ساختار‌ها هم توجه جدی شده است.

جذب  ۴۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سازمان بنادر

 وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر به طور مستقیم در حوزه دریایی اشتغال به کار دارند، اعلام کرد: تاکنون مجموعا ۴۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سازمان بنادر جذب شده است.

صفایی افزود: در دولت سیزدهم موفق شده‌ایم در بخش‌ جذب سرمایه‌گذاری خارجی با ۵ کشور قرارداد همکاری به امضا برسانیم و کار اجرایی آن‌ها نیز شروع شده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی قرارداد سرمایه‌گذاری هندوستان در بندر شهید بهشتی چابهار ۱۲۰ میلیون دلار است و علاوه بر آن ۲۵۰ میلیون دلار فاینانس در بخش ریلی و جاده‌ای از این کشور دریافت شده که تا یک میلیارد دلار قابل افزایش است.

تسهیل تجارت با همسایگان و ثبت ۱۶ میلیون تن ترانزیت دریایی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تسهیل تجارت با کشورهای همسایه به عنوان راهبرد دولت مردمی، تاکید کرد: تراتزیت، نماد تسهیل تجارت است؛ از این رو در سال گذشته ۱۶ میلیون تن ترانزیت دریایی به ثبت رسید و در سه ماه اخیر نیز با رشد بالای ۴۵ درصد همراه بوده است.

اصلاح قوانین و مقررات سازمان و تسهیل جذب سرمایه‌گذاری داخلی

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اعلام اصلاح قوانین و مقررات این سازمان، اظهار کرد: در نتیجه این رویکرد و با اعتماد بخش خصوصی به سازمان بنادر و دریانوردی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی در بنادر کشور، رشد کم سابقه‌ای داشته است.

صفایی افزود: هم اکنون ۶۲ هزار میلیارد تومان(همت) سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور در دست اجرا و یا در شرف انعقاد قرارداد و اجرایی سازی است.

افزایش ظرفیت اسمی بنادر به ۳۰۰ میلیون تن در سال

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر ۱۶۷ پروژه با اعتبار ۴۴ همت به بهره‌برداری رسیده و به مردم و بخش خصوصی تحویل شده است.

وی افزود: همچنین هم اکنون ۴۰۵ پروژه زیرساختی و زیربنایی در دست اجرا است.

اعلام مهم‌ترین اقدامات؛ از لایروبی خلیج گرگان تا ساخت بندر سیریک

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اعلام مهم ترین پروژه‌های توسعه‌ای بندری و دریایی در دولت خدمتگزار، از تکمیل ساخت بندر چندمنظوره بوموسی، لایروبی خلیج گرگان، احداث و بهره برداری از ۱۱ پست اسکله در بنادر کشور و بهره برداری از بندر چند منظوره خمیر خبر داد

صفایی گفت: امروز امکانات مناسبی در جزیره بوموسی و جزیره سیریک برای گردشگری دریایی فراهم شده است. اسکله و ترمینال مسافری در این بندر ساخته شده تا مسافرانی که در تردد به این جزیره هستند از امکانات بندری مناسب بهره‌مند شوند.

ساخت ۲۹۲ تجهیزات استراتژیک بندری و دریایی

معاون وزیر راه و شهرسازی به نوسازی تجهیزات بندری و دریایی اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۰۰ فروند تجهیزات دریایی و بندری استراتژیک در کشور داریم که عمر طولانی دارند. ۲۹۲ فروند در دست ساخت و خرید است. ۸۳فروند تحویل  و به ناوگان اضافه شده است.

برنامه‌ریزی برای رفع کمبود نیروی متخصص دریایی

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به اینکه در بخش دریایی و سازمان بنادر کمبود نیروی متخصص وجود دارد، گفت:  علاوه بر بورسیه ۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه دریانوردی چابهار، ۳۸نفر از نخبگان دانشگاه جذب شده اند و این روند ادامه دار خواهد بود. همچنین در این بخش با ایجاد هنرستان های بیشتر و افزایش ظرفیت دانشگاه ها سعی داریم نیروی م تخصص بیشتری داشته باشیم که البته این مهم محقق هم شده است.

صفایی عنوان کرد: در حوزه دریایی هم کمبود افسر دریایی داریم و از مردم خواهش داریم فرزندانشان را برای تحصیلات در حوزه های دریایی بفرستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: تردد شناور به بنادر از ۱۴۶ هزار فروند به ۱۷۵ فروند رسیده است، درحالی که با وجود تحریم ها ولی در حوزه دریایی سوانح جدی نداشتیم.

صفایی  با اشاره به اهمیت شفاف سازی و تسهیل فضای کسب و کار نیزگفت: کل شبکه نرم افزاری حوزه دریایی تبدیل به یک نرم افزار جامع بندری شده است و در حقیقت یکپارچه سازی صورت گرفت که در صحت و سلامت اجرای کار تاثیر خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزانه در حوزه بنادر و دریانوردی حدود ۷۰۰ هزار حمله انجام می‌شود به همین دلیل  شبکه‌های امنیتی و پشتیبانی را تقویت کردیم.

نیاز ۷ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان تجاری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به بازسازی و نوسازی ناوگان تجاری اظهار داشت: نخستین موضوع در نوسازی ناوگان، تامین مالی است که بخشی از آن با کمک صندوق توسعه ملی انجام می‌شود.

وی گفت: تجارت دریا برد بیش از ۲۳۰ میلیون تنی حال حاضر کشور توسط همین ناوگان موجود انجام می‌شود، کمبود ناوگان نداریم اما نیازمند نوسازی ناوگان هستیم.

صفایی، نوسازی ناوگان تجاری کشور را نیازمند تامین مالی بیش از هفت میلیارد دلاری برشمرد.

تخلیه و بارگیری بدون مشکل کالاهای اساسی در بنادر

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان‌کرد: با همت دولت و قوه قضاییه، تخلیه کالای اساسی از بنادر و کشتی‌ها انجام شده است. در این زمینه مشکلی در تخلیه و بارگیری از کشتی‌ها وجود ندارد و مساله اصلی تخصیص ارز است.

وی اضافه‌کرد: تا تاریخ هجدهم تیر ماه، هفت میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور تخلیه یا بارگیری شده است و این آمار در سه سال اخیر به طور متوسط سالیانه بین ۲۵ تا ۲۶ میلیون تن بوده است.

صفایی بیان‌داشت: هم اکنون کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور ۳.۹ میلیون تن است که ظرفیت بنادر و اسکله‌های ما بیش از ۲ برابر این رقم است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

لزوم کاهش سن ناوگان تجاری

معاون وزیر راه و شهرسازی سازی سن ناوگان تجاری تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را ۱۹ سال عنوان کرد که در سال‌های گذشه کاهش داشته است و گفت: در سه سال گذشته تعداد ۳۱ فروند کشتی در ناوگان دریای خزر اضافه شده و علاوه بر آن در دریاهای جنوب شرکت‌های بخش خصوصی اقدام به خرید کشتی‌های مختلف کرده‌اند.

صفایی با بیان اینکه در حوزه تجاری با کشورهای چین و روسیه کار می‌کنیم، به رشد عملکرد صادرات و واردات با روسیه و قزاقستان در بنادر شمالی اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: بندر نوشهر ۷۰ درصد، بندر امیرآباد ۴۵ درصد و بندر انزلی ۳۰ درصد رشد تجارت با روسیه و قزاقستان داشته است

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*